جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۳
به بهانه بیانات نوروزی رهبرانقلاب؛

چرا مسئولان فضای مجازی ده‌ها سال از افق نگاه رهبری عقب هستند؟!/ قوی شدن در فضای مجازی، انتخاب است یا ضرورت؟

شنبه ۹ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۰۴
کد مطلب: 722686
متأسفانه باید بگوییم که در حال حاضر بسترهای فضای مجازی کشور، بر زیرساخت های آمریکایی – صهیونیستی استوار است.
چرا مسئولان فضای مجازی ده‌ها سال از افق نگاه رهبری عقب هستند؟!/ قوی شدن در فضای مجازی، انتخاب است یا ضرورت؟
گروه سیاسی جهان نيوز، رضا صفری: مقام معظم رهبری در بیاناتی به مناسبت عید مبعث و آغاز سال نو موضوعاتی را مطرح نمودند و اشاره کردند که قوی شدن در آنها حیاتی است. ایشان در مورد فضای مجازی نیز فرمودند: «امروز قوّت در فضای مجازی حیاتی است؛ امروز فضای مجازی، حاکم بر زندگی انسانها است در همه‌ دنیا؛ و یک عدّه‌ای همه‌ی کارهایشان را از طریق فضای مجازی پیش می برند.»

اما چند نکته درباره این موضوع مهم قابل بیان است:

فضای مجازی دارای دو حوزه کلانِ مصرف وکاربری، و حوزه تولید ابزارهای ارتباطی و حاکمیت و مدیریت آن است. حوزه کاربری و مصرف کننده بودن، همان حضور فعال، تأثیرگذار و هوشمند در فضای مجازی است و این قیود هم متناسب با هر نرم افزار یا  اپلیکیشن، و همچنین در نظر داشتن اهداف کاربران می تواند متغیر باشد.

اما حوزه مدیریت و حاکمیت فضای مجازی، تولید و توسعه ابزارهای راهبردی و استراتژیک بر اساس منافع ملی و مردم است، و قوی شدن در فضای مجازی را باید در این حوزه راهبردی جستجو کرد نه در حوزه کاربری ابزار.

 توضیح اینکه اساساً از یک منظر، ابزارها دو گونه اند:

1. ابزارهایی که حوزه کاربری در آنها مهم است و به سازندگان آنها امتیاز قابل توجهی نمی دهد. مانند اسلحه،که ممکن است یک مصرف کننده ، به مراتب از کسی که اسلحه را ساخته است، در تیراندازی و استفاده از آن ماهرتر باشد.

2. ابزارهایی که به سازندگان خود امتیازات خاصی می دهند. مانند شبکه های اجتماعی، موتورهای جستجو  و به طور کلی بسیاری از خدمات مربوط به فضای مجازی که ده ها امتیاز منحصر به فرد برای سازندگان آنها به همراه دارند.

مثلاً فیسبوک یا اینستاگرام، ممکن است برای کاربران عادی، فقط وسیله ای باشند تا چند جمله یا عکس و فیلم به یکدیگر انتقال دهند یا از سایر امکانات آنها استفاده کنند، اما صاحبان این پلتفرم ها علاوه بر اینکه از تمام مزایای کاربران این حوزه برخوردارند، در مقیاس بزرگتر نیز  از  امتیازات ویژه و فوق العاده ای بهره می برند.

بیشتر بخوانید:
نقطه زنی آمریکا در فضای مجازی ایران/ غفلت مسئولان عمدی است یا سهوی؟
ماجرای «زاکربرگ» و چند حساب کاربری/ کاش مسئولان ما در اینجا کمی غربی فکر کنند!


مثلاً وقتی مردم ایران از فیسبوک یا هر نرم افزار آمریکایی – صهیونیستی استفاده می‌کنند:

1. از پهنای باند خارجی مصرف می کنند و همین باعث می شود که برای مردم  هزینه مالی بیشتر و  برای کشور ارزبری  به همراه  داشته باشد.

2. اگر حتی یک کلمه هم در پیام رسان های خارجی رد و بدل نشود، فقط عضویت در این شبکه های اجتماعی، باعث بالارفتن ارزش آنها و قدرت یافتن دشمنان مردم ایران خواهد شد. این یعنی اینکه با دست خودمان کمک کرده ایم که دشمنان ما از نظر اقتصادی قوی تر شوند  و در واقع در یک جنگ اقتصادی همه جانبه، ما کمک می کنیم که باروت های آنها علیه ما پشعله ورتر شود. در واقع ما به طور غیر مستقیم به امپریالیسم متزلزل شده جهانی کمک می کنیم تا برای ظلم به مردم دنیا جان تازه ای بگیرد.

