پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۷
۷

کرونا چگونه حواس ما را به سمت خدا جمع کرد؟

دوشنبه ۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۰۳
کد مطلب: 725656
شیوع ویروس کرونا در کشور ما یا در دنیا می تواند آزمایش خداوند برای رشد انسان ها باشد تا با این آزمایش افراد به صفات ذاتی خود در برابر یک امتحان الهی پی ببرند.
کرونا چگونه حواس ما را به سمت خدا جمع کرد؟
گروه فرهنگی جهان نيوز، حسام زبیراوی: گاهی اوقات مخلوق با اراده و اختیار خودش مسیر خلاف و انحرافی را انتخاب می‌کند و با چشم بسته در مسیری قرار می گیرد که از خالقش فاصله می گیرد و به جای اینکه در راهی که خداوند برای او انتخاب کرده است که همان صراط مستقیم است حرکت کند به راهی خلاف می رود و آن قدر به این راه ادامه می دهد که در این مسیر خالق خود را فراموش می کند و در این راه که می تواند طعم شیرین دروغینی داشته باشد اما نهایتش تلخی است غرق می شود.

برای مثال می توان به غرق شدن انسان ها در زندگی دنیوی اشاره کرد که آنقدر در این دنیای فناپذیر گم می شوند و خود را بزرگ و غرق بازی مادیات می کنند که خالقشان را فراموش می کنند.

اما دلیل اینکه خداوند مخلوقش را در آزمایش و امتحان الهی قرار می دهد چیست؟ مهم ترین فلسفه آزمایش و این امتحان الهی شناسایی چهره واقعی افراد به معنای ظهور صلاحیت ها و استعدادهایشان است تا مخلوق درک درستی از صفات ذاتی خود داشته باشد و درک کند که چه موجود عجیبی می تواند باشد و شناخت درستی از خود داشته باشد و وقتی انسان به شناخت درستی از خود برسد می تواند به وجود الهی پی ببرد.

برای مثال قرآن در آیات متعددی بر این حقیقت تصریح نموده است که به یک مورد آن اشاره می شود.

(وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ حَتَّى نَعْلَمَ الْمُجَاهِدِینَ مِنْكُمْ وَالصَّابِرِینَ وَنَبْلُوَ أَخْبَارَكُمْ)(محمد/31) «ما همه شما را قطعاً آزمایش می کنیم تا معلوم شود، مجاهدان واقعی و صابرین از میان شما کیانند و اخبار شما را بیازماییم.»

یکی از اسباب برگشت بشر به سوی خدا این است که خداوند انسان را در بوته گرفتاری ها قرار دهد تا انسان عقل و فکر خود را به کار اندازد و از علت سختی ها و بلاها عبرت بگیرد و مسیر خود را به سوی خدا سوق دهد.

پیامبر اکرم(ص) می فرمایند: هنگامی که مردم دسته جمعی گناه کنند خداوند بلایی فراگیر و همگانی بر ایشان نازل فرماید تا متنبه شوند و توبه کنند.

هنگامی که امر به معروف و نهی از منکر فراموش و ترک شود خداوند آن قوم را خانه نشین می کند.

و هنگامی که یاد و ذکر خدا از دلها بیرون رود خداوند ترس از مرگ را بین آنها زیاد کند تا خوشی دنیا را نبینند. اصول کافی/ جلد 4 /صفحه14

از همان ابتدای شیوع کرونا، رهبرانقلاب و بسیاری از علمای به نام، جدای از توصیه برای رعایت دستورالعمل های بهداشتی، آحاد ملت ایران را به توجه بیشتر به خدا، توسل به اهل بیت و قرائت ادعیه مربوط توصیه کردند که خود این جدای از موید آزمایش بودن کرونا، نشان دهنده آن است که بشر غرق در دنیا و مادیات نباید از توجه به خالق خود غافل شود و تنها راه آرامش خداوند متعال است.

کرونا آزمایشی برای رشد انسان ها
شیوع ویروس کرونا در کشور ما یا در دنیا می تواند آزمایش خداوند برای رشد انسان ها باشد تا با این آزمایش افراد به صفات ذاتی خود در برابر یک امتحان الهی پی ببرند.

اما کشور اسلامی ما در این آزمایش الهی خوش درخشید برای مثال می توان به تلاش های کادر درمانی و پرستاران، طلاب، بسیجیان، جهادگران و ... اشاره کرد که از همان ابتدا شیوع این ویروس در کشور درصدد مقابله با آن بر آمدند تا جایی که رهبرانقلاب در پیامی تصویری از پزشکان، پرستاران و کادرهای درمانی و مجموعه دست اندرکاران پزشکی کشور در مواجهه و مبارزه با ویروس کرونا تشکر کردند و فرمودند که: «ملت ایران در آزمون کرونا خوش درخشید».

رزمایش همدلی که رهبرانقلاب در سخنانشان به آن اشاره کردند یکی دیگر از موفقیت های کشور اسلامی ما در برابر این آزمایش الهی بود که در این روزها رونق آن را در کشور به چشم می‌بینیم.

اما در مقابل کشورهایی بودند که نتوانستد در این آزمایش الهی قد علم کنند. فرهنگ و تمدن غربی با ظاهری ادکلن زده و کروات زده در این امتحان الهی روح وحشی گری خود را نشان داد. آنچه در آمریکا و اروپا اتفاق افتاد اینکه یک دولت ماسک و دستکش مربوط به دولت و ملت دیگر را برای خود ببرد یا مردم هر روز در ظرف مدت کوتاهی فروشگاه ها را تخلیه کنند و برای خرید بیشتر تلاش کنند. یا کسانی برای چند دستمال توالت به جان هم بیافتند و یا برای خرید اسلحه صف بکشند چون احساس خطر می‌کنند. یا اینکه بیمار پیر را معالجه نکنند اینها همگی نشان می دهد که قدرت پوشالی که این کشورها از آن حرف میزنند در برابر آزمایشات الهی هیچ ارزشی ندارد.

اما توبه می تواند اسباب بازگشت به سمت خدای متعال در این آزمایشات الهی باشد در توبه به روی همه آدم ها باز است و خالق همیشه مخلوق خود را دوست دارد در صورتی که مخلوق هم به فکر خالق خود باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
واقعا کرونا یک آزمایش الهی بود
Iran, Islamic Republic of
این ویروس تونست ما رو عوض کنه و به خود بیاره
Iran, Islamic Republic of
با گناهانمون داریم از خدا دور میشیم خدا ما رو ببخش
Iran, Islamic Republic of
پروردگارا کاری کن از این امتحان الهی سربلند بیرون بیایم
Iran, Islamic Republic of
توبه این بنده گناه کارت را بپذیر
Iran, Islamic Republic of
ما را در این امتحان مردود نکن ای خدا
Iran, Islamic Republic of
امیداست کروناویروس تلنگری باشد ....