کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آدرس غلط به مردم؛ عمدا یا سهوا؟

«اینترنت ملی» دروغ است، «شبکه ملی اطلاعات» که راست است/ چه کسانی به عمد شبکه ملی اطلاعات را در حد یک اینترانت معرفی کردند؟

مگر تلفن و مخابرات کشور از دنیا جداست؟!

25 آذر 1398 ساعت 13:15

اگر حقیقت شبکه ملی اطلاعات برای مردم و خواص به خوبی تبیین شود، اتفاقاً بعد از آن اگر کسی اهمیت آن را انکار کند، از جانب مردم، انسانی عقب افتاده قلمداد خواهد شد.


گروه سیاسی جهان نیوز، رضا صفری: یکی از دلایل راه اندازی نشدن شبکه ملی اطلاعات در کشور، ممکن است وجود منافع بسیار زیاد برای دولت در واردات انحصاری پهنای باند خارجی باشد. در کنار آن متأسفانه دست‌های پرقدرت و دخیل در پهنای باند، برای عدم راه اندازی شبکه ملی اطلاعات ادبیات تولید کرده و نزد مردم عادی و خواص این گونه تبلیغ کرده اند که شبکه ملی اطلاعات، اینترنت ملی و اینترانت است. اما این بدیهی است که هیچ یک از کارشناسان خبره فضای مجازی چنین تعریفی از شبکه ملی اطلاعات ندارند، علاوه بر اینکه  با نگاه به اسناد بالادستی نیز خلاف این تعابیر را مشاهده می کنیم.

اگر حقیقت شبکه ملی اطلاعات برای مردم و خواص به خوبی تبیین شود، اتفاقاً بعد از آن اگر کسی اهمیت آن را انکار کند، از جانب مردم، انسانی عقب افتاده قلمداد خواهد شد.

به خلاف باور عده ای، قرار نیست با راه اندازی شبکه ملی اطلاعات، در یک فضای ایزوله زندگی کنیم. قرار نیست اینترنت ملی یا اینترانت راه بیفتد. البته همین جا باید بگوییم که اگر امروز مردم بعد از گذشت حدود 14 سال از مطرح شدن رسمی این مسأله مهم و اساسی در کشور، فرق بین اینترنت ملی و شبکه ملی اطلاعات به درستی برایشان تبیین و تعریف نشده است، مشکل از وزارت ارتباطات و مرکز ملی فضای مجازی است.

آیا قرار است اینترنت بین الملل قطع شود؟!       
واقعیت این است که شبکه ملی اطلاعات دارای لایه های مختلف است. یکی از این لایه ها، لایه خدمات است و یکی از مصادیق خدمات شبکه ملی اطلاعات، دسترسی به اینترنت بین الملل است. همانطور که تجارت الکترونیک، دولت الکترونیک، شبکه ملی مدارس، شبکه ملی بهداشت و  ...  هر یک بخشی از لایه خدمات شبکه ملی اطلاعات هستند.
 
به تعبیر دیگر اینترنت بین الملل بخشی از پروژه عظیم شبکه ملی اطلاعات است و در آن هضم شده است نه اینکه شبکه ملی اطلاعات بخشی از اینترنت بین الملل باشد. با راه افتادن شبکه ملی اطلاعات نه تنها اینترنت بین الملل قطع نمی شود، بلکه به دلیل منطقی شدن معماری شبکه، سرعت آن بسیار چشمگیر خواهد شد.
 
آیا تلفن و مخابرات کشور از دنیا جدا است؟!
امروز در کشورمان شاهد این هستیم که در هر شهر و منطقه ای مخابرات داریم و مکالمات بین شهری و همچنین مکالمات بین المللی نیز هر یک بخش مجزا و مخصوص به خود را دارد. جالب اینجاست که حتی در یک ساختمان و اداره معمولی  نیز تلفن داخلی وجود دارد اما هیچ گاه تلفن شهری، بین شهری و  یا بین المللی در آن اداره قطع نیست. یعنی هر کدام از این بخش ها سازوکار خاص خود را دارد بدون اینکه بر دیگری تأثیری بگذارد. اینترنت بین الملل نیز مانند مکامله بین المللی است اما در مقیاسی بزرگتر.

