کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

چرا بزرگ نمایی؟

بوق و کرنای افراطی در «کرونا»/ وقتی فضای مجازی و رسانه‌ای افسارگسیخته با امنیت روانی بازی می‌کند+تصاویر

7 اسفند 1398 ساعت 9:13

نمی توان انکار کرد که موضوع کرونا آن قدر دچار ابتذال و نگاه کاریکاتور گونه شده است که هم اکنون بعضی از مردم برای یک آبریزش بینی، عطسه و سردرد معمولی به بیمارستان می روند.


گروه جامعه جهان نیوز، رضا صفری: در چند روز گذشته در فضای مجازی و رسانه ای  کشور شاهد انفجار اخبار مربوط به ویروس کرونا و به تبع آن هراس افکنی در میان مردم بوده ایم.
 
چند نمونه از سوءاستفاده ها و هراس افکنی های کاذب
شبکه های اجتماعی، سایت ها و ...، بدون رعایت  سواد رسانه ای و اصول اولیه مدیریت روانی جامعه در امر خبر رسانی، و در سایه کم کاری و عدم توجه مسئولین نسبت به این حوزه مهم، موجب تشویش اذهان عمومی، ایجاد وحشت و شبهه پراکنی شده و شبکه های ماهواره ای و بنگاه های سخن پراکنی را در این راه همراهی می کنند. علاوه بر این، برخی کانال ها در شبکه های اجتماعی با سوء استفاده از موضوع کرونا، به هر طریقی و با هر مطلب و تصویری که سندیت آن اساساً معلوم نیست، قصد دارند تعداد اعضاء خود را نیز افزایش دهند. چند نمونه از عکس ها و نوشته ها را در ذیل می بینیم:


 
« حقایقی که به مردم ایران گفته نمی شود»، «اخبار سانسور نشده کرونا را در کانال زیر بخوانید»، «رازهایی از ویروس کرونا فاش شد که شما را شوکه خواهد کرد»
 
 

«فوری/مهم  تصاويری عجيب و وحشتناک از نحوه دفن جان باختگان ويروس کرونا در کشور» «فوری/ فاجعه در قم!؟ تعداد واقعی تلفات ویروس کرونا منتشر شد!»
 
چرا می گوییم کرونا ترس ندارد!
اخیراً ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت نشست مطبوعاتی بیان کرده است: « 80 درصد کسانی که کرونای مثبت دارند با مراقبت های شخصی خوب می شوند و نیازی به بستری در بیمارستان ندارند». از قضا خود او نیز اکنون مبتلا به کرونا است و در جایی هم  بستری نیست. این را می توان از ویدئویی که برای مردم  ارسال کرده به خوبی دریافت.

همچنین محمد مهدی گویا، رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت نیز در رسانه ملی گفت: «تقریباً ۹۸ درصد مبتلایان به ویروس کرونا درمان می‌شوند. حدود ۸۰ درصد مبتلایان فرم خفیف هستند و بقیه افراد اگر به خوبی مراقبت شوند، درمان خواهند شد».
 
نگاه کاریکاتوری به کرونا
شاید در ذهن بسیاری از ما، «کرونا»  مانند یک بمب شیمیایی خطرناک یا چیزی شبیه به آن نقش بسته است، اما  به چند مورد جالب توجه کنید:

1. بنابر آمار های منتشر شده، تعداد کل فوت‌شدگان ناشی از ابتلا به کرونا در کشور چین تا به امروز کمتر از 3 هزار نفر است، آن هم در کشوری که بیش از یک میلیارد و 400 میلیون جمعیت دارد! در حالی که تعداد کشته‌های آنفلوآنزا در آمریکا با جمعیتی نزدیک به 330 میلیون نفر، فقط در سال 2018‌ــ‌2017، 61 هزار نفر بوده‌ است!

در این بازه زمانی، یکی از شایع‌ترین تعداد مرگ‌ومیر بر اثر بیماری آنفلوآنزا اتفاق افتاده است؛ در این سال 45 میلیون آمریکایی به آنفلوآنزا دچار شدند. در بازه زمانی  2015‌ ــ ‌2014 نیز 51 هزار آمریکایی کشته شدند و تعداد 30 میلیون به این بیماری دچار شدند.
 
همچنین مرکز جلوگیری و کنترل بیماری ها در آمریکا تخمین می زند که در فصل سرما تا الان، 19 میلیون آمریکایی مبتلا به آنفلوآنزا شده باشند که 180 هزار نفر از آنها راهی بیمارستان شده اند. از این تعداد، حدود 10 هزار آمریکایی که 60 درصد آنها کودک بوده اند جان خود را از دست داده اند.

