شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۵
۲۱
به بهانه تحریم دامنه دات کام خبرگزاری فارس؛

نقطه زنی آمریکا در فضای مجازی ایران/ غفلت مسئولان عمدی است یا سهوی؟

سه شنبه ۸ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۰۶:۱۳
کد مطلب: 716660
این سؤال مطرح است که مسئولان فضای مجازی دقیقاً در این چند سال مشغول چه کاری بودند؟! اکنون و با وارد شدن در مرحله جدیدی از تقابل ایالات متحده با ایران، ضرورت اجرای این بند بیش از گذشته است.
نقطه زنی آمریکا در فضای مجازی ایران/ غفلت مسئولان عمدی است یا سهوی؟
گروه سیاسی جهان نيوز، رضا صفری: بعد از شکست های اخیر آمریکا در حوزه نظامی و همچنین ناکارآمدی و تکراری بودن تحریم های اقتصادی در به زانو درآوردن ملت ایران در برابر آمریکا، مدتی است که این کشور بر فضای مجازی و رسانه ها به عنوان یکی از گزینه های جدی جنگ هیبریدی در برابر ایران، بیشتر تمرکز کرده است.

به دنبال اقدامات جنگنده مجازی تروریست های آمریکایی، یعنی اینستاگرام در حذف حساب های کاربری برخی خبرگزاری ها و سایت های معروف و همچنین مسدودکردن و یا حذف پست های چهره های مطرح سیاسی، فرهنگی، ورزشی و هنری، آن هم در روزهای شهادت و تشییع پیکر شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی و بعد از آن، اخیراً به موجب تحریم های وضع شده از سوی وزارت خزانه داری آمریکا! دامنه (com) خبرگزاری فارس به یک باره از دسترس خارج شد.

بیان چند نکته در این باره خالی از فایده نیست:
 
1. آمریکایی ها به دلیل استقلال و حاکمیتی که بر فضای مجازی فعلی دارند و با تضعیف دیکتاتوری خود در فضای حقیقی، سال هاست که با بهره گیری از این حاکمیت به دنبال دیکتاتوری در فضای مجازی و رسانه ای هستند. هم اکنون چین و روسیه در سطح قابل توجهی از نظر شبکه ملی اطلاعات قرار دارند. با راه اندازی شبکه ملی اطلاعات در ایران و همچنین الگو شدن آن در سایر کشورها، و با تشکیل ائتلاف های منطقه ای و فرامنطقه ای سایبری، به راحتی می توان مانند دنیای حقیقی، دنیای مجازی را از تک قطبی بودن درآورد. تشکیل شبکه های کارآمد از طریق این ائتلاف ها یکی از بهترین راه ها برای رهایی از بردگی در این فضا است.

مقام معظم رهبری نیز در بخش هایی از حکم انتصاب اعضای شورای عالی فضای مجازی، نکات مهمی را ذکر کردند تا مورد اهتمام و توجه جدی رئیس و اعضای این شورا قرار گیرد. یکی از بندها این بود: «ارتقای جمهوری اسلامی ایران به قدرت سایبری در طراز قدرت‌های تأثیرگذار جهانی و برخورداری از ابتکار عمل و قدرت تعامل با دیگر کشورها در جهت شکل‌دهی به قواعد و قوانین مرتبط با فضای مجازی در عرصه جهانی با رویکرد اخلاق‌مدار و عادلانه»
 
برای ما این سؤال مطرح است که مسئولان فضای مجازی دقیقاً در این چند سال مشغول چه کاری بودند؟! اکنون و با وارد شدن در مرحله جدیدی از تقابل ایالات متحده با ایران، ضرورت اجرای این بند بیش از گذشته است.

2. این گونه که پیداست، امتیازات و رتبه بندی خبرگزاری فارس در داخل و خارج کشور –که از مهم ترین سرمایه ها برای یک رسانه و خبرگزاری محسوب می شود-  براساس دامنه (com) است. با حذف این دامنه یعنی اینکه بخشی از دستاوردها و فعالیت های این خبرگزاری مهم به یک باره از بین رفت! هر چند که هم اکنون ارتباطات بین الملل با مخاطبان  به طور کلی از بین نرفته است و با دامنه (ir) این امکان  وجود دارد، اما این اتفاق دقیقاً مانند این است که شما به یک باره آدرس خانه خود را عوض کنید و بقیه هم ندانند چه اتفاقی افتاده است؟ هر چند که حتی باز هم امکان حذف دامنه (ir) به طریقی دیگر وجود دارد.
 
3. آمریکایی ها می توانند بخش قابل توجهی از اینترنت و خدمات مبتنی بر آن را بر ما تحریم کنند. اما جاسوسی و به دست آوردن اطلاعات حیاتی از داخل ایران، اعمال فیلترینگ حبابی، ضریب دادن و جهت دهی به موضوعاتی که دوست دارند، سانسور موضوعاتی که دوست ندارند، مسدودکردن صفحات و حذف پست ها در شبکه های اجتماعی و .... فعلاً باعث شده اند که آمریکایی ها دست به چنین اقدامی نزنند. اما هر زمان که احساس کنند متضرر خواهند شد به برخوردهای گزینشی بسنده نکرده و مطمئناً وارد فاز بالاتری خواهند شد.

