کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بعد از گذشت سه سال از اجرای برجام و خروج آمریکا؛

افتخار جدید دولت مدعی فهم زبان دنیا رونمایی شد؛ حذف گزینه موشکی از بسته پیشنهادی فرانسه/ وقتی توهین به یک ملت بزرگ پیروزی جا زده می‌شود/ مذاکرات دوباره با کدخدا در راه است؟!

3 شهريور 1398 ساعت 10:20

در حقیقت به جای حرکت ایران بعد از گذشت چندسال از نقطه صفر به سمت اعداد مثبت، اروپایی ها موضع ایران را به نقاط منفی سیر داده و با منت گذاری ایران را از اعداد منفی به سمت صفر نزدیک می کنند و دولتمردان این توهین و فریبکاری را پیروزی توصیف می کنند.


گروه سیاسی جهان نیوز، حسین خان بابازاده: چندی پیش بنا به اعلام منابع رسانه‌ای داخلی و خارجی، پاریس به عنوان یکی از شرکای امریکا و همچنین اعضای باقیمانده در برجام و مشتاق به اجرای این توافق، در پیشنهادی توهین‌آمیز و فریبکارانه مدعی شده بود که فرانسه ۵ میلیارد دلار و باقی اعضای برجام ۱۰ میلیارد دلار نقدینگی اینستکس را تأمین خواهند کرد و ایران باید در ازای این وعده نسیه، برنامه موشکی و قدرت منطقه‌ای خود را متوقف کرده و محدودیت‌های صنعت هسته‌ای خود را نیز دائمی ‌کند!

اما اینک روزنامه ایران در شماره امروز خود درباره دستاورد سفر ظریف به فرانسه و دیدار با مکرون نوشته است: «گفت‌وگوهای فشرده حسن روحانی و امانوئل مکرون، رؤسای جمهور ایران و فرانسه در هفته‌های اخیر در حالی به تبادل بسته‌های پیشنهادی با هدف حفظ برجام انجامیده است که امکان وقوع نقطه عطف جدیدی در مذاکرات دو کشور پیرامون این موضوع و در ابعادی جدی‌تر مطرح شده است. عقب‌نشینی فرانسه از خواسته خود مبنی بر مذاکره پیرامون فعالیت‌های موشکی ایران، جدیدترین تحولی است که در روند مذاکرات جاری تهران و پاریس روی داده است. چه این موضوع جزو سه‌ پیش‌شرط مقام‌های پاریسی در بسته پیشنهادی به تهران در ازای ارائه کمک‌های اقتصادی بود که طبق اطلاعات به دست آمده در نتیجه دیپلماسی مبتکرانه تهران از روی میز گفت‌وگوها کنار رفته است».

در ادامه گزارش ارگان رسانه ای دولت آمده است: «بنابر اطلاعاتی که منابع آگاه در اختیار «ایران» قرار دادند، در  گفت‌وگوهای اخیر مقام‌های ایرانی و فرانسوی که با ملاقات خصوصی ظریف و مکرون پشت درهای بسته پیشرفت بیشتری یافته، پاریس از شروط اولیه خود یعنی درخواست برای مذاکره درباره فعالیت‌های موشکی ایران عقب‌نشینی کرده است و تمام توجه مسئولان تصمیم‌گیر سیاست خارجی فرانسوی بر یافتن راهکار مالی جهت محقق کردن منافع اقتصادی تهران متمرکز شده است. ناگفته پیداست بسته پیشنهادی ایران که بی تردید با رد گزینه‌های پیشنهادی پاریس همراه بوده است، به پایه‌ای برای تداوم نتیجه‌بخش مذاکراتی سازنده تبدیل شده است. این گفته ظریف ساعتی بعد از دیدار مکرون در پاریس که «پیشنهادهای رئیس جمهوری فرانسه، پیشنهادهای خوبی برای نجات توافق هسته‌ای است»، نشان داد دیپلماسی مبتکرانه تهران چه اندازه در حساس‌ترین پیچ اجرای برجام به کار آمده است».

باید گفت آن پیشنهاد گفته شده فرانسه از آن جهت توهین‌آمیز و فریبکارانه است که طرف اروپایی در برجام متعهد شده بود که ضمن خرید نفت از ایران و پرداخت پول آن، تبادلات بانکی را نیز برقرار کرده و همچنین کالاهای تحریمی ‌را با ایران مبادله کند؛ اما اعضای اروپایی برجام طبق سازوکار اینستکس، به هیچ عنوان از ایران نفت نمی‌خرند و تبادلات بانکی را نیز برقرار نمی‌کنند؛ بلکه صرفاً از طریق این کانال، در ازای خرید نفت ایران توسط کشورهای غیراروپایی، به جای پرداخت پول، در اقدامی توهین آمیز صرفاً غذا و دارو (اقلام غیرتحریمی آمریکا) را در اختیار ایران قرار می‌دهند! این پیشنهاد جدید یعنی مبلغ ۱۵ میلیارد دلار در حسابی با مدیریت و اختیار طرف اروپایی گرو می‌ماند و ایران باید در ازای این حرکت نمایشی، ظاهرا بخش‌های از صنعت موشکی و قدرت منطقه‌ای خود را متوقف کند!

