کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

پیگیری یا ادای پیگیری؛

ماجرای قبوض زوار اربعین و یک نمایش دیگر/ چند یادآوری درباره رفتار سیاسی آذری جهرمی/ سریال شوآف‌ وزیر جوان تا سال ۱۴۰۰ ادامه دارد؟

4 آبان 1398 ساعت 12:56

یکی از آخرین مواردی که وزیر در واقع به نوعی شوآف کرده است برگشت 26 میلیارد تومان از هزینه‌های اینترنت آزاد زائران در ایام اربعین بود.


گروه سیاسی جهان نیوز، رضا صفری: هشتگ های حق الناسش گوش فلک را  کر کرده، از برخی فرصت‌ها استفاده می کند تا خود را قهرمان و مردمی نشان دهد. عکس با ورزشکار و بازیگر، لباس های اسپرت پوشیدن، حضور در استادیوم، توییت بازی و ....خلاصه  هر چه که بتواند او را مانند مردم نشان دهد. این بخشی از رفتار سیاسی وزیر جوان ارتباطات است که هرقدر در میدان عمل و در اداره فناوری ارتباطات و اطلاعات کشور دچار ضعف های ساختاری و بنیادی است اما در این حوزه ها در میان سیاستمداران نمونه‌اش را کمتر می توان یافت.
 
شبکه ملی اطلاعات و نگاه پیش پاافتاده                     
اردیبهشت امسال وزیر ارتباطات طی یک اظهار نظر عجیب مدعی شد که :« 80 درصد زیرساخت شبکه ملی اطلاعات محقق شده است» اما محمدحسن انتظاری عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی و دبیر سابق این شورا در این مورد گفت: این گزارش در یک کمیته کارشناسی سطح بالا، مرکب از برخی اعضای حقیقی شورای عالی فضای مجازی و مدیران مرکز ملی و دبیر شورای عالی فضای مجازی، بررسی شد و به هیچ عنوان این میزان پیشرفت ۸۰ درصدی تایید نشد.

..... به طور کلی ما به طرح جامع شبکه ملی اطلاعات نرسیدیم و حتی یک ساختار طراحی در وزارت ارتباطات وجود ندارد و حتی یک حکم مجری طرح شبکه ملی اطلاعات نیز در این رابطه دیده نشده است. این اغتشاشات در شبکه ملی اطلاعات به معنای عدم پیشرفت این پروژه است ....»

همچنین سخنان فیروز آبادی، مدیرمرکز ملی فضای مجازی  و برخی نمایندگان مجلس نیز مهر تأییدی بر رد این ادعا  است و نشان داد که هنوز وزیر ارتباطات و زیر مجموعه او درک چندان درستی از شبکه ملی اطلاعات ندارند، چه برسد به اینکه بخواهیم از آنها اجرای دقیق آن را انتظار داشته باشیم.
 
بازی ادامه دار ارزش افزوده
مدت هاست که آذری جهرمی توییت های مبارزه با سرویس های  ارزش افزوده و هشتگ حق الناس می زند. اما باید توجه داشت که اگر آذری قصد مبارزه با VAS  را دارد و می گوید که  کلاه برداری و حق الناس است، باید برخی از افراد در زیر مجموعه وزارت ارتباطات و همراهان خود را از دم تیغ بگذراند و به قوه قضائیه تحویل دهد! زیرا بخشی از شروع  و پایان VAS دستِ دولت و نزدیکان وزیر است.

همچنین به طور شفاف هم باید هزینه های به دست آمده از این بستر را به مردم گزارش داده و صفر تا صد ماجرا را  به همراه پشت پرده آن برای مردم توضیح دهد. علاوه بر آن اگر آنها تا به حال حق مردم را خورده اند، حداقل پول این چند سال که او سکان دار این وزارتخانه بوده و به نام ارزش افزوده از مردم گرفته شده باید به حساب آنها برگردد!

البته در حال حاضر آنچه که برای ما خیلی محسوس است، توییت ها و پست های وزیر است وگرنه ابعاد موضوع و اثرگذاری آن در جامعه، برای مردم خیلی روشن و واضح نیست.
 
