پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۲
۲۴
به بهانه آزادسازی سهام عدالت؛

حرکت رو به عقب ماشین دولت در سال آخر/ دولت روحانی چگونه میراث خوار دولت گذشته خود شد؟

دوشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۲۸
کد مطلب: 727155
به نظر می رسد که ماشین دولت بر خلاف شعار «به عقب بر نمی گردیم» این روزها بیشتر دنده عقب در حال حرکت است.
حرکت رو به عقب ماشین دولت در سال آخر/ دولت روحانی چگونه میراث خوار دولت گذشته خود شد؟
گروه سیاسی جهان نيوز: در سال 92 دولت یازدهم با انتقاد شدید از عملکرد دو دولت گذشته خود روی کار آمد. همواره مقامات دولتی بیان می کردند که میزان تخریب ها در دولت گذشته زیاد بوده است و باید فقط یک سال آواربرداری برای اینکه کشور به نقطه درست و منطقی برای اصلاح امور برسد، زمان صرف شود. 

دولتمردان در این خصوص به میراث دولت گذشته از جمله مسکن مهر، یارانه های نقدی، سهام عدالت و ... می تاختند و این خدمات را به باد انتقاد می گرفتند. جمله معروف « عباس آخوندی» وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم که مسکن مهر را مزخرف می خواند و عاقبت با افتخار به اینکه حتی یک واحد مسکن مهر را هم افتتاح نکرده است و این پروژه عظیم انبوه سازی مسکن را طی سالهای مختلف خوابانده و بسیاری از امیدواران خانه دار شدن را در دولت تدبیر و امید ناامید کرده است، این وزارتخانه را ترک می کند؛ دیگر بر هیچ کس پوشیده نیست. 

کم کم وقت انتخابات ریاست جمهوری سال 96 رسید، بازهم همان رویه در قبال دولت های قبل از «حسن روحانی» این بار با شعار «به عقب بر نمی گردیم»  تکرار شد. در این حوزه «اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس جمهور که به عنوان کاندیدای پوششی برای کمک تبلیغاتی به حسن روحانی وارد عرصه انتخابات به عنوان نامزد شده بود در برنامه ای خطاب به مردم بیان کرد: «مردم عزیز یادتان می آید وضع اقتصادی ما چه بود؟ دارو پیدا نمی شد، بیماران سرطانی و بیماران خاص چه عذابی می کشیدند از بی دارویی ... کره، شیر و شیر خشک پیدا نمی شد. سیلوهای گندم خالی بود. یادتان می آید! مردم عزیز یادتان می آید که مردم شب ها در صف بانک ها می خوابیدند تا بتوانند صبح چند سکه (طلا) خرید بکنند.»

هر چند که امروز وضعیت اقتصادی کشور به حدی با مشکلات و شتاب تورم قیمت ها روبرو شده است که دیگر هیچ چیزی به گرد پای این تورم فزاینده و پرشتاب نمی رسد.

این روزها اما دولت رویه دیگری دارد و جالب اینجاست که سرمایه گذاری ویژه ای نیز روی میراث دولت گذشته از جمله مسکن مهر، کارت سوخت و سهمیه بندی بنزین، یارانه های نقدی متعدد و اخیرا سهام عدالت که در دولت دهم میان برخی از مردم توزیع شد، انجام داده است.

بیشتر بخوانید:
دنده عقب پرشتاب با بنزین دو نرخی و کارت سوخت
طرح‌های دولت نهم که افتخار دولت دوازدهم شد


جالب است که مسکن مهری که اینقدر مورد انتقاد قرار گرفت و حتی وضعیت امروز مسکن که بسیاری از مردم در حسرت آن هستند به سبب همین تخریب ها مشکلات عمیقی در جامعه ایجاد کرده است، با طرح دیگری از سوی دولت با همان شیوه به عنوان مسکن ملی دنبال می شود. هر چند که دولت مسکن اجتماعی را هم کلید زد اما در این حوزه هم چیزی عاید مردم نشد و حالا مردم با ثبت نام در مسکن ملی امیدوارند که دولت به وعده خود عمل کند.

در  حوزه کارت سوخت و حذف آن و دوباره بازگشت آن با بنزین 3 هزار تومانی کشور آسیب ها و هزینه های زیادی دید. طرحی که یکبار در دولت احمدی نژاد انجام شده بود و وزیر نفت آنرا ملغی کرد. 

