جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۷
۱۷
هشدار مشترک «چمران» و «کرباسچی» به «حناچی»؛

آقای شهردار! دوچرخه بازی را تمام کنید/ تهران به مترو نیاز دارد یا دوچرخه؟/ درباره «بیدود» بیشتر بدانید +تصاویر

شنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۵۹
کد مطلب: 706242
به طور عملیاتی که به طرح دوچرخه سواری و سامانه موبایلی که این طرح دارد رجوع می کنیم بیشتر متوجه عدم کارایی آن می شویم.
آقای شهردار! دوچرخه بازی را تمام کنید/ تهران به مترو نیاز دارد یا دوچرخه؟/ درباره «بیدود» بیشتر بدانید +تصاویر
گروه جامعه جهان نيوز: چند وقت پیش بود که باران تهران را شست و برخی از معابر پایتخت دچار آبگرفتگی شد. تونل امیر کبیر هم به سبب همین آب گرفتگی مسدود و بسته شد. در آن زمان «پیروز حناچی» شهردار تهران با عذرخواهی از مردم نسبت به وضعیتی که بارندگی در پایتخت بوجود آورد با انداختن توپ آبگرفتگی ها به زمین مردم از شهروندان تهرانی خواست تا با رعایت نظافت شهری به شهرداری تهران یاری برسانند. برخی از معاونان شهرداری تهران نیز با انتقاد از مردم که اشغال در جوی های آب می ریزند و همین موارد باعث بالا آمدن آب و آب گرفتگی معابر می شوند همین خط را ادامه دادند.

اما موضوع اینجاست که شهرداری تهران چه اقداماتی را پیش از زمان و در شرایط نسبتا بحرانی انجام می دهد. جالب اینجاست که شهرداری تهران بیشتر توان خود را روی طرح های نمایشی گذاشته که چندان نمی تواند نیاز شهروندان تهرانی را براورده کند. در مواقع بحران هم شهرداری جز عذرخواهی از مردم و انداختن گناه به گردن خود آنان کار خاصی انجام نمی دهد. طرح دوچرخه سواری در تهران که با سه شنبه های بدون خودرو آقای شهردار چندی تبلیغ شد یکی از همین موارد است. درحالی که منتقدان و حتی اعضای شورای شهر تهران مطرح می کنند که نه تنها زیرساخت شکل گیری و اجرای چنین طرحی در شهر تهران وجود ندارد بلکه یک هزارم از مشکل پایتخت نشینان را نیز در این حوزه حل نمی کند.

در همین رابطه، طرح حناچی از سوی «محسن هاشمی» رئیس شورای شهر تهران مورد انتقاد قرار گرفت که دوچرخه سواری یک هزارم از مشکل حمل و نقل شهری ما را برطرف نمی‌کند.

این انتقاد را «غلامحسین کرباسچی» دبیر کل حزب کارگزاران و شهردار دوره اصلاحات نیز مطرح می کند. وی بیان می کند که «ای کاش آقای حناچی بجای دوچرخه صبح زود بدون ترافیک با ماشین می رفت در دفتر کارش و پیگیری و تلاش می کرد که زودتر صدها واگن معطل مانده مترو به خطوط مترو ملحق شوند که صدها هزار مسافر مترو راحت تر و سریعتر برسند و دها هزار اتومبیل کمتر بیرون بیایند.»

«مهدی چمران»، رئیس شورای شهر چهارم هم بر همین سخنان کرباسچی صحه می گذارد و بیان می کند: « این مسیرهای دوچرخه‌سواری که درست کردند نیز من تا حالا ندیده‌ام کسی در این مسیرها با دوچرخه تردد کند، جز بعضی اوقات شب که برخی دخترها برای تفریح می‌آیند و از این مسیرها استفاده می‌کنند. خب! اینها که برای کاهش ترافیک کارگشا نیست. حداکثر کارگشایی دوچرخه برای ترافیک در طرح جامع ترافیک تهران ۲ درصد پیش‌بینی شده است. این در حالی است که در همین طرح، سهم مترو برای کاهش ترافیک تهران ۳۰ درصد است.»


اما به طور عملیاتی که به طرح دوچرخه سواری و سامانه موبایلی که این طرح دارد رجوع می کنیم بیشتر متوجه عدم کارایی آن می شویم. ازیک سو برای اینکه اولین بار از این طرح استفاده کنید بایستی 190 هزار تومان بابت استفاده از دوچرخه های این طرح پول به حساب آن واریز کنید. از سوی دیگر برای هر استفاده و در مدت زمان نیم ساعت هزار و پانصد تومان این طرح از استفاده کنندگان اخذ می کند. 

این در شرایطی است که اگر فرد بیش از زمان نیم ساعت و حتی یک دقیقه هم بیشتر از این طرح استفاده کند نیز باید هزار و پانصد تومان بپردازد. یعنی فردی که 31 دقیقه از این طرح استفاده کرده است بایستی 3 هزار تومان بابت استفاده از آن پرداخت نماید. با این حال بیشتر از اینکه این طرح برای تردد مناسب باشد برای تفریح برخی از افراد مناسب است. چراکه این دوچرخه ها تنها به درد مسیرهای خیلی کوتاه و غیر سربالایی می خورند و خود طراحان آن هم استفاده ازاین طرح را با قید مالی محدود کرده اند که با توجه به عدم زیرساخت و هزینه آن مقرون به صرفه نیست. همچنین این طرح ها اصلا مناسب روزهای بارانی نیستند و حتی این موضوع در آیین نامه طرح تاکید شده است. 


