پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۲
۲۳
گره اجتماعی که فیلم برای مخاطب باز نمی‌کند

«خانه پدری» چه بلایی سر سرمایه اجتماعی می آورد؟/ فیلمی که رسم هالیوود هم درباره خشونت را رعایت نکرد!

شنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۰۶:۲۱
کد مطلب: 705601
دیدگاهی که در این فیلم ترویج داده می شود دیدگاه ظلم تاریخی به زنان است که از نسلی به نسل دیگر انتقال یافته است.
«خانه پدری» چه بلایی سر سرمایه اجتماعی می آورد؟/ فیلمی که رسم هالیوود هم درباره خشونت را رعایت نکرد!
گروه فرهنگی جهان نيوز: فیلم توقیفی که بعد از چند سال قرار بود با اصلاحیه ای روی پرده سینما ظاهر شود توسط دادستانی تهران دوباره توقیف شد. دادستانی درباره این اقدام اعلام کرد که اصلاحیه هایی که قرار بود انجام بپذیرد صورت نگرفته و عوامل فیلم بدون توجه به موارد قانونی اقدام به اکران آن کرده اند که این موضوع هم توسط دادستانی قابل پیگیری است.

این فیلم با اصلاحات هم قرار بود با رده بندی بالای 15 سال به نمایش دربیاید.

حالا جنجالی برای این موضوع اتفاق افتاده است.

کسانی که خود را مدافع آزادی مطرح می کنند بدون توجه به مسئله اصلاحیه فیلم به انتقاد از توقیف این فیلم پرداخته اند. اما ماجرا چیست. آیا اصل ماجرای توقیف فقط یک مسئله مدیریتی است که کار خود را به خوبی انجام نداده است و حالا این موضوع مانند بسیاری از سوء مدیریت ها در جامعه منتشر شده است و به یک چالش اجتماعی بدل شده است. با این حال با توجه به اینکه فضای سیاسی کشور پتانسیل استفاده جناحی از چنین چالش های اجتماعی فرهنگی را دارد این فیلم نیز محل استفاده جناحی شده است. اما مشکل اینجاست که در کشاکش ها و بازی های جناحی آنچه فراموش می شود مسئله آسیب ها و تاثیرات اجتماعی است.

از سوی دیگر باید از بعد مخاطب و جامعه شناسی و جامعه سازی به این فیلم نگاه کرد. اینکه چه اتفاقی بعد از ساخت و نمایش چنین طرز فکرهایی در سینمای کشورمان می افتد و سرمایه اجتماعی با تفکری که غالب در این فیلم است به چه سمتی هدایت و رهسپار می شود، سئوال اساسی است.

متاسفانه اغلب منتقدانی که فیلم را دیده اند نیز بر عقیده اند که فیلم بیشتر ضد سنت ها و فرهنگ ایرانی و درواقع ضدایرانی است. جالب اینجاست که قرار گرفتن صحنه های خشونت آمیز در قالب خانه ای سنتی که خانه پدری بسیاری ازافراد است و با آن خاطره خوب دارند، نوعی بهم زننده فضای فکری جامعه است.

از سوی دیگر متاسفانه در این فیلم شاهد قرار دادن جنس های مختلف در مقابل هم هستیم. از یک سو جامعه سنتی ایران را جامعه ای می داند که برای جنس مخالف کوچکترین ارزشی قائل نبوده است و از سوی دیگر باعث صف آرایی زنان در مقابل مردان در جامعه و پررنگ تر شدن ایده فمنیسیم در کشور می شوند. ایده ای که مطرح می کند زنان به طور تاریخ مورد ظلم مردان قرار گرفته اند.

این درحالی است که با نگاهی به جامعه ایرانی متوجه می شویم که وزن اجتماعی زنان در کشورمان بالاست و اگر مشکلات فرهنگی در برخی از نقاط کشور وجود دارد هم با انتشار چنین فیلم هایی نه می توان به آن کمک کرد و نه اینکه آنرا برطرف نمود. 

از سوی دیگر در فیلم های خشونت آمیز خصوصا فیلم هایی که در هالیوود ساخته می شود رسم است تا برای رهایی مخاطب از بند صحنه های خشونت آمیز و پر تنش در داخل فیلم با جزای افراد ظالم این نگرش منفی تخیله شود اما فیلم هایی ماننده خانه پدری که متاسفانه در سینمای ایران باب شده اند و حمله به فرهنگ ایرانی را مد نظر قرار می دهند، خشونت و دیدگاه منفی که به مخاطب داده شده است را داخل فیلم حل نمی کند.

