سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۱۲
۶۸
جیغ جدید اصلاح‌طلبان از شکوه عزای اباعبدالله الحسین(ع)؛

آخرین نظرات اصلاح طلبان درباره محرم/ سیاه‌پوش کردن فضای شهر بدعت است/ سیاهی باعث افسردگی و خودکشی است/ رنگ پرچم وهابیون و داعش است/ عزاداری باید سه روز باشد/ عزاداری عاشورایی دیگر هم کارایی ندارد/ مشکل اصلاح طلبان با محرم و عاشورا چیست؟

يکشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۲۰
کد مطلب: 700829
چرا ما تصور می‌کنیم که تنها می‌توان با عزاداری سالگرد واقعه عاشورا را گرامی داشت؟ عزاداری آن هم در این شکل فعلی‌اش چه نقشی در زنده نگه داشتن پیام عاشورا ایفا می‌کند؟
آخرین نظرات اصلاح طلبان درباره محرم/ سیاه‌پوش کردن فضای شهر بدعت است/ سیاهی باعث افسردگی و خودکشی است/ رنگ پرچم وهابیون و داعش است/ عزاداری باید سه روز باشد/ عزاداری عاشورایی دیگر هم کارایی ندارد/ مشکل اصلاح طلبان با محرم و عاشورا چیست؟
گروه سیاسی جهان نيوز: ظاهرا حملات همه جانبه روزنامه های زنجیره ای به مراسم سالار شهیدان تمامی ندارد و هر سال که عزاداری امام حسین(ع) با شور و شکوه بیشتری برگزار می شود و بر دل باختگان این عرصه افزوده می شود، جیغ رسانه های اصلاحات نیز بلندتر می شود. این هجمه ها یک روز با هدف گیری و تخریب مادحین اهل بیت(ع) دنبال می شود و روز دیگر با حمله به خطیبان هیئات. یک روز با حمله به دیگ‌های نذری دنبال می شود و روز دیگر با طرح کثیفی خیابان‌ها بعد از توزیع غذای نذری. در تازه ترین مورد هم روزنامه بدسابقه و بدنام «همدلی» که ید طولایی در این زمینه دارد سیاه پوشی عزاداران در ماه محرم و همچنین سیاه پوش نمودن فضای شهر را مورد حمله شدید قرار داده است.

در گزارش همدلی که با قلم فردی به نام «بهروز مرادی» و با عنوان جامعه شناس دین(!) نگاشته شده، آمده است: «این همه رنگ سیاه در محرم از کجا آمده است؟ آیا رنگ سیاه رنگ شیعه است؟ در قرآن ۷ بار از رنگ سیاه نام برده شده و همه ۷ بار در کراهت آن سخن رفته است. از نظر روانشناسی رنگ‌ها، مشکی حزن و اندوه و افسردگی ایجاد می‌کند و می‌تواند باعث حالت تهوع شود. به همین خاطر است که در هواپیما از رنگ سیاه هیچ استفاده‌ای نمی‌شود. رنگ سیاه، نماد ظلمت است، شادی و انبساط خاطر را از بین می‌برد و زمینه خودکشی در افرادی را که در بحران‌اند، افزایش می‌دهد. این رنگ آثار روانی مخربی دارد. در یک پژوهش نشان داده شده هنگامی که یک پل که رنگش سیاه بود و خودکشی‌های بسیار روی آن انجام می‌گرفت را به رنگ سبز تغییر دادند، آمار خودکشی بر روی آن به میزان قابل توجهی کاهش یافت».
 
