کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

انتقاد محمد هاشمی از ستاد مقابله با کرونا؛

با شل کن سفت کن که نمی‌شود/ آیت الله هاشمی مرد بحران‌ها بود/ حاضر بود جان و آبرويش را فدای يک تصميم کند/ امروز هم به‌نگاه هاشمی نیاز است هم به‌عمل هاشمی

3 ارديبهشت 1399 ساعت 10:15

ممکن است نگاه ايشان وجود داشته باشد اما عملکردي مثل عملکرد ايشان وجود ندارد. چرا که آقاي هاشمي تصميم‌ساز، تصميم‌گير و مجري بود.


گروه سیاسی جهان نیوز: محمد هاشمی، عضو سابق مجمع  تشخیص مصلحت نظام و برادر مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی با انتقاد از نحوه اتخاذ و اجرای تصمیمات ستاد مقابله با کرونا، جای آیت الله هاشمی را به عنوان مرد بحران ها خالی دانسته و گفته است: «آنچه که آقاي هاشمي به عنوان مرد بحران‌ها شناخته شد اين بود که ايشان در بحران‌هايي که پيش مي‌آمد راهکار پيدا مي‌کرد، تصميم مي‌گرفت و اجرا مي‌کرد». وی در ادامه گفته است: «نه تنها به نگاه آقاي هاشمي بلکه به عمل آقاي هاشمي نيز نيازمند هستيم. ممکن است نگاه ايشان وجود داشته باشد اما عملکردي مثل عملکرد ايشان وجود ندارد».

به گزارش جهان نيوز، بخش های مهم اظهارات هاشمی را در ادامه خواهید خواند:

*از اول نيز اين مساله رعايت نمي‌شد و شل کن سفت کن داشتيم. يک روز گفتند قرنطينه نمي‌خواهيم، روز ديگر گفتند قرنطينه براي جنگ جهاني است و از پس آن روز گفتند قرنطينه نداريم. با اين حال ترددها را مجاز مي‌گذارند کسبه مجاز به فعاليت و پاساژها را باز مي‌کنند. البته دولت محدوديت‌هايي دارد که نمي‌تواند زندگي مردم را تامين کند و تعداد کساني که از تعطيلي آسيب مي‌بينند حدود 4 ميليون خانوارند، گرچه آمارها نيز مشخص نيست.

*نکته مهم اين است که کرونا مربوط به يک قوه نيست که بگوييم مثلا به قوه مجريه و شخص رئيس‌جمهور مربوط مي‌شود.کرونا مجموعه کشور و نظام را درگير کرده و همه مسئولند. مجلس، قوه قضائيه، دولت، نهادهاي امنيتي، عمومي و اشخاص و افراد همگي مسئول هستند. با اين حال عده‌اي از آب کره مي‌گيرند و منتظرند تا مساله‌اي را به رئيس‌جمهور و دولت نسبت دهند و تخريب کنند.

بیشتر بخوانید:
هاشمی نیست ولی اندیشه و آرمان او بر اذهان حک شده!
روحانی باعث تاثیرات شگرفی در اقتصاد ایران شد
هاشمی در خطبه‌ها از خاتمی حمایت کرد ولی نوشت ناطق نوری!


*اينها نه سياسي کردن کرونا بلکه بيماري‌هاي سياسي است که هميشه در جامعه ما وجود داشته و اکنون نيز وجود دارد و به قول معروف عقده‌گشايي است.

*يک ميليون تومان پولي نيست که مردم بخواهند روي آن حساب کنند و به‌واسطه آن تغييري در زندگي خود به‌وجود بياورند. اينها کمک معيشتي خوبي است که اگر اجاره خانه‌اي عقب افتاده يا پول غذا و... ندارد استفاده شود اما کافي نيست و ظاهرا دولت نيز راه ديگري ندارد.

*آنچه که آقاي هاشمي به عنوان مرد بحران‌ها شناخته شد اين بود که ايشان در بحران‌هايي که پيش مي‌آمد راهکار پيدا مي‌کرد، تصميم مي‌گرفت و اجرا مي‌کرد. يعني خود تصميم‌ساز، تصميم‌گير و مجري بود. لذا ديگر وقت را به بطالت نمي‌گذراند که مثلا کسي پيشنهاد داده بررسي شود که موافق و مخالف دارد و اصلا مي‌شود اجرا کرد و فردا يا جلسه بعد تصميم بگيريم. يکي از اين نمونه‌ها مساله جنگ بود. آن زمان که آقاي هاشمي به اين نتيجه رسيد که ديگر جنگيدن درست نيست و با جنگ نمي‌توانيبم پيروز شويم خدمت امام(ره) رسيد و گفت و من به عنوان نماينده شما قطعنامه را مي‌پذيريم و اعلام مي‌کنم و شما بگوييد من را محاکمه کنند و هر مجازاتي که خواستيد اعمال کنيد. خب؛ ما اين نوع تصميم‌گيري‌ها را در کشور نداريم و کسي حاضر نيست که جان، حيثيت و آبروي خود را فداي يک تصميم کند و بگويد که مسئوليت آن را مي‌پذيرم.

*در اين جريان کرونا واقعيت‌هايي که مي‌بينيم يک ستاد تشکيل دادند تا تصميم بگيرد. اين ستاد تصميم مي‌گيرد و يکسري موارد را مطرح مي‌کند و عده‌اي به آن خدشه وارد مي‌کنند که از نظر اقتصادي فلان مشکلات را دارد و انجام نشود. يا عده‌اي لبخند مي‌زنند که قرنطينه نداريم. اين نوع مسائلي که اکنون وجود دارد براي حل بحران کافي نيست. مرد بحران بايد تصميم گرفته و مسئوليت‌پذير باشد و تصميمش را اجرا کند. اکنون مي‌بينيد ميان تصميمات ستاد مبارزه با کرونا و برخي از تصميمات ديگر تناقض آشکار وجود دارد. اگر ستاد مسئول است و تصميم گرفته بايد اجرا شود... مي‌بينيد سخنگوي ستاد حرف و خواسته ديگري دارد اما عمل چيز ديگري است.

*نه تنها به نگاه آقاي هاشمي بلکه به عمل آقاي هاشمي نيز نيازمند هستيم. ممکن است نگاه ايشان وجود داشته باشد اما عملکردي مثل عملکرد ايشان وجود ندارد. چرا که آقاي هاشمي تصميم‌ساز، تصميم‌گير و مجري بود. البته مشورت مي‌کرد و به جمع‌بندي مي‌رسيد اما وقتي که ديگر به نتيجه مي‌رسيد و مشخص مي‌شد که راهکار چيست مشورت نمي‌کرد و در اين تصميم با توکل به خدا تصميم خود را انجام مي‌داد.


کد مطلب: 725330

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/report/725330/شل-کن-سفت-نمی-شود-آیت-الله-هاشمی-مرد-بحران-ها-حاضر-جان-آبرويش-فدای-يک-تصميم-کند-امروز-هم-به-نگاه-نیاز-به-عمل

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com