پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۵
۲۴
برد - برد به سبک خاص؛

پنج ماه مانده به انتخابات مجلس؛ کاظم جلالی عازم مسکو می‌شود؟!/ یاران غار لاریجانی بی‌خیال انتخابات شده‌اند؟!

شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۱۳
کد مطلب: 703174
يك نكته جالب در رابطه با سفر قريب‌الوقوع جلالي به مسكو، اين بود كه سفير فعلي نيز همچون جلالي كه قرار است سفير آينده جمهوري اسلامي در روسيه باشد، از «بهارستان» راهي مسكو شده بود.
پنج ماه مانده به انتخابات مجلس؛ کاظم جلالی عازم مسکو می‌شود؟!/ یاران غار لاریجانی بی‌خیال انتخابات شده‌اند؟!
گروه سیاسی جهان نيوز: روزنامه اصلاح طلب اعتماد به مدیرمسئولی الیاس حضرتی، نماینده اصلاح طلب مجلس در شماره امروز خود گزارشی با عنوان «رفقاي نيمه‌راه پارلمان» پایان ماموریت کاظم جلالی در مجلس و اعزام او به مسکو برای مسئولیت سفارت ایران در روسیه را پررنگ کرده است.

«اعتماد» نوشته است: هيچ تعجب نكنيد اگر همين امروز و فردا خبري بشنويد از سفر طولاني‌مدت كاظم جلالي به مسكو؛ چرا كه اين ‌طور كه شواهد و قرائن مي‌گويند قرار است او، در بيستمين سال نمايندگي مجلس از وكالت ملت استعفا بدهد تا مسووليت سفارتخانه جمهوري اسلامي در روسيه، اين ابرقدرت شمالي و متحد مهم بين‌المللي ايران را برعهده بگيرد.
 
جلالي به مسكو مي‌رود
اين خبري است كه حداقل 2 منبع مطلع در گفت‌وگوهاي جداگانه با خبرنگار «اعتماد» آن را تاييد كرده بودند. منابعي كه اغراق نيست اگر بگوييم نزديك‌ترين ياران جلالي در پارلمان نيز هستند. غلامعلي جعفرزاده ايمن‌آبادي، نايب‌رييس نخست فراكسيون مستقلين ولايي، يعني همان فراكسيوني كه كاظم جلالي رياستش را برعهده دارد و البته بهروز نعمتي، عضو شوراي مركزي اين فراكسيون و لابي‌گر اصلي آنها، ابتداي هفته گذشته از اين مهم به «اعتماد» خبر داده و گفته بودند كه جلالي نهايتا ظرف يكي، دو هفته آينده به طور مستقيم بر فراز آب‌هاي نيلگون كاسپين پرواز مي‌كند و خود را به پهناورترين كشور جهان مي‌رساند تا بر كرسي حساسي تكيه بزند كه اين چند سال در اختيار مهدي سنايي بوده است.

غلامعلي جعفرزاده ايمن‌آبادي البته يكشنبه 7 مهرم از اين مهم به «اعتماد» خبر داده بود؛ زماني كه از او به عنوان نايب‌رييس نخستِ فراكسيون مستقلين ولايي پرسيديم كه چرا اين فراكسيون پس از برگزاري انتخابات هيات رييسه خود در ابتداي كار مجلس دهم، برخلاف اساسنامه داخلي فراكسيون‌هاي سياسي پارلمان، نسبت به برگزاري اين انتخابات در سال‌هاي دوم، سوم و چهارم اقدام نكرده، تلويحا از احتمال برگزاري اين انتخابات در سال چهارم، آن هم صرفا به ‌دليل جدي شدن سفر جلالي به روسيه به عنوان سفير جديد جمهوري اسلامي در مسكو خبر داد. خبري كه درحاشيه گزارش روز دوشنبه هفته گذشته «اعتماد» درباره انتخابات هيات رييسه 3 فراكسيون سياسي مجلس منتشر شد.

