کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

درباره یک اظهارنظر معاون ظریف؛

سخنان عراقچی درباره اشتباه «دکترین هسته‌ای» به چه معناست؟

23 آبان 1398 ساعت 9:21

معاون ظریف در سخنانی بی پرده تصریح می کند: « اگر پاداش ایران پس از این همه تعامل این باشد که دوباره تحت فصل هفتم [منشور ملل متحد] قرار گیرد، به‌معنای آن است که «دکترین هسته‌ای» ما اشتباه بوده است».


 گروه سیاسی جهان نیوز: ماجرای برجام بعد چند سالی که از امضا و اجرای آن می گذرد هنوز به نقطه مطلوبی نرسیده است. تلاش های دیپلماتیک برای احیا کردن مریضی که چندی است به کما رفته است، نیز چندان موفقیت آمیز و رضایت بخش نبوده است. حالا دیپلمات های هسته ای هم از ادامه روند برجام با این شرایط ابراز ناامیدی می کنند. 

در همین رابطه، «سید عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان درباره روند نامطلوب اجرای برجام آنهم به صورت یکطرفه بیان می کند: «طبیعی است كه ایران قصد ایجاد تنش و درگیری ندارد اما مهم برای ما تأمین منافع ملی كشور است و ما هیچ تعصبی به برجام نداریم.»

معاون سیاسی وزیر امور خارجه با بیان اینكه «خط قرمز جمهوری اسلامی ایران، مطرح شدن دوباره موضوع هسته ای در شورای امنیت و بازگشت دوباره تحریم هاست»، افزود: « اگر در فاصله 60 روز آینده كشورهای 1+4 موضوع هسته ای ایران را به شورای امنیت بكشند و یا تحریم های گذشته برقرار شود، برجام به طور كامل از بین خواهد رفت و طرف مقابل پاسخ قاطع و محكم جمهوری اسلامی ایران را خواهد دید.»

عراقچی در سخنانی تازه تر با بیان اینکه غربی‌ها به تعهدات خود در برجام عمل نکردند، عنوان کرد: «کشورهای غربی به وعده‌های خودشان در عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای نیز عمل نکرده‌اند. مذاکراتی درباره برنامه‌ هسته‌ای خود انجام دادیم تا نگرانی‌ها درباره آن را برطرف کنیم و هیچ کس نباید در مقاصد صلح آمیز برنامه هسته‌ای ایران تردید کند.»

معاون ظریف در سخنانی بی پرده تصریح می کند: « اگر پاداش ایران پس از این همه تعامل  این باشد که دوباره تحت فصل هفتم [منشور ملل متحد] قرار گیرد، به‌معنای آن است  که "دکترین هسته‌ای" ما اشتباه بوده است.»

عراقچی از چیزی حرف می زند و درباره آن هشدار می دهد که همواره به عنوان دستاورد برجام در هر شرایطی از سوی دیپلمات های هسته ای به آن تاکید شده است. دیپلمات ها همواره بیان داشته اند که اگر برجام نتوانسته مفاد و مقاصدی که می خواسته ایم را تامین کند اما ایران را از ذیل بند هفتم سازمان ملل بیرون آورد. دستکم این امیدواری بود که ایران می تواند به خنثی شدن برخی ازقعطنامه ها تکیه کند.

اما در شهریورماه سال جاری «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این رابطه بیان کرد که این اتحادیه همواره خواستار اجرای تمام ابعاد قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل از جمله توافق هسته‌ای ایران است.

موگرینی پیش از ورود به جلسه غیررسمی وزرای دفاع اتحادیه اروپا در گفت‌وگویی کوتاه با خبرنگاران گفت:‌ «برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) ضمیمه قطعنامه شورای امنیت است، پس توافقی بین‌المللی نیست و توافق دوجانبه نیز نیست».

این سخن موگرینی به این معناست که اگر ایران از برجام فاصله بگیرد قطعنامه را نقض کرده و اما وی خود به این سئوال پاسخ نمی دهد که در چندسالی که برجام در حال اجراست اینکه آمریکا از آن به راحتی خارج شد و اروپا اهمیتی به اجرای آن نمی دهد، آیا قطعنامه شورای امنیت نقض نشده است. 

درواقع موگرینی چوب قطعنامه شورای امنیت را بالای سر دیپلماسی ایرانی قرار داده است، بدین معنا که اگر ایران بخواهد از برجام خارج شود و یا تعهدات خود را اجرا نکند با قطعنامه سازمان ملل روبرو خواهد شد.  

این درحالی است که در سال گذشته وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه برجام در شورای امنیت سازمان ملل متحد تایید شده، گفت آمریکا حتی پیمان‌هایی را هم که امضا کرده زیر پا گذاشته و به همین دلیل هم در دیوان بین‌المللی دادگستری با دو پرونده روبروست.

ظریف در این مورد در توییتر نوشت: «ایالات متحده برجام را "توافقی شخصی میان دو دولت" توصیف و ادعا کرده که اکنون "به دنبال یک پیمان است." غلط است. این یک توافقنامه بین‌المللی است که مورد تایید یک قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار گرفته است. علاوه بر این، ایالات متحده تعهدات پیمانی خود را هم نقض کرده و [به این خاطر] با دو پرونده در دیوان بین‌المللی دادگستری روبروست.»

بنابراین موضوع برجام با توجه به گام های کاهش تعهدات به موقعیتی حساس کشیده شده است که حالا شاهد سخنان جالب توجه عراقچی در خصوص قعطنامه های سازمان ملل و اولویت منافع کشور بر اولویت نگاه داشتن یک توافق نامه ای که حالا موگرینی آنرا نه یک توافق بلکه ضمیمه یک قعطنامه می خواند و حتی آنرا توافق بین المللی هم نمی داند.


کد مطلب: 707057

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/report/707057/سخنان-عراقچی-درباره-اشتباه-دکترین-هسته-ای-معناست

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com