کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

دریبل دوطرفه برای فرار از «شفافیت»؛

انحراف در مسیر شفافیت رای نمایندگان؛ سهوا یا عمدا؟/ امیرالمومنین(ع) درباره شفافیت چه فرمودند؟

10 مهر 1398 ساعت 10:29

امام علی(ع) در نامه به مالک از تعبیر «وإن ظنت الرعیه بک حیفا فأصحر لهم بعذرک؛ اگر مردم بدگمان شدند و گمان کردند که درباره آن‌ها ستمی روا داشته‌ای عذر و دلیل خود را برای مردم إصحار کن» استفاده می کنند.


گروه سیاسی جهان نیوز: موضوعی که حدود دوسال است برای مردم ایران به یک دغدغه جدی تبدیل شده، بحث «شفافیت» رفتار نمایندگان اعم از آرا، سفرها و ... است که متاسفانه با بی رغبتی و کم لطفی وکیلان ملت در مجلس مواجه شده است. هرچند به طور معمول روند این موضوع توسط رسانه ها پیگیری می شد، اما  بیانات انتقادی حجت الاسلام پناهیان در شب هفتم محرم روح جدیدی در این موضوع دمید که به فراگیرتر شدن این مطالبه از بهارستان نشینان نقش بسزایی داشت.

در موضوع شفافیت نمایندگان مجلس به دودسته موافقان و مخالفان تقسیم می شوند که البته خود مخالفان در در دوگره نقش ایفا می کنند؛ عده ای مخالف هستند و این مخالفت را پنهان می کنند و خود را موافق نشان می دهند. عده دیگری مانند علی مطهری این مخالفت را علنا اظهار می کنند. دو روز گذشته علی مطهری در استدلال عجیبی و با بیان اینکه این طرح به ضرر نمایندگان تمام خواهد شد، گفته بود: « با شفافیت آرای نمایندگان مجلس، دست نمایندگان بسته می‌شود و تحت فشار تبلیغات گروه‌های فشار قرار می‌گیرند. بنابراین رأی واقعی خود را اعلام نمی‌کنند که این موضوع به ضرر کشور است».



مطهری در ادامه با پیشنهاد عجیبی هم بیان کرد. نایب رئیس سابق مجلس گففته بود: «شورای نگهبان و مجمع تشخیص در جایگاهی هستند که تحت فشار واقع نمی‌شوند و شفافیت آرای اعضای این دو نهاد مطلوب است. شفافیت آرای شورای عالی امنیت ملی هم خوب است، البته به جز مسائل امنیتی که نباید افشا شود».

انحراف عامدانه در مسیر شفافیت
در همین باره نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی تلویحا اظهارات مطهری و دیگر نمایندگان مجلس را انحراف در طرح شفافیت آرا بیان کرد و گفت: «اینکه بگویند باید همه دستگاه‌ها و سازمان‌ها آراء خود را شفاف کنند و بعداً مجلس شفاف‌سازی کند، ماجراسازی و انحراف ایجاد کردن است».


عضو برجسته فراکسیون نمایندگان ولایی اضافه کرد: «ما نمی‌توانیم برای اداره شورای نگهبان یا شورای عالی امنیت ملی که اسناد طبقه‌بندی شده و تمام مباحث آن محرمانه است تعیین تکلیف کنیم تمام بحث‌های امنیت کشور در این سازمان مطرح می‌شود، پس باید گفت این سازمان‌ها هم باید به طرح شفاف‌سازی آراء نظام تقنینی عمل کنند؟»
 
امیرالمومنین(ع) درباره شفافیت چه فرمودند؟
دکتر فرزاد جهان‌بین کارشناس مسائل سیاسی هم با استفاده از فرمایشات امیرالمومنین(ع) در تاکید بر شفافیت و اینکه شفافیت دقیقا باید کجا پیاده شود، نوشته است:

الف- در نهج البلاغه دو نکته اساسی وجود دارد که به صراحت بر شفافیت تاکید ویژه دارد:

۱-علی(ع)در نامه به مالک از تعبیر «وإن ظنت الرعیه بک حیفا فأصحر لهم بعذرک؛ اگر مردم بدگمان شدند و گمان کردند که درباره آن‌ها ستمی روا داشته‌ای عذر و دلیل خود را برای مردم إصحار کن» استفاده می کنند. از این عبارت، قاعده اصحار در حکمرانی به دست می آید. اصحار یا صحراگونگی یعنی مانند صحرا که فضای باز است، همه چیز به صورت شفاف در محضر مردم باشد.
 
۲-علی(ع) می فرمایند من هیچ چیز به جز اسرار نظامی را پنهان نمی دارم«أن لاأحتجز دونکم سراً إلا فی حرب». بخش اول این عبارت نیز تاکید بر صحراگونگی است و بخش دوم، تخصیصی بر این قاعده کلی است و آن استثناکردن مسائل محرمانه هست.پس اصل بر شفافیت است مگر آنکه با دلیل خارج شود.


ب- بر این اساس، ضروری است مذاکرات نهادهای تصمیم گیر شفاف باشد مگر در خصوص مسایل محرمانه مانند آنچه به صلاحیت افراد مربوط است و یا مسائل نظامی و امنیتی و از این دست.

ج- در میان این نهادها،مجلس از همه دارای اهمیت بیشتری است. چرا که موضوع کار آن، مهمترین موضوع کشور است و آن تدوین قانون است که ریل جامعه است و همه چیز در بستر آن رخ می دهد.عمده صلاح کشور به صلاح این نهاد بستگی دارد و عمده فساد کشور نیز به فساد این نهاد ارتباط دارد و شفافیت یا عدم شفافیت آرا نقش کلیدی در فساد و صلاح این نهاد دارد.

د- از همین رو هست که قانون اساسی، تنها در دو مورد بر علنی بودن  تاکید کرده و آن مربوط به مجلس و دادگاههاست. اصل شصت و نهم:

«مذاکرات مجلس شورای اسلامی باید علنی باشد و گزارش کامل آن از طریق رادیو و روزنامة رسمی برای اطلاع عموم منتشر شود. در شرایط اضطراری، درصورتی که رعایت امنیت کشور ایجاب کند، به تقاضای رئیس جمهور یا یکی از وزراء یا ده نفر از نمایندگان، جلسة غیرعلنی تشکیل می شود. مصوبات جلسة غیرعلنی در صورتی معتبر است که با حضور شورای نگهبان به تصویب سه چهارم مجموع نمایندگان برسد.
 
گزارش و مصوبات این جلسات باید پس از برطرف شدن شرایط اضطراری برای اطلاع عموم منتشر گردد.» اصل ۱۶۵ قانون اساسی: محاکمه‌ها باید علنی برگزار شود.

هـ- نمی شودابتدای این زنجیره که علنی بودن مذاکرات هست مورد تاکید باشد و انتهای آن که رای دادن است، غیرعلنی باشد و از اینرو هم به استناد روح قانون اساسی و هم عقلا،شفافیت آرای نمایندگان ضروری است.

وـ آقای پناهیان به درستی دست بر نقطه گلوگاهی در اصلاح  کشور دست گذاشتند و این خطی است که نباید فراموش شود.


کد مطلب: 702856

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/report/702856/انحراف-مسیر-شفافیت-رای-نمایندگان-سهوا-یا-عمدا-امیرالمومنین-ع-درباره-فرمودند

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com