«بیژن زنگنه» وزیر نفت بدون اشاره به دستاوردهای استفاده از کارت سوخت در مصاحبه‌ای اعلام کردکه «بهتر است یک چیز به شما بگویم، کاری که هیچ کس در دنیا انجام نمی دهد و تنها ما انجام می دهیم را باید به آن شک کنیم و بر عکس کاری که در همه جای دنیا انجام می شود را اگر انجام ندادیم نیز باید به آن شک کنیم. هیچ کس در دنیا از سامانه هوشمند سوخت استفاده نکرده است».

اینک دولت با برنامه رونق بخشیدن به بورس دوباره طرح سهام عدالت که در دوره قبل میان برخی از مردم توزیع شده است، کلید زده است. این روزها بسیاری باز امیدوار شده اند که بتوانند از پولی که دولت وعده داده استفاده کنند و به زخم زندگی شان بزنند. این روزها اما دلالان به طور عجیبی به بازار بورس یورش آورده اند و بساط سوداگری دراین بازار فراهم شده است. کارشناسان مطرح می کنند که فضای سرمایه گذاری در بورس بعد از دخالت دولت آنقدر هیجانی شده است که دیگر نمی توان بر اساس متد و روش های کارشناسی وضعیت بورس را ارزیابی و پیش بینی کرد.

با این حال به نظر می رسد که ماشین دولت بر خلاف شعار  «به عقب بر نمی گردیم» این روزها بیشتر دنده عقب در حال حرکت است و از میراث دولت گذشته برای سرو سامان دادن به فعالیت خود در سال آخر در حال بهره برداری است. 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
..........
.
Iran, Islamic Republic of
.....
Canada
قال حسن روحانی: ضرب-ضربا-ضربوا-...
شاهین
Iran, Islamic Republic of
بازهم درود بر دکتر احمدی نژاد که یارانه و بنزین سفر و سهام عدالت و مسکن مهر به مردم داد اینها که خیرشون به مردم نرسید.
Iran, Islamic Republic of
...
خسارت محض
Iran, Islamic Republic of
دولت روحانی 7 سال با برجام فرصت سوزی کرد حالا در سال آخر متوجه شده که ساخت مسکن و پرداخت یارانه و سهمیه بندی بنزین و پرداخت سهام عدالت به مردم طرحهای مفیدی بود و باید ادامه پیدا کند !
Iran, Islamic Republic of
یادتان می آید !!!!!!ای ٫خدا
Iran, Islamic Republic of
می گفتن احمدی نژاد تخریب کرده و باید آوار برداری کنیم. بیشتر بهره برداری بود
حامی دکتر
Iran, Islamic Republic of
در دولت احمدی نژاد جزو 8 کشور هسته ای و فضایی دنیا بودیم اما حالا تقریبا"هیچ !
Iran, Islamic Republic of
چپ و راست فرقی نمیکنه، شماها هم کم چوب لای چرخ دولت احمدی نژاد نزاشتین. .....
Iran, Islamic Republic of
........
Iran, Islamic Republic of
...........
حمیدرضا
Iran, Islamic Republic of
الان لشکر سایبری روحانی میاد و میگه:تورم ول کن.مهم جامعه جهانی که با پیشکش هسته ای مارم عضوش حساب کردن.
Iran, Islamic Republic of
.........
Iran, Islamic Republic of
شما چرا از بلاتکلیفی کارگران و بازنشستگان تامین اجتماعی با گذشت دو ماه از سال مطلبی نمی نویسید ؟
..
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
حالا وقتش نرسیده جناح راست و چپ و امنیتی ها و سیاسی ها از احمدی نژاد عذرخواهی کنند ؟
Iran, Islamic Republic of
....
Romania
جهان دوباره طرفدار احمدی نژاد شدی کلک .
United States
دولت ما پیره.... ترمز نمی گیره...... دنده عقب می ره......
محمود
Iran, Islamic Republic of
با عنایت به این که دست فرمان حسن روحانی و تیمش خوب نیست. خدا به خیر کند. مردم مواظبت باشند و خود را از مسیر حرکت ماشین دنده عقب گرفته دولت دور کنند.
علی برکت الله
حقیقت گو
Iran, Islamic Republic of
....
علی برکت الله
حقیقت گو
Iran, Islamic Republic of
باسلام - از شروع بکار دولت هیچگونه حرکت رو به جلو از دولت ندیدیم .
Iran, Islamic Republic of
تا کی مردم هر چند ماه یکبار سرگرم ثبت نام برای موضوعی خاص باشند یک روز یارانه یک روز یارانه معیشتی یک روز سهام عدالت یک روز بنزین یک روز ..