پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۵
۵
درباره انتخاب یک مرتبه سرمربی جدید تیم ملی؛

اینجا فدراسیون فوتبال است/ کاری که دلمان بخواهد انجام می‌دهیم/ بیت المال هم در اختیار ماست!

شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۳۹
کد مطلب: 717950
سرانجام بعد از دو ماه بلاتکلیفی سرمربی تیم ملی کشورمان انتخاب شد و با اعلام رسمی فدراسیون فوتبال دراگان اسکو‌چیچ در ادامه رقابت‌های انتخابی جام‌جهانی روی نیمکت یوزهای آسیا خواهد نشست.
اینجا فدراسیون فوتبال است/ کاری که دلمان بخواهد انجام می‌دهیم/ بیت المال هم در اختیار ماست!
گروه ورزشی جهان نيوز، سید محمد موسوی‌نیا: ارزی، ریالی، خارجی شاید این سه کلید واژه مهم ترین دلیل فدراسیون فوتبال و کمیته فنی برای انتخاب تیم ملی بوده است. سرانجام بعد از 2 ماه بلاتکلیفی سرمربی تیم ملی کشورمان انتخاب شد و با اعلام رسمی فدراسیون فوتبال دراگان اسکو‌چیچ در ادامه رقابت‌های انتخابی جام‌جهانی‌2020 روی نیمکت یوزهای آسیا خواهد نشست.

بعد از کنار رفتن گزینه‌های متعدد داخلی و خارجی فدراسیون فوتبال درنهایت دراگان اسکوچیچ را انتخاب کرد. مرد ۵۱ ساله کروات که کارنامه چندان قوی ندارد و از آخرین جامی که کسب کرده، بیش از ۱۰ سال گذشته است! اسکوچیچ سال ۲۰۱۳ وارد فوتبال ایران شد و کارش را با ملوان شروع کرد و بعد به تیم‌های خونه به خونه، فولاد و صنعت‌نفت رفت و با هیچ‌یک از این تیم‌ها نتوانست به قهرمانی و یا موفقیت بزرگی برسد.

اسکوچیچ که در زمان فوتبالش هافبک بوده و برای تیم‌های ریکا کرواسی و لاس پالماس اسپانیا بازی کرده‌، در چند تیم عربی از جمله النصر عربستان و العربی کویت هم سرمربی بوده اما‌ نتوانسته با این تیم‌ها به موفقیت زیادی برسد. وی در کرواسی کاپ این کشور را برده و در اسلوو‌نی هم یک کاپ و یک سوپرکاپ را با قهرمانی به پایان برده تا تنها جام‌هایی که‌ در دوران فوتبالش کسب کرده، همین 3 جام باشد! کسب 3 جام نه چندان معتبر در 15 سال فعالیت به عنوان سرمربی می‌تواند گویای همه‌چیز درباره وارث صندلی کی‌روش و ویلموتس باشد. 

این انتخاب در شرایطی صورت گرفته است که مربیان قبلی تیم ملی کارنامه نسبتا بهتری را به این مربی کروات برجای گذاشته اند.

با یک بازگشت کوتاه به چند روز پیش و و بررسی مهم ترین کاندیداهای فدراسیون برای هدایت تیم ملی یعنی قلعه نویی و علی دایی،به نظر می رسید محتمل ترین گزینه هدایت یوزها امیر قلعه نویی باشد ولی در اقدامی تعجب برانگیز و ناباورانه نام دراگان اسکوچیچ به عنوان سرمربی تیم ملی بزرگسالان رسانه ای شد.

به نظر می رسد فدراسیون فوتبال در طی 50 روز گذشته هیچ گونه برنامه برای انتخاب سرمربی نداشته و صرفا بازی با افکار عمومی و رسانه ها را در دستور کار قرار داده است.

به نظر می رسد تیم ملی ایران بعد از دو بازی مقدماتی جام جهانی که با هدایت ویلموتس بلژیکی با نتایج ضعیفی پشت سر گذاشته شد، این بار کار صعودش به جام جهانی مانند زمان هدایت کی روش به آسانی نخواهد بود و راه پر فراز و نشیبی را تجربه خواهد کرد. باید دید فدراسیون با چه تحلیلی اسکووچیچ را از بین مربیان ایرانی و خارجی که نام برده شد انتخاب کرده است؛ در حالی که کارنامه دیگر مربیان از مرد کرووات قابل دفاع تر است. همچنین که باید پاسخ دهند چرا نباید از توان مربیان داخلی بهره ببرند؟

باید در نظر داشت که محل تامین  هزینه مالی هریک از این مربیان جایی غیر از بیت‌المال نیست که این منصب محل آزمون و خطای مربیان و مسئولان فوتبالی باشد و بعد از هر نتیجه ای دست به تغییر بزنند.

مانند همیشه تنها راه مقابل پیشکسوتان و هواداران حمایت از گزینه انتخابی برای موفقیت تیم ملی است اما ظاهرا این مطالبه وحدت و حمایت به یک رویه ثابت تبدیل شده است که مسئولان ورزشی هرکاری که دلشان خواست انجام بدهند و حتی بخشی از بیت المال را رسما در  معرض نابودی قرار بدهند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
چون حضور در جام جهانی بعدی در دوران تدبیر و امید رقم نخواهد خورد،و...
براتی
Iran, Islamic Republic of
...
Netherlands
یه روز می‌گویید کیروش زد است یک روز می‌گید برانکو بد است هر روز یه حرف فتنه انگیزی در عرصه سیاست یا اقتصاد امروز هم ورزش . بابا بس کنید مملکت مال همه است اگر خدای نکرده دولت یا حکومت آسیبی ببیند همه صدمه میبینند‌نه فقط رقیب سیاسی اتان. به قول قران فاین تذهبون؟
Iran, Islamic Republic of
اولا اینجا ایران اسلامی است ثانیا کاری که مطابق منافع اسلامی وملی باشد باید انجام شود نه مطابق میل من که این حرف شیطانی وعلامت انحراف است ثالثا در خرج بیت المال باید دقت لازم بعمل اید .
Iran, Islamic Republic of
احسنت آقای موسوی افرین به این تحلیل آفرین.