اما آنچه ابتداي هفته گذشته از سوي جعفرزاده ‌ايمن‌آبادي با اما و اگر عنوان شد در ميانه همان هفته از جانب بهروز نعمتي، ديگر عضو ارشد فراكسيون مستقلين ولايي و ازجمله نمايندگان نزديك به كاظم جلالي با قطعيت تاييد شد. نعمتي در اين رابطه به «اعتماد» گفت: «كاظم جلالي نهايتا ظرف يكي، دو هفته آينده به مسكو مي‌رود.» او كه همچون جلالي، درپي ائتلاف اصلاح‌طلبان با اصولگرايان ميانه‌رو، امكان حضور در ليست اميد تهران را به دست آورد و باز همچون او، پس از ورود به پارلمان از عضويت در فراكسيون اميد سر باز زد و با هدف حفظ كرسي رياستِ لاريجاني در گذار از مجلس نهم به دهم، اقدام به تشكيل فراكسيوني مستقل از اميد كرد، درباره سرنوشت سفير فعلي جمهوري اسلامي در روسيه نيز گفته است: «دوران سفارت آقاي سنايي تقريبا رو به اتمام است.»
 
سرنوشت مشترك سفراي تهران در مسكو
يك نكته جالب در رابطه با سفر قريب‌الوقوع جلالي به مسكو، اين بود كه سفير فعلي نيز همچون جلالي كه قرار است سفير آينده جمهوري اسلامي در روسيه باشد، از «بهارستان» راهي مسكو شده بود. سنايي كه در مجلس نهم، به‌نمايندگي از مردم نهاوند در كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي عضويت داشت، همچون جلالي، رفيق نيمه‌راه پارلمان‌نشينان بود و بعد از 2 سال حضور در مجلس، وقتي دولت روحاني روي كار آمد و ظريف به عنوان وزير جديد امور خارجه جمهوري اسلامي كار خود را آغاز كرد، به مسكو رفت. سناريويي كه حالا قرار است به ‌نحوي نسبتا مشابه براي كاظم جلالي نيز تكرار شود.

ناامیدی از مجلس یازدهم!
پرده دیگر رفتن کاظم جلالی به مسکو و استعفا از نمایندگی مجلس آن هم در فاصله پنج ماه به انتخابات مجلس یازدهم تداعی کننده این موضوع است که لاریجانی و یاران برجسته وی مانند جلالی که اکنون ریاست مرکز پژوهش های مجلس را عهده دار است تا حدی از انتخابات پیش رو ناامید شده و در حال تدارک برای آینده سیاسی خود هستند.

این موضع وقتی جالب تر می شود که نامه 4 سال پیش لاریجانی و پزداخت هزینه وی برای جلالی بازخوانی شود. اوایل دی ماه 94 بود و زمان ثبت نام نمایندگان برای کاندایداتوری در انتخابات مجلس دهم بود که نامه لاریجانی خطاب به کاظم جلالی از جایگاه «رئیس مجلس شورای اسلامی» منتشر شد که از وی خواسته بود تا در انتخابات ثبت نام کند و از تصمیم خود مبنی بر عدم شرکت در انتخابات منصرف شود! و بعد از آن هم کاظم جلالی همراه با بهروز نعمتی در «لیست امید» قرار گرفت و همراه با دیگر اصلاح طلبان از تهران وارد مجلس شد.

متن نامه لاریجانی خطاب به جلالی به این شرح بود:

برادر عزیز و گرانقدر جناب آقای دکتر جلالی
سلام علیکم؛ از خبر خودداری جنابعالی از ثبت نام در انتخابات مجلس شورای اسلامی بسیار متاسف شدم. حضور و خدمات ارزشمند شما در مجلس شورای اسلامی منشاء اثرات بسیار زیاد بوده است. از جنابعالی می‌خواهم از تصمیم اخیر خود صرف نظر فرموده و نسبت به ثبت نام در انتخابات دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی اقدام کنید.