درواقع این گره ذهنی که فیلم به مخاطب داده است را مخاطب با خود به بیرون از سالن سینما می برد. در فیلم نه تنها شخصیت های مرد باعث ظلم و تعدی به یک دختر می شوند بلکه جالب اینجاست که در نسل های دیگر نیز این موضوع ادامه می یابد و متاسفانه فیلم نشان می دهد که نه تنها نسل های بعدی خشونت پدران را تقیبح و با آن مقابله نمی کنند بلکه به ارث می برند و آنرا به عنوان سنت ادامه می دهند. 

جالب اینجاست که این خشونت نهفته در این فیلم که در اوائل آن به طور منزجر کننده ای به نمایش در می آید و مثل اینکه قرار بود نوعی از اصلاح در اوایل همین قسمت صورت گیرد، در ادامه داستان و حتی انتهای آن حل نمی شوند. اما حالا این خشونت سینمایی به نظر می رسد به نوعی درذهن مخاطب خصوصا زنان کاشته می شود و آنان با همین دیدگاه به جامعه می آیند و این موضوع قطعا موجب آسیب ها و مشکلات اجتماعی برای آنان می شود.

دیدگاهی که در این فیلم ترویج داده می شود دیدگاه ظلم تاریخی به زنان است که از نسلی به نسل دیگر انتقال یافته است. هرچند که فیلنامه سعی کرده به نوعی نشان دهد که افراد طی دوران زندگی شان دچار مشکلاتی به سبب خشونتی که به خرج داده اند، می شوند اما نگاه «کلید اسراری» که فیلم به جامعه دارد نمی تواند مخاطب خصوصا از جنس زنانه را در خصوص ظلمی که به شخصیت اول داستان که با آن همزاد پنداری می کنند، قانع کند.

با این حال حدس بزنید که در جامعه‌ای که این فیلم با افکار پریشان به نمایش در می آید چه اتفاقی می افتد و سرمایه های اجتماعی در این فیلم به چه سمت و سویی حرکت می کنند. ایا این فیلم دیدگاهی مثبت گرایی دارد که موجب می شود که حتی مشکلاتی که مطرح می کند را قابل حل و فصل بداند و مخاطبان آن بعدها در جامعه با نگرشی که با فیلم پیدا کرده اند به سمت حل و فصل این موضوع با دیدگاه مثبت می روند؟
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


