جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۹
۲۴
چند نکته مهم درباره ادامه توقیف نفتکش انگلیسی

چرا ایران نفتکش انگلیس را آزاد نمی‌کند؟/ شرط‌های پشت پرده آزادی نفتکش بریتانیا چیست؟!

چهارشنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۲۵
کد مطلب: 699940
علی رغم آنکه انگلیس هم نفتکش توقیف شده ایران را آزاد کرد اما به اذعان فرمانده ناو انگلیسی، نفتکش انگلیسی هنوز در توقیف ایران است.
چرا ایران نفتکش انگلیس را آزاد نمی‌کند؟/ شرط‌های پشت پرده آزادی نفتکش بریتانیا چیست؟!
گروه سیاسی جهان نيوز، حسین خان بابازاده: بیش از دو هفته است که خبر آزادی و حرکت نفتکش ایران به سمت مقصد متشر شده اما غرور حاصل از ناکامی و سرخوردگی انگلیس از این راهزنی دریایی باعث شد تا خبر مهم‌تری در این سمت یعنی فضای داخلی ایران کمتر مورد توجه قرار بگیرد. اما روز گذشته خبری از قول فرمانده ناو انگلیسی «اچ‌ام‌اس مونتروز» که اعلام کرد «نفتکش انگلیسی توقیف شده، همچنان در توقیف است» باعث یادآوری و احیای این موضوع مهم شد.

پیرامون این موضوع مهم و مغفول چند نکته ذیل را بخوانید:

1. مرور سریع وقایع مهم اخیر بدین شکل بود که انگلیس در یک راهزنی دریایی، نفتکش ایران را توقیف کرد و با ژست قدرت نمایی از یک توقیف، منتظر باج گیری ماند. اما نه تنها باجی دریافت نکرد بلکه برخلاف انتظاری که داشت، رفتار متقابل عمل خبیثانه‌اش را در اسرع وقت دریافت کرد و در ازای نفتکش متعلق به ایران که در جبل الطارق توقیف کرد، نفتکش آنها در خلیج فارس توسط سپاه پاسداران توقیف شد. این رفتار متقابل در دنیایی که هنوز بسیاری انگلیس را ابرقدرت بلامنازع می نامند و حتی رئیس جمهور ایران هم متاسفانه دائما برای آنها این صفت ابرقدرتی را تکرار می‌کند، در نوع خود بی‌نظیر بود.

2. شاید به غیر از برخی دولتمردان و همچنین برخی از غرب‌زدگان داخلی نه تنها اغلب مردم ایران بلکه سیاستمداران برجسته دنیا، علت این عقب نشینی انگلیس از راهزنی و آزاد کردن نفتکش ایرانی را پاسخ سریع و متقابل ایران می دانند.

3. شق دیگر این واقعه غرور انگیز آن بود که انگلیس ناکام از راهزنی انجام شده، در نهایت و بعد از چندهفته مجبور به رهاسازی نفتکش ایران شد. با اینکه مردم ایران بیش از چهل سال است که عادت کرده اند در مقابل زورگویی کوتاه نیایند، اما این موضوع باب جدیدی از شسکت هیمنه قدرت‌های مدعی دنیا بود که نباید به راحتی از کنار آن گذشت.

4. صحنه مغفول این ماجرا آنجاست که علی رغم آنکه انگلیس هم نفتکش توقیف شده ایران را آزاد کرد اما به اذعان فرمانده ناو انگلیسی، نفتکش انگلیسی هنوز در توقیف ایران است.

این اقدام ایران بیانگر چند نکته مهم است:

الف. رفتار جمهوری اسلامی نشان دهنده آن است که به کشورها اجازه داده نخواهد شد در هیچ حوزه ای به حریم ایران کوچکترین تعرضی انجام دهد.

