جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۴
۲۵
حاشیه امن یک خبرگزاری حاشیه‌ساز تا کجاست؟

درخواست نمایندگان مجلس برای رسیدگی به دروغ پراکنی سایت نزدیک به لاریجانی/ در محاکمه خبرآنلاین کوتاهی نشود/ امثال خبرآنلاین تروریست‌ رسانه‌ای هستند

شنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۵۲
کد مطلب: 700703
اقدامی که خبرآنلاین و رسانه های دروغ پراکن انجام می دهند نامش تروریسم رسانه است و تروریسم رسانه به مراتب بدتر از تروریست نظامی است.
گروه سیاسی جهان نيوز: به اعتقاد برخی از فعالین سیاسی، وابستگی به علی لاریجانی، حمایت از دولت حسن روحانی، حضور علیرضا معزی دبیر شورای اطلاع رسانی دولت در سمت مدیر مسئولی خبرآنلاین و نزدیکی این رسانه به حسین انتظامی، معاون مطبوعاتی سابق وزیر ارشاد باعث شده که این رسانه، بدون هیچگونه دغدغه ای مبنی بر احتمال توقیف، به هر کار شایسته و ناشایستی اقدام کند. در تازه ترین اقدام هم، این به اصطلاح خبرگزاری با انداختن کبریت خبر دروغ بر هیزم های جمع شده یک موضوع حاشیه‌ای با کلیدواژه «دخترآبی» باعث شد تا جنجال جدیدی برای کشور درست شود و حتی مسئولان کاخ سفید هم سوژه نویی برای موضع گیری علیه جمهوری اسلامی پیدا کنند. اما شاید این بار گردانندگان خبرآنلاین مانند افراد فوق الذکر و یا فردی مانند محمد مهاجری که سعی می کند با نام «اصوگرایی» منویات اصلاح طلبان را پیش ببرد، نتوانند از چالش پیش آورده با خیال راحت عبور کنند. در همین باره تعدادی از نمایندگان مجلس ضمن درخواست پیگیری و محاکمه مسئولان این به اصطلاح رسانه، از بررسی رفتار خبرآنلاین در مجلس خبر دادند که باید دید با توجه به نزدیکی گردانندگان این خبرگزاری با رئیس مجلس سرانجام این موضوع به کجا ختم خواهد شد؟


خبرآنلاین و رسانه های دروغ پراکن تروریست های رسانه ای هستند
ابوالفضل حسن بیگی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در خصوص دروغ پراکنی خبر آنلاین و هزینه سازی سنگین این رسانه برای کشور در ماجرای دروغ دختر آبی، اظهار داشت: در موضوع امنیت ملی و حفظ و حراست از تمامیت ارضی، در تمام کشورها قوانین سختگیرانه ای وجود دارد و اجازه به فرد، رسانه یا گروه ها اجازه نمی دهند که نسبت به این مسائل موضوعی را مطرح کنند که این امنیت را خدشه دار کند. طبیعتا ما نیز از این قاعده مستثنی نیستیم و ۲۲۲ عضو سازمان ملل همگی نسبت به منافع ملی خود حساس هستند و با قاطعیت در برابر هنجارشکنی ها برخورد می کنند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: موضوعی مثل ماجرای دروغ دختر آبی، مسئله ای بود که در سطح کشور مطرح شد و ابعاد بین المللی پیدا کرد و بر همین اساس وزارت ارشاد طبق قانون باید به وظیفه ذاتی خود عمل کرده و رسانه ها را در قبال چنین اخباری کنترل کند. رسانه هایی مثل خبرآنلاین هم که خوراک خبری برای دشمن فراهم می کنند یا سوژه دست بیگانگان می دهند باید به شدت با آنها برخورد شود. حالا این رسانه در هر جایگاه و موقعیتی که می خواهد باشد.

این نماینده مجلس افزود: بارها مشاهده شده که برخی رسانه های دارای مجوز نسبت به مسائل مربوط به امنیت ملی بی توجه بوده اند و در برخی اوقات مملکت را در تنگنا قرار می دهند یا به دشمن سوژه می دهند. این گاف و گرا دادن به دشمن در شرایطی است که امروز جمهوری اسلامی در خط مقدم مقابله بادشمنان قرار دارد و در اوج قدرت در سطح بین المللی قرار دارد. امروز افکار عمومی در سطح بین الملل علیه آمریکا، انگلیس و اسرائیل است اما چنین سوژه هایی به عنوان سند داخلی به مجامع بین المللی امکان سوء استفاده علیه ایران می دهد.