در ادامه گزارش نوسنده ضمن ادعای پوچی که «مدت عزاداری سه روز است» و دیگر عزاداری عاشورایی کارایی خود را از دست داده، نوشته است: «در مقاطع مختلف تاریخی مسجل است که مسلمانان صدر و شیعیان بعد، رنگ سفید یا سبز را برای خود برمی‌گزیده‌اند تا از دشمنان‌شان که معمولا لباس سیاه بر تن داشتند، تفکیک بشوند. به عنوان نمونه در زمان حکومت عباسیان چنین بود. موافقان سیاه‌پوشی چنین استدلال می‌کنند که سیاه پوشیدن برای عزاداری اشکالی ندارد. پاسخ این است که در اسلام عزاداری تنها ۳ روز جایز است. چرا ما تصور می‌کنیم که تنها می‌توان با عزاداری سالگرد واقعه عاشورا را گرامی داشت؟ عزاداری آن هم در این شکل فعلی‌اش چه نقشی در زنده نگه داشتن پیام عاشورا ایفا می‌کند؟ عزاداری عاشورایی در زمانه‌ای دارای کارکرد بود که شیعیان تحت حاکمیت‌های استبدادی امکان برگزاری مراسمی در تجلیل از امام حسین(ع) را نداشتند و لاجرم از پوشش عزاداری و نماد سیاه استفاده می‌کردند. اما اینک در ایران که این محدودیت برای یادکرد واقعه عاشورا وجود ندارد، عزاداری فاقد کارکردهای بایسته در پاسداشت و احیای پیام عاشورا در میان زندگان عزت‌طلب است. تغییر مراسم از آیین عزاداری به آیین آگاهی‌بخشی و انتقال پیام عاشورا به نسل جدید به سیاه‌پوش کردن فضای عمومی نیاز ندارد.»

بیشتر بخوانید:
عزاداری‌ها یک سال تعطیل شوند بهتر است!
ترفند جدید برای حمله به عزاداری سیدالشهداء(ع)

 
در بخشی دیگری از گزارش نویسنده، رنگ سیاه را رنگ وهابیون و داعش معرفی کرده و نوشته است: «نکته دیگر اینکه موافقان سیاه‌پوشی می‌گویند: مخالفان سیاه‌پوشی همان وهابیون سعودی هستند. در پاسخ باید گفت که اتفاقا این خود وهابیون هستند که رنگ سیاه را برای خود برگزیده‌اند. گروه‌هایی مثل طالبان و داعش و جبهه النصره که ریشه وهابی دارند، در رنگ سیاه غوطه می‌خورند و حتا پرچم داعش سیاه است... سفید رنگ مساوات و سادگی و فروتنی و برابری همگانی و شفافیت و روشنی و نور و... است، در عین حالی که همه رنگ‌ها را در خود نهفته دارد و مادر رنگ‌ها به حساب می‌آید. سیاه‌پوش کردن فضای عمومی بدعتی مخرب در دین است».
 
جدای از آنکه نویسنده در مطلب خود سعی کرده به چند حدیث هم -که سندیت آن قابل بررسی است- استناد کند و در مذمت پوشیدن رنگ مشکی دلیل بیاورد اما نظر اغلب مراجع عظام تقلید که همگی منبعث از سیره و قول معصومین است نه تنها پوشیدن رنگ مشکی برای عزای اهل بیت را مکروه ندانسته بلکه این امر را داری ثواب اخروی دانسته اند. برای نمونه اسفتایی که از رهبرانقلاب در همین باب انجام شده را بخوانید:

سوال: آیا پوشیدن لباس مشکی در ایام عزای اهل بیت (علیهم السلام) امر پسندیده‌ای است؟
جواب: پوشیدن لباس مشکی در ایام عزاداری خاندان عصمت و طهارت (علیهم السلام) به منظور تعظیم شعائر الهی و اظهار حزن و اندوه موجب ترتب ثواب الهی است، در هر صورت کراهت پوشیدن لباس سیاه در غیر نماز ثابت نیست.

به خوبی مشخص است که حضرت آیت الله خامنه ای به عنوان یکی از مراجع بزرگ تقلید نه تنها پوشیدن رنگ مشکی برای عزای اهل بیت را مکروه ندانسته بلکه حتی بیان داشته اند: «کراهت پوشیدن لباس سیاه در غیر نماز ثابت نیست».



