کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

باز هم سروصدا برای یک محکوم امنیتی؛

درباره جرائم مرضیه امیری چه می‌دانید؟/ از فراخوان برای تجمعات غیرقانونی تا حمایت از دراویش و محمد ثلاث

5 شهريور 1398 ساعت 15:24

در جریان حوادث دی ماه 96 که منجر به بازداشت و محکومیت تعدادی از آشوبگران شد، مرضیه امیری نقش فعالی در ساماندهی تجمعات در اعتراض به بازداشت آشوبگران داشت.


گروه جامعه جهان نیوز: روز شنبه سمیرا امیری، خواهر مرضیه امیری از متهمان امنیتی، محکومیت او در دادگاه بدوی به حبس و شلاق را اعلام کرد.

متعاقب انتشار این خبر، عده‌ای که از محتوای جرائم امیری بی‌خبر بودند و یا قصد انحراف افکار عمومی از واقعیت اتهامات او را داشتند، مدعی شدند امیری به جرم پوشش خبری یک تجمع به مناسبت روز کارگر بازداشت و محکوم شده و هیچ جرمی مرتکب نشده است.

اما یافته‌های خبرنگار جهان نیوز از صفحات اجتماعی متعلق به مرضیه امیری حاکی است او نه به عنوان یک خبرنگار، بلکه به عنوان یکی از عوامل فعال و فراخوان‌دهنده برای این تجمع غیرقانونی در آن حضور داشته است.

محتوای صفحات اجتماعی متعلق به امیری نشان می‌دهد او از فعالان چپ مارکسیستی دانشگاه تهران است که در تعدادی از تجمع‌های غیرقانونی علیه نظام در سالهای اخیر، نقش فعال داشته است.

امیری در تجمع غیرقانونی 11 اردیبهشت 98 در میدان بهارستان از افراد فعال و مؤثر در فراخوان و دعوت به تجمع بود که در نهایت پس از این تجمع بازداشت شد. اما این تنها مورد از سوابق حضور مرضیه امیری در تجمعات غیرقانونی علیه نظام نیست. به عنوان مثال در جریان حوادث دی ماه 96 که منجر به بازداشت و محکومیت تعدادی از آشوبگران شد، مرضیه امیری نقش فعالی در ساماندهی تجمعات در اعتراض به بازداشت آشوبگران داشت.

همچنین بعد از فتنه دراویش و حمله وحشیانه اتوبوس محمد ثلاث که منجر به شهادت تعدادی از نیروهای انتظامی و بسیجی شد، باز هم مرضیه امیری با تعدادی از عناصر اصلی چپ مارکسیستی دانشگاه تهران تجمعی غیرقانونی در مقابل دانشگاه شریف در حمایت از دراویش و محمد ثالث قاتل ترتیب داد. در صفحات امیری، مطالبی در حمایت از رامین حسین پناهی از عناصر گروهک تروریستی و تجزیه‌طلب کومله بوده است.

جریان‌سازی با ادعای شکنجه اسماعیل بخشی از بازداشت شدگان هفت‌تپه از دیگر فعالیتهای مرضیه امیری است. او در برجسته‌سازی کمپین‌های جریانهای چپ در دامن زدن به اعتراضهای کارگری، موج‌سازی از فراخوان اداره شورایی جامعه کارگری و نه به جمهوری اسلامی (از شعارهای اصلی مارکسیستها) نیز به صورت فعال عمل کرده است.

فعالیت در کمپین چهارشنبه‌های سفید و دختران انقلاب و دعوت به کشف حجاب از دیگر اقدامات مرضیه امیری است.

به گفته خواهر مرضیه امیری او علاوه بر حبس به مجازات شلاق نیز محکوم شده است که ظاهراً این مجازات به علت نگهداری مشروبات الکلی دست‌ساز برای او در نظر گرفته شده و ارتباطی با جرائم امنیتی وی ندارد.

یک دانشجوی دانشگاه تهران که در جریان برخی فعالیتها و ارتباطات مرضیه امیری بوده است، به خبرنگار  جهان نیوز گفت: از انجام برخی جرائم توسط امیری تا زمان بازداشت او، یک تا دو سال می‌گذشته و در این مدت، نهادهای امنیتی به او تذکرهای لازم را داده بودند. به عنوان مثال پارسال در اسفند ماه امیری در تجمع روز زن مقابل وزارت کار بازداشت شد اما پس از مدت کوتاه آزاد شد.

علاوه بر این، برغم ادعای محکومیت امیری به ۱۰ سال حبس، از مجموع مجازات حبس امیری، شش سال از این مدت قابل اجرا است که البته این حکم نیز قابل واخواهی در دادگاه تجدیدنظر است.


کد مطلب: 699245

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/report/699245/درباره-جرائم-مرضیه-امیری-می-دانید-فراخوان-تجمعات-غیرقانونی-حمایت-دراویش-محمد-ثلاث

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com