حسن بیگی همچنین گفت: همه در مقابل قانون باید یکسان باشند و در مسئله امنیت ملی همه باید احساس مسئولیت داشته باشند. مقامات کشور با رسانه هایی همچون خبرآنلاین که نسبت به امنیت ملی بی توجه هستند باید برخورد کنند تا بیش از این برای کشور در حوزه بین الملل هزینه ایجاد نکنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در پایان عنوان کرد: اقدامی که خبرآنلاین و رسانه های دروغ پراکن انجام می دهند نامش تروریسم رسانه است و تروریسم رسانه به مراتب بدتر از تروریست نظامی است. تروریست نظامی فقط تعداد محدودی را ترور می کند اما تروریست حوزه رسانه همه ملت ایران را تحت تاثیر گزارش غلط خود قرار می دهد.

باید خبرآنلاین با اتهام اقدام علیه امنیت ملی محاکمه شود
نادر قاضی پور نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی درباره لزوم برخورد با "خبرآنلاین" به عنوان اولین رسانه ای که خبر دروغ دختر آبی را منتشر کرد، اظهار داشت: رسانه خبرآنلاین باید  موضع خود نسبت به جمهوری اسلامی را مشخص کرده و اعلام کند که یک رسانه داخلی است یا یک رسانه ضد ایرانی. این رسانه با اعتبار و بودجه جمهوری اسلامی علیه این کشور و مردم فعالیت می کند.

این نماینده مجلس در ادامه خاطر نشان کرد: پدر این دختر اعلام کرده ما سرباز کشور و نظام هستیم و اعلام کرد که دختر من مریض است. سوء استفاده کردن از یک بیمار کار درستی نیست که این رسانه ها آن را انجام دادند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه چرا سایر مشکلات دختران کشور را مورد بررسی قرار نمی دهند، گفت: دادستان تهران به این پرونده باید به صورت ویژه برخورد کند که چرا چنین دروغی را علیه کشور و قوه قضائیه نسبت دادند. خبرآنلاین پیش از این نیز نشان داده که در حوزه کار خبری، کار غیر اصولی و غیر مرتبط با حوزه خبرنگاری انجام می دهد.

وی افزود: انتشار برخی خبرهای کوچک مشکلات خاصی امنیتی برای ایران در جامعه جهانی به وجود می آورد. باید با این مسئله در ابعاد جهانی آن برخورد شود، چراکه دروغی که خبرآنلاین منتشر کرد برای کشور در ابعاد جهانی حاشیه ایجاد کرد.

قاضی پور در پایان خاطر نشان کرد: با مسئولان خبرآنلاین و کسانی که این مطلب دروغ را منتشر کرده اند باید با نگاه امنیتی و به عنوان متهمی که علیه امنیت ملی اقدام کرده برخورد صورت گیرد.


وزارت ارشاد مراقب امثال خبرآنلاین باشد
حجت الاسلام «احد آزادیخواه» عضو کمیسیون فرهنگی مجلس درباره اقدام "خبرآنلاین" در انتشار یک خبر کذب و ایجاد تشنج در جامعه و فضای مجازی گفت: به عنوان فردی که عضو کمیسیون فرهنگی است و مطلع کار خبرگزاری ها هستم و شرایط رسانه را می شناسم، اخبار ارائه شده در خبرگزاری ها باید مبتنی بر داده های قابل دفاع باشد؛ ایجاد تنش در جامعه در این شرایطی که ما در آن قرار داریم و نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی اصلا به صلاح کشور نیست و اگر خبرگزاری اینگونه اقداماتی انجام بدهد و با انتشار یک خبر کذب  و یا حتی در یک خبر واقعی هم افراط و تفریط داشته باشد حتما به آرامش و امنیت داخلی ما ضربه می زند و این اصلا به صلاح کشورمان نیست.
 
وی با اشاره به التهابی که خبر کذب خبرآنلاین باعث وقوع آن شد، اظهار کرد: موضوع دختر آبی که متاسفانه از یکی از خبرگزاری ها نشات گرفت بدون هیچ گونه مبنای واقعی و حقیقی جنجالی در کشور ایجاد کرد؛ ما اظهارات پدر آن دختری که فوت شده بود را شنیدیم که وی مشکل روحی و روانی داشته و دارو مصرف می کرده و حتی طول درمان داشته است و از آن طرف اظهارات دختر آبی را همه مردم شنیدند که در صحت و سلامت به سر می برد و ربطی میان این دو موضوع نبوده است.
 
