جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۵
۸۵
چند نکته مهم درباره مهاجرت فغانی

درباره فغانی «اذیت» شده!/ چرا داور بین‌المللی ایران به استرالیا مهاجرت می‌کند؟

يکشنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۲۲
کد مطلب: 700329
از مجموع ماجرای جدید فغانی که این روزها با نام مهاجرت داور بین المللی ایران نقل محافل ورزشی شده و حواشی رفتاری وی در سال گذشته می توان نکات مهمی را مطرح کرد.
درباره فغانی «اذیت» شده!/ چرا داور بین‌المللی ایران به استرالیا مهاجرت می‌کند؟
گروه جامعه جهان نيوز، حسین خان بابازاده: نام فغانی به دلیل قضاوت هایش در لیگ برتر همواره مطرح بوده و در اغلب اوقات نیز بین اخبار روزانه شنیده می‌شود. اما در چند روز اخیر نام وی همچون ایام جام جهانی سال گذشته بار دیگر برجسته شده است. این روزها بحث مهاجرت فغانی از کشور داغ شده و خود فغانی هم در گفتگوهایی که داشته ضمن قطعی شدن مهاجرتش به استرالیا اعلام کرده است: «تا الان خانواده‌ام را فدای قضاوت کردن کردم اما از این به بعد خانواده‌ام را فدای قضاوت کردن نمی‌کنم». فغانی با بیان اینکه خواسته‌ بچه‌هایم این بود که بتوانند در محیط دیگری تحصیل خود را ادامه دهند، گفته است: «قطعاً تا سه چهار هفته دیگر راهی استرالیا خواهیم شد. چرا که ترم زمستان در این کشور از چند هفته دیگر آغاز می‌شود». فغانی همچنین با بیان دلخوری از وضع فرهنگی جامعه ایران گفته است: «متأسفانه بداخلاقی در کل جامعه کشور ما است و فقط در ورزش نیست بلکه حتی در هنر، جامعه و ... هم فحاشی و توهین هست و این مسئله بین همه جامعه انتشار پیدا کرده است. ما فقط بلدیم شعار فرهنگ چند هزار ساله ایران را بدهیم».

در همین موضوع نزدیکان فغانی تایید کرده‌‌اند که برخی مسائل در اتخاذ این تصمیم فغانی بی‌تاثیر نبوده است. رضا سخندان و محمد منصوری که سال‌ها به‌عنوان کمک‌داور کنار این داور مطرح بودند، در این خصوص صحبت کرده اند. منصوری گفت: «در لیگ ما سر نخواستن فغانی دعوا بود. او هر تصمیمی را که فکر می‌کرد درست است، می‌گفت و همین باعث شده بود تیم‌ها و مربیان او را نخواهند.» سخندان نیز گفت: «تصمیم فغانی برای آینده خود و بچه‌هایش است. البته فشارهای دیگری روی فغانی بود. او به هر حال سعی می‌کرد نام کشورش را پرآوازه کند و در حد شخصیتش با او رفتار نشد. البته نمی‌دانم بگویم تصمیم او درست است یا نه ولی فغانی برای خانواده‌اش این کار را انجام داده. این تصمیم او به علت فشارها باعث شد تجربه‌های خوب فغانی برای کشوری جز ایران باشد».

اما همان طور که در ابتدای مطلب ذکر شد نام فغانی در ایام جام جهانی سال گذشته هم برجسته بود. شق اول آن برجستگی به سبب قضاوت‌های موفق فغانی در دیدارهای جام جهانی بود. اما شق دوم برجستگی، مربوط به رفتار خلاف شرع فغانی در روسیه بود که تصاویر دست دادن وی با زنان و عکس یادگاری با آنان منتشر شد. اما فغانی در واکنش به این رفتار زننده و دور از شان ملت مسلمان ایران گفت: «از هیچ کاری که در روسیه انجام دادم، پشیمان نیستم. به این هم فکر نمی کنم که چه برداشتی می شود. من اعتقاد خودم را دارم، البته که هیچ عکس کامل نیست اما کاری نکرده ام که بخواهم پشیمان شوم». البته که در همان مقطع فغانی پا را هم فراتر گذاشت و گفت که اگر در این باره او را آزار بدهند از ایران می رود و از سوئد به عنوان مقصد آینده اش نام برد. هرچند که فغانی اکنون آماده مهاجرت به استرالیا است اما در گفتگوهای چند روز اخیر هم نام سوئد را ذکر کرده بود که یکی از مقاصد احتمالی اش بوده اما در نهایت استرالیا را ترجیح داده است. در کنار رفتارهای خلاف شرع فغانی، تصویر صمیمی منتشر شده از وی در فرودگاه امام به وقت از بازگشت از روسیه هم می توان اضافه کرد که داور بین المللی ایران روابط بیش از حد صمیمانه‌ای با خواهر همسرش دارد، تا جایی که همه در ابتدا تصور کردند خانم حاضر در تصویر، همسر فغانی است اما خود فغانی در رادیو اعلام کرد که وی خواهر همسرش است و برای او مثل خواهر می ماند!

