کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آشفتگی اصلاح طلبان از تیر خلاص روحانی

رسانه‌های اصلاح طلب: روحانی نمی‌تواند مشکلات را حل کند/ بسیاری از مشکلات کشور اصلا ربطی به تحریم و ترامپ ندارد/ چون خبری از دور سوم ریاست جمهوری نیست روحانی قید وعده هایش را زد

10 دی 1398 ساعت 15:40

اگر دوره چهار ساله دیگری هم برای حضور رئیس جمهور در مسند قدرت باقی بود، وعده‌های دور اول این‌چنین در دور دوم رنگ می‌باخت یا که تقویت می‌شد برای دوره سوم؟


گروه سیاسی جهان نیوز، حسین خان بابازاده: روز گذشته حسن روحانی، رئیس دولت مدعی تدبیر و امید در مراسم روز ملی صنعت پتروشیمی گفت: «این حرف منطقی نیست که برخی ها که با دولت خرده فرمایش دارند بگویند در سال ۹۵ در فروردین ۹۶ اینها را گفتید و فروردین ۹۸ لحن فرق کرده است. رئیس جمهور با تاکید بر اینکه آن شرایط صلح بود الان شرایط جنگ است» و تلویحا اجرای آن تعهدات را غیرممکن دانست. هرچند منتقدان دولت سال هاست که دریافته‌اند این وعده ها انجام نشدنی است و اگر هم باشد از توان اجرایی این دولت ناکارآمد خارج است؛ اما تیر خلاص روحانی بر منتظران اجرای وعده های وی باعث شد تا اصلاح طلبانی که تمام آبروی خود را به پای روحانی ریخته و با «تکرار می کنم» برای پیروزی او تلاش کردند، برآشفته شوند.



در همین باره روزنامه اصلاح طلب همدلی در گزارشی نوشت: زمان باقیمانده تا پایان ریاست جمهوری حسن روحانی را شاید بتوان دوره‌ای برای توجیه‌ها و فراموشی وعده‌های انتخاباتی او ارزیابی کرد. مساله‌ای که با گذشت زمان شدت بیشتری به خود می‌گیرد و به جای تغییر رویکرد یا حتی عذرخواهی و دلجویی از مردم به دلیل عدم توانایی در حل مشکلات موجود، تنها رنگ و لعابی از سخنرانی‌ها و الفاظی شفاهی دارد.

واقعا اگر قرار است که وضع بر همین طریق باشد که شرح آن گفته شد، پس نقش قوه مجریه در یک کشور برای کاهش آسیب‌های ناشی از این مشکلات در جامعه چیست؟ در اینجا می‌توان از موارد بسیاری نام برد که به واقع تحریم‌ها و حتی آمدن یا نیامدن فلان رئیس جمهور آمریکایی بر آن تائیری نداشته‌اند.

آنچه مسلم به نظر می‌رسد این است که تحریم‌ها، بخش جدایی‌ناپذیر از تاریخ زندگی ایرانیان بعد از انقلاب بوده و این موضوع برای هیچ کدام از آنها، مساله جدیدی نیست. رئیس جمهور روحانی با همین شرایط، اداره کشور را در دست گرفته و در همین اوضاع نیز شعارها و وعده‌های انتخاباتی خود را مطرح کرده است. حال بیان جملاتی از این دست در حقیقت نوعی فرار به جلو به شمار می‌رود که خواندن یا گوش دادن آن تنها ذهن مردم را آزار می‌دهد و به واقع دردی هم بر آن می‌افزاید.

بهبود وضعیت رفاهی و افزایش درآمدها، از دیگر وعده‌های روحانی بود که دربیانیه برنامه‌های اقتصادی دولت یازدهم، مطرح شده بود. روحانی همچنین در یکی از شعارهای انتخاباتی خود در سفر به ساری گفته بود: «اگر می‌خواهید ایران بازار واردات برای جهان باشد، به دیگران رای بدهید. اگر می‌خواهید مرکز صادرات باشیم، راه اعتدال را برگزینید.» تعامل سازنده با جهان، آزادی بیان و انتقادپذیری، شفاف‌سازی، پایبندی به حقوق شهروندی و آزادسازی گردش اطلاعات، همه از وعده‌هایی بود که رئیس جمهور روحانی به واسطه آنها توانست برای بار دوم ردای ریاست جمهوری ایران را بر تن کند. شعارهایی که عدم تحقق آنها نه به تحریم‌ها مرتبط است و نه به شرایط جنگی مورد نظر رئیس جمهور.

