کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آخوندی هم از قافله تخریب جا نماند

شورای نگهبان به نظارت استصوابی هم پایبند نیست/ روحانی راهی برای استیفای حقوق ملت پیدا کند!/ وقتی متهم فتنه ۸۸ نظریه پردازی می‌کند

15 بهمن 1398 ساعت 13:05

شورای نگهبان به باور برخی حقوق‌دانان به نظارت استصوابی نیز پایبند نبوده و پای خود را از حیطه‌ی نظارت فراتر گذاشته و دقیقا در امور اجرا دخالت نموده و می‌نماید.


گروه سیاسی جهان نیوز: سیر یادداشت نویسی عباس آخوندی که بعد از استعفا از دولت شروع شد، ادامه دارد. وزیر مدعی، پرحاشیه و پرخسارت راه و شهرسازی که روحانی به او لقب «برند» هم داده بود این بار به سراغ شورای نگهبان رفته است و در یادداشتی که به نام او منتشر شده، نوشته است: «شورای نگهبان به نظارت استصوابی هم پایبند نیست»! هرچند آخوندی اصلاح طلب و لیبرال در حمله به شورای نگهبان حرف جدیدی نزده و تنها خواسته نام خود را به فهرست تخریب کنندگان شورای نگهبان اضافه کند اما برای شناخت بیشتر او کافی است به رفتارهای او در سال 88 که به عنوان نماینده میرحسین موسوی در هیئت نظارت شورای نگهبان حاضر بود، رجوع کرد که چگونه با عدم انجام وظیفه اخلاقی و سیاسی خود، برای استارت پروژه تقلب که منجر به فتنه سنگین در آن سال شد، نقش آفرینی کرد و تاسف بار آنکه وی به جای تخطئه در چهار سال بعد، به مقام وزارت رسید و برای پنج سال قدرت تحمیل یک مدیریت خسارت‌زا را پیدا کرد.

به گزارش جهان نيوز، بخش های مهم یادداشت آخوندی را در ادامه خواهید خواند:

*به‌گمان بسیاری از سیاست‌مداران، آن‌چه شورای نگهبان به‌عنوان نظارت انجام می‌دهد موجب گسترش شکاف اجتماعی، سوءتفاهم ملی، فرسایش سرمایه‌ی اجتماعی و تضعیف جمهوری اسلامی شده و هم‌چنین، از منظر حقوقی، مطابقت آن با حقوق اساسی ملّت مصرّح در قانون اساسی، سیاست‌های ابلاغی در مورد انتخابات و مفاد قانون و مقررات انتخابات مجلس شورای اسلامی در تردید کلی قرار گرفته‌است.

*نحوه‌ نظارت این شورا بر انتخابات در تعارض با اصول متعارف نظارت و متضمن دخالت در امر اجرا و هم‌چنین مشمول پذیرش منافع متعارض از سوی شورای نگهبان است که با اصول مبنایی حقوق عمومی مغایرت دارد.
 
*فارغ از این‌که کاربست نظارت بر انتخابات با نظارت بر امر وقف و وصایت تنها در لفظ مشابهت دارد و قیاس این دو قیاس نامرتبطی است و به قول علما قیاس مع‌الفارق است، در عمل این شورا به باور برخی حقوق‌دانان به نظارت استصوابی نیز پایبند نبوده و پای خود را از حیطه‌ی نظارت فراتر گذاشته و دقیقا در امور اجرا دخالت نموده و می‌نماید.

بیشتر بخوانید:
می‌دانستید آخوندی تحلیلگر مسائل فلسفی هم هست؟
کار آخوندی به تحلیل اعدام‌ها رسید/ فایده اعدام امثال سلطان سکه چیست؟!

 
*انتخابات متشکل از مراحل مختلف و مشتمل بر طی یک فرایند است که نتیجه‌ی آن انتخاب افراد منتخب توسط شهروندان است. انتخابات به روز اخذ رای منحصر نمی‌شود. اجرای انتخابات از فراهم ساختن و حفظ محیط سالم سیاسی و اجتماعی برای فعالیت‌های مرتبط با انتخابات آغاز می‌گردد و با اعلام نتیجه و صدور اعتبارنامه‌های منتخبان و استقرار نهاد منتخب پایان می‌یابد.

*به نظر می‌رسد که مفهوم نظارت شورای نگهبان به دلیل تداخل با امر اجرا در وضعیت پُرمناقشه‌ای قرار گرفته‌است. رییس جمهور به‌عنوان مجری قانون اساسی و متعهد به حقوق ملّت باید راهی برای استیفای حقوق ملّت در امر انتخابات بیابد.


کد مطلب: 717492

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/report/717492/شورای-نگهبان-نظارت-استصوابی-هم-پایبند-نیست-روحانی-راهی-استیفای-حقوق-ملت-پیدا-کند-وقتی-متهم-فتنه-۸۸-نظریه-پردازی-می-کند

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com