روح مطلب منتشر شده در همدلی به خوبی مشخص می کند که دعو نویسنده علی رغم استفاده از احادیث به هیچ وجه مباحث دینی و فقهی نبوده و همان طور که متن گویای آن است، وی نهایتا به یک سرچ اینترنتی کفایت کرده و اصلا سواد این مباحث را ندارد. تعیین مهلت 3 روزه برای عزاداری، انتقاد از سیاه پوشی مردم، انتقاد از سیاه پوش نمودن شهر، مشکی را رنگ ظلمت و عامل خودکشی دانستن و سایر مزخرفاتی که در گزارش آمده همگی نشانگر آن است که این گزارش سیاسی در ادامه لجن پراکنی روزانه رسانه های اصلاح طلب در حمله به عزاداری سیدالشهداء منتشر شده و علت آن هم عصبانیت از شکوه و شور عاشورایی است که همزمان با ایام محرم در محله به محله تکثیر می شود.  

دلیل اصلی این عصبانیت هم آنجاست که این عزاداری ها و مراسمی نظیر اربعین تقریبا به صورت خودجوش و مردمی برگزار می شود و حتی سنگ اندازی اصلاح طلبانی که الان مسئول شهری هم شده اند، نمی توانند چندان مانعی برای برگزاری آن ایجاد کند. همچنان که چندی پیش یکی از نظریه پردازان بزرگ این جریان اعتراف کرده بود که «ما هرچه در طول سال کار می کنیم، یک محرم همه را می شوید و از بین می برد». فی الواقع این عصبانیت از عاشورا و محرم که مانع تغییر سبک زندگی و حفظ روحیه انقلابی و عزت مدارانه مردم مومن ایران می شود، جیغ بسیاری از بدخواهان را درآورده که هرروز به یک قسمت از عزاداری حمله می کنند و از ترسشان مدعی می‌شوند که دیگر این نوع عزاداری کارایی ندارد!

در آخر باید گفت در سایه انفعال، غفلت و وادادگی نهادهای مسئول است که از سمت رسانه ای که باید نقش آگاهی بخشی داشته باشد، چنین مطالب موهنی پخش می شود. شاید بسیاری از این افرادی که امروز آزادانه در رسانه های اصلاح طلب قلم می زنند، اگر شرایط را مهیا ببینند جنایتی نظیر عاشورای سال 88 را رقم بزنند و یا اینکه مثل اسلاف خود به عنوان انواع کارشناس راهی شبکه های ضدانقلاب شوند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگهداشته

امام خمینی رحمه الله علیه
Iran, Islamic Republic of
صرفنظر از اهداف پلید و شوم ثابت شده اصلاح طلبان تجدیدنظرطلب، نظر یکی از بزرگان دین که مورد تایید ویژه رهبرمعظم انقلاب هستند، یعنی عارف کبیر مرحوم علامه طهرانی در مورد عزاداری کراهت پوشیدن پیراهن مشکی (صرفا در مورد مردان) و لزوم پوشیدن پیراهن تیره در ایام عزا از یک سو و ضرورت سیاه پوش کردن تمام خانه و محل ها در عزای حضرت سیدالشهداء است. لذا کراهت فقط در پوشش مردان بیان شده که باید با لباس تیره(نه روشن و سفید) و نیز سیاه پوش کردن محلات و شهر همراه باشد. بقیه مطالب عناد جریان تجدیدنظرطلب ضد مبانی دینی است
حسن
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
بسمه تعالی
شما کیهانی ها، نمی دانید که اگر مراسم عزای محرم جمع شود و زنان بتوانند به ورزشگاه بروند همه چیز کن فیکون می شود!!! و همه مشکلات اقتصادی کشور در روز «اجرایی شدنِ» حضور زنان در استادیوم فوتبال! نه استادیوم والیبال!، «بالمره» رفع می شود نه تسکین. یعنی کاملا رفع می شود و از آن به بعد، دیگر مشکل اقتصادی نداریم دقیقا مثل گلابی هایی که از برجام رسید و....
Iran, Islamic Republic of
اینا مشکلشون با همین محرم صفره و پیامشونه/ مشکل اینا نه که پیام عاشورا مذاکره نیست وگرنه 3 ماه سیاه می پوشیدن
Romania
درسته وکاملا مشخص است مشکل اصلاح طلبها بامحرم چیست اینها فقط دنیا را تبلیغ می کنند...
Iran, Islamic Republic of
بهتره ما هم نظر ندهییم و از یک متخصص دین واقعن سوال بشه و ما هم حرفهای عوامانه نزنیم.
Iran, Islamic Republic of
یزید و یزیدیان لعنت الله علیه متعلق به هزارسال قبل نیستند متعلق به هر زمانی اند که شکم ها از حرام انباشته شود.
Iran, Islamic Republic of
گيرم تمام اين كارها هم انجام شد نه براي من يك الونك ميشود و نه يك كيلو گوشت يخي مخاطب شما همان كاخ نشينان لواسانات است كه اين يكماه محرم بساط عيش و نوششان كساد يا كم رونق ميگردد ديگه اين فتنه ها جواب نميده
Iran, Islamic Republic of
احسنت اگر محرم وصفر نبود فكر ميكنيد به شماهامديريت ميدادند!!
Iran, Islamic Republic of
حواله ات به صاحب عزای اصلی حضرت بقیت الله الاعظم (ع)
Iran, Islamic Republic of
خوب نوشته اینا براشون بشه یه دور دیگه عاشورای 88 رو راه میندازن
اینا همون امت خداجوی میرحسین هستن
ننگ بر سه مفسدین
Iran, Islamic Republic of
ما ز آن سید و آن میرخیانت دیدیم .
Iran, Islamic Republic of
لطفا آدرس این قلم به دست ... را منتشر کنید ، مردم خودشان با ایشان به دیالوگ می نشینند .
United Arab Emirates
۹ دی یادتون رفته ؟!!! مردم ولایی بر سر آرمانهای حسین علیه السلام با کسی شوخی ندارند ...
Iran, Islamic Republic of
برخی اصلاح طلب ها = منافق = مخالف ذاتی با اسلام و آموزه های اسلامی و ...