3. هر ثانیه و  هر دقیقه از شبانه روز، بسته های اطلاعاتی به سرورهای بیگانه منتقل می شود و این اطلاعات به عنوان یک  ماده خام برای انواع و اقسام برنامه ریزی ها علیه کشور مبدأ کاربرد دارد. بسته های اطلاعاتی حجیمی که کشورهای ابرقدرت دنیا  به هیچ عنوان راضی به خروج آن از کشورشان نیستند. زیرا خروج آنها تهدید بزرگی برای یک کشور محسوب می شود.

4. امکان حذف و یا مهندسی پیام ها با اهداف خاص فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و ... وجود دارد.

5. حاکمان و مدیران فیسبوک یا هر نرم افزار آمریکایی – صهیونیستی، به راحتی می توانند با ضریب دادن و برجسته سازی محتوای مورد نظر حاکمان خود، علیه مردم ایران فعالیت کنند.

6. امکان برجسته سازی واژگان و هشتگ های کاذب برای آدرس غلط دادن به کابران و یا انحراف و فراموش کردن موضوع مورد نظر کاربر نیز همیشه وجود دارد.

7. با  سیستم فیلترینگ حبابی به راحتی می توانند کاربران را دور زده و مانع از دستیابی آنها به اطلاعات مورد نظرشان شوند، بدون اینکه آنها ذره ای متوجه شوند.

8. گزارش هایی وجود داد که نشان می دهد نرم افزار دشمن می تواند اعلام کند که پیام های شما به مخاطبین مورد نظر - در داخل یا  خارج از کشور - فرستاده شده، اما در واقع هیچ گاه پیام شما را به مخاطب نرساند.

9. با توجه به سرمایه گذاری کسب و کارهای ایرانی در نرم افزارهای آمریکایی – صهیونیستی، در صورتیکه آنها تشخیص دهند که این کسب و کارها برای نظام سلطه و یا شرکت های آمریکایی - صهیونیستی تهدید محسوب می شوند و یا به هر دلیل دیگر مانند تحریم و ...، می توانند در یک چشم به هم زدن همه پنبه های آنها را رشته کرده و آنها را از بستر خود حذف کند. کاری که بارها از سوی نرم افزارهای خارجی صورت گرفته است.

متأسفانه باید بگوییم که در حال حاضر بسترهای فضای مجازی کشور، بر زیرساخت های آمریکایی – صهیونیستی استوار است. اگر آنها مانع استفاده از ابزارها و پلتفرم های خود شوند، قطعاً در حوزه موتور جستجو، سیستم عامل رایانه و موبایل و ... با مشکلات اساسی روبرو خواهیم شد.

از سوی دیگر هر چند نقش کاربران فضای مجازی مهم است، اما نکته اساسی این است که حرف اول و آخر را در دنیای فناوری اطلاعات وارتباطات، صاحبان فناوری و حاکمان آن می زنند نه کاربران. از آنجایی که در حال حاضر دشمن از حضور ما در پلتفرم های خود سود می برد، با وجود تحریم های غذایی و دارویی صورت گرفته علیه کشورمان، اینترنت و خدمات فضای مجازی از سوی آمریکایی ها تحریم نمی شود، بلکه اتفاقاً آنها اصرار دارند که نرم افزارهای مورد نظرشان  بیشتر در ایران گسترش یابند و مردم در حوزه های نرم افزاری و سخت افزاری فناوری اطلاعات و ارتباطات، هر چه بیشتر  به خدمات آمریکایی وابسته شوند. کار به جایی رسیده است که حتی به دلیل قطع شدن موقتی برخی جاسوس افزارها در ایران، برخی افراد را تحریم هم می کنند!
و این نشان می دهد که کاربری صرف در فضای مجازی برای یک کشور قدرت نمی آورد، بلکه فصل مقوّم قدرت در فضای مجازی توسعه این ابزارهای راهبردی بر اساس منافع ملی و  همچنین به دست آوردن سهم خود از مدیریت و حاکمیت فضای مجازی در دنیا است.

به تعبیر دیگر، اگر کشورهای دنیا در عرصه مدیریت و حاکمیت فضای مجازی حرفی برای گفتن نداشته باشند، به شدت در حوزه های اقتصادی، امنیتی، اجتماعی، فرهنگی و... آسیب پذیرتر می شوند. آنچه که در حال حاضر و مخصوصاً در آینده نزدیک، تعیین کننده قدرت یک کشور است، حوزه حاکمیتی فضای مجازی است.

بنابراین شاید اکنون کمی بهتر بتوانیم  تصور کنیم که چرا رهبر معظم انقلاب می گویند که قوی شدن در فضای مجازی حیاتی است و چرا ایشان در سال های گذشته، به راه اندازی شبکه ملی اطلاعات، تولید سیستم عامل، موتور جستجو، شبکه اجتماعی داخلی و .... اشاره کرده اند؟
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *