پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۷
۱۲۱
لکه‌ای بر غرور ملی؛

از موشک نقطه زن، پهپاد فوق مدرن و پرتاب ماهواره تا اوضاع خودروسازی/ خودروسازان تا چه زمانی اجازه دارند آبروی تولید داخلی را ببرند؟

شنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۵۳
کد مطلب: 718809
متأسفانه هر چقدر که دانشمندان هسته ای، موشکی، فضایی و ... موجب غرور ملی و عزت ملت می شوند، خودروسازان در حال رشته کردن پنبه ها هستند
از موشک نقطه زن، پهپاد فوق مدرن و پرتاب ماهواره تا اوضاع خودروسازی/ خودروسازان تا چه زمانی اجازه دارند آبروی تولید داخلی را ببرند؟
گروه اقتصادی جهان نيوز: در چند روز اخیر قیمت سرسام آور خودروهای داخلی بار دیگر افزایش پیدا کرد و بر ناراحتی مردم از فاصله عمیق بین کیفیت خودروهای تولید شده با قیمت های اعلامی افزود.

شاید بسیاری از مردم با مشاهده وضعیت بغرنج خودروسازی در کشور، نتوانند فاصله طبقاتی به وجود آمده میان خودروسازی و فرستادن ماهواره به فضا و تولید موشک های نقطه زن را به راحتی هضم کنند.

برای روشن شدن عمق فاجعه در خودروسازی کشور به یک مثال ملموس اشاره می کنیم. خردادماه سال گذشته بود که هواپیمای بدون سرنشین، فوق پیشرفته، رادار گریز و جاسوسی گلوبال هاوک  آمریکایی(MQ-4) پس از نقض حریم هوایی ایران به‌دست رزمندگان یگان پهپادی نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و به وسیله سامانه بومی «سوم خرداد» منهدم شد. بعد از چند ماه، لاشه‌ های این پهپاد برای نخستین بار از رسانه ملی به تصویر کشیده شد. سردار حاجی زاده فرمانده هوا فضای سپاه در محل این رونمایی طی مصاحبه ای گفت: «به تمام فرکانس‌ها، کدها و رمزهای این پرنده آشنایی پیدا کردیم و از همین تهران می‌توانیم آن را در چند هزار کیلومتر آن طرف‌تر از کار بیاندازیم.»

در واقع، نیروهای مسلح آنچنان مسئولیت پذیر و امیدوارانه رفتار کردند که به اعماق آب ها رفته و به دنبال لاشه های این پهپاد بودند تا بتوانند اطلاعات به دست بیاورند. بعد از دسترسی به کدها و رمزهای آن، احتمالاً در آینده نزدیک باید شاهد آن باشیم که مدل بهتر از آن را تولید هم کنند. 

در عوض، خودروهای به روز و با ضریب ایمنی بالا، هر روز در جلوی چشم خودروسازان، نه در آسمان و اعماق دریا که بر روی زمین هموار رژه می روند و در دسترس آنها هم قرار دارند. و از سوی دیگر، سال های متمادی است که خودروسازان مشغول سرهم کردن و یا مونتاژ کاری هستند و می توان گفت نسبت به قطعات خودرو و ارتباط آنها با یکدیگر نا آشنا نیستند. با این پیش فرض ها، اگر یک خودروساز نتواند حداقل نمونه مشابه خارجی را خودش بسازد آیا جفا بر نام «خودروساز» نیست که بر روی کارخانه های ورشکسته گذاشته ایم؟

نیروهای مسلح ما به کدهای پرنده های فوق مدرن دسترسی می یابند و خودروسازان ما، بعد از آنکه خودروهای تاریخ مصرف گذشته فرانسوی به موزه سپرده شدند، بر روی آنها متمرکز می شوند و دستی به سر آنها می کشند و با تغییر چراغ، فرمان و ... آنها را کددار می کنند. اگر به همین صورت ادامه دهیم تا صدسال آینده هم از این دست نوآوری ها خواهیم داشت!

متأسفانه هر چقدر که دانشمندان هسته ای، موشکی، فضایی و ... موجب غرور ملی و عزت ملت می شوند، خودروسازان در حال رشته کردن پنبه ها هستند و آن گاه است که مردم در پس ذهن خود ممکن است دچار خود کم بینی و تحقیر شوند. و این یعنی اینکه دشمن جمهوری اسلامی فقط آمریکا و اسرائیل و بنگاه های سخن پراکنی نظیر بی بی سی نیستند. در واقع چرخه معیوب و مافیای خودروسازی ماری است درون آستین ما.

این در حالی است که مقام معظم رهبری نیز معتقدند: «آن ذهن و فکری که می تواند ماهواره را تولید کند و برای ارسال ماهواره بعدی در مدار ۳۶ هزار کیلومتری هدفگذاری کند، قطعا چنین روحیه، ابتکار و خلاقیت برای تولید خودرو با مصرف پنچ لیتر بنزین در صد کیلومتر و در دیگر بخشهای تولید نیز دارد».

از طرفی بهانه تحریم را هم نمی توانیم قبول کنیم. در صنعت هسته ای و موشکی اگر وضعیت تحریم قطعه ها به مراتب بدتر از خودروسازی نبوده، قطعاً بهتر از آن هم نبوده است. اما آنجا عده ای نه برای سوار شدن بر پول بی زبان مردم و تخته گاز رفتن بر آبروی ایرانی ها که برای دل مردم و برای نام ایران و اسلام مایه گذاشتند.
 
اما سؤال اینجاست که تا چه زمانی قرار است خودروسازان آبروی تولید داخلی را زیر بگیرند؟ آیا باز هم باید به بهانه های مختلف به آنها اجازه دیکتاتوری داد؟ در حال حاضر و با وضعیت موجود بازار، آنها همچنان باید به دیکتاتوری خود در آینده مطمئن باشند. در این شرایط و همچنین با وجود نظارت های ضعیف و در برخی مواقع، عدم نظارت، آیا دلیلی وجود دارد که خودروساز ما از طراحی مدل های تاریخ مصرف گذشته دست بردارد و با سیاست های غلط خود بازار را به هم نریزد؟

در هر صورت نمی توان انکار کرد که ما در داخل کشور بیش از آنکه در حال خودروسازی باشیم در حال خودروسوزی و بدنام کردن تولید داخلی هستیم.

آنچه امروز خودروسازان روی هم می کنند، نه تنها قابل عرضه بر بازارهای جهانی و رقابت با خودروسازان خارجی نیست، بلکه حتی در داخل کشور نیز برای مردم، مطلوبیت ندارد؛ در حالیکه توان متخصصان و نخبگان جوان و همچنین ظرفیت کشور، قابل انطباق با وضعیت فعلی خودروسازی در کشور نیست.

البته امیدواریم به گونه ای نشود که به نام خصوصی سازی از چاله ای به چاله ای دیگر افتاده، رنجنامه هپکو و ... نیز این بار برای خودروسازان تکرار شود.


چاره واردات نیست، مراقب باشید
از طرفی برخی برای بیرون آمدن از وضعیت فعلی از آن طرف بام می افتند و گزینه واردات را مطرح می کنند. اما مقام معظم رهبری با نگاه همه جانبه و عالمانه  خود، ده سال پیش یعنی در نهم فروردین 89، بعد از  بازدید سه ساعته از نمایشگاه توانمندی های صنعتی کشور به ویژه در حوزه صنعت خودروسازی و تولید موتور ملی، فرمودند: «فراوانی و ارزانی خوب است اما از آن مهمتر رشد صنعت داخلی است و نباید به استناد دلایل عمدتاً واهی دروازه را به روی واردات باز کرد».

ایشان ضمن اظهار ناخرسندی از سیاست های واردات خودرو و بعضی از تصمیماتی که در این زمینه گرفته شده است تأکید کردند: «عموماً فلسفه و منطقی که برای افزایش واردات مطرح می شود، بالا بردن کیفیت محصولات داخلی است اما برای این هدف گزینه های بهتری هم وجود دارد که یکی از آنها اعمال سیاست ها و ضوابطی برای بالا بردن کیفیت محصولات داخلی است».

رهبرانقلاب این مهم را بار دیگر در دیدار اخیر خود با هفت مجموعه تولیدی مطرح کرده و گفتند: «گاهی دستگاه‌های اجرائی به بهانه‌هایی راه واردات را بی‌مورد باز می کنند؛ فرض بفرمایید مسئله‌ی رقابت. مثلاً فرض کنید که وقتی گفته میشود چرا اجازه دادید خودروهای خارجی به این شکل بیایند، میگویند آقا رقابت. من میگویم خب شما که میخواهید به وسیله‌ی رقابت، کیفیت را بالا ببرید، تلاش را بگذارید روی بالا بردن کیفیت از یک راه دیگر؛ و الا شما بیایید تولید داخلی را مشمول زیان مضاعف بکنید به خاطر اینکه میخواهید مثلاً کیفیت را بالا ببرید، این به هیچ وجه درست نیست».

متأسفانه در این مدت شاهد بودیم که خودروسازان از فرصتی که به درستی مهیا شده بود، سوء استفاده کرده و مردم را در تنگنا قرار دادند و از طرفی دیگر خوروهای بی کیفیت خود را به مردم تحمیل کردند. در حالیکه اگر ضوابط منسجم، ساز وکارهای اجرایی و نظارتی مناسب اعمال می شد، شاید امروز جزو صادرکنندگان بزرگ خودرو در جهان بودیم. بدون شک روند صعودی و سرسام آور قیمت خودروهای درون بازار، جدای از بی کفایتی بسیاری از مدیران صنعتی، تابعی از اوضاع غول های خودروسازی داخلی است که باعث ایجاد نارضایتی مضاعف در سطح جامعه می شوند. بدون تردید وظیفه مجلس یازدهم در چهارسال فعالیت خود بسیار سنگین است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


