جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۵
۵۳
به بهانه اظهارات دیروز معاون اول؛

اصرار عجیب روحانی و جهانگیری بر موثر بودن تحریم آمریکا/ گرای تحریم بیشتر یا دمیدن بر شیپور مذاکره یا رهایی از بار ناکارآمدی؟

سه شنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۳۸
کد مطلب: 709705
سرپوش گذاشتن بر بی‌تدبیری‌های دولت و «برجسته کردن تحریم‌های آمریکا» می‌تواند مقدمه‌ای برای مطرح کردن دوباره مذاکره با آمریکا باشد
اصرار عجیب روحانی و جهانگیری بر موثر بودن تحریم‌های آمریکا/ دولتی‌ها کجا را هدف‌گیری کرده‌اند؟
گروه سیاسی جهان نيوز: برای بار چندم است که اظهارات روحانی و جهانگیری درباره کارساز بودن جدی تحریم ها و قفل شدن اقتصاد کشور مورد استقبال رسانه‌های غربی قرار گرفته است. بدیهی ترین موضوع آن است که اگر تحریم ها موثر واقع شده نباید مسئولان رده بالای کشور آن را در تریبون رسمی فریاد بزنند و دشمن را به تشدید تحریم‌ها تحریک کنند. آخرین مورد این گونه اظهارات به سخنرانی روز گذشته معاون اول رئیس جمهور بر می گردد که سریعا به تیتر رسانه‌های مخالف ایران از جمله بی‌بی‌سی فارسی، رادیو فردا و دویچه وله فارسی تبدیل شد.

این گونه مواضع حداقل سه مورد را پیرامون عزم دولتمردان نشان می‌دهد: اول تصمیم جدی آنان برای سیاه نشان دادن اوضاع ایران، دوم تلاش دولتمردان برای مؤثر نشان دادن تحریم‌ها، بی پولی ایران و لزوم مذاکره با ترامپ یا پیشبرد لوایح خطرآفرین FATF و سوم آنکه قصد دارند تمام بار ناکارآمدی خودشان که مشکل اصلی شش سال اخیر بوده را گردن تحریم بیاندازند چرا که روحانی در سال 92 اذعان داشت که مشکل کشور 80 درصد از مدیریت نشات گرفته و 20 درصد از تحریم.
 
تصمیم جدی برای سیاه نشان دادن اوضاع ایران
در همین باره روزنامه جوان نوشت: استقبال رسانه های غربی از سخنان جهانگیری محدود به «حتی کشور‌های دوست هم جرئت خرید نفت از ایران را ندارند.» نشد و بخش‌هایی دیگر از سخنان او همزمان با تعجب و تأسف در داخل، در خارج از کشور با استقبال رسانه‌های مخالف مواجه شد. آنجایی که گفته «به معنای واقعی، تمام گلوگاه‌های اصلی کار و فعالیت اقتصادی کشور از سوی امریکایی‌ها بسته شده است». العربیه فارسی هم جمله دیگری از معاون اول رئیس جمهور را تیتر کرده است: «معاون رئیس جمهوری ایران: شرایط کنونی جزو سخت‌ترین شرایط پس از انقلاب است.» و این نشان می‌دهد گزاره‌های سیاه نمایی در سخنان معاون اول رئیس جمهور در مراسم روز ملی صادرات آن‌قدر متعدد بوده که حتی نیاز نبوده همه رسانه‌هایی که علیه ایران فعالیت می‌کنند، از تیتری تکراری استفاده کنند! جهانگیری پیش از این نیز چندین‌بار همین‌گونه سخن‌پراکنی کرده است. به راستی اگر امریکایی‌ها بخواهند میزان‌الاثر تحریم‌ها وشرایط اقتصادی کشور را سنجش کنند، چه چیزی تضمینی‌تر از سخنان معاون اول رئیس‌جمهور؟! و چه گرایی بهتر از این به توپخانه‌تحریم؟!

بار اول نیست که دولتمردان روحانی تصویری سیاه از شرایط ایران به جهان ارائه می‌کنند. کلیدواژه «خزانه خالی» را خود حسن روحانی به تیتر و متن رسانه‌ها و افکارعمومی آورد. او پس از آن هم در جریان رأی اعتماد به دولت دومش در تابستان ۹۶ مجدداً خالی بودن خزانه را تأیید کرد: «ما در سال گذشته ۴۰ هزار میلیارد تومان برای صندوق‌های بازنشستگی دادیم، در حالی که این صندوق‌ها مربوط به دولت و بودجه نیست و خودش باید متکفل باشد. من می‌گفتم خزانه خالی تحویل گرفتیم، ولی دیدیم صندوق‌ها هم خالی بود.»

