کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

یادداشت مطهری درباره «داستان اتم»؛

نباید حساب رهبری را از برجام جدا کرد!/ بخشی از حکومت مصمم بود که برجام اجرایی نشود/ سرمایه‌گذار خارجی را ترساندند/ موشک‌پراکنی کردند/ آقای مطهری! برای سیاسی بازی حد و مرزی قائل هستید؟!

17 شهريور 1398 ساعت 15:22

مطهری اقدامات متقابلی ایران در پاسخ به تهدید ایران به حمله نظامی که غالبا توسط مسئولان دولتی بی پاسخ گذاشته می شد را «موشک پراکنی» نامیده و باعث ضربه به برجام عنوان کرده است.


گروه سیاسی جهان نیوز، حسین خان بابازاده: علی مطهری، به عنوان یکی از طرفداران پروپاقرص و سینه چاکان سند پرنقص و پرابهام برجام، تاب پخش مستند دیدنی «داستان اتم» از رسانه ملی را نیاورده و با انتشار یادداشتی تلویحا به این مستند روشنگرانه حمله کرده است که در نوع خود اظهارات وی خنده‌دار به نظر می‌رسد.

به گزارش جهان نیوز، بخش هایی از یادداشت مطهری را در ادامه خواهید خواند:

*مستند داستان اتم که طي روزهاي اخير از شبکه سه سيما پخش شد در واقع تحريف تاريخچه برجام بود. آنچه در مجموع از اين برنامه برداشت مي‌شد اين بود که برجام کلاهي بوده که توسط آمريکايي‌ها و اروپايي‌ها سر ايران گذاشته شده و در داخل کشور نيز عواملي مانند آقايان روحاني، ظريف و علي لاريجاني با آنها هماهنگ بوده و احياناً خيانت کرده‌اند. اين برنامه به عوام‌فريبي و مغالطه پرداخته و تصويب 20دقيقه‌اي جزئيات برجام در مجلس را تلويحاً خيانت معرفي کرد، در حالي که اولاً برجام نياز به تصويب مجلس نداشته و توافقي اجرايي بين دولت‌ها بوده است؛ همان طور که کنگره آمريکا و مجالس کشورهاي اروپايي برجام نيز وارد آن نشدند.

*مستند داستان اتم با زيرکي مذاکره کنندگان برجام را يک طرف قرار داد و مقام رهبري را طرف ديگر. گويي مذاکره‌کنندگان راه خودشان را مي‌رفته‌اند و رهبري هم راه ديگري داشته‌اند. اين در حالي است که شروع مذاکرات و محتواي آن و امضاي برجام همه با نظر مقام رهبري بوده است و نبايد حساب ايشان را جدا کرد. اگر رهبر انقلاب توصيه‌هايي داشته‌اند، اين، وظيفه يک رهبر و روش رهبري است که هميشه ايده‌آل‌ها و سقف مطالبه را اعلام کند تا مذاکرات به نفع ما پيش برود، و الاّ احتمالا خود ايشان هم مي‌دانستند که طرف مقابل زير بار برخي از اين توصيه‌ها نمي‌رود و تا آنجا که زورمان مي‌رسد پيش مي‌رويم.

*همه مي‌دانيم که بخشي از حکومت مصمم بود که برجام اجرا نشود و براي رسيدن به اين هدف خود از هيچ اقدامي نظير ترساندن متقاضيان سرمايه‌گذاري خارجي در ايران و موشک‌پراکني بي‌موقع و مخالفت با قراردادهايي نظير قرارداد خريد هواپيما از بوئينگ و ايرباس و معطل کردن قراردادهاي نفتي دريغ نکردند. بديهي است که اگر کل حکومت مصمم به اجراي برجام بود و قراردادهاي اقتصادي با شرکت‌هاي اروپايي و آمريکايي بسته مي‌شد خروج ترامپ از برجام نيز به اين آساني نبود. در واقع گويي تندروهاي ما شايد ناخودآگاه و شايد براي انتقام‌گيري سياسي با تندروهاي خارجي همراه شدند تا برجام اجرا نشود.

بیشتر بخوانید:
واکنش مطهری به اظهار گلایه رهبرانقلاب از عملکرد مجلس
فکر می کنند کسی مخالف ولی فقیه نظر داد از دین خارج شده

نکات ذیل درباره اظهارات مطهری قابل بیان است:


1. ظاهرا امروز که بوی تعفن برجام درآمده مسئولان دولتی و برخی نمایندگان مجلس برای دور کردن این سند ضعف آلود از خود به عنوان بانیان این خسارت، می خواهند رهبری انقلاب را در این موضوع سهیم کنند. این در حالی است که بیانات صریح رهبرانقلاب مبنی بر عدم دخالت در جزئیات، شروط صریح ایشان و تذکرات عدیده مبنی بر عدم اعتماد به آمریکا و اروپا موجود و در خاطر مردم ثبت شده است.

2. مطهری به خیال خود شروط رهبری و خطوط قرمز رهبری را یک استراتژی تعبیر کرده که قابل اجرا نبوده است. دقیقا همین فهم اشتباه مطهری و امثالهم باعث شده است که وضع برجام به اینجا برسد که طرف مقابل هرکاری که دلش خواسته انجام داد و عایدی ایران به اعتراف همگان حتی آقای ظریف «هیچ» بوده است.

3. نایب رئیس سابق مجلس اقدامات متقابلی و قدرت نمایی نظامی ایران در پاسخ به تهدید نظامی کشورمان به حمله نظامی(در همان زمان مذاکرات فشرده برجام) را که غالبا توسط مسئولان دولتی بی‌پاسخ گذاشته می شد را «موشک پراکنی» نامیده و این عمل را باعث ضربه به برجام عنوان کرده است. ظاهرا سیاسی کاری و سیاسی بازی کار را به جایی رسانده که مطهری نتواند حداقل برای حفظ وجهه خود یک استدلال مناسب بیاورد و به آسمان ریسمان بافی مانند استدلال فوق افتاده است. مطهری همچنین در استدلال ژرف(!) دیگری تلویحا علت خروج امریکا از برجام را منتقدان داخلی عنوان کرده است!

4. مطهری در یک بی‌انصافی ناشی از سیاسی کاری تمام ناکامی های اقتصادی برجام را به منتقدان ربط داده است. از ایشان باید پرسید که دولت آقای روحانی کدام کار را خواست و انجام نداد؟ خروج شرکت های نفتی مانند توتال، عدم اجرای تعهدات ایرباس و یا حاضر نشدن شرکت های بزرگ به همکاری با ایران از ترس آمریکا مربوط به چیست؟

5. مشکل آقای مطهری و دولتمردان محبوب ایشان «داستان اتم» نیست، بلکه نگرانی از بازخوانی طومار صحبت های بی‌پایه، وعده‌های پوچ و خوش خیالی‌ها است که حتی برخی از آنها مرور این وقایع را زیرکانه خلاف وحدت می‌دانند!


کد مطلب: 700360

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/report/700360/نباید-حساب-رهبری-برجام-جدا-بخشی-حکومت-مصمم-اجرایی-نشود-سرمایه-گذار-خارجی-ترساندند-موشک-پراکنی-کردند-آقای-مطهری-سیاسی-بازی-حد-مرزی-قائل-هستید

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com