.
Iran, Islamic Republic of
به خدا مردم خوبی داریم. نترسید. قوه قضائیه نترسه. مردم میان پشتتون. ازتون حرکتی ببینن میان پشتتون.....
Iran, Islamic Republic of
همین مردم خوب قیمت خودرو هرچی باشه براش به صف میشن!!!!
فرشته مقدم
Iran, Islamic Republic of
بله برای اینکه مردم نیاز دارن!....
Iran, Islamic Republic of
خوب چی بخرن، مجبوريم ماشینهای بنجل فرانسوی بخریم که با آب و هوای ایران سازگار نیست!!!!! ریو ماشین خوبی بود برای قشر متوسط ولی خودروسازها چسبیدن به فرانسه!!!!! خون آلوده فرانسه، توتال فرانسه و دوباره توتال
Iran, Islamic Republic of
.......
Iran, Islamic Republic of
تا زمانی که واردات آزاد نشه همینه.
Iran, Islamic Republic of
اشتباه محض همینه// یعنی خسارت مضاعف
درپاسخ به حجتالاسلام حسن روحانی
Iran, Islamic Republic of
درپاسخ به حجتالاسلام حسن روحانی
حقوق کارمندان، کارگران و بازنشستگان 10 تا 15 درصد یافته است/ افزاش قیمت ها خودرو، گوشت، کالا، اجناس، میوه و... بیتشر از 10 تا 15 درصد تخلف و هم غیر قانونی است
کرونایاب
Iran, Islamic Republic of
......
اکبر
Germany
......
Iran, Islamic Republic of
دوِلت اگه اجازه بده فکرهای خوب و سرمایه های خوبی هم در جامعه هست که بیان وسط و ده بیست کارخانه بزرگ خودرو سازی راه بندازن و این انحصار را بشکنند و رقابت کنند قیمت ها را پائین بیاورند ....
اکبر
Germany
مدیران خودروسازی ایران را باید به دریا ریخت که خوراک کوسها شوند که اگر بااین اشغالهایی که می خورند بالا نیاورند. صنعت خودرو سازی را به بچه های سپاه بسپارید.
ابوذر
Iran, Islamic Republic of
......
Iran, Islamic Republic of
منفی چه معنی داره؟ شما با دشمنان ملت هستید
Romania
تا به حال که هرچه اخبار اونور آب گفته خیلی حقیقت بهتری داشته!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
..........
Iran, Islamic Republic of
بله خودروسازی هم به سپاه بسپارند، خیلی خوبه، قرارگاه خاتم را مدتی تعطیل کردند، کارا لنگ موند، دوباره دست به دامن سپاه شدند. همسایه ما مدتی بیکار بود ولی دوباره رفت سر کار
اکبر
Germany
.....
حسن
Iran, Islamic Republic of
اگر خودرو خارجی وارد کنند فرضا اگر اون خودرو خارجی 90 میلیون باشه دیگه کسی نمی ره پراید را 90 میلیون بخره اون وقت قیمت پراید واقعی میشه افراد کم درامد هم می تونند صاحب اتومبیلی حداقل مثل پراید هم بشوند اما با این وضعیت اقشار کم درامد تو رویاهاشون هم نمی بینند که صاحب ماشین ولو ماشین بی کیفیتی مثل پراید بشوند.
United States
بهترین راه همینه
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
این سپاه کی میاد خودروسازی رو آباد کنه؟ این همه خودروسازی کشته داده، تو رو خدا بیاید ماشین بسازید.
Iran, Islamic Republic of
بی خیال سامانه مستعان واجب تر است
Iran, Islamic Republic of
.......!!!
Iran, Islamic Republic of
بی نمک
جملت کاملا تیکه است اما یک درصد اگر واقعیت را هم گفته باشی...
Iran, Islamic Republic of
سپاه رو چه به خودرو سازی؟؟!!. چندین شرکت خودروسازی باید وارد بشن و سر کیفیت و قیمت رقابت کنند.....
United States
....
Romania
..........
Germany
.........
هم وطن
Iran, Islamic Republic of
کیفیت و قیمت خودرو ی داخلی که مردم استفاده میکنند واقعیت محض وقابل لمس برای همه است..
Iran, Islamic Republic of
فرق پهپاد و فرق بازار خودرو بسیار است. ..........
Iran, Islamic Republic of
ساخت پهپاد و موشک بالستیک و ماهواره نتیجه مدیریت جهادی است و مونتاژ پراید نتیجه مدیریت لیبرالی است.
Iran, Islamic Republic of