صراحت و اعتماد به نفس رئیس جمهور و کلام پرطنین و بدون تردید ایشان، در راستای توجیه کم کاری‌های دولت، البته که ستودنی است، چرا که سخنوری‌شان از پیش ثابت شده است. اما به واقع اگر دوره چهار ساله دیگری هم برای حضور رئیس جمهور در مسند قدرت باقی بود، وعده‌های دور اول این‌چنین در دور دوم رنگ می‌باخت یا که تقویت می‌شد برای دوره سوم؟ آیا پاسخ صبوری مردم و بر دوش کشیدن بارهمراهی آنان با سیاست‌های دولت، به جای دلجویی و همدلی، پاسخ‌هایی این‌گونه است؟


روزنامه شرق هم در واکنش به اظهارات روز گذشته روحانی در گزارشی با عنوان «روحانی 92، روحانی 98» نوشته است: «بازشدن فضاي سياسي، گشايش در حصر و رفع ممنوع‌التصويري ‌ و رفع فيلترينگ فضاي مجازي، از مواردي بود که در وعده‌هاي روحاني ديده مي‌شد و همين شعارها گروه‌هاي اصلاح‌طلب و جوانان را ترغيب کرد تا در انتخابات به او رأي دهند. اما در شش سالي که از دوران رياست‌جمهوري حسن روحاني مي‌گذرد، در اين موارد پيشرفتي ديده نمي‌شود و ربط آن به شرايط جنگي و غيرجنگي خيلي منطقي نيست».

شرق همچنین با بیان اینکه وعده های روحانی درباره اینترنت آزاد، وزارت زنان و ارتباط با اصلاح طلبان ارتباطی با تحریم وترامپ  ندارد، نوشته است: «نه‌تنها وزارت زنان تشکيل نشد، بلکه در کابينه روحاني هيچ وزير زني نيز وجود ندارد. حتي شخصيت اصلاح‌طلبي مانند شهيندخت ملاوردي که معاون روحاني در امور زنان و خانواده بود، جايي در دولت دوازدهم نداشت. هم‌اکنون در کابينه دولت دوم حسن روحاني فقط لعيا جنيدي به عنوان معاون حقوقي و معصومه ابتکار به عنوان معاون امور زنان و خانواده حضور دارند. حتي ورود زنان به ورزشگاه‌ها نيز به صورت نصف‌ونيمه و با فشار فيفا انجام شد».

در بخش دیگری از یادداشت این روزنامه اصلاح طلب آمده است: «اصلاح‌طلبان مهر سال گذشته با رئيس‌جمهوري ديدار کردند و روحاني از اصلاح‌طلبان خواسته بود دولت را تنها نگذارند و از آن حمايت کنند. حتي صحبت از تشکيل «کميته تعامل» به ميان آمد که تشکيل نشد. در اين ميان، چند چهره اصلاح‌طلب نيز از کابينه روحاني رفته‌اند؛ از مجيد انصاري که در دولت اول حسن روحاني معاون پارلماني او بود تا عباس آخوندي، وزير سابق راه ‌و ‌شهرسازي و محمود حجتي، وزير سابق جهاد کشاورزي که در دولت دوم روحاني استعفا دادند».


کد مطلب: 713008

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/report/713008/رسانه-های-اصلاح-طلب-روحانی-نمی-تواند-مشکلات-حل-کند-بسیاری-کشور-اصلا-ربطی-تحریم-ترامپ-ندارد-چون-خبری-دور-سوم-ریاست-جمهوری-نیست-قید-وعده-هایش-زد

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com