Iran, Islamic Republic of
تکرار مشمئز کننده روشنفکران غربزده موسوم به اصلاحات در باره محرم و روضه و عزاداری ازار دهنده است . امام خمینی ره در باره اهمیت بر گزاری این مجالس بیانات مهمی دارند از جمله میفرمایند : همان سینه زنی همان نوخوانی همانها رمز پیروزی ما است ... سرتاسر کشور مجلس روضه باشد همه روضه بخوانند / همه گریه بکنند .
Iran, Islamic Republic of
اللهم العن اول ظالم .... جمیعا
مصداق بارز این ملعونین که تابع بزید هستند معلوم شد
مهدی
Iran, Islamic Republic of
و شایعت و بایعت و تابعت علی قتله
اللّهم العنهم جمــیعاً!
Iran, Islamic Republic of
گویند حرف عشق مگویید و نشنوید مشکل حکایتی است که تقریر میکنند
Iran, Islamic Republic of
مشكل ما اينه كه با كاخ نشينان و عوامل جيره خوار داخل و خارج بسيار مدارا كرديم ولي صبر لبريز شده شرم كنيد و سريعا برويد كنار
Iran, Islamic Republic of
هرجاسخن از بی دینی،لاابالی گری،غرب گرایی مطلق،فمنیست گرایی،واگرایی،ذلت گرایی ،فساد،رشوه،رانتخواری و...دیدید پای یک افسادطلب درمیان است!!!!
Iran, Islamic Republic of
همنوا با مثلث شوم : وهابیت - صهیونیست و امریکا و انگلیس
Iran, Islamic Republic of
بسمه تعالی
اهل بیت فرمودند در عزای ما عزادار باشید و در شادیهای ما شاد.
حقیقتا اگر این عزاداری ها که با اشاره خود اهل بیت نمی بود آیا از امام حسین ع و به تبع آن از اسلام و دینداری خبری و اثری مانده بود؟؟..
Iran, Islamic Republic of
این که تازگی نداره دیدیم از حامیان همین طیف که خیمه ها را آتش زدن
افرا
با سلام
مقاله به مطلب خوبی اشاره کرده است ای کاش در انتها نظر نویسنده را نقد می کردند که آیا واقعا رنگ مشکی در تشیع وجود نداشته و...
مطالعه کننده در انتهای مقاله بلاتکلیف است که بالاخره ادعای نویسنده صحیح است یا خیر
حداقل می توان به یک سری مقالات علمی ارجاع داد.
متشکرم
هه
Iran, Islamic Republic of
مشکی رنگ عشقه/ البته عشق به امام حسین علیه السلام
Iran, Islamic Republic of
یادداشت بهروز مرادی جامعه شناس دین را آخرین نظرات اصلاح طلبان درباره محرم القا میکنید ، جهان نیوز اگر دین نداری آزاده باش و دست از سیاسی کاری بردار!@
Iran, Islamic Republic of
اره پسر جون
وقتی یارو تو روزنامه میزنه میشه نظرشون/ چرا نظر رحیم پور ازغدی رو نمیزنن؟؟؟
مرصاد
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
علت جیغ این مثلا روشنفکرها این است که بزرگداشت عاشورا مردان و زنان طالب حق،مدافع دین و حریم کشور تربیت می کند.الهام گیری از عاشورا در دفاع8ساله از کشور و دفاع از حریم حرم آل الله را کسی نمی تواند انکار کند....
Iran, Islamic Republic of
محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است.

