کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

دولت با افکارعمومی چه کار می‌کند؟

بازی تو بودی من نبودم در یک طرح مهم/ وقتی ادعای بی‌خبری روحانی دوستان دولت را هم عصبانی کرد

9 آذر 1398 ساعت 8:16

سئوال اساسی اینجاست که دولت با افکارعمومی چه کار می کند؟ نه تنها یک صدای واحد از دولت درباره طرح سهمیه بندی بنزین و مشتقات آن دیده نمی شود بلکه سخنان ضد و نقیض و حتی نقض کننده یکدیگر است.


گروه سیاسی جهان نیوز، امیر حمزه نژاد: بعد از اجرای طرح سهمیه بندی بنزین بود که گلایه ها نسبت به عدم اطلاع نسبت به این موضوع میان مردم و نخبگان آغاز شد. «علی ربیعی» سخنگوی دولت در گفتگو با خبرنگاران در پاسخ به این موضوع کرد: « اطلاع رسانی از چند سال قبل انجام شده بود و تعجب می‌کنم چرا برخی بزرگان انتقاد می‌کنند؟»

وی می افزاید: «مردم دقت نکردند، اما نخبگان دقت داشتند.» 

«محمود واعظی» رئیس دفتر رئیس‌جمهور نیز در همین زمینه گفت: «رئیس‌جمهور روز یکشنبه (۲۶ آبان) در جلسه هیئت دولت نیم ساعت با مردم سخن گفت و ما فکر کردیم کافی است.»

پس از این موضوع بود که رئیس جمهور در سخنانی قابل تامل مطرح کرد که حتی او هم تا صبح جمعه یعنی فردای اجرای این طرح از ماجرا باخبر نبوده است. 
«عبدالرضا رحمانی فضلی» وزیر کشور نیز در برنامه نگاه مطرح کرد: « قرار بود چند ماه قبل بنزین سهمیه‌بندی شود و یک خبرگزاری خبر را لو داد و صف های طویل در کشور بوجود آمد.»

دولتمردان هر یک موضوعی را مطرح می کنند و قوه مجریه با این نحوه اطلاع رسانی حتی داد طرفداران خود را درآورده است و آنها را عصبانی کرده است. 

در همین زمینه، «غلامحسین کرباسچی»، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی در صفحه شخصی خود در توئیتر درباره سخنان رئیس جمهور و اعلام بی اطلاعی وی از زمان اجرایی شدن طرح افزایش قیمت بنزین و همچنین مصاحبه اخیر وزیر کشور نوشت: «به عنوان یکی از حامیان دولت غرق در عرق شرم از مصاحبه وزیر کشور بودم که سخنان همراه با قهقهه جناب رئیس جمهور پاک ناامیدمان کرد. دریغ از کمی انصاف و احساس و تدبیر.»

همینطور موج ابراز ندامت و انتقاد برخی از اصلاح طلبان نسبت به حمایت از دولت روحانی در فضای مجازی به راه افتاد و حتی برخی از اصلاح طلبان از مردم برای حمایت از دولت تدبیر و امید در انتخابات عذرخواهی کردند.

«صادق زیباکلام» یکی از اصلاح طلبانی بوده که همواره ازدولت روحانی حمایت کرده است وی در صفحه توئیتر خود درباره رویه دولت در پاسخگویی درباره بنزین گفت: « یکی بود یکی نبود من نبودم، شده حکایت بنزین. ای کاش مسئولین به جای فرار از زیر بار مسئولیت تصمیمی که گرفته بودند، این شهامت اخلاقی را می داشتند و به مردم صادقانه توصیح می دادند که چرا مجبور می شوند بواسطه وضعیت بحرانی اقتصادی کشور، بنزین را افزایش دهند. نه اینکه گناه را به گردن دیگری بیاندازند.»

از سوی دیگر بسیاری از کارشناسان اقتصادی بیان می کنند که دولت به سبب اینکه در بودجه کم آورده است بنزین را گران کرده است اما دولتمردان بسیاری این موضوع را رد و مطرح می کنند که تمام سود حاصله از اجرای این طرح به جیب مردم می رود اما در عمل دیده می شود که بسیاری از مردم یارانه کمکی و معیشتی دریافت نکرده اند.

وقتی به مسئولان درباره علت این موضوع رجوع می شود شاخص های عجیب و غریبی که حاکی از حذف بسیاری از مردم از دریافت یارانه کمکی است، را طرح می کنند. 

سئوال اساسی اینجاست که دولت با افکارعمومی چه کار می کند؟ نه تنها یک صدای واحد از دولت درباره طرح سهمیه بندی بنزین و مشتقات آن دیده نمی شود بلکه سخنان ضد و نقیض و حتی نقض کننده یکدیگر است. کشور در شرایط حساسی قرار دارد و علاوه بر اینکه مردم با مشکلات اقتصادی زیادی روبرو هستند دولت نیز به جای اینکه تدبیر به خرج دهد و با مردم در این زمینه شفاف باشد به گونه ای پاسخ می دهد که افکارعمومی در این حوزه گیج و سردرگم شده است.

 این موضوع حتی طرفداران دولت که هر زمان و در هر شرایطی پاستورنشینان را حمایت می کردند، عصبانی کرده است و حالا به قول مردم کوچه و بازار دولت با این پاسخگویی بیشتر روی اعصاب مردم راه می رود و مردم بیشتر در این شرایط که به شدت نگران آینده اقتصادی و معیشتی خود هستند با اضطراب و استرس مواجه می کند. به نظر می رسد دولت بایستی شفاف با مردم صحبت کند و خواسته نخبگان خصوصا طرفداران دولت این است که روحانی به طور راست و پوست کننده درباره مشکلات دولت با مردم و وضعیت اقتصادی کشور صحبت کند. 


کد مطلب: 709152

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/report/709152/بازی-بودی-نبودم-یک-طرح-مهم-وقتی-ادعای-بی-خبری-روحانی-دوستان-دولت-هم-عصبانی

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com