یک اتفاق عجیب و خنده دار
فرض کنید که دو نفر در فاصله یک متری هم ایستاده اند. طبیعی است که بدون واسطه شدن نفر سوم، می توانند صدای یکدیگر را به خوبی بشنوند. خیلی مضحکانه است که یکی از آنها برای انتقال سخن خود، صد متر آن طرف تر برود و نفر سومی را واسطه قرار دهد تا به همان شخصی که روبروی او ایستاده بود، سخنش را انتقال دهد.

اما شاید باور نکنیم که هم اکنون یک اتفاق خنده دار در حال رخ دادن است! اگر دو ایرانی در فاصله یک قدمی هم بخواهند به یکدیگر پیام دهند و ارتباط اینترنتی برقرار کنند، ابتدا باید پیام آنها هزاران کیلومتر آن طرف تر، یعنی به آمریکا رفته و پردازش شود و بعد از آن دوباره به داخل کشور بیاید و به دست طرف مقابل برسد! واقعاً نام این کار را چه می توان گذاشت؟!

اینترنت ایمن، ارزان و پرسرعت با راه اندازی شبکه ملی اطلاعات
با راه افتادن شبکه ملی اطلاعات، داده ها در داخل کشور محفوظ خواهند ماند، و به دلیل حذف واسطه غیر ضروری، سرعت اینترنت نیز چند برابر خواهد شد. ورود و خروج از gate way  ( گمرک اطلاعات)  کشور کاهش پیدا خواهد کرد. مصرف پهنای باند خارجی و واردات پهنای باند که در اختیار مجموعه و افراد خاصی در داخل کشور است نیز به حداقل می رسد. در نتیجه این فرآیند، اینترنت ایمن، پرسرعت و ارزان تری را تجربه خواهیم کرد.

همچنین انقلاب در تولید محتوا، پرداخت هزینه به تولیدکنندگان محتوا، رونق گرفتن اشتغال در فضای مجازی و انقلاب در اقتصاد دیجیتال تنها بخشی از مزایای شبکه ملی اطلاعات است.

بیشتر بخوانید:
دسترسی ایرانی‌ها به توئیتر ضامن امنیت ملی است!
ورود ضربه لازم به پیام رسان‌های ایرانی/ آقای جهرمی! خداقوت

چرا آذری جهرمی با وجود کارهای خوبش برای آمریکا تحریم شد؟!

از طرفی یکی از مؤلفه های سرعت در فضای مجازی، نزدیکی کاربر به سرور است. ضمن اینکه قرار نداشتن سرور سایت ها و سرویس های خدماتی و ارتباطی مبتنی بر اینترنت در داخل یک کشور یعنی بازی با اقتصاد، فرهنگ و امنیت آن کشور. به دلیل اهمیت بالای موضوعات ذکر شده، کشورهای پیشروی دنیا در حال تکمیل و یا توسعه شبکه ملی اطلاعات خود هستند.
 
با همه اینها بعضی از مسئولان کشور هنوز هم با ایجاد عملیات روانی، فضایی شبیه به فضای انتخابات گذشته و دادن آدرس غلط به مردم را تداعی می کنند. مثلاً وزیر ارتباطات در جدیدترین لفظ پردازی های خود گفته است: «اینترنت ملی یک دروغ بزرگ است، دروغی که آن‌قدر تکرار شده که برای تصحیح این تفکر راه درازی در پیش داریم.»
 
اما باید از او بپرسیم که اگر اینترنت ملی دروغ است، شبکه ملی اطلاعات که حقیقت دارد؟ نقش شما در ابهام زدایی از این دروغ چه بوده است؟ نقش شما در مبارزه با کسانی که به دلیل نفع بردن از عدم راه اندازی شبکه ملی اطلاعات، ادبیاتی مانند اینترنت ملی و اینترانت را بر زبان مردم جاری کردند، چه بوده است؟ نباید منافع بلند مدت مردم و  اقتصاد و صنعت کشور، فدای هرمقدار پولی شود که از طریق فروش پهنای باند و اینترنت خارجی به خزانه دولت می آید.


کد مطلب: 711326

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/report/711326/اینترنت-ملی-دروغ-شبکه-اطلاعات-راست-کسانی-عمد-حد-یک-اینترانت-معرفی-کردند

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com