کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

چند نکته مهم درباره مهاجرت فغانی

درباره فغانی «اذیت» شده!/ چرا داور بین‌المللی ایران به استرالیا مهاجرت می‌کند؟

17 شهريور 1398 ساعت 12:22

از مجموع ماجرای جدید فغانی که این روزها با نام مهاجرت داور بین المللی ایران نقل محافل ورزشی شده و حواشی رفتاری وی در سال گذشته می توان نکات مهمی را مطرح کرد.


گروه جامعه جهان نیوز، حسین خان بابازاده: نام فغانی به دلیل قضاوت هایش در لیگ برتر همواره مطرح بوده و در اغلب اوقات نیز بین اخبار روزانه شنیده می‌شود. اما در چند روز اخیر نام وی همچون ایام جام جهانی سال گذشته بار دیگر برجسته شده است. این روزها بحث مهاجرت فغانی از کشور داغ شده و خود فغانی هم در گفتگوهایی که داشته ضمن قطعی شدن مهاجرتش به استرالیا اعلام کرده است: «تا الان خانواده‌ام را فدای قضاوت کردن کردم اما از این به بعد خانواده‌ام را فدای قضاوت کردن نمی‌کنم». فغانی با بیان اینکه خواسته‌ بچه‌هایم این بود که بتوانند در محیط دیگری تحصیل خود را ادامه دهند، گفته است: «قطعاً تا سه چهار هفته دیگر راهی استرالیا خواهیم شد. چرا که ترم زمستان در این کشور از چند هفته دیگر آغاز می‌شود». فغانی همچنین با بیان دلخوری از وضع فرهنگی جامعه ایران گفته است: «متأسفانه بداخلاقی در کل جامعه کشور ما است و فقط در ورزش نیست بلکه حتی در هنر، جامعه و ... هم فحاشی و توهین هست و این مسئله بین همه جامعه انتشار پیدا کرده است. ما فقط بلدیم شعار فرهنگ چند هزار ساله ایران را بدهیم».

در همین موضوع نزدیکان فغانی تایید کرده‌‌اند که برخی مسائل در اتخاذ این تصمیم فغانی بی‌تاثیر نبوده است. رضا سخندان و محمد منصوری که سال‌ها به‌عنوان کمک‌داور کنار این داور مطرح بودند، در این خصوص صحبت کرده اند. منصوری گفت: «در لیگ ما سر نخواستن فغانی دعوا بود. او هر تصمیمی را که فکر می‌کرد درست است، می‌گفت و همین باعث شده بود تیم‌ها و مربیان او را نخواهند.» سخندان نیز گفت: «تصمیم فغانی برای آینده خود و بچه‌هایش است. البته فشارهای دیگری روی فغانی بود. او به هر حال سعی می‌کرد نام کشورش را پرآوازه کند و در حد شخصیتش با او رفتار نشد. البته نمی‌دانم بگویم تصمیم او درست است یا نه ولی فغانی برای خانواده‌اش این کار را انجام داده. این تصمیم او به علت فشارها باعث شد تجربه‌های خوب فغانی برای کشوری جز ایران باشد».

اما همان طور که در ابتدای مطلب ذکر شد نام فغانی در ایام جام جهانی سال گذشته هم برجسته بود. شق اول آن برجستگی به سبب قضاوت‌های موفق فغانی در دیدارهای جام جهانی بود. اما شق دوم برجستگی، مربوط به رفتار خلاف شرع فغانی در روسیه بود که تصاویر دست دادن وی با زنان و عکس یادگاری با آنان منتشر شد. اما فغانی در واکنش به این رفتار زننده و دور از شان ملت مسلمان ایران گفت: «از هیچ کاری که در روسیه انجام دادم، پشیمان نیستم. به این هم فکر نمی کنم که چه برداشتی می شود. من اعتقاد خودم را دارم، البته که هیچ عکس کامل نیست اما کاری نکرده ام که بخواهم پشیمان شوم». البته که در همان مقطع فغانی پا را هم فراتر گذاشت و گفت که اگر در این باره او را آزار بدهند از ایران می رود و از سوئد به عنوان مقصد آینده اش نام برد. هرچند که فغانی اکنون آماده مهاجرت به استرالیا است اما در گفتگوهای چند روز اخیر هم نام سوئد را ذکر کرده بود که یکی از مقاصد احتمالی اش بوده اما در نهایت استرالیا را ترجیح داده است. در کنار رفتارهای خلاف شرع فغانی، تصویر صمیمی منتشر شده از وی در فرودگاه امام به وقت از بازگشت از روسیه هم می توان اضافه کرد که داور بین المللی ایران روابط بیش از حد صمیمانه‌ای با خواهر همسرش دارد، تا جایی که همه در ابتدا تصور کردند خانم حاضر در تصویر، همسر فغانی است اما خود فغانی در رادیو اعلام کرد که وی خواهر همسرش است و برای او مثل خواهر می ماند!