ب. اگر تعرضی صورت گرفت، بنای جمهوری اسلامی در مقابل تعرض صورت گرفته، مذاکره و خواهش نیست، بلکه اقدام متقابل در سطح ضربه و خسارت دریافتی است. هرچند که در گوشه و کنار مذاکراتی هم صورت خواهد گرفت. اما نفس اعمالی نظیر راهزنی خود نشان دهنده آن است که مذاکره در این باب، صرفا اتلاف وقت است.

ج: اقدام متقابل ایران که برای بسیاری از کشورهای خسارت دیده از انگلیس و امثالهم صرفا یک رویا است، در اینجا تنها یک عمل برای پاسخ و عقب نشینی محسوب می شود. هرچند که بسیاری تا همین جای کار را کافی می‌دانند و معتقد به پایان موضوع و پرهیز از ماجراجویی هستند! به عبارت بهتر انگلیس نفتکش ما را آزاد کرد و ما هم نفتکش انگلیس را آزاد می کنیم. سوالی که در اینجا مطرح می شود آن است که بحث تنبیه برای عدم تکرار تعرض‌ها چه خواهد شد؟ رفتار ایران در ادامه توقیف نفتکش انگلیس مدعی قدرت نظامی به خوبی مشخص می کند که ایران بنای تنبیه این کشور خبیث را دارد تا ابرقدرتان پوشالی بدانند که زمانه تغییر کرده و دوران بزن دررو، قلدری برای باج گیری و یا اصطلاحا نشان دادن زور بازو تمام شده و نه تنها در مقابل یک رفتار اقدام متقابل را در اسرع وقت دریافت می‌کنند بلکه تنبیه مناسب هم جزو دریافتی های آنان خواهد بود. البته که قطعا دشمنان انقلاب اسلامی پس از چندبار آزمایش ایران متوجه شده‌اند که ایران بعد از سال 57 چه تغییری کرده است اما رفتار برخی مسئولان غرب زده که جایگاه جمهوری اسلامی را هنوز نشناخته‌اند، دشمن را جری می‌کند تا از عقب نشینی‌های انجام شده، خارج شده و بار دیگر حالت تهاجم برای ضربه به خطوط قرمز و تعرض به حریم ایران اسلامی بگیرند که البته هربار با هوشیاری رهبرانقلاب اسلامی بیشتر بی آبرو می‌شوند.

د: اینک باید به این سوال پاسخ داد زمان پایان تنبیه انگلیس و آزادی نفت کش آن چه موقعی خواهد بود؟ در اینباره گمانه زنی هایی می توان داشت؛ اول اینکه هرگاه نفتکش ایران به سلامت به سواحل دریایی ایران برگردد دوم؛ ایران دقیقا به اندازه زمانی که نفتکش ایران در توقیف عوامل انگلیس بوده، نفتکش انگلیس را معطل کرده و بعد آزاد کند. سوم؛ آزادی نفتکش انگلیسی می تواند گروگانی باشد تا نتیجه بخش بودن دور جدید مذاکرات با غرب. چهارم؛ ایران در پشت پرده دریافت امتیازات بیشتر و محرمانه دیگری از انگلیس در ازای آزادی نفتکش از آنها طلب کرده و... بنابراین حداقل برای فعالان رسانه ای معلوم نیست که دقیقا کدام گزینه و یا مجموع چند گزینه در برابر دولت انگلیس در حال انجام هست ولی یک چیز قطعی است؛ ایران در حال تنبیه انگلیس است.

هـ: مهم تر از تمام مطالب ذکرشده آن است که همه مباحثی نظیر عزت، قدرت و ظلم ناپذیری ایران اسلامی بر مداری که حضرت سیدالشهداء(ع) ترسیم کرده‌اند، واقع شده و با قدرت هرچه بیشتر به پیش می‌رود. همان که امام راحل فرمودند: «تکلیف ما را حسین بن علی(ع) مشخص کرده است».
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


