کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

درباره یک ادعا؛

روحانی واقعا از زمان سهمیه‌ بندی اطلاع نداشت؟!

10 آذر 1398 ساعت 9:08

چگونه رئیس جمهور و دولت به عنوان مدعیان تخصص امنیتی حاضر شده اند این طرح مهم و موثر را به این شکل شوک آور اجرا کنند و از عواقب آن خبر نداشته باشند؟


گروه سیاسی جهان نیوز: روحانی سه روز پیش گفت از افزایش قیمت بنزین در شب پنج‌شنبه بی‌خبر بوده و صبح جمعه متوجه این مسئله شده اما معاون وزیر کشور می‌گوید او روز سه‌شنبه و چهارشنبه از این تصمیم مطلع بوده است!

حسن روحانی رئیس‌جمهور در سفر روز چهارشنبه خود به استان آذربایجان شرفی درباره گران شدن موضعی گرفت که واکنش و انتقاد بسیاری از کارشناسان و کاربران شبکه های اجتماعی را برانگیخت.

او در بخشی از سخنان خود در جلسه شورای اداری، با اشاره به تصمیم دولت برای گران شدن بنزین گفت: «اختیار این کار را به به وزیر کشور و شواری امنیت کشور واگذار کرده بودم و حتی خود من هم صبح روز جمعه فهمیدم که قیمت‌ها تغییر کرده است.»

این بخش از سخنان رئیس‌جمهور حتی صدای اصلاح‌طلبان تندرو را نیز درآورد،‌ از جمله غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی که خطاب به وزیر کشور و روحانی گفته بود: به‌عنوان یکی از حامیان این دولت غرق در عرق شرم از مصاحبه دیشب جناب وزیر کشور بودم که سخنان همراه با قهقهه امروز جناب رئیس‌جمهور پاک ناامیدمان کرد. دریغ از کمی انصاف و احساس و تدبیر.

پس از این انتقادها بود که مشاوران و نزدیکان روحانی در پی اصلاح سخن روحانی برآمدند،‌ حسام الدین آشنا در این خصوص نوشت:‌ مسئولیت‌ هماهنگی اقدامات حساس و دارای ابعاداجرایی و امنیتی در سطح ملی برعهده شورای امنیت کشور به ریاست وزیر کشور است. سخنان رئیس جمهور در این باره، نشانه نهایت اعتماد و اعتقاد راسخ ایشان به توانمندی‌های دکتر رحمانی‌فضلی، معاونان و استانداران محترم برای انجام وظایف فرابخشی ‌است.

محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور نیز در گفت‌و‌گویی با نادرست خواندن برداشت‌های نادرست صورت گرفته درباره اظهارات دکتر روحانی در آذربایجان‌شرقی گفت: ایشان با حساسیت و دغدغه بسیار زیادی مسایل رخ داده در کشور پس از اصلاح قیمت بنزین را دنبال می‌کردند و اظهارات ایشان هم به معنی سلب مسئولیت از خود نبوده و نیست.

اما حالا جمال عرف معاون سیاسی وزیر کشور در گفت‌و‌گویی با وب‌سایت رویداد۲۴ موضعی متفاوت‌تر از آشنا و واعظی گرفته است.

او در حاشیه نشست خبری در این باره می‌گوید: «روز سه شنبه ساعت ۱۰ صبح شورای امنیت کشور برگزار شد و در همان جلسه زمان سهمیه بندی مطرح شد. بعد از جلسه صورتجلسه آن در اختیار رئیس جمهور قرار گرفت. روز چهارشنبه نیز وزیر کشور در دولت گزارش می‌دهد بنابراین تلقی من این است که رییس جمهور خواسته بگوید به وزیر کشور اعتماد دارم، اما شما خوشبین باشید.»

وزارت کشور: روحانی از زمان اجرای سهمیه‌بندی بنزین بی‌اطلاع بوده
روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت کشور در اطلاعیه ای اعلام کرد: برداشت های متفاوت رسانه ای از خبر منتشر شده توسط یکی از پایگاههای خبری به نقل از معاون سیاسی وزیر کشور در خصوص بیانات ریاست محترم جمهوری، غیر دقیق است.

در این اطلاعیه آمده است: معاون سیاسی وزارت کشور امروز در حاشیه نشست خبری خود، صرفاً از ارائه صورتجلسه شورای امنیت کشور به رئیس محترم جمهوری خبر داده و اظهار نظر یا قضاوتی در خصوص بیانات رئیس جمهور نداشته است.
این اطلاعیه می افزاید: در پاسخ به پرسشی در این باره، ابتدا این چنین مطرح شد که نشست امروز، نشست ستاد انتخابات کشور است و مناسب تر است که بحث‌های مرتبط با انتخابات مطرح شود؛ اما نکات زیر در پاسخ به این پرسش‌ مطرح گردید:

ریاست محترم جمهور در جریان جلسات شورای امنیت کشور (شاک) مرتبط با این موضوع بودند و روز سه‌شنبه بعد از برگزاری جلسه، صورتجلسه شاک برای ایشان ارسال می‌شود. همچنین آقای دکتر رحمانی‌فضلی وزیر کشور در جلسه چهارشنبه دولت، گزارش موضوع را ارائه می‌کنند اما در خصوص اطلاع دقیق ایشان از زمان آغاز اجرای این طرح، سخنی در نشست رسانه ای ستاد انتخابات کشور مطرح نشد.

سخنان آقای رئیس‌جمهور در آذربایجان شرقی، حاکی از نهایت اعتماد و اطمینان ایشان نسبت به شورای امنیت کشور و وزیر کشور بوده است.

رحمانی فضلی قربانی خواهد شد؟
در همین باره، ابوالفضل ابوترابی نماینده مردم نجف‌آباد در واکنش به صحبت‌های روحانی در جمع مدیران آذربایجان‌شرقی مبنی بر اینکه من هم همزمان با مردم از افزایش قیمت بنزین با خبر شدم و موضوع را به وزیر کشور واگذار کرده بودم، اظهار کرد: «آقای رئیس‌جمهور با این صحبت‌ها قصد دارد تمام مسئولیت این تصمیم را به شورای امنیت کشور منتقل کند و روحانی در واقع با این کار به نوعی کد می‌دهد که اگر قرار است کسی قربانی شود، آن وزیر کشور است».

دو سوالی که در اینجا مطرح می شود آن است که چگونه رئیس جمهور و دولت به عنوان مدعیان تخصص امنیتی حاضر شده اند این طرح مهم و موثر را به این شکل شوک آور اجرا کنند و از عواقب آن خبر نداشته باشند؟ و اگر طبق گفته خودشان از زمان اجرای این طرح مطلع نبوده اند پس نقش رئیس جمهور در اینجا کجاست که به عنوان رئیس دستگاه اجرایی کشور از زمان و نحوه اجرای طرحی با این گستردگی بی خبر بوده ولی کارگران پمپ بنزین از 24 ساعت قبل خبر داشته اند؟ شاید روحانی احساس می‌کند که با ادعای عدم اطلاع، انگشت اتهام را از خود به سوی دیگری کنار می‌زند، غافل از آنکه ناراحتی و عصبانیت مردم از دولت دوازدهم را دوچندان کرد.

بیشتر بخوانید:
رئیس جمهور جسارت ندارد مسئولیت کارش را بر عهده بگیرد
مردم مانده‌اند به حرف‌های روحانی بخندند یا گریه کنند!


کد مطلب: 709389

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/report/709389/روحانی-واقعا-زمان-سهمیه-بندی-اطلاع-نداشت

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com