کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

درباره تکذیبیه عجیب کرباسچی؛

خاتمی باید از مردم عذرخواهی کند یا نباید؟!/ کرباسچی: عنوان «خاتمی باید از مردم عذرخواهی کند» درست نبود!/ اصلاح طلبان باید از مردم عذرخواهی کنند!

18 آبان 1398 ساعت 6:17

کرباسچی بیان می کند اصلاح طلبان ازمردم عذرخواهی کنند اما مطرح می کند که نگفته که خاتمی باید از مردم عذرخواهی کند بیشتر عذر بدتر از گناه است.


گروه سیاسی جهان نیوز: اصلاح طلبان با چالش بزرگی روبرو شده اند. برآیند فعالیت سیاسی آنان در پست های مختلف با توجه به اینکه حامی دولت های روحانی بودند و در مجلس شورای اسلامی حضور چشمگیری داشتند و حمایت خود را از دولت در بهارستان تداوم بخشیدند و همچنین در شورای شهر تهران همه کرسی ها را به مانند مجلس شورای اسلامی از آن خود کردند، بسیار ضعیف بوده است. 

اصلاح طلبان به خوبی می دانند که در حوزه سیاسی با توجه به اینکه در صدر مسئولیت بودند چه کارنامه کم رمقی دارند و از همین رو چند رویکرد را در پیش گرفته اند. از یک سو سعی دارند با انداختن گناه عملکرد ضعیف خود به گردن دیگران از جمله اعتدالیون و دولتمردان خود را از دادن هزینه مبرا سازند. از سوی دیگر پذیرفته اند که مشکلاتی داشته اند اما نمی خواهند به هر قیمتی این موضوع را بروز دهند و از سوی دیگر پذیرفته اند که نقش آنان در فضای سیاسی کم رنگ و مضمحل کننده بوده و از هم جناحی های خود می خواهند که از این بابت از مردم عذرخواهی کنند.

غلامحسین کرباسچی، دبیر کل حزب کارگزاران سازندگی دستکم از نوع دسته سوم است. وی اخیرا در مصاحبه ای بیان کرده است که اصلاح طلبان بایستی از مردم عذرخواهی کنند. وی مطرح کرده است که اصلاح طلبان در بسیاری از جاها نقش داشته اند و این جماعت بایستی این موضوع را صریحا اعلام کنند و با مردم در میان بگذارند و همانطور که خاتمی گفته است بایستی از مردم عذرخواهی صورت گیرد.

اما این سخنان غلامحسین کرباسچی بیشتر از اینکه ناظر بر عذرخواهی رسمی از مردم باشد به نظر می رسد در آستانه انتخابات مجلس آتی نوعی بازی سیاسی با افکارعمومی است. به نظر می رسد که اصلاح طلبان سعی دارند که به نوعی خود را منعطف نشان دهند تا این بار هم از چالش عدم مشروعیت بگذرند. هر چند که در این چالش از مردم عذرخواهی کنند.

یکی از خبرگزاری ها از قول کرباسچی مطرح کرده بود که وی گفته است که شخص خاتمی بایستی از مردم عذرخواهی کند اما سریعا کرباسچی این سخنان را تکذیب و بیان کرد که نگفته شخص خاتمی باید از مردم عذرخواهی کند اما  به نظر می رسد که موضوع اساسی این است که شخص خاتمی با توجه به اینکه از اعتبارش مایه گذاشته و با تکرار بخشی از رای اصلاح طلبان را وارد صندوق این جریان کرده است، بایستی از مردم عذرخواهی کند.

هر چند بسیاری از جمله کرباسچی در اردوگاه اصلاحات در این شرایط برای فرار خاتمی از تبعات مشروعیت اصلاح طلبان بیان می کنند که اصلاحات لیدر ندارد و شورا تصمیم گیرنده هستند. یعنی مشخص نیست که چه کسی بایستی از مردم عذرخواهی کند و خاتمی که در صدر کار قرار دارد و پیشتر گفته بود اصلاح طلبان در انتخابات شرکت کنند، حالا که باید از مردم عذرخواهی کند خود را هیچ کاره معرفی می کند.

شاید کنایه «ابراهیم اصغرزاده» به اصلاح طلبان به همین شیوه آنان باز می گردد. شیوه ای که به هیچ عنوان مسئولیتی در قبال عملکرد چندین و چند ساله خود نمی پذیرد. 
ابراهیم اصغرزاده، عضو شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان در این رابطه بیان می کند: « اینکه ما مداوم از مردم رای بگیریم و ریش گرو بگذاریم و بگوییم حالا شما بیایید و به کاندیداهایی که گاهی ناشناس هستند رای بدهید و بعد وقتی آنها به مجلس می روند نتوانند کاری را انجام بدهند، مردم نه تنها به جریان اصلاح طلبی بلکه به مجلس و انتخابات نیز بی اعتماد می شوند.»

حالا اصلاح طلبان با قبول شرایط بدی که عملکرد این جناح و نیروهای انان در مجلس و شورای شهر و ... انجام داده اند بازهم حاضر نیستند از مردم عذرخواهی کنند. اینکه کرباسچی بیان می کند اصلاح طلبان ازمردم عذرخواهی کنند اما مطرح می کند که نگفته که خاتمی باید از مردم عذرخواهی کند بیشتر عذر بدتر از گناه است. اگر خاتمی لیدر اصلاحات نیست و اصلا اصلاح طلب محسوب نمی شود پس نامبرد چه نقشی در اصلاحات دارد.

به نظر می رسد اصلاح طلبان دچار یک نوع تناقض آشکار در پذیرش اشتباهاتشان هستند. از یک سو نمی خواهند قبول کنند که ضعف عملکردی آنان مشکلاتی را برای کشور رقم زده زیرا دولت روحانی هم با تئوری های اصلاح طلبان خصوصا در سیاست خارجی و باز کردن درهای کشور به سمت غرب عمل کرده است و از سوی دیگر خود را دچار چالش عمیق مشروعیت می بیبند و می دانند که مردم دل خوشی از عملکرد آنان ندارد از این رو خودشان بحث عذرخواهی را مطرح می کنند اما این موضوع بیشتر فریبکاری به نظر می رسد؛ چراکه وقتی به خود اصلاح طلبان نامدار و سران این جناح که می رسد تکذیب می کنند که گفته اند بایستی آنان عذرخواهی کنند.


کد مطلب: 706026

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/report/706026/خاتمی-باید-مردم-عذرخواهی-کند-یا-نباید-کرباسچی-عنوان-درست-نبود-اصلاح-طلبان-کنند

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com