کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

یک روز بعد از عاشورای حسینی رونمایی شد؛

ترفند جدید برای حمله به عزاداری سیدالشهداء(ع)/ شش نکته مهم درباره یادداشت تاسف‌بار «مسیح مهاجری»

20 شهريور 1398 ساعت 17:18

مدیرمسئول روزنامه جمهوری اسلامی در بخشی از یادداشت خود، مداحی های پخش شده از صداوسیما را که غالبا از بین مراسم های بزرگ با مخاطبان چندهزارنفری گزینش شده را بی محتوا، موهن و انحرافی احصا کرده که در نوع خود جفای بزرگی است.


گروه سیاسی جهان نیوز، حسین خان بابازاده: ظاهرا حمله به آئین عزاداری سالار شهیدان از سوی یک جریان خاص پایان ناپذیر بوده و شاید هم تبدیل به یک رسم شده است. چرا که در آستانه ماه محرم، این مطالب به ظاهر منتقدانه و آسیب شناسانه(!) به تناوب منتشر می‌شوند و حتی تا بعد از روز عاشورا هم ادامه دارد. در جدیدترین این حملات مسیح مهاجری، مدیرمسئول روزنامه جمهوری اسلامی که در شمار مریدان جدی مرحوم هاشمی رفسنجانی هم محسوب می‌شد، در سرمقاله امروز این روزنامه در پوشش حمله به صداوسیما برای عدم پخش برنامه های فاخر و عمیق، اما در باطن، مراسم عزاداری سیدالشهداء(ع) و مادحین و خطبا را هدف گرفته است.

مهاجری در بخشی از یادداشت امروز خود نوشته است: «آیا با پخش مطالب سطحی بعضی مداحان تکراری از رادیو و تلویزیون می‌توان هدف نهضت عاشورا را به نسل جوان فهماند؟! چرا رسانه ملی به سراغ مداحان سنتی که اشعار فاخر می‌خوانند و از متون معتبر مقاتل مطالبی را برای مردم بازگو می‌کنند نمی‌رود؟ چرا به جای اینهمه مداحی بی‌محتوا و حتی انحرافی و پر از مطالب موهن، سخنرانی‌های علمی و پرمغز درباره نهضت عاشورا از رادیو و تلویزیون پخش نمی‌شود؟ چرا عزاداری‌های پرمحتوا اصولاً به صداوسیما راه ندارند؟ با سخن کسانی که اصل عزاداری را نفی می‌کنند مخالفیم ولی سوال‌ ما اینست که چرا رسانه ملی در قالب عزاداری‌های عاشورا پیام نهضت عاشورا و کربلا را به مردم نمی‌رساند؟ اگر مسئولان رسانه ملی فکر می‌کنند با همین مطالب سطحی و بی‌هدف که از چند مداح تکراری پخش می‌کنند، پیام نهضت عاشورا و کربلا را به نسل جوان منتقل می‌کنند، بدانند که سخت در اشتباهند. اگر مسئولان رسانه ملی، از افراد دانشمند و صاحب نظر برای مشورت گرفتن استفاده کنند و در غنی‌سازی برنامه‌های دینی بکوشند، می‌توانند این رسانه بسیار مهم را از وضعیت اسفبار کنونی نجات دهند.»

بیشتر بخوانید:
هاشمی می توانست کاری کند که خودش رهبر شود
مهاجری: ظریف قهرمان ملی است


در مورد اظهارات مدیر مسئول «جمهوری اسلامی» چند نکته قابل بیان است:

1. باید برای آقای مهاجری متاسف بود و البته بیشتر تاسف خورد که روزنامه ای به وزانت جمهوری اسلامی که یادگار حزب جمهوری اسلامی و شهدای آن است را در طول سال های اخیر با مواضعی که اتخاذ کرده، شبیه روزنامه های بی‌هویت معروف به «زنجیره ای» کرده است.

2. ظاهرا آقای مهاجری در ایام دهه اول محرم امسال تلویزیون را روشن نکرده‌اند و یا اینکه به طور کلی مشغول عزاداری در هیئات بوده‌اند، چرا که از محتوای محرمی برنامه‌های رسانه ملی هیچ اطلاعی ندارند و احتمالا از برخی بدخواهان گزارش گرفته اند.

3. اما به فرض رد بند دوم، متاسفانه باید به ایشان عرض کرد که اگرچه ایشان ملبس به لباس دین هستند اما به طور کلی با فلسفه قیام اباعبدالله الحسین(ع) و اثرات آن بیگانه هستند. همان طور که رئیس جمهور محترم هم جزو روحانیون محسوب شده اما در یک سخنرانی عمومی کربلا را «درس مذاکره» نامیدند و با واکنش تند بسیاری از بزرگان دینی مواجه شدند!

4. نکته ای که باید در ادامه بند سوم اشاره کرد آن است که آقای مهاجری با ذکر مصداق مشخص کنند کدام یک از برنامه های پخش شده پیرامون تبیین واقعه کربلا خلاف واقع بوده و نه بی‌محتوا که حتی کم عمق بوده است؟ احتمالا مشکل مهاجری و «مهاجری»‌ها خود پیام کربلاست که از بازنشر آن در زمان کنونی و تطابق با حال ناراحت می‌شوند. ظاهرا مشتاق هستند که مادحین و خطبای انقلابی در همان سال 61 هجری بمانند و اگر بخواهند قیام عاشورا را از گریه و عزاداری صرف فراتر ببرند، آنها را به بی محتوایی، انحراف و... متهم می‌کنند.

5. مهاجری در بخشی از یادداشت خود، مداحی های پخش شده از صداوسیما را که غالبا از بین مراسم های بزرگ با مخاطبان چندهزارنفری گزینش شده را بی محتوا، موهن و انحرافی احصا کرده که در نوع خود جفای بزرگی است. خوب است ایشان به جای کلی گویی و تهمت پراکنی تمام موارد فاقد محتوا، موهن و انحرافی را مشخص کند و صحیح آن را به مردم اعلام کنند و اگر غیر این است که قطعا هست در اولین فرصت، در یکی از شماره های همین روزنامه برای رهایی از عقوبت اخروی دست به کار شود.

6. علی رغم تمام انتقادات به رسانه ملی، یکی از نقاط قوت این سازمان در سال های گذشته همین گسترده نمودن سالانه دایره مادحین اهل بیت(ع) و خطبای دینی است که مهاجری می خواهد آن را به دلیل مقاصد سیاسی تبدیل به ضعف کند. مخاطبان پروپاقرص تلویزیون و حتی رادیو به خوبی متوجه شده اند که طی سال های اخیر در  دایره صداوسیما استفاده از مادحین اهل بیت و خطبای انقلابی از سراسر ایران که شاخصه هایی نظیر سواد بالا، خوش بیانی، خوش ذوقی، توجه به منویات رهبری و .. را دارند، اضافه شده است که اتفاقا ضمن علاقه فراوان بخش قابل توجهی از محبین اهل بیت به آنان، بسیاری از آنها جزو مدعوین مراسم‌های عزاداری در محضر رهبرانقلاب و مراجع عظام تقلید نیز هستند.


کد مطلب: 700549

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/report/700549/ترفند-جدید-حمله-عزاداری-سیدالشهداء-ع-شش-نکته-مهم-درباره-یادداشت-تاسف-بار-مسیح-مهاجری

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com