درود
Iran, Islamic Republic of
امریکا و انگل ستان نیاز به گوشمالی داشتن که سپاه با ساقط کردن پهپاد گلوبال هاوک و توقیف نفتکش انگلیسی اینکار را انجام داد و نشان داد که معادلات قدرت در جهان به نفع شرق تغییر کرده است.
Iran, Islamic Republic of
درود بر دکتر ظریف ودیپلماسی افتخار آفرین وی
Iran, Islamic Republic of
آزادی کشتی نفتکش ایرانی نتیجه دیپلماسی اقتدار آفرین سپاه بود و ربطی به ظریف و دولت نداشت.
Iran, Islamic Republic of
عاقلان دانند.اگه محصول گرو کشی بود باید کشتی انگلیسی هم آزاد شده باشه.
Iran, Islamic Republic of
عاقلان دانند. اگر دکتر ظریف میتونست اصلا چرا توقیف شد. چرا تا زمانی که سپاه وارد عمل نشده بود نتوسته بودن آزاد کنن.
چرا برجام را نتونستن عملیاتی کنن.
چرا بنظر میرسه هیچ طرحیشون در سیاست خارجی نتیجه نمیگیره؟
خخ
Iran, Islamic Republic of
ظریف اگر دیپلماسی موفقی داشت که تحریم نمی شد.
عاقلان دانند که اصولا دشمن خدا شجاعت مقابله با مردان خدا را ندارند
نظر
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
"درود بر دکتر ظریف ودیپلماسی افتخار آفرین وی" مرغ پخته هم از این سخن خنده اش میگیره .
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
ببم‌جان، خودت فهمیدی چی نوشتی؟ ..
نمکدون
Iran, Islamic Republic of
حالت خوبه؟ با خودت چند چندی؟ یه دفعه وسط این همه مطلب ، میزنی دورود؟؟؟؟ الان خود اینا هم نمیتونن از برجام دفاع کنند ، شما چیشو میخوای بدفاعی؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
اینا از خوشونم نمیتونن دفاع کنن، همش تحریم میشن
Iran, Islamic Republic of
خب بعدشم مینوشتین که ایران بابت این توقیف چقدر باید به صاحب بار کشتی غرامت پرداخت کنه
خندیدیم از طنز جدیدت
Iran, Islamic Republic of
سلام علیکم
این کشتی نفتکش انگلیسی را باید در قبال آن تانکهای چفتن درزمان طاغوت خریداری شده ولی تحویل نمی دهند معاوضه شود اگر تحویل نمیدهند باید کشتی نفکش مصادره شود تا ادب شوندو بفهمند که زمان قلدری گذشته است ماهمه ایرانی باهمیم باتشکر
علی
United States
انگلیس باید خسارت چهل روز توقیف نفتکش ملت ایران را بدهد سپس نفکش او را آزاد کنید اول پول خسارت بعد رفع توقیف یادتون نره .
دوباره گول نخورید.ح
مسعود دیپلمات
Iran, Islamic Republic of
رفتار برخی مسئولان غرب زده که جایگاه جمهوری اسلامی را هنوز نشناخته‌اند، دشمن را جری می‌کند که البته هربار با هوشیاری رهبر انقلاب اسلامی بیشتر بی آبرو می‌شوند ولی متاسفانه همچنان بر سر کار هستند....
Iran, Islamic Republic of
واقعا مطلب خوبی بود
رر
Iran, Islamic Republic of
تا نفتكش ايراني كه در جبل الطارق توقيف و بعد ازاد شد به بنادر ايراني بر نگردد ايران اين نفتكش را در توقيف نگاه خواهد داشت!
Iran, Islamic Republic of
فدای امام حسین علیه السلام و فدای رهبری دانا و فدای همه دلاورمردان باغیرت دیپلمات سپاه...
Iran, Islamic Republic of
چون میتونه
صادق
Iran, Islamic Republic of
مواضع روحانی ظریف بسیار محکم قاطع درمقابل امریکا است رهبری معظم تایید فرمودند چرا از مواضع مثبت چیزی منتشر نمیکنید نکندشما هم مانند چپی ها......