حسن روحانی، ۲۰ آبان در سفر به کرمان می‌گوید: «وقتی امروز کشور با مشکلات فروش نفت مواجه می‌شود، چگونه باید کشور را اداره کنیم؟... اینکه می‌گویند دولت باید این کار را بکند چرا کار نکرد؟ و چرا این کار را با تأخیر انجام داد؟ «بی مایه فطیر» است بدون پول نمی‌توان کار کرد؛ چقدر می‌توانیم مالیات بگیریم!» چهار روز پس از این سخنان طرح افزایش قیمت بنزین و سهمیه بندی آن آغاز شد.

به دشمنان‌مان می‌گوییم موفق شدید؟!
ارائه چنین تصویری از ایران و موفق نشان دادن تحریم‌های امریکا چه نتایجی را به دست می‌دهد. موضوع خیلی ساده است، وقتی دشمنی که همه تلاش‌هایش را برای زمین زدن ایران کرده، می‌شنود که «امریکایی‌ها فشار حداکثری خود را بر زندگی مردم ایران متمرکز کرده‌اند و شرایط کنونی جزو سخت‌ترین شرایط پس از انقلاب اسلامی است.» یا آنکه معاون اول رئیس جمهور از دوری دوستان ایران از ایران می‌گوید یا شرایط کنونی را جزو سخت‌ترین شرایط ۴۰ سال اخیر می‌داند، آیا روشن نیست که در واقع به دشمن امیدواری داده می‌شود که در پیشبرد برنامه‌هایش موفق بوده است؟

اسحاق جهانگیری البته تلاش کرده که بگوید امریکا موفق نشده است و صادرات نفت ایران به صفر نرسیده و ایران از طرق دیگر، نفت خود را می‌فروشد، اما آنقدری نتوانسته یا نخواسته مدیریت سخنانش را داشته باشد که جشن تیترزنی برای رسانه‌های مخالف ایران به راه نیندازد. او می‌گوید: «امریکایی‌ها زیرساخت‌ها و زمینه‌هایی را که در اقتصاد ایران تعیین کننده بودند تحریم کردند؛ نفت را تحریم کردند، اما نتوانستند صادرات نفت کشور را به صفر برسانند ولی به هرحال با فشاری که وارد کردند حتی کشور‌های دوست ایران هم که جزو نزدیک‌ترین کشور‌ها در ارتباط با ما هستند جرئت اینکه از ما نفت بخرند را تقریبا ندارند. ما به روش‌های دیگری متوسل می‌شویم که بتوانیم نفت کشور را بفروشیم.» او با نام بردن از صنایع پتروشیمی، کل نظام بانکی کشور، شرکت‌های فلزی مانند آلومینیومی و فولادی و صنایع مرتبط با آنها، شرکت‌های حمل و نقل، بنادر و حتی شرکت‌های بیمه به عنوان گزاره‌های تحریمی امریکا می‌گوید: «امریکایی به معنای واقعی تمام گلوگاه‌های اقتصادی کشور را در طول دو سال اخیر بستند.» و بعد می‌گوید: «سرافرازانه اعلام می‌کنیم که اقتصاد ایران در این دو سال با مقاومت و تلاش صادرکنندگان خود به رغم شوک‌های روانی که امریکایی‌ها با جنگ روانی و اقتصادی علیه ایران اعمال کردند، روی پای خود ایستاد.»، اما وقتی در هفته‌های گذشته، رسانه‌های حامی تحریم ایران مشغول نشان دادن تصاویر آشوب شهری در ایران به عنوان اعتراض معیشتی و اقتصادی مردم ایران بوده‌اند و مخاطب خود را اینگونه آماده پذیرش مؤثر بودن تحریم‌ها بر ایران کرده‌اند، سرافرازانه ایستادن ایران را وسط تحلیل‌های خود از سیاه نمایی‌های جهانگیری گم نخواهند کرد؟!

