جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۸
۵۷
بعد از گذشت سه سال از اجرای برجام و خروج آمریکا؛

افتخار جدید دولت مدعی فهم زبان دنیا رونمایی شد؛ حذف گزینه موشکی از بسته پیشنهادی فرانسه/ وقتی توهین به یک ملت بزرگ پیروزی جا زده می‌شود/ مذاکرات دوباره با کدخدا در راه است؟!

يکشنبه ۳ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۲۰
کد مطلب: 698988
در حقیقت به جای حرکت ایران بعد از گذشت چندسال از نقطه صفر به سمت اعداد مثبت، اروپایی ها موضع ایران را به نقاط منفی سیر داده و با منت گذاری ایران را از اعداد منفی به سمت صفر نزدیک می کنند و دولتمردان این توهین و فریبکاری را پیروزی توصیف می کنند.
افتخار جدید دولت مدعی فهم زبان دنیا رونمایی شد؛ حذف گزینه موشکی از بسته پیشنهادی فرانسه/ وقتی توهین به یک ملت بزرگ پیروزی جا زده می‌شود/ مذاکرات دوباره با کدخدا در راه است؟!
گروه سیاسی جهان نيوز، حسین خان بابازاده: چندی پیش بنا به اعلام منابع رسانه‌ای داخلی و خارجی، پاریس به عنوان یکی از شرکای امریکا و همچنین اعضای باقیمانده در برجام و مشتاق به اجرای این توافق، در پیشنهادی توهین‌آمیز و فریبکارانه مدعی شده بود که فرانسه ۵ میلیارد دلار و باقی اعضای برجام ۱۰ میلیارد دلار نقدینگی اینستکس را تأمین خواهند کرد و ایران باید در ازای این وعده نسیه، برنامه موشکی و قدرت منطقه‌ای خود را متوقف کرده و محدودیت‌های صنعت هسته‌ای خود را نیز دائمی ‌کند!

اما اینک روزنامه ایران در شماره امروز خود درباره دستاورد سفر ظریف به فرانسه و دیدار با مکرون نوشته است: «گفت‌وگوهای فشرده حسن روحانی و امانوئل مکرون، رؤسای جمهور ایران و فرانسه در هفته‌های اخیر در حالی به تبادل بسته‌های پیشنهادی با هدف حفظ برجام انجامیده است که امکان وقوع نقطه عطف جدیدی در مذاکرات دو کشور پیرامون این موضوع و در ابعادی جدی‌تر مطرح شده است. عقب‌نشینی فرانسه از خواسته خود مبنی بر مذاکره پیرامون فعالیت‌های موشکی ایران، جدیدترین تحولی است که در روند مذاکرات جاری تهران و پاریس روی داده است. چه این موضوع جزو سه‌ پیش‌شرط مقام‌های پاریسی در بسته پیشنهادی به تهران در ازای ارائه کمک‌های اقتصادی بود که طبق اطلاعات به دست آمده در نتیجه دیپلماسی مبتکرانه تهران از روی میز گفت‌وگوها کنار رفته است».

در ادامه گزارش ارگان رسانه ای دولت آمده است: «بنابر اطلاعاتی که منابع آگاه در اختیار «ایران» قرار دادند، در  گفت‌وگوهای اخیر مقام‌های ایرانی و فرانسوی که با ملاقات خصوصی ظریف و مکرون پشت درهای بسته پیشرفت بیشتری یافته، پاریس از شروط اولیه خود یعنی درخواست برای مذاکره درباره فعالیت‌های موشکی ایران عقب‌نشینی کرده است و تمام توجه مسئولان تصمیم‌گیر سیاست خارجی فرانسوی بر یافتن راهکار مالی جهت محقق کردن منافع اقتصادی تهران متمرکز شده است. ناگفته پیداست بسته پیشنهادی ایران که بی تردید با رد گزینه‌های پیشنهادی پاریس همراه بوده است، به پایه‌ای برای تداوم نتیجه‌بخش مذاکراتی سازنده تبدیل شده است. این گفته ظریف ساعتی بعد از دیدار مکرون در پاریس که «پیشنهادهای رئیس جمهوری فرانسه، پیشنهادهای خوبی برای نجات توافق هسته‌ای است»، نشان داد دیپلماسی مبتکرانه تهران چه اندازه در حساس‌ترین پیچ اجرای برجام به کار آمده است».