در فضای حقیقی  کمتر کسی تصور می کرد که تروریست های آمریکایی، به صورت علنی و مستقیماً دست به ترور سردار سلیمانی و همرزمانش بزنند؟ حال با توجه به شرایط خاصی که بر دنیا و منطقه غرب آسیا حاکم است آیا تضمینی از سوی کسی داریم که برخی از رسانه های کشور به یک باره از مدار خارج نشوند؟!

اگر فردا صبح بیدار شویم و مشاهده کنیم که خدمات اینترنت و نرم افزارهای آمریکایی در ایران قطع شده است و یا اینکه شرکت مایکروسافت ویندوزهای رایانه در ایران را غیر فعال کند، چه اتفاقی برای برخی مراکز کشور خواهد افتاد؟ دولت، مردم، کسب و کارهای نوپا و فعال در فضای مجازی چند هزار میلیارد ضربه مالی خواهند خورد؟ آیا عددی می توان متصور شد؟ قطعاً میلیون ها نفر متضرر و هزاران نفر بیکار خواهند شد. آن وقت چه کسی و کدام نهاد باید به مردم و تاریخ جواب دهد؟

4. آیا نباید برای کسانی که منافع ملی، اشتغال و امور زندگی هزاران نفر از مردم را در لبه پرتگاه قرار داده و وابسته به تصمیم دشمن درجه اول آنها کرده اند، کارگروه و یا دادگاه ویژه ای تشکیل شود؟ آیا با وجود اسناد بالادستی فضای مجازی کشور، توصیه های مقام معظم رهبری و هشدارهای مکرر متخصصین این حوزه، باز هم می توان اجازه داد این افراد بر مسند امور باقی بمانند وباعث عقب ماندگی کشور شوند؟

5. جالب اینجاست که این روزها که در معرض ترورهای مجازی از سوی اینستاگرام و وزارت خزانه داری آمریکا قرار داریم، خبری از هیاهوی گذشته وزیر ارتباطات نیست. مطمئناً پاسخگویی در برابر کارهای انجام نگرفته مهمتر از خودنمایی در کارهای نامربوط و سلبریتی گری است.
https://jahannews.com/vdcd9905zyt0f96.2a2y.html
jahannews.com/vdcd9905zyt0f96.2a2y.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


هاشمی
Iran, Islamic Republic of
غفلت یا تغافل؟
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
...
قطبی
Romania
با پذیرش فرض نویسنده درباره بی فکری وزارت ارتباطات، دوستان خبرگزاری فارس که حتما اهل بصیرت و تدبیر بوده و هستند چرا بر روی دامنه com سرمایه گذاری کردند!
دقیقا تقصیر وزیر در انتخاب این پسوند توسط خبرگزاری و مسدودی دامنه com که کنترلی بر روی آن ندارد کجاست؟
انتشار خبر جهت دار در همه موضوعات ضمن اینکه از انصاف به دور است، اعتبار اخبار آن سایت را کاهش میدهد. لطفا کمی انصاف!
Iran, Islamic Republic of
...
f2
Iran, Islamic Republic of
معلومه اصلا متن را نخواندی. کم کاری یا تعمد آذری جهرمی ارتباطی به دومین خبرگزاری فارس نداشت.آن وقت کجاش انصاف!
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
به چه دلیلی این امکان وجود داره که سایت فارس الان دچار این مشکل بشه؟
کمی تفکر و نگاه کلی تر به مسائل لطفاً
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
.....
Iran, Islamic Republic of
شما بند اول و مخصوصاً این قسمت رو خوندی؟
« ....... و با تشکیل ائتلاف های منطقه ای و فرامنطقه ای سایبری، به راحتی می توان مانند دنیای حقیقی، دنیای مجازی را از تک قطبی بودن درآورد. تشکیل شبکه های کارآمد از طریق این ائتلاف ها یکی از بهترین راه ها برای رهایی از بردگی در این فضا است. »
حالا انصاف شد؟
Iran, Islamic Republic of
اشکال ما این است که چرا کاری نمی کنیم از کنترل آمریکایی ها خارج بشه
Iran, Islamic Republic of
آفرین ناشی گری فارسی ها در قرارگرفتن ذیل دامین com باعث گرفتاریشان شد
مرتضی
Iran, Islamic Republic of
بزرگوار همانطور که می دونید خبرگزاری فارس نسخه ی بین المللی یک خبرگزاری چند زبانه است
Iran, Islamic Republic of
این همه خبرگزاری با دامنه ir
اشکال از خود فارسه
Iran, Islamic Republic of
.....
Iran, Islamic Republic of
جهان نیوز هم بهتره در دامنه ir سایت داشته باشه. ممکنه جهان رو هم تحریم کنند. از الان باید به فکر بود.
Iran, Islamic Republic of
ببخشید
پاسخ " مقتضیات زمان را در نظر بگیریم.
علی
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
....
مهرابی علی
Iran, Islamic Republic of
چو ایران نباشد تن من مباد
بدین بوم و بر زنده یک تن مباد
اگر ........
به از اینکه کشور به دشمن دهیم
ایران سرای من است.
به استقلال کشور عملاً فکر میکنیم کنید.
من ایرانیم آرمانم شهامت.شهادت.شرافت