جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱
۲۴
چرا بزرگ نمایی؟

بوق و کرنای افراطی در «کرونا»/ وقتی فضای مجازی و رسانه‌ای افسارگسیخته با امنیت روانی بازی می‌کند+تصاویر

چهارشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۱۳
کد مطلب: 719929
نمی توان انکار کرد که موضوع کرونا آن قدر دچار ابتذال و نگاه کاریکاتور گونه شده است که هم اکنون بعضی از مردم برای یک آبریزش بینی، عطسه و سردرد معمولی به بیمارستان می روند.
بوق و کرنای افراطی در «کرونا»/ وقتی فضای مجازی و رسانه‌ای افسارگسیخته با امنیت روانی بازی می‌کند+تصاویر
گروه جامعه جهان نيوز، رضا صفری: در چند روز گذشته در فضای مجازی و رسانه ای  کشور شاهد انفجار اخبار مربوط به ویروس کرونا و به تبع آن هراس افکنی در میان مردم بوده ایم.
 
چند نمونه از سوءاستفاده ها و هراس افکنی های کاذب
شبکه های اجتماعی، سایت ها و ...، بدون رعایت  سواد رسانه ای و اصول اولیه مدیریت روانی جامعه در امر خبر رسانی، و در سایه کم کاری و عدم توجه مسئولین نسبت به این حوزه مهم، موجب تشویش اذهان عمومی، ایجاد وحشت و شبهه پراکنی شده و شبکه های ماهواره ای و بنگاه های سخن پراکنی را در این راه همراهی می کنند. علاوه بر این، برخی کانال ها در شبکه های اجتماعی با سوء استفاده از موضوع کرونا، به هر طریقی و با هر مطلب و تصویری که سندیت آن اساساً معلوم نیست، قصد دارند تعداد اعضاء خود را نیز افزایش دهند. چند نمونه از عکس ها و نوشته ها را در ذیل می بینیم:

 
« حقایقی که به مردم ایران گفته نمی شود»، «اخبار سانسور نشده کرونا را در کانال زیر بخوانید»، «رازهایی از ویروس کرونا فاش شد که شما را شوکه خواهد کرد»
 
 

«فوری/مهم  تصاويری عجيب و وحشتناک از نحوه دفن جان باختگان ويروس کرونا در کشور» «فوری/ فاجعه در قم!؟ تعداد واقعی تلفات ویروس کرونا منتشر شد!»
 
چرا می گوییم کرونا ترس ندارد!
اخیراً ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت نشست مطبوعاتی بیان کرده است: « 80 درصد کسانی که کرونای مثبت دارند با مراقبت های شخصی خوب می شوند و نیازی به بستری در بیمارستان ندارند». از قضا خود او نیز اکنون مبتلا به کرونا است و در جایی هم  بستری نیست. این را می توان از ویدئویی که برای مردم  ارسال کرده به خوبی دریافت.

همچنین محمد مهدی گویا، رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت نیز در رسانه ملی گفت: «تقریباً ۹۸ درصد مبتلایان به ویروس کرونا درمان می‌شوند. حدود ۸۰ درصد مبتلایان فرم خفیف هستند و بقیه افراد اگر به خوبی مراقبت شوند، درمان خواهند شد».
 
نگاه کاریکاتوری به کرونا
شاید در ذهن بسیاری از ما، «کرونا»  مانند یک بمب شیمیایی خطرناک یا چیزی شبیه به آن نقش بسته است، اما  به چند مورد جالب توجه کنید:

1. بنابر آمار های منتشر شده، تعداد کل فوت‌شدگان ناشی از ابتلا به کرونا در کشور چین تا به امروز کمتر از 3 هزار نفر است، آن هم در کشوری که بیش از یک میلیارد و 400 میلیون جمعیت دارد! در حالی که تعداد کشته‌های آنفلوآنزا در آمریکا با جمعیتی نزدیک به 330 میلیون نفر، فقط در سال 2018‌ــ‌2017، 61 هزار نفر بوده‌ است!

در این بازه زمانی، یکی از شایع‌ترین تعداد مرگ‌ومیر بر اثر بیماری آنفلوآنزا اتفاق افتاده است؛ در این سال 45 میلیون آمریکایی به آنفلوآنزا دچار شدند. در بازه زمانی  2015‌ ــ ‌2014 نیز 51 هزار آمریکایی کشته شدند و تعداد 30 میلیون به این بیماری دچار شدند.
 
همچنین مرکز جلوگیری و کنترل بیماری ها در آمریکا تخمین می زند که در فصل سرما تا الان، 19 میلیون آمریکایی مبتلا به آنفلوآنزا شده باشند که 180 هزار نفر از آنها راهی بیمارستان شده اند. از این تعداد، حدود 10 هزار آمریکایی که 60 درصد آنها کودک بوده اند جان خود را از دست داده اند.