باید گفت آن پیشنهاد گفته شده فرانسه از آن جهت توهین‌آمیز و فریبکارانه است که طرف اروپایی در برجام متعهد شده بود که ضمن خرید نفت از ایران و پرداخت پول آن، تبادلات بانکی را نیز برقرار کرده و همچنین کالاهای تحریمی ‌را با ایران مبادله کند؛ اما اعضای اروپایی برجام طبق سازوکار اینستکس، به هیچ عنوان از ایران نفت نمی‌خرند و تبادلات بانکی را نیز برقرار نمی‌کنند؛ بلکه صرفاً از طریق این کانال، در ازای خرید نفت ایران توسط کشورهای غیراروپایی، به جای پرداخت پول، در اقدامی توهین آمیز صرفاً غذا و دارو (اقلام غیرتحریمی آمریکا) را در اختیار ایران قرار می‌دهند! این پیشنهاد جدید یعنی مبلغ ۱۵ میلیارد دلار در حسابی با مدیریت و اختیار طرف اروپایی گرو می‌ماند و ایران باید در ازای این حرکت نمایشی، ظاهرا بخش‌های از صنعت موشکی و قدرت منطقه‌ای خود را متوقف کند!

فارغ از قسمت اول موضوع یعنی توهین آمیز بودن پیشنهاد فرانسه، اما گزارش امروز ارگان رسانه‌ای دولت درباره به اصطلاح دستاورد «حذف گزینه موشکی» نگران کننده‌تر است و در این باره ضمن عرض خداقوت(!) به مسئولان دولت مدعی تدبیر و اهل فهم زبان دنیا، باید متاسف شد. پس از گذشت بیش از سه سال از تاریخ اجرای سند پرنقص برجام که از دل همین سند پرنقص و نامتوازن هم به اعتراف ظریف چیزی عاید ایران نشد، دولت دوازدهم از جنازه برجام هم دل نمی‌کند و نه تنها بعد از خروج آمریکا از برجام اقدام متقابلی انجام نداد بلکه یک سال به اروپایی ها فرصت داد. با پایان آن یک سال و تکان نخوردن اروپایی‌ها، ایران به کاهش جزئی تعهدات برجامی رو آورد که البته در این باره هم هر چند روز یک بار به اروپایی ها وعده برگشت از همین تعهدات را بنا به شرایطی می‌دهند. در جدیدترین دستاورد مدعیان دیپلماسی که این روزها روابط ویژه‌ای با پلیس بد مذاکرات برقرار کرده اند، آب نبات‌های فرانسه با پیش شرط هایی خباثت آلود موضوع مذاکره قرار گرفته و یکی از دستاوردها را تا اینجای کار «حذف گزینه موشکی از بسته پیشنهادی فرانسه» معرفی و به آن افتخار می‌کنند. شبیه به آن چیزی که بعد از باقی ماندن تحریم‌ها و ضربه به منافع ملی، ثمره ایران را نه رفع تحریم‌ها که پیروزی اخلاقی بیان کردند!

ظاهرا روند عقب نشینی دولت آقای روحانی بدون ترمز است. به زبان ساده تر پس از سه سال آسیب به برخی بخش‌های منافع ملی، امروز به نقطه ای رسیدیم که اروپای عهدشکن برای اجرای وظایف مرتبط توافق هسته ای شرایط جدید مانند گفتگوی موشکی و منطقه ای می گذارد و مسئولان دولت با خوشحالی زایدالوصفی، حذف همان شروط(!) را پیروزی قلمداد می کنند. در حقیقت به جای حرکت ایران بعد از گذشت چندسال از نقطه صفر به سمت اعداد مثبت، اروپایی ها موضع ایران را به نقاط منفی سیر داده و با منت گذاری ایران را از اعداد منفی به سمت صفر نزدیک می کنند و دولتمردان این توهین و فریبکاری را پیروزی توصیف می کنند. هرچند افرادی نظیر شمخانی از امضای برجام اعلام پشیمانی کردند و یا برخی دیگر اعتماد به امریکا را دیوانگی نامیدند اما دست خالی آنان در شش سال گذشته باعث می شود نتوانند از برجام دل بکنند و مهر پایانی بر آن بزنند و به امید اجرای برجام با هر ساز اروپایی‌های همراه آمریکا همراهی کنند.

