کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سخنی با آقایان لاریجانی و روحانی؛

لطفا شبیه احمدی نژاد نباشید!/ صندلی‌های خالی مجمع تشخیص منتظر روسای دو قوه هستند   

10 شهريور 1398 ساعت 14:50

این سوال بوجود می آید که آیا پس از اینکه دوره ریاست این دو شخصیت سیاسی مانند احمدی نژاد تمام شود بازهم شاهد حضور آنان در جلسات مجمع خواهیم بود.


گروه سیاسی جهان نیوز: رئیس جمهور دارای اختیارات فراوانی است. عضویت و اغلب ریاست وی در شوراهای مختلف غیر از قوه مجریه این موضوع را به خوبی نشان می دهد. اما بازهم در حوزه سیاسی برخی از اعضای دولت بیان می کنند که دولت اختیارات کافی ندارد تا به نوعی مطرح شود قصور و کم کاری از دولت نیست و موضوع کمبود اختیارات است. 

یکی از شوراها و مجامعی که رئیس جمهور در آن عضویت دارد، مجمع تشخیص مصلحت نظام است. رئیس جمهور از زمان ریاست مرحوم هاشمی رفسنجانی به جلسات مجمع تشخیص نرفته است. پس از مرحوم هاشمی، مرحوم هاشمی شاهرودی و همچنین چند رئیس موقت به صندلی این مجمع تکیه زده‌اند اما متاسفانه روحانی چهره همیشه غایب این جلسات بوده است. 

بعد از ریاست آیت الله آملی لاریجانی بر جلسات مجمع نیز طبق روال گذشته رئیس جمهور در این جلسات حضور نیافته است. «علی لاریجانی» رئیس مجلس شورای اسلامی نیز از دیگر چهره های سیاسی شاخص است که این روزها کمتر به جلسات مجمع می رود. 

در این باب پیشتر حضور لاریجانی در این جلسات یکی در میان بود اما به نظر می رسد که لاریجانی هم متاسفانه در حال ملحق شدن به روحانی است و کمتر در جلسات حضور می یابد. جالب اینجاست که این دو از لحاظ فکری و سیاسی به هم نزدیک هستند و مجلس و دولت در زمان ریاست این دو شخصیت سیاسی با توجه به این اشتراک فکری کمتر دچار تنش شده و اگر تنشی وجود داشته است از سوی دیگر نمایندگان بوده و لاریجانی در پی برطرف کردن این چالش ها بوده است. 

اما عدم حضور این دو شخصیت سیاسی در جلسات مجمع تشخیص یادآور یک تجربه سیاسی از سوی شخصیتی دیگر است. این شخص فردی نیست جز «محمود احمدی نژاد». احمدی نژاد رئیس دولت های نهم و دهم نیز به مانند حسن روحانی در زمان ریاست جمهوری از جمله غائبان جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام بود. در همان زمان شایعاتی مطرح بود که اختلافات سیاسی میان احمدی نژاد و مرحوم هاشمی که روزگاری در انتخابات نهم مجلس به عنوان کاندیدای رقیب یکدیگر بودند علت عدم حضور رئیس جمهور وقت در جلسات بود. اما این موضوع و ادعا به نوعی بعد از اینکه دور دوم احمدی نژاد به اتمام رسید و وی در جلسات به طور مداوم و مستمر حضور یافت، بسیار کم رنگ شد.

درواقع درحالی که احمدی نژاد در زمان ریاست جمهوری غیبت های مکرری در جلسات مجمع داشت پس از آن نه تنها غیبت نکرد بلکه هیچ کدام از جلسات مجمع را نیز از دست نمی دهد. به نظر می رسد که احمدی نژاد جلسات مجمع را یکی از راه های باقی ماندن در ساختار سیاسی کشور می داند و از این رو در تمامی جلسات سعی می کند حضور جدی داشته باشد. البته حضور وی در جلسات مجمع خود به خود حاشیه هایی داشته است و بی توجهی برخی از اعضای مجمع به وی در جلسه از تیررس دوربین عکاسان خبری دور نمانده است. 

با این اوصاف این سئوال بوجود می آید که آیا پس از اینکه دوره ریاست این دو شخصیت سیاسی مانند احمدی نژاد تمام شود بازهم شاهد حضور آنان در جلسات مجمع خواهیم بود. اما سئوال اصلی اینجاست که آیا در زمانی که روحانی و لاریجانی در راس قدرت دو قوه هستند و می توانند تصمیمات ارزنده ای با حضور دیگر اعضای سیاسی بگیرند حضورشان در این مجمع اثرگذار تر نیست؟ از سوی دیگر آیا این شخصیت های سیاسی می خواهند راه رفته و تجربه تلخ احمدی نژاد را تکرار کنند. موضوعی که صورت خوشی برای وجهه سیاسی این شخصیت ها ندارد. به هر جهت باید منتظر بود دید که آنان راه احمدی نژاد را در این موضوع خاص ادامه می دهند یا نه!


کد مطلب: 699658

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/report/699658/لطفا-شبیه-احمدی-نژاد-نباشید-صندلی-های-خالی-مجمع-تشخیص-منتظر-روسای-دو-قوه-هستند

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com