کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

به عقب بر نمی‌گردیم!

دنده عقب پرشتاب با بنزین دو نرخی و کارت سوخت/ دولت روحانی «تدبیر و امید» نبود؛ «آزمون و خطا» بود

25 آبان 1398 ساعت 12:41

شعار «حسن روحانی» در انتخابات دوازدهم ریاست جمهوری « به عقب بر نمی گردیم» بود؛ شعاری که روحانی برای خود انتخاب کرد اما سئوال اساسی این است که وی تا چه میزان به شعارش عمل کرد.


گروه سیاسی جهان نیوز، امیر حمزه نژاد: دولت روحانی با انتقادات جدی از دوره ریاست جمهوری قبل از خود بر سر کار آمد. دولتمردان تدبیر و امید عنوان می کردند که برای اینکه اوضاع کشور بهبود یابد ابتدا بایستی آوارهای باقی مانده از اقدامات دولتهای نهم و دهم را از سرراه بردارند. دولت در حوزه های مختلف اقدام به تخریب دستاوردهای دولت پیشین کرد. از مسکن مهری که مزخرف خوانده شد تا سهمیه بندی بنزینی که کار بیهوده ای نامیده شد، دولتمردان یازدهم سعی کردند همه دستاوردهای دولت قبل را تخریب کنند.

شعار «حسن روحانی» در انتخابات دوازدهم ریاست جمهوری هم بر همین حساب تعیین شد. « به عقب بر نمی گردیم» شعاری بود که روحانی برای خود انتخاب کرد اما سئوال اساسی این است که وی تا چه میزان به شعارش عمل کرد.

در ادامه به برخی از رویه ها و دستاوردهای دولت پیشین که دولت روحانی به آن انتقاد داشت و حالا به طرق مختلف به همان رجوع کرده است، می پردازیم:

برنامه هسته ای: اینکه گفته می شود دولت روحانی بر پایه آزمون و خطا پیش رفت می توان به موضوع هسته ای اشاره کرد. روحانی با شعار درهای باز و مذاکره با جهان (دنیای غرب) سعی کرد افکارعمومی را قانع سازد که همه مشکلات کشور به سبب عدم تعامل سازنده کشورمان با کشورهای غربی است. از این رو مذاکرات هسته ای به رویه دیگری دنبال شد که به آن «دیپلماسی خنده» گفته می شود. حسن روحانی مطرح کرد که در این حوزه هم سانتریفیوژه ها باید بچرخد و هم چرخ زندگی مردم.  این روند ادامه یافت و آمریکایی ها هر بار نشان دادند که به تعهدات خود در برجام پایبند نیستند. در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما بنابر گزارش مرکز پژوهش های مجلس، کنگره آمریکا کار ویژه خنثی کردن برجام را بر عهده داشت و هر بار طرح تحریمی به موازات برجام ارائه و تصویب می شد تا برجام خنثی و بی خاصیت شود. اما بی خاصیت سازی برجام با حضور ترامپ وارد مرحله جدیدی شد تا اینکه آمریکا به طور کلی از برجام خارج شد. امروز معاون وزیر خارجه کشورمان مطرح می کند که منافع ملی کشورمان بیش از برجام ارزشمند است و نمی توان کشور را در یک توافقی که ثمره ای نداشته متوقف کرد.

مذاکره با آمریکا: در اوائل دولت روحانی مطرح می شود که اروپایی ها «آقا اجازه» هستند و ما بایستی با «کدخدا» که همان آمریکاست مذاکره کنیم. این موضوع موجب شد تا در چارچوب برجام وزرای خارجه ایران و آمریکا پای یک میز بنشینند و دیدارهای دوطرفه ای داشته باشند و حتی کار به پیاده روی دو وزیر خارجه در خیابان های ژنو محل مذاکرات هسته ای کشید. درحالی که رهبر معظم انقلاب مطرح می کردند که بایستی از آمریکا تضمین گرفته شود اما دیپلمات های هسته ای با عنوان اینکه «امضای کری تضمین است» با نوعی اهمال کاری با آمریکا روبرو شدند. اما بعد از روی کار آمدن ترامپ در کاخ سفید دولت به سمت اروپایی ها چرخش داشت و اروپا حامی برجام شد. این درحالی است که کارشناسان بنا به مثل معروف دیپلماتیک که «اگر آمریکا عطسه کند، اروپا سرما می خورد» مطرح می کردند که قاره سبزی ها دنباله رو سیاست آمریکا هستند. این آزمون و خطاها متاسفانه تا امروز ادامه دارد و وضعیت برجام در هاله ای از ابهام قرار دارد.