بیشتر بخوانید:
چرا فغانی هم خلاف شرع انجام می‌دهد و هم طلبکار می‌شود؟


از مجموع ماجرای جدید فغانی که این روزها با نام مهاجرت داور بین المللی ایران نقل محافل ورزشی شده و همچنین حواشی رفتاری وی در سال گذشته می توان نکات مهم ذیل را بیان کرد:

1. شاید رفتارهای سال گذشته فغانی و اظهارات بعدی وی نشان از آن بوده است که داستان مهاجرت وی تقریبا قطعی بوده است. برای همین هم وی به این اظهارات روی آورده و شاید حتی به این تصاویر نیاز هم داشته است! (البته این صرفا یک گمانه زنی است)

2. فغانی منتقد به عدم رعایت اصول فرهنگی در ملت ایران، بدیهی‌ترین و ضروری‌ترین هنجارهای مورد پذیرش جامعه ایران را علنا زیر پا می گذارد و مدافع  عمل قبیح خود هم هست. ظاهرا در نظر این داور بین المللی اهل منطقه  مذهبی نشین شهرری فقط موارد باب میل ایشان برای رعایت مناسب است.

3. بعد از گذشت یک سال، هنوز برای رفتارهای خلاف شرع فغانی در ورزشگاه روسیه و فرودگاه امام خمینی(ره) خبری از تذکر و توبیخ  منتشر نشده است که جا دارد در اینجا به مسئولان فوتبالی کشور از سطح وزارت تا پایین ترین سطوح مدیریتی «خداقوت» گفت(!) که برای مقدسات فوتبالی، ارزش های دینی و ضروریات دینی را قربانی می کنند. حتی اگر فرد خاطی حاضر به عذرخواهی هم نباشد و جسورانه مدعی هم باشد. اما نکته مثبت ماجراهای فغانی و اظهارات اخیر وی آنجاست که نشان می‌دهد اصالت منافع شخصی، سازمانی و باشگاهی بیداد می‌کند.

4. کلیدواژه فغانی و اطرافیان او «اذیت» است. سال گذشته در پاسخ به چرایی رفتار خلاف شرع مدعی شد که اگر اذیتش کنند از ایران می‌رود و امروز دوباره باه خاطر رفتارهایی که اطرافیان فغانی نام آن را اذیت می گذارند، قصد مهاجرتش را اعلام کرده است. البته شاید برخی گله های فغانی از فضای فوتبال به حق باشد اما در سایر موارد ظاهرا به نظر این افراد باید قانون جنگل حاکم باشد تا اذیت نشوند!

5. هرچند که رفتار فغانی برای مهاجرت موضوع جدیدی نیست اما باید متاسف بود که هنوز هم افرادی با نام ایران و امکانات ایران رشد می کنند اما به وقت کسب جایگاهی، توانایی خود را دلیل برجسته شدن عنوان می کنند. در نهایت هم ابتدا  مردم و مسئولان را تهدید به خروج از کشور می کنند و در مرحله بعد با منت‌گذاری از کشور خارج می شوند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
داوری او از قهرمانی و مرادی بهتر نبود
کار خلاف شرع انجام می داد و بعد طلبکار هم هست؟!..
Iran, Islamic Republic of
قبلا فرار مغزها داشتیم حالا فرار ورزشکاران
...
Iran, Islamic Republic of
برای این کشور صدها هزار نفر که خیلی عزیزتر از این آقا بودند جانشان را فدا کردند، چرا برای رفتن این افراد حساسیت به خرج می دهید؟مگر بود و نبودشان در زندگی مردم و روند جاری کشور تاثیر گذار است؟
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of

