کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

درباره توصیه مهم رهبرانقلاب به دولت؛

دولت در دوسال باقیمانده دست از حاشیه‌ها برمی‌دارد؟

5 شهريور 1398 ساعت 18:16

آنچه امروز مهم جلوه می کند فرصتی است که دولت دوازدهم دارد. دو سال آینده یکی از مهمترین سالهایی است که دولت دوازدهم باید از آن استفاده کند تا بتواند به انتقادات پاسخ مثبت بدهد و مشکلات را حل کند. درواقع دولت اگر می خواهد از خود عملکرد مثبتی با همه این مشکلات به جا بگذارد بایستی به این دو سال به عنوان فرصت طلایی نگاه کند.


گروه سیاسی جهان نیوز: دولت به عنوان قوه ای که اختیارات بسیاری دارد و بیشترین مسئولیت در کشور بر عهده این قوه است بایستی بدون کمترین حاشیه‌سازی و حاشیه پردازی به فعالیت خود ادامه دهد. برنامه ریزی و اجرای بسیاری از امور بایستی با دقت و صبر و تامل کامل صورت گیرد اما اینکه دولت خود را وارد حاشیه می کند به نظر می رسد یک جای کار می لنگد. 

در گذشته حاشیه سازی‌ها در برخی از دولت‌ها به طور کل باعث فراموشی اهداف عالی کشور می شد. جمله هر 9 روز یک بحران در دولت اصلاحات دیگر برای بسیاری یک ضرب المثل سیاسی شده است که درباره دولت‌های حاشیه ساز استفاده می شود. غوغاسالاری بخشی از سیاست های همیشگی اصلاح طلبان بوده و هست و در واقع خمیر نان این جریان سیاسی از درون دعواهای سیاسی ورز می آید. 

در دولت نهم و دهم هم حاشیه سازی‌های زیادی را شاهد بودیم. حواشی که بعضا مجلس و دولت را هم با یکدیگر درگیر می کرد و پس از مدتی این جنجال‌ها به جامعه سرایت می یافت. در واقع یکی از تاکتیک‌های دولت دهم این بود که برخی از سیاستمدار حاشیه ساز با صحبت های جنجالی و مبهم برای مدتی جامعه و فضای سیاسی را درگیر خود می کردند و پس از مدتی که فضا آشفته می شد، یا حرف خود را پس می گرفتند یا بیان می کردند که منظورشان چیز دیگری بوده است.

در دولت یازدهم و دوازهم هم کم حاشیه نداشته‌ایم. استعفای اعضای کابینه دولت، بحث‌های درون قوه میان رئیس جمهور و معاون اول، برخی از مفاسدی که این روزها از برخی مسئولان دولتی فاش می شود و ... جزو حاشیه هایی است که در دولت دوازدهم دیده می شود. برخورد تند رئیس جمهور با منتقدان در حالی که وی بیان می کرد که دولتش با آغوش باز از انتقادات استقبال می کند، از جمله دیگر موارد حاشیه ساز دولت های روحانی است. 

اما همانطور که گفته شد دولتی که بیشتر رو به سوی کار اجرایی دارد کمتر خود را درگیر حاشیه می کند. درواقع بسیاری از کارشناسان سیاسی نیز مطرح می کنند که دولتی که کم حاشیه تر است بیشتر درگیر کار عملیاتی و اجرایی است و قوه مجریه‌ای که برخی از اعضای کلیدی آن به حاشیه سازی و جنجال آفرینی می پردازند کمتر عملکرد مثبتی از خود به جای می گذارد. 

رهبر انقلاب اسلامی نیز در دیدار اخیر با اعضای هئیت دولت یکی دیگر از آفات دولتها در طول سالهای مختلف را «گرفتار شدن به فروع و حواشی» دانستند و گفتند: «دولت در این دو سال باقیمانده، از حواشی و مسائل فرعی که متأسفانه با ظهور فضای مجازی، امکان آن بیشتر هم شده است، فاصله بگیرد و مسائل اصلی را در اولویت کاری خود قرار دهد.» 

ایشان با اشاره به گذشت شش سال از عمر دولت، تأکید کردند: دو سال باقیمانده از دوران دولت، مدت زمان کمی نیست و باید به دور از گرفتار شدن در برخی آفات، مسائل مهم کشور را «اولویت بندی»، و اولویت‌ها را یک به یک پیگیری کرد.

توصیه دیگر رهبر معظم انقلاب به اعضای هئیت دولت بالا بردن صبر و شکیبایی در امور است. رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه قوه مجریه میاندار و عهده دار وظیفه سنگین اداره کشور است، خاطرنشان کردند: همه باید به این واقعیت توجه کنند البته مسئولان دولتی نیز باید صبر و تحمل خود را افزایش دهند و برای کوچکترین موضوع یا مشکلی، بی تابی نکنند.

خصوصا در حوزه استعفاها برخی از وزرا دیده می‌شود که با توجه به اینکه این روزها مردم باید مطالباتی از دولتمردان داشته باشند، با هر انتقادی برخی از این افراد موضوع استعفا را مطرح می کنند. درواقع استعفا به ابزاری برای کم کردن انتقادات از این افراد شده است.

آنچه امروز مهم جلوه می کند فرصتی است که دولت دوازدهم دارد. دو سال آینده یکی از مهمترین سالهایی است که دولت دوازدهم باید از آن استفاده کند تا بتواند به انتقادات پاسخ مثبت بدهد و مشکلات را حل کند. درواقع دولت اگر می خواهد از خود عملکرد مثبتی با همه این مشکلات به جا بگذارد بایستی به این دو سال به عنوان فرصت طلایی نگاه کند. 

از سوی دیگر حتی در این زمینه منتقدان هم با توجه به شرایط اقتصادی و معیشتی که وجود دارد، مانند گذشته با تب و تاب به انتقاد از دولت نمی پردازند و انتقادات کاهش یافته است. بنابراین دولت در این دو سال بایستی به برنامه و خصوصا وعده هایی که داده است متمرکز شود. با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری امروز دولت بایستی مسائل اصلی را تعیین و هدفگذاری برای اجرای آن را صورت گیرد. البته این کار نیز برای دولت بسیار آسان است چراکه رهبر انقلاب در سخنرانی های مختلف راهبرد اصلی نظام و اهداف را مشخص کرده است. در سخنان اخیر ایشان با اعضای هئیت دولت بسیاری از اولویت‌های قوه مجریه مشخص و تعیین شد و دولت بایستی در این دو سال این موارد را عملیاتی و محقق کند.


کد مطلب: 698996

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/report/698996/دولت-دوسال-باقیمانده-دست-حاشیه-ها-برمی-دارد

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com