کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

درباره سرمایه گذاری انتخاباتی اصلاح طلبان روی ظریف؛

باب جدید اسطوره سازی سیاسی از ظریف/ یک روز قهرمان رابطه با آمریکا امروز قهرمان مقابله با آمریکا

16 مرداد 1398 ساعت 8:47

​​​​​​​نتیجه این قهرمان سازی نیز اعطای وجاهت و وجهه‌ای بزرگتر از قبل به ظریف است تا باب نقد به دستگاه دیپلماسی کشور را ببندد و خسارت های گذشته به نوعی به دست فراموشی سپرده شود.


گروه سیاسی جهان نیوز، امیر حمزه نژاد: «محمد جواد ظریف» رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان که به نماد مذاکره معروف شده و کارویژه‌اش لغو تحریم‌ها بود، خود نیز  تحریم شد. این خبری است که چندی پیش روی خروجی رسانه‌های ایرانی و خارجی قرار گرفت. پس از این ماجرا بود که جریان اصلاح طلب که شیوه تقدس گرایی را درباره ظریف از ابتدا پیش گرفته‌ دست به کار شد و دوباره به مظلوم نمایی و قهرمان‌سازی از چهره وزیر خارجه ایران پرداخت. به نوعی اصلاح طلبان در حال مدیریت محتوای مربوط به تحریم ظریف هستند. درواقع اصلاح طلبان سعی می کنند با قهرمان سازی افکارعمومی را از اصل ماجرای تحریم ظریف دور کنند. 

واقعیت این است که ظریف بیشترین ارتباط را با آمریکا داشته است. در واقع باب مذاکرات مستقیم ایران و آمریکا ذیل برجام در دوران دیپلماسی ظریف ایجاد شد. حتی این روند به قدم زدن دیپلماتیک در خیابان‌های ژنو با «جان کری» وزیر خارجه دولت دوم اوباما و حتی عوض کردن پرچم و ایستادن در کنار پرچم های کشورهای یکدیگر که پیام صلح و دوستی عمیق را متبادر می سازد، در این زمان منجر شد. بر همین اساس و با تکیه بر دیپلماسی ظریف حتی «حسن روحانی» رئیس جمهور کشورمان مطرح کرد که ما زبان حرف زدن با دنیا را بلد هستیم. با این اوصاف وقتی ظریف با این وجهه توسط آمریکایی‌ها تحریم شد برخی آنرا تحقیر دیپلماسی خنده عنوان کردند. لبخندی که با تحریم پاسخ داده شد.

 اما جریانی از ابتدای آنکه ظریف در مسند وزارت خارجه کشورمان نشست و خصوصا پس از امضای برجام سعی کرد با تصویرسازی افسانه ای و اسطوره ای در رسانه‌های خود از ظریف یک قهرمان بسازد. از این رو بود که ظریف در قامت امیر کبیر و آرش کمان گیر در این رسانه ها تصویرسازی شد. پس از این تحریم‌ها نیز این جریان سعی کرد ظریف را قهرمان حوزه دیپلماتیک با آمریکا معرفی کند.

نتیجه این قهرمان سازی نیز اعطای وجاهت و وجهه‌ای بزرگتر از قبل به ظریف است تا باب نقد به دستگاه دیپلماسی کشور را ببندد و خسارت های گذشته به نوعی به دست فراموشی سپرده شود. درواقع با این وجهه سازی یک مصونیت آهنین به ظریف داده می شود تا در برابر کوچکترین نقدی درباره خسارت‌های برجام و چنین روشی رویین تن شود و به نوعی خسارت های گذشته در ذهن افکارعمومی پاک شود و امکان مطالبه آن وجود نداشته باشد.

اما این پرده اول نمایش قهرمان سازی است و اصلاح طلبان بیان می کنند که بایستی این قهرمان را در ستادهای انتخاباتی و دانشگاه‌ها برای جذب بدنه اجتماعی خصوصا جوانانی که حالا از اصلاح طلبان فاصله گرفته اند، مورد استفاده قرار داد.

در همین رابطه، یکی از روزنامه نگاران اصلاح طلب در توئیتر خود بیان کرده است که بایستی از وجهه‌ای که برای ظریف درست شده، استفاده کرد. وی پیشنهاد داده که ظریف به دانشگاه‌ها و مساجد جهت سخنرانی و بهبود وضعیت اجتماعی اصلاح طلبان برود. 

در این راستا برخی از اصلاح طلبان با حمله به منتقدان برجام و سیاست خارجی کشورمان به نوعی مظلوم نمایی درباره تحریم ظریف را آغاز کرده اند. 
 

در همین رابطه، مسیح مهاجری در سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: «این اولین بار نیست که محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تحریم می‌شود. قبل از آنکه آمریکا ظریف را تحریم کند، در داخل کشورمان، همین خودی‌هائی که خود را صاحب انقلاب و نظام و کشور و مردم می‌دانند، او را تحریم کرده بودند.» 

حتی کار به جایی کشید که گفته شد تحریم ظریف به دلیل پخش سریال گاندو بوده است.

«حمید بعیدی‌نژاد»، سفیر جمهوری اسلامی ایران در لندن در توییتی به این مسئله اشاره کرده است. بعیدی‌نژاد نوشته است: «آمریکایی‌ها بعد از واکنش تند جهانی در مقطع اولی که می‌خواستند علیه ظریف تحریم اعلام کنند، از موضع خود عقب‌نشینی کرده بودند. امیدوار باشیم که اهانت‌های سریال «گاندو»، آمریکائی ها را به اشتباه نیانداخته باشد.»

با این اوصاف اصلاح طلبان از تحریم ظریف به عنوان یک فرصت و گل به خودی آمریکایی ها برای وجهه دادن به رئیس دستگاه دیپلماسی بهره برده اند و حالا سعی می کنند که این وجهه دهی را با خرج و هزینه ظریف برای برنامه ها و وجهه این جریان مورد استفاده قرار داده و سرمایه گذاری خود را وصول کنند. 


کد مطلب: 696842

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/report/696842/باب-جدید-اسطوره-سازی-سیاسی-ظریف-یک-روز-قهرمان-رابطه-آمریکا-امروز-مقابله

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com