در ایران ماندن لیاقت میخواهد
قبلا فرار مغزها حالا فرار بی مغزها
...
من من
Iran, Islamic Republic of
فازت چیه؟ طرف تا فینال المپیک قضاوت کرده! بعد میگی از مرادی بهتر نیس! بالاترین داور تاریخ فوتبال ایران بوده! ....
United States
...
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
فغانی دیگه کیه تو این هیر و بیر
امیر
Iran, Islamic Republic of
مطمئن باشیددر فضای بین المللی برای برجسته کردن برخی افراد در ورزش، سینما و... برنامه ریزی می شود. شخصیت فغانی ابتدا توسط سیاستگذاران فوتبالی جهان شناسایی شد بعد دعوت شد به داوری و سایر مسایل حاشیه ای ادامه پیدا کرد تا الان. فغانی اش دهنسوزی در دواری نیست اما شخصیت متزلزل و هرهری مسلکش زمینه ی مناسبی برای ترویج اباحه گری فراهم می کرد که کرد...
خيری
او همان زمان که خلاف شرع عمل کرده از اسلام و ايران اسلامی هجرت کرده است. ظاهرش ايران است؛ ولی قلب و عاطفه و عملش غيرايرانيست.
...
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
بیشتر داوری های اخیرش مورد اعتراض بود و بسیاری از فوتبال دوستان از او ناراحت بودند .
خدا به همراهش ، او همیشه طلبکار بود !
Iran, Islamic Republic of
به زودی از رفتن خود پشیمان خواهد شد.
Iran, Islamic Republic of
فرق ما غرب این اونا از همه جای دنیا نوابغ علمی و ورزشی و هنری و... را جذب میکنن و ما فراری میدهیم بدون توجه به اینکه سرمایه هر کشوری نیروی انسانی ان کشور است
Iran, Islamic Republic of
آخ نگو جان تو. فرار نخبه!!!!!
Iran, Islamic Republic of
اره سه ساله رفته استرالیا داره کیف دنیا رو میکنه.
Iran, Islamic Republic of
قارون هم می گفت هر چه به دست آوردم ثمره تلاش خودم بوده
Iran, Islamic Republic of
احسنت چه زیبا گفتی
به فعانی بگویید هرجا بروید آخرش مرگ است وقبر و قیامت
حیف از احترام
Germany
بهتره به فكر قبر وقيامت خودت باشي! چه كسي به شما اجازه داده ديگران را قضاوت كني؟
Iran, Islamic Republic of
چه ربطی به مرگ وقیامت داره اخه؟؟؟....
نتیجه منت کشی از بی جنبه های ورزشی، طلبکاری و لگد زدن آنها به ولی نعمت هایشان بوده و هست؛ اون از مزدک و این از این بابا و اون از عادل و ... ظاهراً دست تشکیلات ورزش ما نمک نداره!!
Iran, Islamic Republic of
بحث نمک نیستش جوانان این مملکت بخاطر نبود اینده ای کوچ به خارج رو به ماندن در وطن ترجیح میدهند بماند تا چه برسد به انکه ما نمی توانیم از سرمایه های خویش حفاظت کنیم همان بهتر که بروند.!!!!!!!!!!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
چی چی میگی واسه خودت.
Iran, Islamic Republic of
برن خهنم
Canada
حرص نخور!
معترض
Iran, Islamic Republic of
اصلاح طلبان و کارگزارانی ها آنچنان بلایی بر سر اقتصاد کشور و معیشت مردم آوردند که همه بفکر فرار از کشور و مهاجرت هستن.
Iran, Islamic Republic of
خوشم مياد از اخلاق مداريتان اگه كلاغ هم روماشينت خرابكاري كنه ميگي اصلاح طلب بوده اصلا" موضوع چه ربطي به اصلاح طلبان دارد!!!!
معترض
Iran, Islamic Republic of
اوضاع اقتصاد رو اصلاح طلبان خراب کردند و خیلی از افراد عادی هم به همین دلیل قصد مهاجرت دارند...
Iran, Islamic Republic of
سید عماد خاتمی فرزند خاتمی فتنه گر هم از کشور فرار کرده ، اینها مردم رو به تکرار دعوت می کنند اما وقتی اوضاع خراب شد خودشون اول از همه فرار می کنند.
مگه نبوده؟!
Iran, Islamic Republic of
...
رسول
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
فغانی بعد از جام جهانی در یک برنامه تلویزونی در پاسخ مجری که پرسید آیا ممکن است زنان داور فوتبال شوند؟ به تمسخر گفت : در چنین موقعی اسلام به خطر می افتد .این انسان متکبر و امثال او همان بهتر که از ایران اسلامی بروند ....
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
خانواده اش رو فدای قضاوت کرده؟؟