آقای جهانگیری از دلار 4200 هم بگویید
«وطن امروز» درباره اظهارات روز گذشته جهانگیری نوشت: هرچند جهانگیری از امکان بروز اشتباه در تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌گذاری‌ها سخن گفت، با این حال  حاضر نشد از تصمیم‌های اقتصادی دولت از ارز 4200 تومانی گرفته تا تصمیم بنزینی اخیر که تقریبا همه کارشناسان به آن انتقاد داشتند، سخنی به میان آورده و از هزینه‌تراشی برای نظام و مردم عذرخواهی کند. روی دیگر سکه عدم عذرخواهی دولت، این گزاره است که مسؤولان دولتی همچنان معتقدند تصمیم‌های آنها در حوزه‌های داخلی درست بوده است. 
 
اما چرا نمی‌توان ادعاهای جهانگیری در «بی‌تقصیری دولت» در رقم زدن شرایط فعلی را باور کرد، حتی اگر بپذیریم آمریکا شرایطی را به وجود آورده که به قول جهانگیری بدترین شرایط تاریخ ایران بعد از انقلاب است. 
 
اول آنکه دولت روحانی ایده پیوند زدن اقتصاد کشور با سیاست خارجی را که مبدع آن هاشمی رفسنجانی بود بار دیگر پیاده‌سازی کرد. این ایده بر پایه «حسن‌نیت» نسبت به کشورهایی است که دشمنی آنها علیه ایران بارها و بارها تجربه شده اما برای برخی سیاست‌ورزان درس نشده است. در روابط بین‌الملل حتی میان کشورهای متحد و دوست «واقع‌گرایی» حرف اول را می‌زند؛ در جهانی که کشورها به دنبال کسب منفعت هستند و کشورها را «رقیب» خود در کسب منافع می‌دانند، «حسن نیت» آن هم با قرائتی که مسؤولان فعلی دولت از آن دارند چیزی جز پر شدن کیسه منفعت کشورهای رقیب و دشمن به بار نیاورده است.   
 
علاوه بر این، جهانگیری در حالی معتقد است بعد از روی کار آمدن ترامپ و خروج وی از برجام فشارها بر ایران بیشتر شده است که مسؤولان تیم مذاکره‌کننده و رئیس‌جمهور معتقد بودند به توافقی با کشورهای اروپایی و آمریکا دست پیدا کرده‌اند که هیچ عاملی حتی تغییر رئیس‌جمهور آمریکا سبب خدشه به آن نمی‌شود. برجامی که بنا بر قول جهانگیری لغو آن سبب گسترده‌ترین تحریم‌ها علیه ایران شده و بیشترین فشار را وارد کرده محصول تیم مذاکره‌کننده همین دولت است. 
 
دولتی‌ها معتقد بودند صرف دستیابی به برجام به معنای حل تمام مشکلات حتی حل مشکل آب خوردن مردم است، حال آقای جهانگیری باید توضیح دهد چگونه توافقی که قرار بود حلال تمام مشکلات باشد شرایطی را رقم زده است که در این شرایط مردم بدترین وضعیت زندگی بعد از انقلاب را می‌گذرانند.  
 
البته جهانگیری به‌خاطر ایستادگی مردم در این شرایط اقتصادی و «کمر خم نکردن» از آنان تقدیر کرده است اما تقدیر از مردم صرفا بیان کلمات و جملات کلیشه‌ای نیست، مردم خواهان «تقدیر و تشکر» نیستند، خواست حداقلی مردم این است که دولت هزینه بی‌تدبیری خود را از جیب آنان پرداخت نکند.
 
* دمیدن دوباره بر شیپور مذاکره
اما سرپوش گذاشتن بر بی‌تدبیری‌های دولت و «برجسته کردن تحریم‌های آمریکا» می‌تواند مقدمه‌ای برای مطرح کردن دوباره مذاکره با آمریکا باشد؛ استراتژی مشابهی که روحانی و کابینه‌اش پیش از این برای دستیابی به توافق هسته‌ای و همراه کردن مردم  از آن بهره‌ برده بودند. رئیس‌جمهور و اعضای کابینه او در جریان توافق هسته‌ای، در سخنرانی‌های متعدد مشکلات کشور را به عدم توافق هسته‌ای پیوند زده بودند تا بتوانند ضعف فنی و حقوقی توافق احتمالی هسته‌ای را در سایه خواست عمومی مردم پنهان کنند. هر چند منجی‌سازی از برجام در نزد مردم تصویر نادرستی از این توافق بود، با این حال دولتی‌ها برای فراهم آوردن و متناسب‌سازی افکار عمومی به آن دامن زدند. البته در حال حاضر نیز این پروژه در حال تکرار است. مشکلات کشور به تحریم‌های آمریکا و نه بی‌تدبیری دولت پیوند زده می‌شود، نتیجه منطقی چنین رویکردی آن است که برای حل مشکلات باید تحریم‌ها برداشته شود و تحریم‌ها تنها در سایه مذاکرات و بده بستان قابل حذف است.