مردم پراید و قطعاتش را میبینند و کیفیتش را میشناسند ..
به ۱۷:۳۹
Iran, Islamic Republic of
..
.................
Iran, Islamic Republic of
..........
اب
Iran, Islamic Republic of
در کل دنیا بهت التماس میکنند که بیا خودرو با کیفیت با قیمت ارزان بخر
خودرو ساز ما بهشون التماس میکنیم خودرو بی کیفیت اشغال گرون به ما بده با هزار ترفند.....!!!!!!
Canada
مستند اختاپوس رو در مورد مافیای خودروسازی ببینید
قربان
Iran, Islamic Republic of
من خودرو چینی رو ارجح بر پراید ۹۰میلیونی میدم
United States
دولت روحانی خراب کرد حسابی به طوری که هیچ امیدی نیست
راد
Iran, Islamic Republic of
وقتی مدیران خودرو سازی خودشون سوار بنز و بی ام و میشن چطور انتظار داریم کیفیت خودرو بالا بره
سبحان
Iran, Islamic Republic of
............
Iran, Islamic Republic of
باید متوجه شد که هم موشک و ماهواره و هم خودرو محصول یک دولت است ولی آنچیزی که متاسفانه منتقدین نمی بینند فرق این دو است زیرا موشک و ماهوار در کشور ما فقط احتیاج به دانش فنی دارد ولی خودروسازی به غیر از دانش فنی باید دانشهای دیگری مثل افتصاد و مدیریت و بازرگانی و.. را هم داشت....
Iran, Islamic Republic of
..........
Iran, Islamic Republic of
به نظر شما باید اضافه کنم که درخودرو پدیده فساد هم بسیار پر رنگه...
Iran, Islamic Republic of
خداوند پدر و مادرتان را بیامرزد.....
Denmark
درود بر سپاه و نیروهای مسلح
Iran, Islamic Republic of
.........
Iran, Islamic Republic of
..........
انتقام سخت
Iran, Islamic Republic of
موشکی، فضایی،پهباد و...... خودرو ....
هردو صنعت متعلق به این کشورند پس چرا این همه تفاوت!!!؟؟؟
تفاوت فقط وفقط در مدیریت این دوصنعت است وبس دنبال چیز دیگری نگردید.
متاسفانه مدیران صنایع امثال خودروسازی بدنبال سود هستند واما صنایع نظامی بدنبال اعتلای کشور وسربلندی هستند واستقلال نه سود گروه واشخاص.
Iran, Islamic Republic of
تولید اسلحه و مهمات جنگی که کاربردی مشخص و محدود به دوره و گروهی خاص و تحت حمایت دولت است را که با خودروهایی که توسط شرکت های خصوصی سهامی عام و خاص و برای عموم مردم و به منظور کسب سود و ارزش افزوده است را نباید با هم قیاس کرد.
Iran, Islamic Republic of
خودرووصنایع خودروسازی چون وسیله شخصی هست وموردنیازمردم هسته اوضاعش اینجورنابسامان وکیفیتش پایینه خودشون میدونن...........!!!!!!
United States
................
Iran, Islamic Republic of
....
راد
United States
.....
علی
Iran, Islamic Republic of
تاوقتی دولت از خودروسازان حمایت کند وضع همینه .........
بصیر
Iran, Islamic Republic of
بنظر شما چطور میتونیم موشک نقطه زن وپهپاد و...بسازیم ولی نمیتونیم یه خودرو استاندارد و درست حسابی با قیمت مناسب بسازیم؟
عزیز
Iran, Islamic Republic of
........
عزیز
Iran, Islamic Republic of
.......
Iran, Islamic Republic of
.......
امیر
اگر توان تولید خودروهای مدرن امروزی در هر مجموعه ای در کشور وجود داشت منتظر اجازه کسی نمی شدن و تولید میکردن، توان تولید محصولات وجود ندارد چون 40 سال قبل شوروی با وجود موشک اتمی قاره پیما و سفینه فضایی و فرستادن انسان به فضا، محصول خودرو سازیش قوطی کبریت های لادا بودند.
سمیع
Iran, Islamic Republic of
حمایت از کالای داخلی، وابسته بودن به خارج،دزدی،بی نظمی،نداشتن پشتوانه علمی ،نبود نیروی انسانی کارآمد وتوانمند،تحریم چه چیزی باعث عقب ماندگی صنعت خودرو شده؟
Iran, Islamic Republic of
دزدی، فساد، انحصارطلبی، دورکردن نخبه ها به خاطر موقعیت یکسری افرادو......
