کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نگاه دیگر به حاشیه سازی رئیس جمهور؛

چرا روحانی برای دوقطبی سازی کشور اصرار دارد؟/ با پاک کن های سیاسی می شود مشکلات اقتصادی را پنهان کرد؟!

16 بهمن 1398 ساعت 7:12

این سلسله سخنرانی ها تا جایی بود که برخی از کارشناسان سیاسی و رسانه ها عنوان کردند که گویی دوقطبی سازی از جمله کارویژه های سخنرانی های رئیس جمهور قبل از انتخابات مجلس یازدهم است. 


گروه سیاسی جهان نیوز: انتخابات مجلس شورای اسلامی یازدهم مبنایی برای به کار گرفتن تاکتیک های تبلیغات سیاسی شده است. پوشش دهی ضعف عملکردی و پنهان سازی آن و ایجاد فضای فراموشی اجتماعی نسبت به این موضوعات از جمله مواردی است که جریانات سیاسی از جمله اصلاح طلبان سعی می کنند که در آستانه انتخابات به کار ببندند. اصلاح طلبان با این ایده «مصطفی تاج زاده» فعال سیاسی رادیکال اصلاح طلب که «مردم فراموش می کنند» دست به ایجاد فضاسازی و مانورهای رسانه ای و خبری زده اند. حمله به شورای نگهبان ازجمله این موارد است. اما جالب است که در این راستا اصلاح طلبان و دولتمردان بخصوص شخص رئیس جمهور مواضع خود را بسیار نزدیک کرده اند.

این روزها مواضع رئیس جمهور بیش از گذشته جنجالی و حاشیه ساز شده است. گویی هر چه قدر به انتخابات مجلس یازدهم نزدیکتر می شویم سخنان رئیس جمهور بیشتر حاشیه ساز می شود و بیشتر واکنش های سیاسی و رسانه ای را به دنبال دارد.

در همین راستا ، انتقادات حسن روحانی از شورای نگهبان که هم راستا با سیاست اصلاح طلبان است، بسیار معنادار از سوی کارشناسان سیاسی توصیف می شود. ایجاد فضای دوقطبی سیاسی که در این سخنرانی ها با تمام تاکیداتی که رئیس جمهور روی وحدت اجتماعی دارد به خوبی مشهود است. به نظر می رسد که رئیس جمهور در سخنرانی هایش یکی به نعل و یکی به میخ می زند. از یکطرف به وحدت تاکید می کند اما از سوی دیگر فضای دوقطبی سیاسی به نفع اصلاح طلبان و گروه های سیاسی همسو ایجاد می کند.

این سلسله سخنرانی ها تا جایی بود که برخی از کارشناسان سیاسی و رسانه ها عنوان کردند که گویی دوقطبی سازی از جمله کارویژه های سخنرانی های رئیس جمهور قبل از انتخابات مجلس یازدهم است. 

طرح شبهات تكراري درباره رفراندوم و سلامت انتخابات، اتهام زني به شوراي نگهبان و تشكيك در سلامت انتخابات، توهين به برخي كشورهای منطقه، نسبت دادن ادعاهایی درباره نظر رهبر انقلاب پيرامون FATF و نسبت به شرايط اقتصادی از جمله این موارد است که با تجزیه تحلیل چند سخنرانی اخیر رئیس جمهور می توان این موارد را مشاهده کرد. 

موضوع اساسی اینجاست که قوه مجریه ، مجری انتخابات مجلس شورای اسلامی است و سخنان یکسویه روحانی که به طرفداری از برخی از گروه های سیاسی عنوان می شود، موجب انتقاد افکار عمومی در شبکه های اجتماعی بر همین اساس شده است. بسیاری مطرح می کنند که رئیس جمهور به عنوان رئیس قوه مجری که مجری انتخابات است نبایستی مواردی را مطرح کند که موجب برهم زدن آرامش کشور و همچنین به طرفداری از یک جناح سیاسی و تخریب یک نهاد مهم نظارتی شود.

شورای نگهبان به هر حال وظیفه خود در غربالگری داوطلبین کاندیدای انتخابات مجلس را بایستی بر اساس قانون انجام دهد. در این حیطه نیز این شورا به هیچ وجه به طور سیاسی و جناحی کار نمی کند اما اینکه این شبهه ایجاد شود که شورای نگهبان به صورت سیاسی فعالیت می کند از سوی دیگر وجه حمایتی دولت از یک جریان خاص را القا می کند. درواقع این تاکتیک تبلیغاتی بیشتر از اینکه با برچسب زنی به رقیب، فضای سیاسی کشور را مخدوش و مناسب حال یک جریان سیاسی کند، موضوع حمایت سیاسی از یک جریان را در جامعه پررنگ می کند.

چه اینکه این روزها اخباری از دیدار رئیس جمهور با رئیس دولت اصلاحات در فضای اجتماعی پیچیده است که اگرچه در ابتدا تکذیب شد اما کم کم از سوی نزدیکان سید محمد خاتمی تایید شد. هر چند که نزدیکان لیدر اصلاحات سعی کردند این موضوع را غیر انتخاباتی عنوان کنند اما به هر حال با توجه به اینکه دولت و اصلاح طلبان در گذشته با یکدیگر ائتلاف داشته اند و زمان این دیدار قبل از انتخابات مجلس یازدهم است، بنابراین خود به خود این موضوع در محاقل سیاسی و رسانه ای تلقی می شود که دیدار یک دیدار انتخاباتی است. 

آنچه امروز در فضای سیاسی کشور بیش از همه مشخص است تلاش برخی از جریانات سیاسی برای آماده سازی افکارعمومی با به کارگیری تاکتیک های سیاسی است که فضا را به نفع این جریانات رقم می زند، اما آنچه بیش از همه مشهود است، مشکلات اقتصادی و ضعف عملکردی است که به این راحتی ها از ذهن مردم پاک نمی شود و با پاک کن های سیاسی نمی شود مشکلات اقتصادی را پنهان کرد. 


کد مطلب: 717139

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/report/717139/چرا-روحانی-دوقطبی-سازی-کشور-اصرار-پاک-کن-های-سیاسی-می-شود-مشکلات-اقتصادی-پنهان

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com