فارغ از قسمت اول موضوع یعنی توهین آمیز بودن پیشنهاد فرانسه، اما گزارش امروز ارگان رسانه‌ای دولت درباره به اصطلاح دستاورد «حذف گزینه موشکی» نگران کننده‌تر است و در این باره ضمن عرض خداقوت(!) به مسئولان دولت مدعی تدبیر و اهل فهم زبان دنیا، باید متاسف شد. پس از گذشت بیش از سه سال از تاریخ اجرای سند پرنقص برجام که از دل همین سند پرنقص و نامتوازن هم به اعتراف ظریف چیزی عاید ایران نشد، دولت دوازدهم از جنازه برجام هم دل نمی‌کند و نه تنها بعد از خروج آمریکا از برجام اقدام متقابلی انجام نداد بلکه یک سال به اروپایی ها فرصت داد. با پایان آن یک سال و تکان نخوردن اروپایی‌ها، ایران به کاهش جزئی تعهدات برجامی رو آورد که البته در این باره هم هر چند روز یک بار به اروپایی ها وعده برگشت از همین تعهدات را بنا به شرایطی می‌دهند. در جدیدترین دستاورد مدعیان دیپلماسی که این روزها روابط ویژه‌ای با پلیس بد مذاکرات برقرار کرده اند، آب نبات‌های فرانسه با پیش شرط هایی خباثت آلود موضوع مذاکره قرار گرفته و یکی از دستاوردها را تا اینجای کار «حذف گزینه موشکی از بسته پیشنهادی فرانسه» معرفی و به آن افتخار می‌کنند. شبیه به آن چیزی که بعد از باقی ماندن تحریم‌ها و ضربه به منافع ملی، ثمره ایران را نه رفع تحریم‌ها که پیروزی اخلاقی بیان کردند!

ظاهرا روند عقب نشینی دولت آقای روحانی بدون ترمز است. به زبان ساده تر پس از سه سال آسیب به برخی بخش‌های منافع ملی، امروز به نقطه ای رسیدیم که اروپای عهدشکن برای اجرای وظایف مرتبط توافق هسته ای شرایط جدید مانند گفتگوی موشکی و منطقه ای می گذارد و مسئولان دولت با خوشحالی زایدالوصفی، حذف همان شروط(!) را پیروزی قلمداد می کنند. در حقیقت به جای حرکت ایران بعد از گذشت چندسال از نقطه صفر به سمت اعداد مثبت، اروپایی ها موضع ایران را به نقاط منفی سیر داده و با منت گذاری ایران را از اعداد منفی به سمت صفر نزدیک می کنند و دولتمردان این توهین و فریبکاری را پیروزی توصیف می کنند. هرچند افرادی نظیر شمخانی از امضای برجام اعلام پشیمانی کردند و یا برخی دیگر اعتماد به امریکا را دیوانگی نامیدند اما دست خالی آنان در شش سال گذشته باعث می شود نتوانند از برجام دل بکنند و مهر پایانی بر آن بزنند و به امید اجرای برجام با هر ساز اروپایی‌های همراه آمریکا همراهی کنند.

حرف آخر و سوال پایانی آن است که هرچند حجم اظهارات دولتمردان علیه مسئولان فعلی امریکا به طور چشمگیری زیاد شده و این موضوع بر خلاف رویه چندسال پیش آنها در مودب خواندن و قابل اعتماد دانستن طرف آمریکایی است، اما چه خوب است مسئولان دولتی صادقانه پاسخ دهند که قرار است این مذاکرات را به مذاکره با آمریکا ختم کنند؟ چرا که اولا: هرچند به صورت ظاهری اما فرانسه کماکان در برجام حاضر است، دوما: قرائن نشان می دهد که پیشنهادات فرانسه پیشنهادهای ترامپ است. پس با این فروض و حال که دولت مشتاقانه در حال مذاکره با مکرون است، باید پرسید آیا بنای این را ندارند که در قدم بعدی بار دیگر واسطه ها را کنار بگذارند و مجددا به سمت خود کدخدا بروند؟


کد مطلب: 698988

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/report/698988/افتخار-جدید-دولت-مدعی-فهم-زبان-دنیا-رونمایی-حذف-گزینه-موشکی-بسته-پیشنهادی-فرانسه-وقتی-توهین-یک-ملت-بزرگ-پیروزی-جا-زده-می-شود-مذاکرات-دوباره-کدخدا-راه

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com