Iran, Islamic Republic of
قطعا تحریم نیست
دولت میگه خودروی ملی
چه ملی ای همش چینیه اگه ملی هست پس چرا تحریم اگه ملی نیست واردات رو ازاد کنند
Iran, Islamic Republic of
جانا سخن از زبان ما می‌گویی من هم به عنوان یک ایرانی وطن دوست و دلسوز معتقدم کشوری که دانشمندان و متخصصان جوانی دارد که در فناوری نانو و فناوری هسته ای و فناوری موشکی و فناوری ماهواره علیرغم تحریم 100 درصدی کشورهای غربی حرف اول را می‌زند و پیشرفت روز افزون دارد اگر مسئولین دولتی حمایت واقعی بکنند به والله ایران می‌تواند خودروهایی باکیفیت هیوندا سوناتا و اپتیما و حتی بهتر از آن بسازد
پیمان
Iran, Islamic Republic of
سلام دوستان
واقعا اينهمه اقتصاددان، و آدم کاربلد نمیدونن که باید کارنامه عملکرد طراحی کرد؟ ........
حمید
Iran, Islamic Republic of
تو رو خدا یه فکری کنید.هیشکی توان خرید نداره.جوان ها رو آرزو به دل نکنید.........
کوروش
Iran, Islamic Republic of
........
Iran, Islamic Republic of
........
Iran, Islamic Republic of
...
مهدوی
Iran, Islamic Republic of
............
Iran, Islamic Republic of
............
Iran, Islamic Republic of
چی درسته ک خودرو درس باشه
Iran, Islamic Republic of
............
Iran, Islamic Republic of
..........
Iran, Islamic Republic of
.........
Iran, Islamic Republic of
........
Iran, Islamic Republic of
تمام اجناس قیمت خود را براساس نرخ برابری ارز در مقابل ریال تعدیل می نمایند. بنابراین وقتی دلار ظرف یکسال و نیم از ۳۵۰۰ تومان به ۱۶ هزار تومان یعنی بیش از ۴۰۰ درصد رشد رسیده است به همین خاطر اگر قیمت پراید ۸۰ میلیون شود جای تعجب ندارد. چون پراید قیمت خود را متناسب با قیمت دلار افزایش داده است. بنابراین راهکار کاهش قیمت و تورم موجود فقط و فقط در افزایش ارزش پول ملی به واسطه جلوگیری و کنترل رشد نقدینگی خلاصه می شود.
ابوذر
Iran, Islamic Republic of
اگر به فرمایشات رهبر عزیز گوش میکردند روزگار کشور خوب بود........
امیر
Romania
خب روزی نیست که خفن ترین طراحی ها به ایرانخودرو ارسال میشه، و قطعه ای نیست توی ماشین که نشه داخل تولید کرد وقتی چاشنی انفجاری درست میکنیم ایربگ هم میتونیم، وقتی هلیکوپتر و جنگنده درست میکنیم سانروف و کروز کنترل هم میتونیم، مشکل اینجاست اگر خودروساز بخواد یه ماشین همه جانبه تولید کنه، چطوری آقای x شبانه تعداد x هزار تویوتا، کیا و هیوندای وارد کنن؟ ....
رضا
France
متاسفانه پس از انقلاب خودرو سازی کشور مشمول مداخله مستقیم دولت گردید و نا کارآمدی بخش دولتی در امور غیر نظارتی بر کسی پوشیده نیست........
Iran, Islamic Republic of
............
احمد
Iran, Islamic Republic of
تا زمانی که واردات آزاد نشه و تعرفه برداشته نشه همینه.........
مجید
Iran, Islamic Republic of
اون مطهری ودوستان اصلاح طلب غربگرا شون کدام سوراخی درکشور پنهان شده اِالان لال شدن کور شدن نمی بینن خیانت خودرو سازی دوستان وطن فروش غربگرا شون ولی التهاب کردن کشور چراغ سبز دادن به دشمنان تهدید کردن، نهادهای انقلابی پا دررکاب رهبری وشورای نگهبان خوب بلدن مانع تراشی کنن....?!!!
United States
...........
علی
Iran, Islamic Republic of
سلام
خب چرا سپاه وارد ساخت خودرو برا مردم نمیشه سپاه ک برای امنیت مردم همه کار میکنه چه اشکالی داره برای حفظ جان مردم و بهبود وضعیت اقتصاد وارد ساخت تولید خودرو بشه تا کی یه عده خودرو بی کیفیت تولید کنند با یه قیمت نجومی به مردم بفروشند
جعفری
United Arab Emirates
..............
حقیقت گو
Iran, Islamic Republic of
