کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تحریم یا جلیقه نجات؟

چرا آذری جهرمی با وجود کارهای خوبش برای آمریکا تحریم شد؟!/ چرا باید درباره این تحریم تردید کرد؟

11 آذر 1398 ساعت 7:20

محدودیت دسترسی به اینترنت به دلیل مسائل امنیتی و با تصمیم شورای عالی امنیت ملی صورت گرفته است. اگر قرار بود کسی از سوی آمریکا تحریم شود، دبیر این شورا است. اساساً آذری جهرمی نفیاً یا اثباتاً در محدودیت دسترسی به اینترنت نقشی نداشته است که بخواهند او را تحریم کنند.


گروه سیاسی جهان نیوز، رضا صفری: همیشه می گوییم که اگر دشمن به مواضع و عملکرد ما حمله کرد، نشان از این دارد که عمل و اندیشه ما صحیح است. اما این یک قاعده کلی نیست و متناسب با افراد و موضوعات می تواند متغیر هم باشد. اخیراً دولت آمریکا محمد جوادآذری جهرمی،وزیر ارتباطات ایران را تحریم کرده است. اما قرائن و شواهدی وجود دارد که این تحریم آمریکا، در واقع می تواند جلیقه نجات اهدایی به آذری جهرمی و به نوعی آدرس غلطی باشد که این کشور به جامعه و نهادهای امنیتی ایران مخابره کرده تا فردی که متهم به مسامحه با رسانه‌های ضدانقلاب مستقر در داخل و بستری‌سازی برای فعالیت دشمن در فضای مجازی است را از اتهام برهاند.

اما چرا باید نسبت به این تحریم آمریکا تردید داشته باشیم؟

1. محدودیت دسترسی به اینترنت به دلیل مسائل امنیتی و با تصمیم شورای عالی امنیت ملی صورت گرفته است. اگر قرار بود کسی از سوی آمریکا تحریم شود، دبیر این شورا است. اساساً آذری جهرمی نفیاً یا اثباتاً در محدودیت دسترسی به اینترنت نقشی نداشته است که بخواهند او را تحریم کنند. همچنانکه انتظاری هم نیست در قاموس رفتاری او به دلیل همان رویکرد گاها نمایشی که می خواهد خود را به اصطلاح Super man  نشان دهد، خیلی این مسائل حساس و حیاتی بگنجد.

 2. در توییتی که آذری جهرمی در واکنش به تحریم خود از سوی آمریکانوشته است، خواسته یا ناخواسته و به طور ضمنی همان خواسته آمریکایی ها از اینترنت را، از زبان خودش به آنها گفته است. این نیز نشان می دهد که آذری جهرمی هم اکنون نیز درحال گل زدن به خودی است.

 3. وزیر جوان و ناپخته ارتباطات، در چند سال گذشته در جهت تحقق سند 2030 قدم های بزرگی برداشته است که همان خواسته آمریکایی هاست.

 4. به نظر می رسد که آمریکایی ها باید بیش از این ممنون امثال آذری جهرمی ها باشند. میدان دادن به شبکه های اجتماعی آمریکایی - صهیونیستی آن هم در جمهوری اسلامی کم کاری نیست! دفاع او از حضور شبکه های اجتماعی مخرب خارجی و تلاش برای رفع فیلتر شبکه هایی که در کشور فعالیت ندارند نیزخود گواهی دیگر بر این مطلب است.

5. بخش قابل توجهی از زیرساخت های ارتباطی کشور در چند سال گذشته به راحتی تبدیل به پایگاه ضد انقلاب و دشمنان کشور شد و به تعبیری آش را با جایش دو دستی تقدیم آنها کردیم. معمولاً در این جاها دور از ذهن است که آمریکایی ها - برای منافع آینده خود هم که شده - نمک بخورند و نمکدان را بشکنند. پس چرا این کار را می کنند؟!

6. با مشاهده بی تابی وزیر ارتباطات نسبت به برقراری هرچه سریع تر اینترنت و همچنین انتشار ویدئوی انشاء گونه، بلافاصله بعد از وصل اینترنت، این احتمال نیز بیشتر تقویت می شود که شاید خود او بهتر از همه می داند که فضای مجازی کشور وابسته و مصرف کننده است، به همین دلیل برای اینکه بیش از این ضعف های این وزارتخانه آشکار نشود هر چه زودتر باید دوپینگ صورت بگیرد و اینترنت بین الملل و سرویس های خارجی به داد وزیر و دوستان او برسند تا مردم بیش از این ناراضی نشوند. بنابر این فرض نیز، باز هم تحریم آذری جهرمی از سوی آمریکا وجهی پیدا نمی کند.

بیشتر بخوانید:
دسترسی ایرانی‌ها به توئیتر ضامن امنیت ملی است!
ورود ضربه لازم به پیام رسان‌های ایرانی/ آقای جهرمی! خداقوت


از طرفی دیگر به رغم ادعاهای قبلی وزیر ارتباطات در مورد شبکه ملی اطلاعات و همچنین نمایش هایی که در این چند روز از سوی او شاهد آن بودیم، وجود اختلال در شبکه ملی اطلاعات امری غیر قابل کتمان است. در پی قطع شدن اینترنت، فعالیت پیامرسان های ایرانی با اختلالاتی روبرو شد. به همین دلیل ضررهای اقتصادی قابل توجهی به کشور وارد شد. حتی برخی ادعا می کنند که ضرر حاصل از قطع اینترنت و نبود شبکه ملی اطلاعات در چند روز اخیر، از ضررهایی که اغتشاشگران در این مدت به کشور وارد کردند نیز بیشتر  بوده است. ادعایی که حداقل نیاز به بررسی و رفع شبهه دارد.

 این اتفاقات را در کنار این بگذارید که از قضا یکی از فلسفه های راه اندازی این  شبکه، جلوگیری از پیش آمدن همین اتفاقات بوده است. بنابراین آیا خسارت‌هاي وارد آمده بر مردم و كشور، ازجمله كسب‌وكارهاي مجازي به دليل عدم راه‌اندازي شبكه ملي اطلاعات و  عدم حمایت از سرویس های داخلی، مستقیماً متوجه آذری جهرمي نیست؟!

نکته پایانی اینکه نه تحریم به ظاهر نجات بخش آمریکا علیه وزیر جوان، نه تعریف و تمجید عجیب بی‌بی‌سی و لوموند فرانسه از سطح بالای شبکه ملی اطلاعات ایران، و نه نمایش های بعضا دوربینی آذری جهرمی، هیچ کدام نمی‌تواند مانع مطالبه برای پاسخگویی یکی از مهمترین متهمان بسترسازی برای رسانه‌های اینترنتی ضدانقلاب شود.


کد مطلب: 709456

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/report/709456/چرا-آذری-جهرمی-وجود-کارهای-خوبش-آمریکا-تحریم-باید-درباره-این-تردید

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com