بنابراین آنفلوآنزا از نظر مرگ و میر بسیار خطرناک تر از کرونا است.

2. دو سال پیش گزارشی از سوی یونیسف در رسانه ها منتشر شد که می گفت: «روزانه ۱۵ هزار کودک خردسال در پی گرسنگی و بیماری می‌میرند!»

بنابر گزارش شبکه خبری «دویچه‌وله»، در مجموع در سال 2016، در مجموع  5.6 میلیون کودک زیر پنج‌سال به دلیل سوء تغذیه و بیماری جان باخته‌اند!!! و این شرایط در حالی است که با کمک و حمایت از این کودکان به راحتی امکان داشت که نجات پیدا کنند.
 
از سوی دیگر، بر اساس گزارش یورونیوز، تا شامگاه روز سه‌شنبه ۲۵ فوریه (۶ اسفند)، بیش از ۲۶۹۸ نفر در چین بر اثر ویروس کرونا جان خود را از دست دادند و تعداد کشته‌های کرونا در سراسر جهان – در دو ماه گذشته - به بیش از دو هزار و هفتصد و پنجاه نفر رسیده است که اصلاً قابل مقایسه با آمار مرگ و میر کودکان نیست! اما چرا به آنها بی توجه هستیم؟

3. بر اساس برخی گزارش ها، اگر شمار قربانیان تصادفات رانندگی در ۱۰ سال اخیر کشور را بر تعداد روزهای این سال‌ها  تقسیم کنیم، به عدد متوسط ۵۵ قربانی حوادث رانندگی در هر روز می‌رسیم! اما چرا  بعضی مسئولین و مردم مانند کرونا رفتار نمی کنند؟!هر روز تعداد زیادی از هموطنان ما در همین بیمارستان ها از دنیا می روند، اما آیا  مردم، فضای مجازی و رسانه ها تا این اندازه در مورد مرگ آنها بزرگنمایی می کنند؟
 
4. اخیراً معاون دانشجویی دانشگاه خواجه نصیر طوسی در مورد ابتلای یکی از دانشجویان خوابگاه این دانشگاه به کرونا که در فضای مجازی مطرح شده بود، گفت: «پزشکان با معاینه‌ این دانشجو احتمال ابتلا به کرونا را در او منتفی اعلام کردند اما همچنان منتظر استعلام جواب آزمایش این دانشجو خواهیم بود.»

در نظر بگیرید که در طی سال، چند نفر از دانشجویان همان دانشگاه به آنفلوآنزا و یا سایر بیماری ها ی واگیر و غیر واگیر مبتلا می شوند. آیا یک خبر هم در مورد آنها منتشر می شود؟!
 
سخن پایانی اینکه در هر صورت مردم باید مسائل بهداشتی را رعایت کنند؛ همچنین افرادی که بیماری های تنفسی، سیستم ایمنی، قلبی، دیابت و ... دارند، همیشه در معرض خطر هستند و ربطی به کرونا و غیر آن  ندارد.  بنابراین این دسته از افراد در حال حاضر  باید بیشتر به نکات بهداشتی توجه کنند.

اما نمی توان انکار کرد که موضوع کرونا آن قدر دچار ابتذال و نگاه کاریکاتور گونه شده است که هم اکنون بعضی از مردم برای یک آبریزش بینی، عطسه و سردرد معمولی به بیمارستان می روند و انتظار بستری شدن دارند؛ غافل از اینکه خطرناک ترین مکان ها در حال حاضر همان بیمارستان است!
 