سخنرانی جهانگیری و چند دلیل احتمالی
روزنامه «فرهخیتگان» هم در گزارشی که درباره اظهرات روز گذشته جهانگیری داشت، نوشته است: در واکاوی دلایل این سخن اسحاق جهانگیری آن‌هم در این برهه باید گفت احتمالا دولت در حال زمینه‌سازی برای انعقاد یک توافق یا مشابه آن در فضای سیاست خارجی است. مراجعه به این فضا گویای این است که حداقل در دو حوزه دولت نیازمند فضاسازی برای آماده‌شدن افکارعمومی است. اول، ماجرای FATF. با وجود اینکه کارشناسان دلایل متعددی را درخصوص عدم تاثیر پیوستن به کنوانسیون‌های مطرح در برنامه اقدام FATF ذکر کرده‌اند و حتی خطرات تبعی این اقدام را هم یادآور شده‌اند، دولت همچنان به‌دنبال یافتن راهی برای اجرای کامل برنامه اقدام و پیوستن به CFT و پالرمو است. با وجود آنکه پالرمو از دستورکار مجمع تشخیص مصلحت نظام خارج و اعلام شده دولت اگر خواهان بررسی مجدد است باید لایحه بیاورد، دولت همچنان به‌دنبال یافتن راهی برای تصویب این لایحه و البته لایحه دوم یعنی پیوستن ایران به CFT است. از این‌رو به‌نظر می‌رسد دولت می‌خواهد برای این کار دست به اقدامات و روندهای عادی زده و برای مثال با طرح این مساله در شورای عالی هماهنگی‌های اقتصادی سران قوا، از آن مسیر مجوز پیوستن را بگیرد، از این‌رو می‌خواهد افکارعمومی را برای این کار آماده کند. در این خصوص البته کارشناسان توضیح داده‌اند که با حضور کشورهایی چون آمریکا، عربستان‌سعودی و شورای همکاری خلیج‌فارس و نهایتا رژیم صهیونیستی در مجمع FATF، خروج ایران از لیست خاکستری عملا هیچ‌گاه و در هیچ شرایطی امکان‌پذیر نخواهد بود ولو اینکه Action Plan به صورت صددرصدی اجرا شود؛ از سوی دیگر واضح‌ترین مساله این است که با وجود تحریم‌های آمریکا، عملا تصمیمات FATF درباره ایران چه مثبت و چه منفی فاقد هرگونه تغییر در میدان تجارت بین‌المللی و مبادلات اقتصادی ایران به کشورهای دیگر است و اجرای مطالبات این نهاد مالی که نتیجه آن ارائه اطلاعات ذی‌نفعان تبادلات اقتصادی به طرف همکار با ایران است، نهایتا موجب افزایش محدودیت‌های کشور خواهد بود.دوم، کانال ارتباط مالی با اروپا یا همان INSTEX است که از زمان خروج آمریکا از برجام قرار بود راه‌اندازی شود و تا همین چندماه پیش به طول انجامید. البته از زمانی که این کانال مالی اجرایی شده تاکنون تقریبا نتوانسته بستر انجام تراکنش قابل‌توجهی باشد. اما چند وقتی است که عباس عراقچی مذاکرات آن را پیگیری می‌کند و همین یکی، دو روز پیش هم خبر آمد که 6 کشور اروپایی بنای پیوستن به آن را دارند. درمورد این کانال همچنان که قبلا بارها گفته شده تا زمانی که خرید و فروش نفت جزئی از آن نباشد و دست ایران برای خرید کالاهای مورد نیازش باز گذاشته نشود، عملا نمی‌توان از آن به‌عنوان یک اتفاق قابل‌قبول نام برد، لذا قالب کردن‌ آن به جامعه تحت‌عنوان یک دستاورد هم تنها جنبه تبلیغاتی خواهد داشت و در عمل بدون تاثیر.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