بیشتر بخوانید:
چرا فغانی هم خلاف شرع انجام می‌دهد و هم طلبکار می‌شود؟


از مجموع ماجرای جدید فغانی که این روزها با نام مهاجرت داور بین المللی ایران نقل محافل ورزشی شده و همچنین حواشی رفتاری وی در سال گذشته می توان نکات مهم ذیل را بیان کرد:

1. شاید رفتارهای سال گذشته فغانی و اظهارات بعدی وی نشان از آن بوده است که داستان مهاجرت وی تقریبا قطعی بوده است. برای همین هم وی به این اظهارات روی آورده و شاید حتی به این تصاویر نیاز هم داشته است! (البته این صرفا یک گمانه زنی است)

2. فغانی منتقد به عدم رعایت اصول فرهنگی در ملت ایران، بدیهی‌ترین و ضروری‌ترین هنجارهای مورد پذیرش جامعه ایران را علنا زیر پا می گذارد و مدافع  عمل قبیح خود هم هست. ظاهرا در نظر این داور بین المللی اهل منطقه  مذهبی نشین شهرری فقط موارد باب میل ایشان برای رعایت مناسب است.

3. بعد از گذشت یک سال، هنوز برای رفتارهای خلاف شرع فغانی در ورزشگاه روسیه و فرودگاه امام خمینی(ره) خبری از تذکر و توبیخ  منتشر نشده است که جا دارد در اینجا به مسئولان فوتبالی کشور از سطح وزارت تا پایین ترین سطوح مدیریتی «خداقوت» گفت(!) که برای مقدسات فوتبالی، ارزش های دینی و ضروریات دینی را قربانی می کنند. حتی اگر فرد خاطی حاضر به عذرخواهی هم نباشد و جسورانه مدعی هم باشد. اما نکته مثبت ماجراهای فغانی و اظهارات اخیر وی آنجاست که نشان می‌دهد اصالت منافع شخصی، سازمانی و باشگاهی بیداد می‌کند.

4. کلیدواژه فغانی و اطرافیان او «اذیت» است. سال گذشته در پاسخ به چرایی رفتار خلاف شرع مدعی شد که اگر اذیتش کنند از ایران می‌رود و امروز دوباره باه خاطر رفتارهایی که اطرافیان فغانی نام آن را اذیت می گذارند، قصد مهاجرتش را اعلام کرده است. البته شاید برخی گله های فغانی از فضای فوتبال به حق باشد اما در سایر موارد ظاهرا به نظر این افراد باید قانون جنگل حاکم باشد تا اذیت نشوند!

5. هرچند که رفتار فغانی برای مهاجرت موضوع جدیدی نیست اما باید متاسف بود که هنوز هم افرادی با نام ایران و امکانات ایران رشد می کنند اما به وقت کسب جایگاهی، توانایی خود را دلیل برجسته شدن عنوان می کنند. در نهایت هم ابتدا  مردم و مسئولان را تهدید به خروج از کشور می کنند و در مرحله بعد با منت‌گذاری از کشور خارج می شوند.


کد مطلب: 700329

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/report/700329/درباره-فغانی-اذیت-شده-چرا-داور-بین-المللی-ایران-استرالیا-مهاجرت-می-کند

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com