علی لاریجانی
رئیس مجلس شورای اسلامی


بزنگاه کوچ جلالی به یک مسئولیت مهم در مسکو خوب انتخاب شده است. اکنون که هم فکران طیف لاریجانی روزهای آخر حضور خود در دولت را سپری می کنند، بهترین فرصت برای جابجایی یاران لاریجانی و پذیرفتن مسئولیت های دولتی است. البته که خدمات ویژه لاریجانی و «کاظم جلالی» ها برای تصویب سند پر ابهام و پرنقص برجام در مجلس که در پوسترهای تبلیغات انتخاباتی وی هم درج شده بود، از یاد دولتمردان خصوصا ظریف نخواهد رفت!

چندی پیش هم خبر اعزام بهروز نعمتی، دیگر نماینده نزدیک به لاریجانی برای آغاز ماموریت در یک سفارتخانه دیگر منتشر شده بود که با تکذیب وی روبرو شد. 

از سوی دیگر دسته دیگری از یاران لاریجانی مانند جعفرزاده ایمن آبادی که به حمایت جانانه از دولت شهره شده اند، از چندی پیش و همزمان با اوج گیری انتقادات از دولت روحانی و البته با نزدیک شدن به ایام انتخابات، خود را به منتقد جدی دولت دوازدهم تبدیل کرده اند.

در همین باره، صادق زیباکلام هم به شخص لاریجانی پیشنهاد داده بود که اگر قصد ورود به مجلس یازدهم را دارد، به دلیل عدم اقبال مردم شهرهای بزرگ، از شهرهای کوچکی مانند لاریجان یا لاهیجان کاندیدا شود!
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
جهان گیر نده بابا
بزار برن
کاش لاریجانی هم سفیر بشه
Iran, Islamic Republic of
با این همه مشکلاتی که مردم و کشور دارند این آقایون کجاشون منشاء اثرات زیاد و خدمات ارزشمند بوده است؟
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
جایزه خوش خدمتی برجام!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
...
حسنقلی
Iran, Islamic Republic of
ممنوعیت ثبت نام کاسانی که سه دوره نماینده بوده‌اند، تصویب شد؟؟
سید رضا
Iran, Islamic Republic of
...
ممد
United States
...
دلارام
United Arab Emirates
خوش به حالشون ۴ سال تومجلس میخورندوروی صندلی لم میدن وباگوشیهاشون بازی میکنن. هروقت هم به انتخاب مجدد امیدی ندارند توسط دولت به شهرهای اروپا یا مراکز مهم اسیایی طفلکی ها تبعید میشن .وای وای چقدر درراه خدمت به مردم تومسکووپاریسو لندن بهشون سخت میگذره .
Iran, Islamic Republic of
اینها واقعاً دیپلماتند . انقلابی نیستند.
Iran, Islamic Republic of
دیپلمات هم نیستن داداش
Iran, Islamic Republic of
واقعا حیف شد. مجلس عزیز یکی دیگر از مسولین و نمایندگان خدوم خودش رو از دست داد.
Iran, Islamic Republic of
دارد به شوخی و مطایبه میگه تو باورت شد؟!!!!
Iran, Islamic Republic of
...
محمد
Iran, Islamic Republic of
...
شهروند
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
فقط همین دو تا نیستند .
از قرار فلاحت پیشه هم برن سفارتخانه ایران ،در عراق مشغول به خدمت شوند.
Iran, Islamic Republic of
حالا تو چرا ناراحتی؟
Iran, Islamic Republic of
از این مسئله بوی رایزنی ولابیگری به مشام میرسد ....!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
اگر مردم از فشار معیشتی کمر شکنی که بر اثر بی تدبیر محض دولت مردان بر آنها وارد می شود بگذرند از لاریجانی و تیمش نمی گذرند .
چون این همراهی نامیمون با دولت باعث شد آنها بی خیال مردم و مشکلاتشان باشند و این همه مشکلات برایشان بوجود آید.
نمونه اش مسئله مسکن ( بخصوص مسکن مهر ) و بی لیاقتی آخوندی و 5 بار حمایت گروه لاریجانی از وزیر نالایق
بوشناس
Iran, Islamic Republic of
...
امیرمسعود
Iran, Islamic Republic of
...
لاهیجانی شریف
Iran, Islamic Republic of
.....