اهدای لپ تاپ به نهاد ریاست جمهوری و فراموشی چند ساعته!
وزیر ارتباطات سوم مهر ماه امسال در حاشیه نشست هیئت دولت و در جمع خبرنگاران گفت: « من به یاد ندارم که به نهاد ریاست جمهوری یا جای دیگری لپ‌تاپ هدیه داده باشم» اما بعد از منتشر شدن اسنادی از این اقدام توسط وزارتخانه او در فضای رسانه ای و شبکه های اجتماعی ، به یک باره فراموشی جایش را به توضیح داد که این کار با دستور مدیر دفتر او و در زمانی بوده است که او در خارج از کشور به سر می برده است. علاوه بر آن از نظر وزیر، مدیر دفتر هم نامه ای را برای اقدام لازم به همراه اول فرستاده نه اینکه دستور یا درخواستی برای انجام کار داده باشد! در هر صورت جهرمی طی یک اقدام  پیشنهاد می دهد که لپ تاپ های عودت داده شده برای هوشمندسازی مدارس در سیستان و بلوچستان اهداء شود.

بیشتر بخوانید:
رابطه مدیران «وس» با آذری جهرمی چیست؟!
وزیر جمهوری اسلامی: دسترسی به توئیتر ضامن امنیت ملی است!

 
وعده سکه طلا به ورزشکاران
چند روز پیش و قبل از اعزام تیم ووشوی ایران به رقابت های جهانی چین، آذری جهرمی با ووشوکاران کشورمان  در فرودگاه امام خمینی عکس می گیرد و در جمع ملی پوشان  قول می دهد که به هر ووشوکاری که در مسابقات جهانی شانگهای موفق به کسب مدال طلا شود، یک سکه طلا پاداش خواهد داد!

سؤال اینجاست که آیا این مدال ها از جیب شخصی وزیر است یا از کیسه بیت المال و وزارتخانه او که قرار است برای ارتباطات و اطلاعات مردم هزینه شود؟ و اساساً وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات چه نیازی به این کارها دارد؟
 
تلخ شدن کام زائرین اربعین حسینی
یکی از آخرین مواردی که وزیر شوآف کرده است برگشت 26 میلیارد تومان از هزینه‌های اینترنت آزاد زائران در ایام اربعین بود. علاوه بر گرانی سرسام آور اینترنت، براساس گفته شاهدان عینی، تلفن برخی از زائرین و موکب داران، به دلیل ارتباط زیاد در طی چند روز معدود  و با  بالا رفتن مصرف و هزینه قبض، قطع شده و به صورت یک طرفه در آمده است.

بعد از آنکه وزارت ارتباطات و اپراتورها با این کار خود در کنار سانسور رسانه های غربی،  باعث بخشی از خودسانسوری اربعین شدند و اجازه ندادند آن طور که مورد انتظار زائرین بود این جمهوری جهانی در عصر ارتباطات به گوش سایر مردم دنیا برسد، همچنین بعد از شکایت های فراوان مردم و افشاگری  رسانه ها،  و بعد از آنکه بسیاری از زائرین نتوانستند با خانواده خود در ایران ارتباط برقرار کنند و احتمالاً بعضی از آنها در عراق  یکدیگر را گم کردند و ... وزیر و زیر مجموعه او برای اعاده حیثیت به یک باره مانند یک قهرمان شمشیر حق الناس از غلاف بیرون کشیدند.

اما این اعاده حق الناس نوشداروی بعد از مرگ سهراب است. از طرفی یا  وزیر از زیر مجموعه و کارهایی که در حوزه ارتباطات کشور صورت می گیرد خبر ندارد و درگیر کارهای دیگر است و یا اینکه خبر دارد اما در موقع لازم اقدام نمی کند. در هر دو صورت باید به مردم جواب دهد. هر چند که بر اهل فن پوشیده نیست که بخشی از درآمدهای اپراتورها متعلق به دولت است.
 
در هر صورت در حرکتی مشکوک برخی محافل و رسانه ها از وزیر ارتباطات به عنوان  یکی از گزینه های انتخابات ریاست جمهوری آینده یاد می کنند. خود او هم به طور صریح و شفاف این موضوع را رد نمی کند و گاهی اوقات نیز جواب های دیپلماتیک به این سؤال  داده است. اما باید به این عده بگوییم که مردمی بودن با پیت بنزین در دست گرفتن، پوشیدن تی شرت و شلوار جین، بدگویی از صدا و سیما، توییت بازی و کپشن گذاشتن در اینستاگرام، هشتگ حق الناس و نمایش های دوربینی به دست نمی آید. مسئولیت گرفتن در جمهوری اسلامی یکی از بزرگترین حق الناس هاست.


کد مطلب: 705196

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/report/705196/ماجرای-قبوض-زوار-اربعین-یک-نمایش-دیگر-چند-یادآوری-درباره-رفتار-سیاسی-آذری-جهرمی-سریال-شوآف-وزیر-جوان-سال-۱۴۰۰-ادامه

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com