کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سخنگوی حزب کارگزاران مطرح کرد

ایران در نهایت باید برای تنش‌زدایی و مذاکره با امریکا فکری بکند!/ برجام در دوران اوباما متزلزل شد

9 مهر 1398 ساعت 13:21

من معتقدم منطقه ما در نهایت به یک مذاکره فراگیر برای تنش‌زدایی نیاز دارد. ایران هم در نهایت باید برای تنش‌زدایی و مذاکره با امریکا فکری بکند.


گروه سیاسی جهان نیوز: حسین مرعشی، از اعضای برجسته حزب کارگزاران سازندگی و از چهره های نزدیک به هاشمی رفسنجانی در گفتگو با روزنامه دولتی ایران گفته است: «امروز روزی نیست که بخواهیم علامتی ناشی از ضعف به دشمن بدهیم». این جمله دیرهنگام مرعشی که بارها دولتمردان هم بدان اذعان کرده اند همان جمله ای است که نباید هیچ وقت از زبان هیچ مسئولی گفته شود، با این حال بارها مسئولان ارشد دولت‌های یازدهم و دوازدهم این پالس ضعف و اثرگذاری تحریم ها را به طرف غربی ارسال کرده اند و با عباراتی نظیر «خرانه خالی» و یا «مشکلات کشور نتیجه تحریم های آمریکاست» متاسفانه دشمن را خوشحال کرده اند. مرعشی همچنین در اعتراف دیگری دست دولتمردان اعتدال را خالی کرده و اذعان داشته است که «برجام در دوران آقای اوباما دچار تزلزل شد». این همان موضوعی است که مسئولان دولتی مصر هستند تا نقطه عکس آن را به مردم القا کنند و بگویند مشکلات برجام با آمدن ترامپ شروع شد و نه در دوره اوباما.

به گزارش جهان نيوز، بخش های مهم اظهارات مرعشی را در ادامه خواهید خواند:

*همین برجام به نظر من اتفاقاً در دوران آقای اوباما دچار تزلزل شد، جایی که دولت او اجازه نداد ایران از مواهب این توافق بهره‌مند شود. مثلاً مسائل بانکی ما با سرعت کندی حل می‌شد که می‌توانست خیلی بیشتر باشد و ما می‌توانستیم با توجه به ظرفیت‌های کشور، قراردادهای سرمایه‌گذاری بیشتری با سرعت بالاتر امضا کنیم. به نظر من اگر اوباما می‌دانست که بعد از او ترامپ به کاخ سفید خواهد رسید، اصلاً آن موانع را ایجاد نمی‌کرد و می‌گذاشت سرمایه‌گذاری‌های بیشتر در ایران به‌عنوان عامل ممانعت‌کننده از فروپاشی برجام، صورت بگیرد.

*من معتقدم منطقه ما در نهایت به یک مذاکره فراگیر برای تنش‌زدایی نیاز دارد. ایران هم در نهایت باید برای تنش‌زدایی و مذاکره با امریکا فکری بکند، اما شرایط فعلی اصلاً برای این کار مهیا نیست.

*امریکایی‌ها در دولت اوباما به تحلیلی رسیده‌ بودند مبنی بر اینکه ایران ذاتاً تهدید امریکا و غرب نیست. یعنی آنها می‌گفتند ایران قطب جهان تشیع است و در جهان تشیع گلوله‌ای از تفنگی خارج نمی‌شود مگر اینکه قدرتی در ایران آن را تأیید کند و اگر هم چنین تأییدی باشد آن قدرت تأیید‌کننده مسئولیت‌پذیر است و پای آن می‌ایستد. اما در مقابل در جهان عرب باوجود ارتباطات گسترده‌ای که با غرب وجود دارد هنوز هیچ‌کس مسئولیت القاعده و طالبان و امثال اینها را نپذیرفته، علی رغم اینکه اسناد ارتباطات آنها هم کم نیستند. آنها با یک استراتژی بر همین مبنا داشتند به ایران نزدیک می‌شدند و این طرف هم قدری استقبال شده بود. الان اما دیگر آن استراتژی نیست. بهتر بخواهیم بگوییم اصلاً کسی نمی‌داند استراتژی واشنگتن چیست.

بیشتر بخوانید:
احمدی نژاد برای نظام زحمت درست کرد
هدف ما از انتخاب روحانی ترمیم رابطه با رهبری بود!


*ما اول کاری که باید بکنیم این است که هیچ نشانه وعلامتی به خارج نباید بدهیم که مبنی بر خسته شدن در اثر فشارهای امریکا باشد.

*امروز روزی نیست که بخواهیم علامتی ناشی از ضعف به دشمن بدهیم. مطلب بعد این است که اقتصاد ایران راه حل‌هایی هم برای این شرایط دارد و ما دست بسته نیستیم لیکن متأسفانه رفتار حاکمیتی ما در حوزه اقتصاد اصلاً رفتار دوره تحریم و فشار نیست. بخش‌های حاکمیتی ما طوری رفتار می‌کنند که انگار همچنان در شرایط عادی هستیم و به تبع آن مردم هم این رفتار را تکرار می‌کنند.


کد مطلب: 702729

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/report/702729/ایران-نهایت-باید-تنش-زدایی-مذاکره-امریکا-فکری-بکند-برجام-دوران-اوباما-متزلزل

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com