ایشون کارمند و حقوق بگیر شهرداریه.
در فوتبال همین مملکت رشد کرد و بین المللی شد و حقوق به دلار گرفت و پولدار شد و الان به فکر مهاجرت افتاده.
...
Iran, Islamic Republic of
,و البته در همین شهرداری با اینهمه ستاد امربمعروف و نهی از منکر و ... بلافاصله پس از بازگشت از مسکو و آن حرکت قبیح و اصرار بعدی به آن مورد تقدیر و تشکر قرار می گیرند!!!
Iran, Islamic Republic of
نمیدونم کجای اینکه یک مرد با خواهر زنش که مثل خواهزش هست رو بوسی کنه حرکت قبیح هست !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
چه حرکت قبیحی انجام داده‌
Iran, Islamic Republic of
اشکال ندارد دوست داره بره ...بزور نمی شه مردم نگه داشت...کشور ما اونقدر استعداد داره که اگر به جوانها بها بدیم صدها فغانی رشد می کنند.
Iran, Islamic Republic of
طرف چند تا قضاوت موفق در جام جهانی داشته خودشو گپم کرد فکر کرد خبری بود و نبودش خیلی برای جامعه مهم نیست ایران برای افراد با شخصیت و با ظرفیت هست نه افراد بی جنبه
Iran, Islamic Republic of
قبلا هم قابل پیش بیینی بود که او از ایران خواهد رفت ولی برای پناهنده شدن باید یکی از شروط پناهندگی را احراز کند .
آزار و اذیت شدن، نداشتن امنیت ، نداشتن آزادی بیان و ...
اصغر
Iran, Islamic Republic of
یکبار هم شده توروخدا واقعیت را بگو برو . تو بازی تراکتور ونفت تهران واقعا اشتباه کردی ؟!
Iran, Islamic Republic of
رفتی که رفتی. فقط قربون دستت پشت سرت درو ببند مگس نیاد داخل.
عسگر
Iran, Islamic Republic of
همه دارند فرار می کنن .
اقازاده ها که مخفیانه رفتند .
هنرپیشه ها ورزشکاران پولدارها هم که دارن میرن .
هر کسی داره به نوعی از این مملکت میره .
جهان نیوز هم فقط انگ خیانت کار و وطن فروش و .... غیره میزنه .
کسی نیست بگه چرا همه به فکر رفتند هستند چون امید ندارند .
رضا
Iran, Islamic Republic of
اینو دیگه باید دولت تدبیر و امید جواب بده !!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
من نمیدونم چرا ای افراد را اینقد بزرگ می کنید. خوب ای شخص که هیچ اعتقادی به قوانین شرعی نداره خوب بهتره که برود .....
Iran, Islamic Republic of
رفتن اینگونه افراد را باید به فال نیک گرفت چون مملکت سبک میشود و نفس راحتی میکشد....
Iran, Islamic Republic of
......
Iran, Islamic Republic of
به شماچه!
خخ
Iran, Islamic Republic of
...
فروزان
هركس كه بتواند از ايران و اين هرج ومرج برود قطعا خواهد رفت ...!!!!!
Iran, Islamic Republic of
جهان جان . اونایی هم که نمی خوان برن . تو فراری بده
Iran, Islamic Republic of
به واسطه حکومت اسلامی به شهرت رسیدن حالا با کارهای خلاف شرع برای گرفتن پناهندگی طلبکار شد. در ضمن همه نمی خواهند بروند!؟ حداقل من نمی خواهم بروم به کشورهای اروپا تا بوی گند پیاده روی های استشمام کنم.
ممد
United States
این روزها هرکسی یک شهرت کوچکی به هم میزند و یک سرمایه ای دارد فرار را بر قرار ترجیح میدهد!! چرا؟؟؟ مگر مملکت لولوخرخره دارد؟؟!!
Iran, Islamic Republic of
انتخاب ایشان از سوی فیفا برای قضاوت در جام جهانی و پیش از آن در جام کنفدراسیون ها کاملا سیاسی بود ، تا بعد از این که این قضاوت ها در کارنامه ی ایشون ثبت شد ، آقای فغانی درخواست مهاجرت از ایران رو بدن و بگن تو ایران آزادی نیست. والا ما شاهد قضاوت های کاملا معمولی ایشون در لیگ خودمون هستیم.
علی
Iran, Islamic Republic of
ما باید قبول کنیم که رفتنی، رفتنی است. مداراهای بی خود با ترویج دهندگان رفتار ناشایست، یک تلاش مذبوحانه است، فقط خسارت و جراحت را بیشتر می کند. واقع بین باشیم. اگر همون موقع توبیخ درست و حسابی میشد، شاید برای خودش هم بهتر بود