حرف آخر و سوال پایانی آن است که هرچند حجم اظهارات دولتمردان علیه مسئولان فعلی امریکا به طور چشمگیری زیاد شده و این موضوع بر خلاف رویه چندسال پیش آنها در مودب خواندن و قابل اعتماد دانستن طرف آمریکایی است، اما چه خوب است مسئولان دولتی صادقانه پاسخ دهند که قرار است این مذاکرات را به مذاکره با آمریکا ختم کنند؟ چرا که اولا: هرچند به صورت ظاهری اما فرانسه کماکان در برجام حاضر است، دوما: قرائن نشان می دهد که پیشنهادات فرانسه پیشنهادهای ترامپ است. پس با این فروض و حال که دولت مشتاقانه در حال مذاکره با مکرون است، باید پرسید آیا بنای این را ندارند که در قدم بعدی بار دیگر واسطه ها را کنار بگذارند و مجددا به سمت خود کدخدا بروند؟
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


مهرداد
Iran, Islamic Republic of
اروپا باید به تعهدات برجامی خودش عمل نماید برجام قابل مذاکره مجدد نیست .
سعید110
Iran, Islamic Republic of
یازده تعهد برجامی اروپا پر!
اروپا از تعهدات برجامی خود و با کمک ظریف خلاص شد!
ظریف همینجوری همه چیز مملکت را بطور غیر قابل بازگشتی بر باد داده و در صورت تداوم اختیارات، بر باد خواهد داد. در واقع رویکرد ظریف همان رویکرد منتهی به برجام است!
Iran, Islamic Republic of
آقای ظریف اجازه بدهید اول تکلیف برجام نافرجام مشخص شود بعدا سراغ گزینه های دیگر بروید.
Iran, Islamic Republic of
عجله با تمام سرعت چون به انتخابات زیاد نمونده البته فرقی نداره اگر ترامپ بتونه خارج بشه و بزن زیر همه چی ما هم می تونیم با تعویض دولت بزنیم زیر همه چی تحریم که هستیم هسته ای نداریم پلومن که دستمون نمی گیره
Iran, Islamic Republic of
پس کی راه آمریکا باز می شه دلومن آب شد!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
سه موضوع ، هسته ای ؛ موشکی ، منطقه ای !
هسته ای که دود شده بود، موشکی هم که از دستور کار خارج شده!پس قراره معامله بر سر مسائل منطقه ای باشه! خب شما حساب کنید که قراره همون اتفاقی که در مورد هسته ای برای ایران افتاد درمورد قدرت های منطقه ای هم بیفته!!!
Iran, Islamic Republic of
تعهدات برجامی طرفین به کنار.حضرات بفرمایند که بدون برجام و یا حتی با برجام، مردم ایران در تنگنای اقتصادی می باشند یا نه...؟!!
Iran, Islamic Republic of
خدا بخیر کنه.!!
Iran, Islamic Republic of
علی برکت الله !
کلاه گشاد برجام
Iran, Islamic Republic of
بحث موشکی که بحث امنیت ملی ماست و قابل مذاکره و معامله نیست و بحث هسته ای هم با برجام خاتمه یافت و قابل مذاکره دوباره نیست و فقط اروپا باید برجام را اجرا نماید.
Romania
مشکل ما دولت پاریس یا واشنگتن نیست. مشکل ما سیاستسواران بی هویت مرعوب و مشتاق مذاکرزه به زبان دنیا است.
قحطی صابون و آب برای شستن صورتها!
Iran, Islamic Republic of
برجام مورد تایید مردم وهمه مسئولین کشور بوده وباید عینا همان توافق اجرایی شود
Iran, Islamic Republic of
شما حسن روحانی یا جهانگیری نیستی؟
Iran, Islamic Republic of
بابا اینا درست بشو نیستن/ خیالتون راحت/ اینا درس خونده های امریکا و انگلیس هستن/ دیالوگ ماندگار قلاده های طلا رو نگاه کنید کار دستتون میاد/ دیگه از دست روحانی وظریف هم حرص نمی خورید
Norway
دولت روحانی با کنار گذاشتن اقتصاد داخلی خودش را با گره زدن به درآمدهای نفتی به دار آویخت.!!!
مهرزاد
Iran, Islamic Republic of
البته مردم هم دارن با این طناب اذیت میشن ها/ میدونی اجاره خونه 3 برابری یعنی چی؟؟؟؟ گوشت کیلو 100 تومن! / پراید 40 میلیونی
م/م
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
مكي جون ديدار من صرفا مصرف داخلي است كه دلخوش باشند كه اروپا با من است...
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
انتخابات نزدیک است ومدعیان حمایت از دولت اصلاح طلبان هیچ عملکردی در دست ندارند...
Iran, Islamic Republic of
بله تا چشمتون دربیاد مذاکره میکنن
آب و صابون ظاهرا چشمتون را سوزونده!!
Iran, Islamic Republic of
شاید، ولی به قول عشقتون (سابق رو میگما) آب و بریز اونجا که یه مقدار میسوزه عزیزم
خخ
Iran, Islamic Republic of
پوست موز فرانسوی است دوباره باید زمین بخوریم .!!!!؟
Iran, Islamic Republic of
دست خالي بر گشت!!
Iran, Islamic Republic of
عشقش اينه كه چند عكس با روساي جمهور بگير بياد قمپزشو در كند!!!
ع ق
Iran, Islamic Republic of
فقط خدا به ما تا اتمام کار این دولت صبر جمیل بدهد . صنعت هسته ای تعطیل رکود در بخش تولید و رشد بیکاری و اقتصاد درمانده حاصل دانستن زبان دنیا .
Iran, Islamic Republic of
..
Saudi Arabia
تا دیروز می گفتند بدون کدخدا نمی شه امروز دوباره سراغ نوکران کدخدا وپلیس بد رفته اند
امیر
Netherlands
...
ممد
United States
گهی زین به پشت و گهی زین به پشت!!!
امامی
Iran, Islamic Republic of
از ماست که برماست؛ تا زمانی که فرهنگ سیاسی ما تا این اندازه است که در انتخابات بگوییم که به کسی رای بدیم که نگه روسری سرتان بکنین و به کسی رای ندیم که ممکنه چادر رو اجبار کنه، وضعیت کشور از این بهتر نمیشه.
جانباز جنگ
Iran, Islamic Republic of
.....
محمد
Iran, Islamic Republic of
سلام
ملت فهیم وغیور ایران که سابقه ی هشت سال دفاع جانانه از کیان کشور و اسلام عزیز را در کارنامه خود دارد به هیچ وجه گول فریب های اروپا و امریکا را نمی خورد ....
صدرایی
Iran, Islamic Republic of
دعا کنیم و تلاش کنیم که خدا راه نجات برایمان قدر دهد
United States
....
Iran, Islamic Republic of
سوال من اینه که نظام با این حد از اقتدار، چرا جلوی تکروی و تخطی از خطوط تعیین شده توسط دولت را نمیگیره
Iran, Islamic Republic of
جهان نیوز حالت خوب است ؟
دیشب تصویر ایشان یعنی اقای ظریف را که در حال سوار شدن به هواپیما بود در تلویزیون نشان دادند و مجری گفت عازم سفر چین میباشند !
امروز معلوم شد ایشان از دیشب تا حالا در محل مذاکرات گروه هفت در فرانسه تشریف دارند و شما مشغول اینگونه تحلیلهای ......هستید ؟!!!!!
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
امور دفاعی و موشک ها در اختیار دولت نیست لذا نمی توانستند در این باره مذاکره کنند....
United Kingdom
...
United Kingdom
...
Romania
چنانچه دولت مجددا همان روش قبلی رو ادامه دهد که غیر شکست و از بین بردن عزت کشور چیزی عاید نشد و الان بطرز مرموزانه از اصول انقلابی عقب نشینی کند بلافاصله باید روحانی و دولتش استیضاح گردند.
Iran, Islamic Republic of
....
رضا
Iran, Islamic Republic of
هر وقت ظریف میره برای مذاکره تن و بدنم میلرزه ... معلوم نیست باز میخوان چه دستاوردی برامون بعمل بیارن..!!!!!
United Kingdom