دکترای سیاست
Iran, Islamic Republic of
بحثی که مطرح می کنند دو سر برد است....
سرور
Iran, Islamic Republic of
بله. شش سال و نیم است این دولت کلا در حال دوسربرد است..!!!
دو چشم پر سو
Iran, Islamic Republic of
جناب سرور
جای آن بود که حداقل شما یادی از "آن‌مرد" میکردید که برای تحقیر و هتک دشمنان، تحریمها را کاغذپاره میخواند و با مردم‌داری و مردم‌مداری؛ فتق مشکلات را رتق میکرد.
Iran, Islamic Republic of
نه خیر!! این آقایان دست بردارد نیستند!! عذرخواهی از عملکرد اشتباه پیش کش!! باز هم مذاکره و ....؟!!!!
حرف حق
Iran, Islamic Republic of
عراقچی: نتیجه پایبندی به برجام تحریم بیشتر بود.
Iran, Islamic Republic of
.....
ترکمنچای
Iran, Islamic Republic of
تشدید تحریم ها و فشار حداکثری دشمن نتیجه برجام است.
Iran, Islamic Republic of
...
وطن دوست
Iran, Islamic Republic of
آقای جهانگیری قبل از اینکه بگویید تحریم ها اثر داشته یکقدری بفکر مدیریت اجرایی دولت در اثر گذاشتن تحریم ها باشید ...
whnr
Iran, Islamic Republic of
دولت فقط در این سالها برای نظام هزینه درست کرده است ..!!
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
ترامپ همون موقع که تبلیغات انتخاباتی میکرد بارها گفت که اگر ملت ایران متوجه باشن چه پیشینه تاریخی بزرگی دارند چیزی به اسم تحریم برای آنها بی معنی است. ...!!!
Iran, Islamic Republic of
پیشینه ای وجود ندارد. ملت ایران از بهمن 57 متولد شده بحول و قوه الهی و به مدد نفس قدسی ولایت فقیه که همانا استمرار حرکت انبیاست به پیش می رود
ایرانی اصیل
Iran, Islamic Republic of
پیشینه ای وجود ندارد؟؟؟!!! از نظر شما تاریخ چند هزار ساله مون کشکه حتما!!!!
انقلاب را مقابل تاریخ ایران نگیر از این دو قطبی ها آبی برایتان گرم نخواهد شد!!!!
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
مشکل اساسی ملت الان گران کردن بنزین تولید داخله که کل سیستم استخراج و انتقال و پالایش اون را خودمون انجام میدیم و از قبل بوده و نفت خامش هم مال ملت است و هزینه هر لیتر بنزین با این وصف کمتر از 50 تومنه اما به 60 برابر قیمت به خلق الله میفروشند
صادق
Iran, Islamic Republic of
مطلب اگرچه درست است و دولت متاسفانه در پازل دشمن در حال حرکت است اما با توجه به وضعیت کشورهای حاضر در حلقه مقاومت (ایران لبنان سوریه عراق) باید توجه داشته باشیم دشمن بدنبال پاشیدن دولت در این کشورهاست ...
Iran, Islamic Republic of
خدایا هر چه به صلاح آینده این ملتهاست همان را اجازه بده که اتفاق بیفتد. آمین
Iran, Islamic Republic of
پس نقش مردم کجا است؟ که از قدیم میگفتند از تو حرکت از خدا برکت.
مجید
United Arab Emirates
مگر برجام امضا نکردند. مگر گلابی نرسیده؟ ۶سال کشور را.....
خخ
Iran, Islamic Republic of
بنزین 3000 تومانی همان گلابی برجام است.
علی
Iran, Islamic Republic of
.....
حقیقت
Iran, Islamic Republic of
...!!!!!
Iran, Islamic Republic of
روحانی باید ازمردم ایران عذرخواهی می کرد و نکرد
دولت روحانی به خاطر برجام و... باید ازمردم ایران عذرخواهی کند
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
و علي لاريجاني و هم مجلس ...
Iran, Islamic Republic of
وزیر کشور باید دربرابر نا آرامی‌های شکل گرفته پاسخگو باشد
یک عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها تاکید کرد که وزارت کشور با اجرای نامناسب طرح اصلاح قیمت بنزین منجر به اجرایی شدن سناریوی آمریکایی ها برای برهم زدن نا امنی در داخل کشور شده و اکنون باید پاسخگو باشد.
۱۳۹۸/۰۹/۱۲ ۰۹:۵۰
Iran, Islamic Republic of
حسن بیگی: روحانی مسئولیت گرانی بنزین را بپذیرد
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: اینکه رئیس جمهور مسئولیت شوک بزرگ افزایش قیمت بنزین را به گردن وزارت کشور بیاندازد، قابل قبول نیست؛روحانی باید مسئولیت این اقدام را بپذیرد.
۱۳۹۸/۰۹/۱۲ ۰۹:۳۲
Iran, Islamic Republic of
در منطقه چه خبر است؟
سرعت تحولات در منطقه به حدی افزایش یافته است که می توان گفت پس از حادثه 11 سپتامبر و گسترش بیداری اسلامی در جهان عرب، غرب آسیا هیچ گاه شاهد چنین تحولات پیچیده و معماگونه ای نبوده است.
۱۳۹۸/۰۹/۱۲ ۰۸:۴۷
Iran, Islamic Republic of
اتهام‌زنی تند رئیس اسبق پارلمان عراق به ایران
رئیس اسبق پارلمان عراق ضمن متهم کردن تهران به دخالت در امور داخلی کشورش مدعی شد: نفوذ ایران در عراق حتی اگر هم برای مدتی به طول انجامد، پایان خواهد یافت.