آزادی خواه درباره انتشار چنین اخبار کذبی با اشاره به ورود دستگاه های مربوطه تصریح کرد: اما این تاسف برای ما هست که برخی از خبرگزاری های داخلی از جمله خبر آنلاین مسیری را رفتند که مسیر خبرگزاری ها و منابع خبری دشمن بود؛ این برای ما نگران کننده است، انتظار ما این است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به جد به این موضوع ورود کند و دقت نظر بیشتری داشته باشد و مراقب این نوع خبرگزاری ها و رسانه ها باشد.
 
این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس درباره هتاکی یک بازیگر در شبکه اجتماعی به ارزشهای دینی مردم به بهانه ماجرای دروغین دختر آبی گفت: یک هنرپیشه نما به بهانه شایعه ای که هرگز واقعیت نداشته است به امام حسین (ع) و ارزش ها توهین می‌کند؛ این سطحی نگری متاسفانه در جامعه به خاطر ندانم کاری های یک رسانه در حال گسترش است.


ورود مجلس به ماجرای دروغ پراکنی خبرآنلاین بعد از پایان تعطیلات نمایندگان
حجت الاسلام سالک، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در ارتباط با اقدام رسانه خبرآنلاین در خصوص انتشار خبر کذب محکوم شدن «سخر خدایاری» به ۶ ماه حبس و عدم انتشار تکذیبه و عذرخواهی بابت انتشار این خبر کذب گفت: خبرگزاری ها امانتداران مردم هستند و باید مستند و محکم و با اسناد صحبت کنند. هر گونه حرکت بدون منطق و سندی موجب تشنج اجتماعی می شود و این حرکت محکوم است. خبرآنلاین بایستی این موضوع را روشن کند.
 
وی افزود: بالاخره کشور حساب و کتاب دارد اگر یک فرد یا رسانه ای باعث ایجاد تشنج در جامعه شد و مسئله امینت مردم و مسائل دیگر تحت شعاع این خبرها قرار بگیرد بی تردید بایستی دستگاه های ذی ربط با یک چنین مسئله ای برخورد قانونی کنند.
 
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه از وزارت ارشاد و قوه قضائیه این انتظار و توقع وجود دارد که با این رسانه برخورد قانونی صورت دهند، گفت:  این رسانه باید اسناد خود در مورد این ادعا را ارائه دهد ولی اگر روشن شود بدون اینکه سند و مدرک داشته باشد صرف یک خبر کذب اینطور کشور را متشنج کرده و آب به آسیاب دشمن ریخته است این موضوع واقعا تامل دارد.  
 
سالک در پایان اظهار امیدواری کرد که دستگاه های مربوطه برخورد قانونی خود را با این رسانه و چنین حرکتی انجام دهند.
 
وی در باره مطرح کردن موضوع کار رسانه خبرآنلاین در کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: منتظر پایان تعطیلات مجلس هستیم تا این موضوع را با نمایندگان در میان بگذاریم و ببینم چه تصمیمی گرفته می شود.  


وزارت ارشاد از محاکمه خبرآنلاین کوتاهی نکند
حجت الاسلام سلیمی نماینده مردم محلات و دلیجان درباره انتشار خبر دروغ دختر آبی توسط رسانه خبرآنلاین که باعث ایجاد تنش در فضای مجازی شد، گفت: به نظرم با این بی در و پیکر بودن درج اخبار دورغ باید به هر کیفیت برخورد شود. این خبر هزینه های سیگینی روی دوش کشور گذاشت.

وی افزود: همانطور که قوه قضائیه فساد اقتصادی را بررسی می کند بایستی فساد سیاسی رسانه ای را نیز پیگیری کند.

این نماینده مجلس با اشاره به دروغ هایی که برخی از رسانه ها و سیاسیون در فضای سیاسی مطرح می کنند، گفت: دروغ های عجیب و غریبی که برخی از افراد و رسانه ها منتشر می کنند، بسیار هزینه ساز است و باعث انحراف افکارعمومی می شود و به نظرم نباید از کنار این موارد به راحتی عبور کرد.