Iran, Islamic Republic of
از کوز ه همان تراود که در اوست. هر کس باید جایی برود و زندگی کند و در نهایت بمیرد که شایسته آنجا است. ده ها جوان از همان استرالیا شیعه شده و هر ساله به عراق و ایران برای زیارت می آیند. عشقشان زندگی در ایران است اما شرائط زندگی اجازه نمی دهد. ما با خیلی از اینها در ارتباطیم و از ایران برایشان پرچم و علامت حسینی میفرستیم
Ukraine
در یک جامعه عدالتخواه هر کس برای اینده زندگی خود از راه مشروع حق تصمیم گیری دارد و سرک کشیدن در حریم خصوصی شرعا جایز نیست.
Iran, Islamic Republic of
کشور ما دیگه جذابیت خودش رو از دست داده همه دارند فرار می کنند.
Iran, Islamic Republic of
این قبیل افراد که خارج می شوند کشور زلالتر و جذاب تر میشه
Iran, Islamic Republic of
واقعا!
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
ظرفیت هم چیز خوبی هست !!!!
متاسفانه در این مملکت وقتی کسی میخواد ادای آدمای روشنفکر را دربیاره اولین کاری که انجام میده مقابل دین موضع میگیره و اگر بخواد ادای آدمای با کلاس را دربیاره مرزهای اخلاقی را زیر پا میذاره !!!!!
امثال فغانی حتی اگرخودشون هم نخوان از این مملکت بروند باید با تی پا بیرونشون کرد
Iran, Islamic Republic of
فوتبال یک مسأله حاشیه ای است صرفا یک ورزش و سرگرمیست و اهالی فوتبال گوشهای ما را از درآمد زایی فوتبال پر کرده بودند اما در کشور ما بجای مولد بودن و تجاری بودن صرفا هدر دهنده اموال بیت المال است ...
Germany
محل زندگي هر كسي به خودش مربوطه ...
Iran, Islamic Republic of
چه خلاف شرعی آخه با خواهرش آدم دست بده چه اشکالی داره اخه؟؟؟؟...
Iran, Islamic Republic of
با خواهر زنش روبوسی کنه چطور؟!!!!
Iran, Islamic Republic of
بسلامت ... بای بای
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
...
مجتبی
Iran, Islamic Republic of
به سلامت آقای فغانی. ان شاالله اونجا یادت میدن یا مجبوری یاد بگیری به هنجارهای جامعه ات احترام بگذاری.
Sweden
مسئول مرگ دختر آبی سحر خدایاری کیست؟؟؟
Sweden
دختر آبی را کی مجبور به خودکشی کرد؟
Iran, Islamic Republic of
شما
دانشجو
Romania
در اینکه کار او خلاف شرع بوده شکی در آن نیست . ولی به نظر نیاز نیست برخی از رفتارهای دیگران را زیر ذربین قرار دهیم و برچسب " خلاف شرع " به دیگران بزنیم . اگر به کوچه ها و خیابانها نگاه کنید فغانی عملی متفاوت با خیلی از افراد جامعه انجام نداده . امروز آنچه جامعه ما را تهدید می کند و عامل اصلی ناامیدی است کاخ نشینی و فساد برخی مسئولین و نزدیکان آنهاست . نادیده گرفتن توان داخلی جوانان پرتوان کشور است .
به قول فرمایش رهبری " مسائل را اصلی و فرعی کنید . "
Iran, Islamic Republic of
به تمام عقاید احترام بزاریم
Iran, Islamic Republic of
ما به عقاید پیامبران و معصومان ع احترام قائلیم شما میتوانی به افکار یزید و شمر مطیع شوی ....!!!!
Iran, Islamic Republic of
قحط الرجال که نیست. جوانان باید مسئولیتهای کشور ایران اسلامی رو تحویل بگیرند. بهشون میدان بدید. اسطوره الکی نسازید از آدمها.
Denmark
ارزوى موفقيت آقاى فغانى، مردم ايران از شما راضى هستند.
سالار
Iran, Islamic Republic of
خداوند به بعضیا از ایرانیها حس وطن دوستی و میهن پرستی عطا کند . ان شاءالله .
جوری برخورد میکنند انگار منتی بر کشور دارن که ایران بمونند یا نه .
بهتره وجود نحس این افراد از کشور ایران پاک بشه این کشور به وجود این جور افراد نیاز نداره .
فقط بهش میشه گفت :
"شرت کم"
Iran, Islamic Republic of
سلام
قطعا شاهد افت ایشان خواهیم بود.