امید
Iran, Islamic Republic of
شبکه نمایش اکثرشبها فیلمهای ترسناک واکشن بالای چهارده سال نشان میدهد در این فیلمها قتل و کشتار هست .مشکلی ندارد اگر یک نفر واقعیت یک جامعه را در قالب فیلم بیان کند مشکل دارد برای شما ها که جامعه را مکتبی نمایش دهید نه جان برادر مشکل شما ندیدن واقعیت وکتمان آن است بروید در دادگاها در زیر پوست شهر ببنید چه خبراست
United States
در ملا عام اعدام میکنبم شلاق میزنیم هر روز روزنامه ها دارن آمار قتل های ناموسی که بر اثر تحریک احساسات اتفاق افتاده و متاسفانه اکثر مواقع قاتل تبربه شده را میبینیم دیگه خانه پدری محلی از اارعاب نداره
Iran, Islamic Republic of
آیا عیاری در باره خانه خصوصی شهردار نجفی نیز فیلم می سازد؟!!
Iran, Islamic Republic of
هر روز در جراید خبر قتل خانوادگی میبینیم که توسط یکی از اعضای خانواده یا بستگان نزدیک انجام شده نمونش قتل خانوادگی چند روز پیش در کوچصفهان
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه در اغلب قتل های خانوادگی رضایت داده میشود چون قاتل و مقتول از یک خانواده اند
سیامک
Iran, Islamic Republic of
اگر به قول این فیلم ظلم و خشونت علیه زنان طی نسل‌ها ادامه یافته، اصلاح طلبان که رگ غیرتشان برای توقیف این فیلم ضد ملی و خانواده درآمده و در حال ترکیدن است ماجرای نجفی و مرحوم میترا استاد را چگونه هضم میکنند!!؟؟!؟
Iran, Islamic Republic of
ماجرای نجفی نیز قتل خانوادگی بود چیزی که در جامعه نمیشه انکار کرد
نیما راسخ
Iran, Islamic Republic of
فیلم مذکور نشان دهنده ی گوشه ای کمرنگ از واقعیات غیر قابل انکار جامعه ی امروز ایران است.هزارسال دیگر هم که اکران نشود به عنوان یک مخاطب واقع نگر رأی من همین است!
ضمنآ «رواج داده می شود» درست است نه «ترویج داده می شود»...اگر می خواهید «ترویج» بماند پس «داده» را حذف کنید.....
Canada
فکرشو بکن.
سایت خبری از دستور زبان فارسی خبر نداره باید مخاطبانش بهش درس بدن
آدمیزاد
Colombia
نخست اینکه در همین نوشته شما میتوان چندین اشتباه دستور زبانی پیدا کرد ، دوم اینکه فرق" رواج و ترویج" به دستور زبان عربی مربوط میشود نه به دستور زبان فارسی .
Iran, Islamic Republic of
فکر می کنید علاج یک مشکل جامعه با تهیه چنین فیلمی حل میشود سخت در اشتباهید . پس سینمای هالیوود دانشگاهی است برای مردم آمریکا .
در صورتیکه روزی حداقل ۳۵ نفر پلیس آمریکا مردم را در کوچه و خیابان می کشد .
ما منکر مشکلات جامعه نیستیم برای حل چنین مشکلاتی احتیاج به تحقیق است و بعد با یک فرهنگ سازی دراز مدت درد جامعه را درمان کنیم
United States
...
Iran, Islamic Republic of
پنجاه شصت سال قبل یکی از علمای اصفهان به جوانهای طرفدار فوتبال گفت: نگاه نکنید توپ کجا رفت ببینید نفت کجا میره
حالا حکایت ماست که برای سرپوش گذاشتن روی غارت بیت المال هر روز یک چیز حاشیه ای مزخرف را علم میکنند. یک روز چهارشنبه های سفید یک روز روح الله زم یک روز فلان فیلم و یک روز کورش پرستی و یک روز حجاب دختر وزیر در دادگاه. اما دریغ از یک تحلیل علیه اساس این تاراج و چپاول اموال ملت. دریغ و صد دریغ که ذهن ما را میخواهند با اباطیل پر کنند و از اصل ماجراهای پس پرده دور نگه دارند
Iran, Islamic Republic of
چرا ما باید از واقعیتهایی که در جامعه هست فر ار کنیم ...!!
Iran, Islamic Republic of
فیلم را دو بار دیدم و هر بار آیات سوره تکویر در ذهنم مرور شد که و اذالمووده سئلت بای ذنب قتلت. درود بر کارگردان با شرفش که واقعیت های جامعه را نشان داد..!!!!!
نیما راسخ
Iran, Islamic Republic of
«...در ملا عام اعدام میکنیم شلاق میزنیم هر روز روزنامه ها دارن آمار قتل های ناموسی که بر اثر تحریک احساسات اتفاق افتاده و متاسفانه اکثر مواقع قاتل تبربه شده را میبینیم دیگه خانه پدری محلی از ارعاب نداره »

دومین کامنت را کپی کردم آوردم این جا تا به نویسنده ی محترمش بگویم:
اگر «محلی از ارعاب» را به طنز آورده اید،طنز بسیار هوشمندانه وجالبی است.اما اگر طبق معمول نوشتاری آورده اید باید می نوشتید«محلی از اِعراب»....البته همین دوسطری که مرقوم کرده اید مؤیّد سطر پایانی دیدگاه کمین است!!
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
حتما سیبل خرجی نداده گیردادند.....
ممد
United States
خشونت در فضای عمومی جامعه به هر شکلی محکوم است...... چه خانه ی پدری باشد و چه فیلمهای هالیوودی و چه مجازات در ملاعام .... علت افزایش خشونت و جرم هم اکثرا فقر و افزایش بیماری افسردگی در جامعه است.... قوانینی هم که تبعیض را به هر شکلی پشتیبانی میکنند باید تغییر کنند.....
Iran, Islamic Republic of
خوب واقعیت هست ...!1
Iran, Islamic Republic of
همیشه یادگرفته ایم به جای ارائه راه حل برای یک مساله صورت مساله را حذف کنیم....
Iran, Islamic Republic of
...!!
Iran, Islamic Republic of
......