سلیمی با بیان اینکه قوه قضائیه باید درباره خبررسانی کذب رسانه خبرانلاین به عنوان مدعی العموم جدی تر ورود کند، گفت: قوه قضائیه نباید اجازه بدهد که یک عده ای اینطور با کیان کشور بازی کنند. البته وزارت ارشاد نیز بایستی به سهم خود دراین حوزه ورود پیدا کند اما در این حوزه جرمی اتفاق افتاده است و این موضوع بایستی به طور قانونی بررسی شود.  

این نماینده مجلس افزود: اینکه چه اتفاقی در این حوزه رخ داده باید رسیدگی شود. باید بررسی شود که آیا یک نفر به طور خودسرانه این کار را انجام داده است اما از آن طرف می بینم که خبرآنلاین حتی این شهامت را نداشت که از مردم عذرخواهی کند. فقط این خبر را برداشتند. چرا این رسانه در مقابل هزینه ای که برای کشور ایجاد کرده است حتی یک عذرخواهی هم از مردم نکرده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
ابي از اين مجلس گرم نميشود!!!!
Iran, Islamic Republic of
باید با کسانی که خبر دروغ منتشر و شایعه پراکنی می کنند برخورد شود در غیر اینصورت سنگ روی سنگ بند نمی شود.
Iran, Islamic Republic of
اگر با این نوع رسانه ای مقابله نشود در آینده نزدیک باید منتظر رویدادهای وخیم تر باشیم این پرونده بهترین عرصه نمایش قدرت قانون است...
Iran, Islamic Republic of
چند كارمند و خبر نگار را گرفتن بي فايده است
Iran, Islamic Republic of
سایت و خبرگزاری مدیر مسئول دارد
Iran, Islamic Republic of
صاحب اصلي را داشته باش
Iran, Islamic Republic of
با ایجاد زمینه اقدام مرحوم خدایاری و جوسازی رسانه ای،اخبار دادگاهی مفسدان اقتصادی به حاشیه رفت.در انتخابات آینده هم ورزشگاه رفتن زنان جزء محورهای تبلیغات مدعیان اصلاح و تدبیر است.!!
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
...
حسن
Iran, Islamic Republic of
اقای قوه قضاییه ترا به خدا یک بار به موضوع این سایت رسیدگی کن
سرور
Iran, Islamic Republic of
...
علی
Iran, Islamic Republic of
باید از این خبرگزاری برخورد جدی شود این درخواست عموم مردم انقلابی است
&
Romania
چرا اقای لاریجانی با این مباحث اخیر پیش آمده حرفی نمزنه...؟؟؟؟؟
سرور
Iran, Islamic Republic of
علی مطهری نظر وی را گفته.
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
اخه تا کی نسبت به این خبرگزاری "خبرآنلاین"گستاخ و هتاک باید سکوت کرد .خیلی راحت نظرات به عده منافق رو هم براحتی انعکاس می ده انگار سایت بی بی سی و یا رادیو فرداست.
Iran, Islamic Republic of
.....
United Arab Emirates
خودمان را اصلاح کنیم تا جامعه اصلاح شود....
Iran, Islamic Republic of
اگر اینبار با امثال صبا کمالی... برخورد جدی نشود جری تر میشوند. ...
United States
ماشاالله همه صاحبان تریبون و اقتدار می گویند باید چنین و چنان شود. لابد منتظرند عموزاده پاکبان محله ما که تازه به شهر مهاجرت کرده اقدام کنه!
محمد
Iran, Islamic Republic of
آزادی خواه رد کرد و گفت من اصلا اسمی از خبر آنلاین نیاورده ام. چرا شماها فقط دنبال حذف رقیبانتان هستید و نمیتوانید سلایق دیگر غیر از خودتان را به رسمیت بشمارید.
Iran, Islamic Republic of
خبرآنلاین تو تجمع مردم برای سگ ها هم بشدت تاثیر گذار بود اگه همون موقع جلوش گرفته میشد کار به اینجا نمیکشید واگه الان جلوش گرفته نشه فتنه های بزرگتر درست میکنه
Iran, Islamic Republic of
...
محمد
Iran, Islamic Republic of
بحث و سوال اساسي اين است كه چرا مدعي العموم اقدام فوري در اين خصوص نمي نمايد؟؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
خبر آنلاین ،از رویه بی بی سی بهره میگیرد .