ظریف باید برود .....
هما
Iran, Islamic Republic of
مذاكره براي چي آخه ؟ بيكاري و فقر و تحريم نبودن دارو و صف گوشت يخي برزيلي خيلي حال ميده حيف نيست با مذاكره تحريم ها برداشته بشه و دلار پائين بياد ؟!
ترکمنچای
Iran, Islamic Republic of
مگر با 6 سال مذاکره و برجام تحریم ها لغو شدند که حالا انتظار دارید لغو بشوند ؟!
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
ترامپ داره دنیا را بازی میده... میگفتن ترامپ دیوانه ست حالا فهمیدیم باهوش ترین است...
Iran, Islamic Republic of
آقا اجاز دادند برن مذاکره کنند شما چرا نگران هستید ...
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
اجازه دادن مذاكره كنند نه اينكه كشور را 6 سال در گير مذاكره بيحاصل كنند و حيثيت و افتخارت انقلاب را به باد فنا بدهند ...!!
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
توافق هسته ايي برجام بي فرجام بعد از شش سال از كما خارج شد و رفت به عالم هپروت ديگه شوك و CPR اثر بخش نيست بيخود وزارت خارجه دست و پا نزنه هزينه اضافه به كشور تحميل نكنه برود ...
Iran, Islamic Republic of
مسلما دولت و آقای ظریف بدون اجازه رهبر کاری نمیکنند جای نگرانی نیست