باسلام - تا زمانی که خودرو سازان حامیان دولتی دارند و دستشان توی دست دلالان است برای خود جولان می دهند و هربلایی که بخواهند برسر مردم می آورند.
حبیب
Iran, Islamic Republic of
...
فرید
United States
این صنعت خودرو سازی داره به بهای جون مردم ایران ادامه حیات میده و این هزینه خیلی برای این صنعت گزاف و زیاده، باید مسئولین حتما فکری کنند تا مسیر این صنعت اصلاح بشه وگر نه با این وضع به جایی نمیرسیم.
یونس
Iran, Islamic Republic of
سلام من ماشین سال ۹۷ پیش فروش خریدم تا الان دعوت نامه نیومده نه ماشین گرفتارم کردن تورو خدا کمکم کنید پول زن وبچمو دادم به این نمایندگی سایپا تیبا دو میخواستم الان حاضرم همون پراید بهم بدن ولی نمیدن تورو خدا یک کاری بکنید ماشین های ۹۷ پیش فروش مونده ولی ۹۹ پیش فروش میکنند پس این مسعولین کجا هستن از بندرعباس نمایندگی سایپا سورو امیرآباد ثبت نام کردم لطفا پیگیری کنید
آرش
Luxembourg
دقیقا مثل شوروی. موشک قاره پیما میساخت. ایستگاه فضایی داشت. تانک میساخت. تسلیحات سنگین میساخت. اما یک خودرو نمیتونست بسازه. یه اب میوه گیری نمیتونست بسازه.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
جمعیت زیاده خواه وتصمیم گیر درحوزه خودرو مایه ننگ این مردم ومملکت هستند .......
Iran, Islamic Republic of
..........
دبیر
Romania
تا وقتی دلالی شعل ابرومند و بی دردسر باشه تولید هم لنگ لنگان به سوی کوهستان میرود.
Mohamad
Iran, Islamic Republic of
سلام
من که ۹۰میلیون پول رو برای خرید پراید نمی دم
با این ۹۰میلیون یه موتور سنگین بخری بهتره....
Iran, Islamic Republic of
..........
Iran, Islamic Republic of
خوب کاری نداره این مدیرای بی کفایتو رد کنن همون بچه های سپاه رو بیارن بزارن سر کار مطمئن باشید بهترین چیزارو میسازن
Iran, Islamic Republic of
........
Iran, Islamic Republic of
ببین این دولت چه بر سر این مملکت آورده که پراید شده70تومن ای احمدی نژاد کجایی که گفتی پراید کیلویی چنده حالا اینا کاری به مردم کردن که پراید هم نتونن بخرن
Iran, Islamic Republic of
صنعت واقعی ایران پراید هست .....
Iran, Islamic Republic of
.........
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
..............
Iran, Islamic Republic of
چرا وقتی نرخ دلار بالا میره و اجناس خارجی هم به همون نسبت افزایش داره کالاهای تولید داخل چون خودرو و یخچال غیره ساخت داخل هم به همان نسبت افزایش پیدا میکنه!؟.پس حتما پول داره بی ارزش میشه!!
Reza
Iran, Islamic Republic of
..........
مهدی نگارنده
Iran, Islamic Republic of
به نظر بنده یا سپاه مدیریت این دو خودروسازی را به عهده بگیره وتمام مدیران این شرکتها را بیرون کنند والبته ملت حاضره حقوق اونها را بپردازند ولی یه جوری دست از سر خودروسازی بردارند ویا اینکه دستگاه اطلاعاتی وامنیتی پیگیری کنند..
Iran, Islamic Republic of
........
رضا
United States
باید خودروسازی میدادن دست سپاه تا همه ببینند که چجوری خودرو رو ارزان میساختند
.
United States
....
امیر
Iran, Islamic Republic of
مثل فوتبالمون که مربی از خارج میاریم باید مدیر و طراح مهندس خودرو هم از خارج بیاریم.....
Iran, Islamic Republic of
.......
Iran, Islamic Republic of
. حلبی هایی به اسم ماشین میدین به مردم.....
امیر
Iran, Islamic Republic of
...
مطالبه از خودروسازان باید جدی باشد سر این افعی هفت سر مافیا باید قطع شود
Iran, Islamic Republic of
.......
Italy
......................
Iran, Islamic Republic of
......
Iran, Islamic Republic of
.....
Iran, Islamic Republic of
......