مسکن ملی کپی برابر اصل مسکن مهر: دولت روحانی از ابتدا بامسکن مهر مشکل اساسی داشت. علاوه بر «عباس آخوندی» وزیر راه دولت یازدهم که مسکن مهر را مزخرف نامید و در انتها با افتخار از اینکه حتی یک واحد مسکن مهر را افتتاح نکرده است دولت را ترک گفت، اعضای دیگر دولت نیز همین نظر را درباره مسکن مهر داشتند. اما به یکباره بعد از اینکه «محمد اسلامی» وارد ساختمان وزارت راه و شهرسازی شد رویه دولت درباره مسکن مهر تغییر کرد و دولت آنرا طرحی جهانی و موفق خواند. حتی از سوی مسئولان دولتی مطرح شد که دولت روحانی بیشتر از دولت قبل مسکن مهر را تکمیل و به مردم عرضه کرده است. دولت البته طرح های دیگری را در این حوزه فقط به صورت زبانی مطرح کرد. «مسکن اجتماعی» از جمله همین طرح ها بود. اما حالا دولت مطرح می کند که به کپی از مسکن مهر قرار است مسکن ملی را برای درخواست کنندگان بسازد. طرح انبوه سازی مسکنی که تنها عده ای را خانه دار می کند و معلوم نیست در دو سال مانده از دولت دوم روحانی چه سرنوشتی برای آن رقم بخورد. دولت روحانی با رویه ای که در زمینه مقابله با مسکن مهر پیش گرفت باعث شد امروز کشور دچار مشکلات جدی در حوزه مسکن شود اما با این وجود هنوز دولت در حوزه ساخت مسکن اقدامات قابل توجهی انجام نداده است. 

کارت سوختی که باطل و دوباره احیا شد: دولت روحانی از ابتدا فعالیت خود طرح سهمیه بندی بنزین را منقضی کرد. استدلال «بیژن نامدار زنگنه» وزیر نفت این بود که این طرح در هیچ کجای دنیا انجام نمی شود و بنابراین کار بیهوده ای است که در کشورمان این کار انجام شود. اما بعد از اینکه دولت این طرح را با هزینه بالا لغو کرد دوباره در دو سال مانده به دولت دوم روحانی با شرایطی خاص آنرا احیا کرد. 

از  گداپروری خواندن یارانه نقدی تا وعده بالابردن آن: این روزها دولتمردان تاکید می کنند که همگام با سهمیه بندی بنزین و افزایش قیمت آن سود حاصل از این کار مستقیما به جیب مردم می رود. همزمان دولت اعلام کرد برای جلوگیری از فشار اقتصادی به مردم، علاوه بر یارانه نقدی، مبلغ ۵۵ تا ۲۰۵ هزار تومان به خانواده‌های ۱ تا ۵ نفره پرداخت خواهد کرد. این درحالی بود که حسن روحانی در زمان انتخابات ریاست جمهوری یازدهم مطرح می کرد که با کار دولت آنچنان سود سرشاری مردم دریافت خواهند کرد که اصلا به این رقم 45 هزار تومان یارانه نیازی نخواهند داشت.


کد مطلب: 707519

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/report/707519/دنده-عقب-پرشتاب-بنزین-دو-نرخی-کارت-سوخت-دولت-روحانی-تدبیر-امید-نبود-آزمون-خطا

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com