بنابراین آنفلوآنزا از نظر مرگ و میر بسیار خطرناک تر از کرونا است.

2. دو سال پیش گزارشی از سوی یونیسف در رسانه ها منتشر شد که می گفت: «روزانه ۱۵ هزار کودک خردسال در پی گرسنگی و بیماری می‌میرند!»

بنابر گزارش شبکه خبری «دویچه‌وله»، در مجموع در سال 2016، در مجموع  5.6 میلیون کودک زیر پنج‌سال به دلیل سوء تغذیه و بیماری جان باخته‌اند!!! و این شرایط در حالی است که با کمک و حمایت از این کودکان به راحتی امکان داشت که نجات پیدا کنند.
 
از سوی دیگر، بر اساس گزارش یورونیوز، تا شامگاه روز سه‌شنبه ۲۵ فوریه (۶ اسفند)، بیش از ۲۶۹۸ نفر در چین بر اثر ویروس کرونا جان خود را از دست دادند و تعداد کشته‌های کرونا در سراسر جهان – در دو ماه گذشته - به بیش از دو هزار و هفتصد و پنجاه نفر رسیده است که اصلاً قابل مقایسه با آمار مرگ و میر کودکان نیست! اما چرا به آنها بی توجه هستیم؟

3. بر اساس برخی گزارش ها، اگر شمار قربانیان تصادفات رانندگی در ۱۰ سال اخیر کشور را بر تعداد روزهای این سال‌ها  تقسیم کنیم، به عدد متوسط ۵۵ قربانی حوادث رانندگی در هر روز می‌رسیم! اما چرا  بعضی مسئولین و مردم مانند کرونا رفتار نمی کنند؟!هر روز تعداد زیادی از هموطنان ما در همین بیمارستان ها از دنیا می روند، اما آیا  مردم، فضای مجازی و رسانه ها تا این اندازه در مورد مرگ آنها بزرگنمایی می کنند؟
 
4. اخیراً معاون دانشجویی دانشگاه خواجه نصیر طوسی در مورد ابتلای یکی از دانشجویان خوابگاه این دانشگاه به کرونا که در فضای مجازی مطرح شده بود، گفت: «پزشکان با معاینه‌ این دانشجو احتمال ابتلا به کرونا را در او منتفی اعلام کردند اما همچنان منتظر استعلام جواب آزمایش این دانشجو خواهیم بود.»

در نظر بگیرید که در طی سال، چند نفر از دانشجویان همان دانشگاه به آنفلوآنزا و یا سایر بیماری ها ی واگیر و غیر واگیر مبتلا می شوند. آیا یک خبر هم در مورد آنها منتشر می شود؟!
 
سخن پایانی اینکه در هر صورت مردم باید مسائل بهداشتی را رعایت کنند؛ همچنین افرادی که بیماری های تنفسی، سیستم ایمنی، قلبی، دیابت و ... دارند، همیشه در معرض خطر هستند و ربطی به کرونا و غیر آن  ندارد.  بنابراین این دسته از افراد در حال حاضر  باید بیشتر به نکات بهداشتی توجه کنند.

اما نمی توان انکار کرد که موضوع کرونا آن قدر دچار ابتذال و نگاه کاریکاتور گونه شده است که هم اکنون بعضی از مردم برای یک آبریزش بینی، عطسه و سردرد معمولی به بیمارستان می روند و انتظار بستری شدن دارند؛ غافل از اینکه خطرناک ترین مکان ها در حال حاضر همان بیمارستان است!
 
در واقع این رسانه ها و افکار عمومی هستند که با پرداختن افراطی به مسأله کرونا،  به جای عینیت ها، به ذهنیت ها  و توهمات ضریب داده اند و این فرآیند فقط مخصوص کرونا  هم نیست بلکه در سایر ابعاد زندگی ما نیز فراوان  وجود دارد. از همین رو باید  با کمال تأسف بگوییم که این رسانه ها  و فضای مجازی حاکم بر دنیا هستند که به ما دیکته می کنند چه چیزی باید برایمان مهم باشد، و چقدر  مهم باشد؟ یعنی آنها هستند که به جای ما فکر می کنند!


کد مطلب: 719929

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/report/719929/بوق-کرنای-افراطی-کرونا-وقتی-فضای-مجازی-رسانه-ای-افسارگسیخته-امنیت-روانی-بازی-می-کند-تصاویر

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com