بنابراین خود شرایط طرح و آیین نامه آن سخنان کرباسچی و چمران در اینکه این طرح نمی تواند چندان کارایی داشته باشد را تایید می کند.

با این حساب شاهد نوعی مدیریت نمایشی در شهر تهران هستیم که اگر امروز هم مشکلاتی برای شهروندان تهرانی بوجود نیاورد قطعا در آینده با توجه به اینکه مشکلات و نیازهای شهر تهران به سرعت در حال افزایش است و میزان خدمات امروز مناسب این نیاز نیست،  شهروندان تهرانی را دچار مشکل می کند. چراغ خطر و قرمز از همین امروز با مشغول شدن مسئولان شهر تهران به طرح های نمایشی روشن شده است تا جایی که حالا شخصیت هایی که در این حوزه در جناح های مختلف سیاسی کار کرده اند و تجربه دارند نسبت به این رویکرد شهرداری تهران تذکر و هشدار می دهند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


طاهر
Iran, Islamic Republic of
من یکی از کسانی هستم که در بیدود ثبت نام کردم و با توجه به جالب نبودن دوچرخه ها انصراف دادم و قید شد بعد از 21 روز کاری وجه پرداختی ما منهای شارژ و بیمه به حساب من بر می گردد بعد از 30 روز کاری من هر روز پیگیری می کنم کارشناس میگه درخواست شما ثبت و امروز واریز میشود بعد پیامک ثبت درخواست برای من ارسال می کنند الان 13 روزه هر روز پیگیری می کنم هر روز هم قول می دهند و اس ام اسن هم می فرستند ولی پولی پرداخت نمی کنند سیستم هم می گوید برای خدمات بهتر!!!! مکالمه ضبط می شود ولی در عمل هنوز شرکتی که یکسال نگذشته دچار روزمرگی و باری بهر جه شده درخواست دارم کسی عضو نشود
Iran, Islamic Republic of
امروز هم مترو خراب شد آقا پدرمون در اومد. چند وقتی هست مترو مثل سابق نیست اینها هنوز دنبال دوچرخه سواری هستند
حسین
Iran, Islamic Republic of
لطفا یک گزارش از وضعیت پارک ملت منطقه ۳ تهران تهیه کنید که هر روز تکه تکه شده و در آن ساختمان سازی دارد میشود،با این اوضاع در سالهای نه چندان دور این پارک تبدیل به مجتمع و ساختمان می شود.
Iran, Islamic Republic of
وظیفه شون هدر دادن منابع مالی مردم ،در پروژه های بی سروته وفانتزی است.
علي
United States
ببينم اي شهردار ....مگه مترو دود داره ؟ ....
Iran, Islamic Republic of
این ها این کاره نیستند مثل قالیباف ....
Iran, Islamic Republic of
.....
مهران
Iran, Islamic Republic of
دکتر قالیباف مترو و پل و اتوبان و پارک و فرهنگسرا میساخت اما اینها فقط اسم و فامیل بازی می کنند.
Iran, Islamic Republic of
بخشید اشتباه مثبت زدم.رای من منفی.
دوست خودم یادت باشد متره تهراان مرهون قالیباف است.!
Iran, Islamic Republic of
افرین جهان
چیزایی رو میبینه که هیشکی حواسش نیست
احمد
Iran, Islamic Republic of
اینکه مردم دوچرخه سواری کنند کار خوبی است اما شهرداری بایستی به وظایف خود عمل کند نه اینکه به دنبال دوچرخه سواری مردم باشد.
مهرداد
شهرداری باید هم دوچرخه سواری را ترویج کند، هم مترو و سایر ابزارهای حمل و نقل عمومی را توسعه و پیاده سازی کند. اینکه آقای حناچی به دوچرخه سواری می پردازند اشکال نیست، نقص آنجاست که فعالیتهای توسعه زیرساخت و حمل و نقل عمومی تعطیل شده اند.
ممد
United States
ایستگاههای دوچرخه ی شارژی بگذارند همه استفاده خواهند کرد..... من خودم طرفدلر و متخصص دوچرخه برقی هستم ولی متاسفانه گوش هیچ مسئولی بدهکار نیست!!
.
Iran, Islamic Republic of
تاآنجا که نشان می دهد شهردار وبسیاری ازمسئولین فعلی فقط ازروی کینه وسیاست بازی مردم را به حساب خودشان سرکارمیگذارند ....
مرصاد
Iran, Islamic Republic of
تهران ؛ مثل آدم گرسنه ای میمونه ، که بجای اینکه بهش غذا بدن ، موهاشو شونه می کنن !!
Iran, Islamic Republic of
آقای شهردار این نمیشود شما 5 دقیقه در سال نمادین دوچرخه سواری کنی!! و بعد به مردم بگویید آهای مردم ماشین خوب نیست و بعد خودت سوار ماشینت بشوی و به مردم بخندی!!!
عبدالله موحد
Iran, Islamic Republic of
با سلام، هزینه ثبت نام در سامانه دوچرخه بیدود زیاد است.لطفا اگر مترو نمی سازید و پروژه های عمرانی انجام نمی دید اعتبار مالی اش را به این طرحهای اجتماعی بدهید...