در واقع این رسانه ها و افکار عمومی هستند که با پرداختن افراطی به مسأله کرونا،  به جای عینیت ها، به ذهنیت ها  و توهمات ضریب داده اند و این فرآیند فقط مخصوص کرونا  هم نیست بلکه در سایر ابعاد زندگی ما نیز فراوان  وجود دارد. از همین رو باید  با کمال تأسف بگوییم که این رسانه ها  و فضای مجازی حاکم بر دنیا هستند که به ما دیکته می کنند چه چیزی باید برایمان مهم باشد، و چقدر  مهم باشد؟ یعنی آنها هستند که به جای ما فکر می کنند!
برچسب ها: رضا صفری کرونا
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
اعتماد از بين رفته
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه وضعیت بهداشت و درمان در کشور ما خیلی ضعیف هست میزان مرگ در کرونا ۳ درصد هست پس از ۹۵ نفر مبتلا باید نهایت سه نفر فوت میکردند با فوت ۱۵ نفر یعنی ۱۷ درصد فوت که به مراتب بیشتر از جاهای دیگر است
هشدار
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه عده ای شیاد و کلاهبردار به همراه چند خانم با ماسک و دستکش و نامه جعلی وزارت بهداشت به منازل مسکونی مراجعه می کنند و به بهانه تست کرونا با داروی بیهوشی صاحبخانه را بیهوش می کنند و اقدام به سرقت منازل می نمایند.
شما بگو چند نفر از مردم ما می دانند بیماری دیابت دارند، چنددرصد می دانند که فشار خون آنها بالاست؟ چند نفر می دانند فلان انگل میکروسکوپی در اندام های آنهاست؟ چند نفر می دانند مثلا جیاردیا دارند یا ...؟ پس مبنای محاسبه شما نادرست است و این 15 نفر فوتی از 95 مبتلا نیست بلکه فقط 95 نفر معلوم شده که بیمارند.
دادخواه
Iran, Islamic Republic of
شگردي كه اختلاس گران براي فرار از كشور و رفتن به عشق و حال در ديار فرنگ اينست كه خود را كرونايي معرفي ميكنند !!!!!!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
لطفاً شما این معما را حل کنید !!!! وزارت بهداشت میگه میزان مرگ مبتلایان به ویروس کرونا فقط 2 درصده !!! ، ولی طبق آخرین آمار ، تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در کشور ، 95 نفر و تعداد فوتی ها هم 15 نفر اعلام شده ، یعنی 16 درصد فوتی تا حالا داشتیم . پس این 2 درصد فوتی کجاست؟؟؟؟؟!!!!!!
مهران
Iran, Islamic Republic of
چون در ایران مردم به پزشک مراجعه نمیکنند تا زمانی که حاد بشه
Iran, Islamic Republic of
كتمان حقيقت
Iran, Islamic Republic of
اون امار جهانی هست که ۲ درصد هست یقینا تعداد مبتلایان به مراتب بیشتر است
تعدادمبتلایانی که آزمایش روی آنها انجام شده است 95 نفرند وگرنه بسیاری مبتلا شده اند و خودشان را مثل هروقت که سرما می خورند دارند مراقبت می کنند و شلغم و سوپ و لیمو شیرین و پرتقال می خورند و چندتا سرفه هم می کنند. دلیلی نداره که آدم با دوتا سرفه بره آزمایش و تست بده
Iran, Islamic Republic of
تعداد مبتلایان بیشتر هست و تا کنون از طریق وزارت بهداشت شناسایی نشده اند
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
شایعه پراکنی دشمنان جمهوری اسلامی بسیار گسترده است تمامی رسانه های خارجی وبعضا داخلی در حال خیانت به کشور هستند ...
Iran, Islamic Republic of
وقتی همین آقای حریرچی خودش دکتره و‌ علائم بیماری رو داره و بعد تو‌ی گفتگوی خبری با عدم رعایت اصول بهداشتی و گفتن حرفایی که همه متعجب میشن چه انتظاری دارید مردم درگیر حرفهای این و اون نشن. آقا جان از قدیم گفتن کج بشین راست بگو . ....
محمد
Iran, Islamic Republic of
وقتی وزیر بهداشت می گوید از فردا در پایگاه های بهداشت ماسک نوزیع می شود و نه می شود بلکه نایاب هم می شود مردم به همین فضای مجازی اعتماد می کنند
سرمایه اجتماعی آسیب جدی دیده و به سادگی قابل جب ان نیست
هرمز
Iran, Islamic Republic of
خودکرده را تدبیر نیست.....
علی
Iran, Islamic Republic of
.....
سیدرضا
Iran, Islamic Republic of
من از طرفداران سایت انتخاب بودم به مدت۷سال،اما از زمانیکه این ویروس اومده این سایت شده ،سایت پخش دلهره،نا امیدی،فقط اخبار بدون سند و مدرک.هم داخل سایت می رم تیتر میزنه اینقدر مردند،هنوز تایید نشده میگه از کرونا مردند،خوب روزانه تعداد زیادی انسان میمیرند و تعداد زیادی هم متولد میشوند ،مرگ دست خداست....به هر حال از سایت شما تشکر ویژه دارم که امید بخشی رو بین مردم گسترش میدهید درعین توجه به رعایت بهداشت.من از این به بعد از طرفداران سایت شما خواهم بود
فردین
France
احسنت به بصیرت شما هموطن عزیز.
بنده خدا
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
.....
United States
کرونا مساوی با زامبی نیست!!
حسن خواننده همیشگی سایت
Iran, Islamic Republic of
همون ماسک و وسایل ضدعفونی را حل کنید بقیه اش را دیگر مردم نمی ترسند....