کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

زاویه جدید برای نگاه به یک موضوع جنجالی؛

چرا نباید از ساخت ویلاهای اشرافی لواسانات تعجب کرد؟

4 آبان 1398 ساعت 7:20

با رشد قارچ گونه ویلاهای اشرافی و کاخ نشینی برخی از افراد این سئوال مطرح می شود که آیا بایستی از ساخت ویلاهای لوکس و تجملاتی در لواسان تعجب کرد؟


گروه سیاسی جهان نیوز: منطقه لواسان این روزها بیشتر از سایر مناطق عیان نشین به سبب اینکه حیات خلوت برخی از سرمایه داران شبهه دار و وابستگان برخی از مسئولان شده است و هر روز از ساخت عمارت‌های اشرافی و پر زرق و برق در این منطقه رونمایی می شود، بر سر زبان ها افتاده است. 

حالا دوباره خطیب جمعه لواسانات از اشرافی گری و ساخت ویلاهای لوکس توسط برخی از افرادی که وابستگی به مسئولان دارد شکایت کرده و گفته است: «کاخ هایی در لواسان وجود دارد که در زمان طاغوت هم مانند نداشت. سازندگان کاخ ها به برخی مسئولان وابستگی دارند.»

اما سئوال اساسی اینجاست که آیا بایستی از ساخت ویلاهای لوکس و تجملاتی در لواسان تعجب کرد؟

موضوع اینجاست که اگرچه این ویلاسازی‌ها برای عموم مردم عجیب و غریب است اما برای افرادی که با این سبک زندگی خود را وفق داده‌اند نه تنها موضوع غیرعادی نیست بلکه آنان بساط زندگی پرزرق و برق خود را تهیه می کنند و این طبیعت زندگی اشرافی آنان است. اما موضوع عجیب آلوده شدن زندگی بسیاری از مسئولان به تجملات است.

مسئله ای که ریشه همه این زندگی های تجملاتی و لوکس از آن نشات می گیرد. 

این موضوع البته دغدغه امروز و حال حاضر انقلابیون نیست بلکه از روزی که بنای نظام انقلابی جمهوری اسلامی توسط امام خمینی (ره) بنیان گذاشته شد، همین حساسیت ها از سوی ایشان با یک ژرف نگری خاص از آینده این نظام و همچنین یک عبرت تاریخی از گذشته این مرز و بوم در زمانه طاغوت مطرح شد.

در زمانه طاغوت و جشن کذایی شاهنشاهی تنها هواپیماهای مسافر بری 120 بار فرودگاه های فرانسه و شیراز را طی کردند تا در 4 روز ناهار و شام عیانی میهمانان جشن های 2500 ساله را تدارک ببینند و همزمان بخش های فقیر و محروم و حاشیه نشین شاهد این زرق و برق بودند. 

امام خمینی همواره در گفتارهایشان با اشاره به زندگی محمدرضاشاه پهلوی و سران حکومت طاغوت نسبت به بروز دوباره این چنین سبک زندگی هشدار می دادند. اتفاقا رهبر کبیر انقلاب اسلامی نسبت به کاخ نشینی مسئولان شدیدا نظر سوء داشتند و در این باره فرمودند: «ما وقتی که ملاحظه می‌‏کنیم و سعادت‌ها را سنجش می‌‏کنیم، می‌‏بینیم که سعادتمند‌ها آنهایی بودند که در کوخ‌ها بودند. آنهایی که در کاخ‌ها هستند سعادتمند نیستند. آن مقداری که برکات از کوخ‌ها در دنیا منتشر شده است هیچ در کاخ‌ها پیدا نمی‌‏شود.»

ایشان می فرمایند: «طبع قضیۀ کاخ ‏نشینی، توجه به عیش و عشرت و توجه به دنیا و توجه به مال و منال است و نمی‌‏تواند شهوت و شکم، این طبقه را مهلت بدهد که در یک امر تفکری وارد بشوند و فکر بکنند. آنهایی که اختراع کرده ‏اند، آنهایی که زحمت کشیده ‏اند و کتابهای ارزنده تحویل جامعه داده ‏اند در هر رشته ‏ای، این کوخ ‏نشینان بوده ‏اند. طبع کاخ ‏نشینی منافات دارد با تربیت صحیح، منافات دارد با اختراع و تصنیف و تألیف و زحمت.»

بنابراین امام راحل نیز نه تنها امیدواری نسبت به کاخ نشین ها نداشتند بلکه این سبک زندگی را منافات با ترقی و رشد جامعه می دانستند. ایشان حتی مطرح می کنند که ما باید کوشش کنیم که اخلاق کاخ ‏نشینی را از این ملت بزداییم. 

اگر نگاهی به همین روند هم بیندازیم به خوبی صحت سخنان امام راحل را می بینم. نگاهی به دادگاه ها و متهمانی که به مسئولان کاخ نشین وصل هستند و حتی به صحت و سلامت مردم هم رحم نکرده اند به خوبی نشان می دهد که چرا امام راحل نسبت به زندگی کاخ نشینی شدیدا هشدار می دادند.

ایشان به طور مستقیم این موضوع را مطرح می کنند که «آن روزی که دولت ما توجه به کاخ پیدا کرد، آن روز است که باید ما فاتحۀ دولت و ملت را بخوانیم. آن روزی که رئیس جمهور ما خدای نخواسته، از آن خوی کوخ ‏نشینی بیرون برود و به کاخ ‏نشینی توجه بکند، آن روز است که انحطاط برای خود و برای کسانی که با او تماس دارند پیدا می‌‏شود. آن روزی که مجلسیان خوی کاخ‏نشینی پیدا کنند خدای نخواسته، و از این خوی ارزندۀ کوخ‏ نشینی بیرون بروند، آن روز است که ما برای این کشور باید فاتحه بخوانیم. »

همین دغدغه بود که در شعر «مولا ویلا نداشت» علیرضا غزوه تبلور یافت. این شاعر درباره همین مسئله می گوید: «مولا ويلا نداشت اپيزودهاي مختلفي از شعرهاي بسيار كوتاهي است كه همه شعرهاي اعتراض و طنز تلخ بود. يك سلسله حرفهايي بود كه يكي دو ماه ذهنم را مشغول كرده بود و تكه‎تكه نوشته بودم كه دقيقا فكر مي‎كنم در درگيري ها و فضاهاي سياسي به هر حال جنگ فقر و غنا و اين بحث‌ها و انتقادها بود.»

حالا شاهد پی گرفتن همین روند از سوی برخی از مسئولان و وابستگانشان از منطقه عیان نشین و کاخ نشینی چون لواسان هستیم. موضوعی که حالا صدای بسیاری از افرادی که دغدغه نظام و انقلاب را دارند در آورده است. وقتی امام راحل هشدار دادند که اشراف سر کار نیایند طبعیت آن نیز همین موارد کاخ نشینی است. کاخ نشینی نیز با نظر ایشان نه تنها منشاء بسیاری از فسادهاست بلکه از آن فکر و ذهنی بالنده و رشد دهنده برای کشورمان بیرون نمی آید. شاید اگر به بسیاری از مشکلات امروز کشورمان هم نگاه کنیم ریشه آنرا از همین کاخ نشینی ها بیابیم.  


کد مطلب: 704618

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/report/704618/چرا-نباید-ساخت-ویلاهای-اشرافی-لواسانات-تعجب

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com