کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مروری بر یک «سیاهه»؛

درباره درخواست «آدم» شدن مجلس شورای اسلامی/ چرا کار به اینجا رسید؟

1 مهر 1398 ساعت 11:56

روابط مالی و رانتی برخی نمایندگان با سرمایه سالاران که هیچ حد و مرزی برای کارهای خود قائل نمی شوند از دیگر موارد است.


گروه سیاسی جهان نیوز، هرمز راسخی: از کتاب «حاضر جوابی‌های شهید مدرس» نقل است: یک روز که مدرس از مجلس به خانه بازگشت، عده ای از مردم به منزل او ریخته و با سر و صدای زیاد گفتند: «آقا! این چه لایحه‌ای بود که امروز تصویب شد؟ خلاف مصلحت است. مدرس پاسخ داد: اگر بیست راس اسب و استر و یک آدم را در مجلسی جمع کنند و از آنها بپرسند نهار چه می‌خورید، جواب چه می‌دهند؟! همه گفتند: جو! و مدرس گفت آن یک نفر هم ناچار است سکوت کند؛ این وکلایی که شما انتخاب کرده‌اید همین قدرند؛ بروید آدم انتخاب کنید».  چندی پیش هم حجت الاسلام پناهیان در سخنانی مجلس و به عبارت بهتر بهارستان نشینان را نصیحت کردند که «آدم باش»! اما چرا کار به اینجا رسیده است را درادامه خواهید خواند:

1-  وکیل الدوله بودن نمایندگان بیش از وکیل المله بودن ایشان در طی این دوران در میان مردم و منتقدان خودنمایی کرده است. بودند مسئولان و وزرایی که بارها به مجلس فراخوانده شدند اما علیرغم تمایم مدارکی که می توانست ایشان را از گردونه قدرت خارج کند همچنان باقی ماندند و یا خود خواهان رفتن از مجموعه تحت امر خود شدند.

2- از جمله عملکردهای دور از شئون اسلامی و انقلابی نمایندگان تلاش برای عکس با موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در تهران بود و آنچنان در این امر راه افراط را پیمودند که یکی از نمادهای مجلس دهم عموما و خصوصیات فراکسیون امید این حرکت سخیف ایشان بود که عکس العمل اعتراضی را در زبان بدن موگرینی و منتقدان این نمایندگان تا به امروز بازخورد داشته است و با هر چالشی این عملکرد نمایندگان اصلاح طلب مجلس دوباره به سطح جامعه آمده و شاخصی برای ارزیابی عملکرد اصلاح طلبان مجلس قرار می گیرد.

3- درست است که مجلس دهم در تصویب برجام نقشی نداشت اما در مطالبه گری، کنترل و نظارت بر اجرای آن می توانست بسیار موثر عمل کند لکن تاکنون اقدامی در این امر رخ نداده است. البته نباید از این نکته هم غافل بود که تصویب برجام بدون حمایت اصلاح طلبان مجلس دهم و برخی جریانات سیاسی اصولگرایی نزدیک به اصلاح طلبان و اعتدالیون امکان پذیر نبود. اصولا باید تصویب برجام را روندی دانست که اصلاح طلبان و اصولگرایان نزدیک به ایشان در ادامه ان نقش موثری داشته و بی تحرکی نمایندگان مجلس دهم تائئدی است بر این ادعا.

4- موضوع حقوق نمایندگان آن هم در حالی که سفره معیشت مردم بدلیل عدم تناسب حقوق دریافتی و کاهش ارزش پول ملی و به تبع آن کوچ شدن سفره‌ها از موضوعاتی است که فاصله شدیدی را بین مردم و نمایندگان پدیده می آورد. در جایی که مردم در خرید گوشت و مرغ و  دیگر هزینه های جاری درمانده اند، برخی از نمایندگان حقوق و دارایی خود را به رخ مردم کشیده و منت بر سر مردم می گذارند که اگر می خوابیدند بیش از در آمد نمایندگی دریافتی داشته و یا برای خود جشن اینستاگرام می گیرند.

5- ایجاد روابط شغلی، روابط سیاسی برخی نمایندگان با برخی مسئولان ارشد از جمله وزرا بمنظور اهداف ناصواب باعث شده است که انجام وظایف نظارتی مجلس امروزه در یک ابهام شدید قرار گرفته و همانگونه که اشاره شد لقب "وکیل الدوله را بجای وکیل المله" برایشان ببار آورد.

6- روابط مالی و رانتی برخی نمایندگان با سرمایه سالاران که هیچ حد و مرزی برای کارهای خود قائل نمی شوند از دیگر موارد است. برای مثل حضور یک نماینده‌ در گمرک برای ترخیص کالا و یا بازداشت دو نماینده مجلس به اتهام معاونت در اخلال بازار خودرو از جمله این موراد است.

7- سستی در ارکان نظارتی مجلس خصوصا در موضوع برجام، نظارت بر رفتار نمایندگان و... به جایی رسیده که باعث آسیب رسانی جدی به شان مجلس شده است؛ مانند استیضاح نمایندگان و سپس عقب نشینی از این امر که بارها اتفاق افتاده است.

8- و بالاخره بروز رفتارهای دوگانه به این معنی که در نگاه رسانه ها یک نوع رفتار و در زمان رای گیری برای یک قانون بنوعی دیگر رفتار می نمایند، آخرین مورد آن البته در این مطلب است. رفتار دوگانه مجلس نشینان در ماجرای شفافیت که خود را موافق این امر نشان داده ولی در صحنه عمل یا با آن مخالفت می کنند و یا آن را از به روزگار دورتر می‌سپارند، موضوع داغ این روزهاست. بدتر آنکه حتی کار به جایی رسیده که برخی از نمایندگان به طور علنی بیان می کنند کرده اند که اجرای شفافیت آرا اصلا به صلاح نیست...

هرچند این موارد ذکر شد و موارد زیادی هم ذکر نشده باقی ماند اما ضمن احترام به شایستگان حاضر در مجلس کنونی باید اذعان داشت که هرچند تلخ اما بایستی از خیر مجلس دهم که افکار آنان یکی در میان درگیر دوم اسفند است، گذشت و باید تلاش نمود تا آن «آدم» مدنظر شهید مدرس راهی مجلس یازدهم شود؛ ان شاءالله.


کد مطلب: 701782

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/report/701782/درباره-درخواست-آدم-شدن-مجلس-شورای-اسلامی-چرا-کار-اینجا-رسید

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com