آمریکا با کمک مالی عربستان سعودی و امارات دوباره داعش وارد عراق کرده است ولی متاسفانه عراقی ها تاکنون درک نمی کنند، نمی دانند و نمی فهمند.
Australia
ملت در عجبن که چرا نمایندگان مجلس دست روی دست گذاشته اند و تماشاگر میدان تازی آقای روحانی شده اند؟ ...
عمار
United Kingdom
ازمسئولین اشرافی گراوخسته ودرمانده جزاین انتظاری نیست مسئولین انقلابی وجهادگرم راآرزوست!!!
Iran, Islamic Republic of
...
رضا
Iran, Islamic Republic of
انگار تو این مملکت نیستید مردم از فشار اقتصادی کمرشان شکسته.....
امین
Iran, Islamic Republic of
......
Iran, Islamic Republic of
...
داریوش
Iran, Islamic Republic of
جان مادرتان این سئوال را همگان از روحانی بپرسید
آقای روحانی چگونه است تحریمها فقط به سمت قشر ضعیف میباشد و پولدارها علاوه بر اینکه متضرر نشده اند بلکه به ثروتهایشان افزوده شده است؟
ما قشر کارگر و بازنشسته باور نداریم سفره ما از تحریم کوچک شده است
Iran, Islamic Republic of
...
محمودشایسته
Iran, Islamic Republic of
سلام.بهرحال چه سیاه نمایی وچه غیراین،حتمانویسنده این مطلب بالااز نظر مالی تامین میباشد.....
لیلا
Iran, Islamic Republic of
در کشورهای پیشرفته کافیه دولت دو درصد افزایش خدمات داشته باشه، چه تظاهراتی راه میافته، تازه میگن اونا دمکراسی ندارند.....
Iran, Islamic Republic of
البته تحریمهای امریکا بر تخریب روحیه افرادی مثل روحانی / جهانگیری و حبهه اصلاحات تاثیر حداکثری داشته است .......
Iran, Islamic Republic of
موثر بوده ...
محمد
Iran, Islamic Republic of
,....
Iran, Islamic Republic of
به نظر من تحریم ها کار ساز بود ب.....
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
....
United Kingdom
واقعا شماها هنوز معتقدید که تحریم بی تاثیر بود؟عجیبه.
Iran, Islamic Republic of
تحریمها پدر مردم را درآورده و تایید و تکذیب...چیزی را عوض نمیکند ....
خانه سیاه است
Iran, Islamic Republic of
الان حتی بانک مرکزی کشور دوست و همسایه جمهوری اسلامی یعنی عراق هم 5 میلیارد دلار درآمد حاصل از فروش گاز ایران را بلوکه کرده آن وقت کیهان و جوان و جهان و فارس و مشرق هی میخوان تلقین کنند که تحریمها اثر ندارد