و کسی یا کسایی که مخالف زنده نگه داشتن اسلام هستن ثابت میکنه که مسلمان نیستن. ....
Iran, Islamic Republic of
...
مسعود
Iran, Islamic Republic of
برخی اصلاح طلبان سکولار و لائیک هستن و دین ندارند.
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
هر که بر شمع خدا آرد پف او

شمع کی میرد بسوزد پوز او
Iran, Islamic Republic of
رنگ سیاه رنگ تشخص است. برای همین غالب روسای جمهور جهان رنگ آبی پررنگ و سیاه را برای نشست های جهانی و حضور خود انتخاب می کنند.
ضمنا خیلی ها که به رنگ عزا گیر می دهند خودشان در ایام عید هم لباس مشکی می پوشند و خانم هاشون در خانه با لباس مشکی می چرخند و معتقدند مشکی رنگ عشقه...
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
واقعا همینطوره الان جامعه پذیرش دوماه سیاه پوشیدن رو نداره همون سه روز بسه
...
..
Iran, Islamic Republic of
ما برای رسیدن محرم و صفر روزشماری کرده ایم و برای امام مظلوم عزاداری می کنیم و در آن لذتی است که کوردلان و نالایقان از درک آن عاجزند خدا را شکر میکنیم که ما را در زمره عزاداران حسینی قرار داد الحمد لله رب العالمین
United States
یارو داره فلسفه می بافه چون حناش رنگ نداره. ولش کنین با دلتنگی هاش بسوزه
Iran, Islamic Republic of
...
مصطفی
Iran, Islamic Republic of
میگم ببینید این لباس مشکی ما تا کجای طرف رو سوزونده
Iran, Islamic Republic of
مشکل برخی اسهال طلبها همان حسادت است.
Iran, Islamic Republic of
شما افساد طلبها با نوع مدیریتتان موجب افسردگی مردمید نه عزاداری ابا عبدالله علیه السلام
زمانه متعلق به امام حسین است طبیعی است که دلهای یزیدی به لرزه درآید و مهمل بافی کند.
Iran, Islamic Republic of
چرا اینقدر به اتین خبر حمله مبی شه مگر چی گفتن؟!
Iran, Islamic Republic of
چون اصلاح طلب اسمش مثل جن و بسم الله تا اسمشون می آد همه می زیند که ببینند جواب دهند و بگویند
Iran, Islamic Republic of
چون اصلاح طلب اسمش مثل جن و بسم الله تا اسمشون می آد همه می زیند که ببینند جواب دهند و بگویند
Iran, Islamic Republic of
اصلاح طلبان همشون هم بد نیستن خیلی هاشون هم هستن که مذهبی عسین من وشما برخی هافشون هم رد می دن
Iran, Islamic Republic of
اره همشون بد نیستن اما خوب هم نیستن تو خودت چی
Iran, Islamic Republic of
اصلاح طلب خوب داريم؟!!!! ..
Iran, Islamic Republic of
محرم و صفر هست کهن ما را و انقلاب مار ا زنده نگه د اشته اسشتد
قدرت عظیم امام حسین ع در راهپیمایی اربعین دشمنان دین را به تکاپو انداخته. ...
United Arab Emirates
حالا که دیدن از دل نهضت امام حسین نتونستند برای مذاکره تئوری در بیارند و نتوستند در محتوای آن تحریف ایجاد کنند شروع کردند به دستکاری در نماد ها و ظواهر آن ....
United Arab Emirates
و شایعت و بایعت و تابعت علی قتله
اللّهم العنهم جمــیعاً
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
اینکه گفته در قرآن، 7 بار به رنگ سیاه اشاره شده و در همه آن موارد، به کراهت رنگ سیاه اشاره شده، تهمت بزرگ و نادرستی است که متأسفانه مورد نقد قرار نگرفته است!
Iran, Islamic Republic of
حالا یکنفرحفی زده ایابایدبه حساب همخ اصلاح طلبان نوشت خودتان این چنین برخوردی راقبول می کنید
سعید
Iran, Islamic Republic of
حیات وزندگی سعادتمندانه ودلخوشی واقعی تنها در شناخت اباعبدلله الحسین و راه آن بزرگوار میباشد و رسیدن به این شناخت با عزاداری با بصیرت ممکن است . بفرموده امام خمینی(ر ضوان الله):این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته .
احمد
Iran, Islamic Republic of
تنها رنگهایی که باعث افسردگی است رنگ سبز وبنفش شماست وتنها هیاتی که انسان را افسرده می کند هیات دولت است
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
من خودم طرفدار اصلاح طلب ها نیستم اصول گرا ها رو خیلی ترجیح می دم به اصلاح طلب ها ولی این حرفشون درسته این که رنگ مشکی در اسلام توصیه نشده شکی نیست. رنگ مشکی در اسلام مکروهه پیامبر گفته رنگ مشکی نپوشید و در اسلام خیلی توصیه شده رنگ های شاد بپوشید رنگ سفید خیلی توصیه شده توسط پیامبر . گریه کردن یا خندیدن مساله امام حسین نبوده. سفید پوشیدن یا سیاه پوشیدن مساله امام حسین نبوده.باید پیام عاشورا رو بگیری.این که در برابرظلم بایستی از حق مظلوم دفاع کنی.از پول و فزرند به خاطر خدا بگذری.متاسفانه در کشور ما عده ای سلیقه های شخصی شونو به اسم اسلام رواج می دن .
رضا
Iran, Islamic Republic of
از وقتی سبز وبنفش وارد مملکت شد شادابی را از مردم گرفتن وهمه افسرده شدن .
سادات
Italy
اساسا قاطی کردن چپ و راست و .... درست نیست شاید عده ای از اساس دین مشکل دارن ؟ ...