سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۴
۳۵
درباره یک موضع گیری نسنجیده وزیر جوان؛

تئوری پردازی وزیر ارتباطات به نفع سرویس‌های دشمن!/ آقای جهرمی! دعوا بر سر لواشک و پفک نیست

يکشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۰۷:۵۲
کد مطلب: 695169
اگر اهمیت جنگ نرم افزارها و سخت افزارها در دنیای امروز، مهم تر از جنگ موشک ها و رادارها و پهپاد ها نباشد، کمتر از آن هم نیست.
تئوری پردازی وزیر ارتباطات به نفع سرویس‌های دشمن!/ آقای جهرمی! دعوا بر سر لواشک و پفک نیست
گروه سیاسی جهان نيوز، رضا صفری: برخی اظهار نظرها در مورد نرم افزارها و جاسوس افزارهای ارتباطی و اطلاعلاتی آن قدر سطحی است که ارزش پاسخگویی ندارد. اما اگر این اظهار نظرها از سوی مسئول مستقیم فضای مجازی کشور به زبان آورده شود، بسیار خطرناک است.

وزیر ارتباطات در یکی از مصاحبه های اخیر خود گفته بود: «... امروز یک ابراز مسیریاب که پایگاهش در رژیم اشتغالگر قدس است به قطب مسیریابی کشور تبدیل می‌شود ولی بدون اینکه برخورد سلبی با آن صورت بگیرد، شرکت‎های داخلی وارد رقابت با این مسیریاب می‌شوند و حاصل فعالیت آنها این است که این مسیریاب کم کم از عرصه مصرف مردم خارج می‌شود و گرایش مردم به استفاده از نمونه داخلی آن متمرکز شده است.»(1)
 
 اما چند نکته مهم در این باره بخوانید:

 وزارت ارتباطات جمهوری اسلامی، خوار و بار فروشی و یا فروشگاه زنجیره ای نیست که فقط توزیع کننده و یا فروشنده نرم افزار داخلی و خارجی باشد و کاری به سایر امور نداشته باشد. متأسفانه بعضاً نگاه وزیر ارتباطات و معاونین او نسبت به نرم افزارهای خدماتی و شبکه های اجتماعی در حد ابزار و رسانه ارتباطی صرف تنزل پیدا می کند. در حالیکه این نوع نگاه مخصوص کشورهای عقب مانده دنیا بوده و مدت هاست که نزد آگاهان این عرصه، منسوخ شده است. 

باید توجه داشت که انتخاب بین دو نرم افزار و یا شبکه اجتماعی ایرانی و خارجی از جنس انتخاب بین دو نوع لواشک و یا پفک نیست! کمتر حوزه ای در زندگی مردم می توان یافت که متأثر از شبکه های اجتماعی نباشد. از همین رو، امروزه شبکه های اجتماعی و در مقیاس بالاتر، شرکت های ارئه دهنده خدمات رایانه و گوشی تلفن همراه، تبدیل به بستری برای یک امپراطوری نامرئی شده و سرمایه استعمارگران دیروز، امروز در دهان غول های فناوری اطلاعات و ارتباطات ریخته شده تا بر دنیا سیطره پیدا کنند. به عبارت دیگر بحث فقط بر سر رقابت و ویژگی بازار آزاد و اقتصاد لیبرالی نیست، بلکه مسأله بر سر موجودیت و عدم موجودیت و به تعبیری دیگر بر سر بردگی و عدم بردگی است. استفاده از ظرفیت و توان دانشگاه های کشور برای دستیابی به فناوری های  اطلاعاتی و ارتباطاتی یکی از ضروری ترین و حیاتی ترین کارهایی است که بر عهده دولت، مخصوصاً وزارت ارتباطات است. در این مسیر، بخش خصوصی باید مورد حمایت جدی قرار گرفته و ظرفیت های این بخش احیاء گردد.

اگر اهمیت جنگ نرم افزارها و سخت افزارها در دنیای امروز، مهم تر از جنگ موشک ها و رادارها و پهپاد ها نباشد، کمتر از آن هم نیست. اجازه تاخت و تاز و عرض اندام به نرم افزارهای بیگانگان شبیه این است که در جنگ 8 ساله دفاع مقدس به رژیم صدام اجازه می دادیم تا دوربین های خود را در سنگرها و نشست های خصوصی فرماندهان نظامی مستقر کند! میدان دادن به نرم افزارها و اپلیکیشن های دشمن، یعنی فراهم کردن زمینه نفوذ در حیاتی ترین مسائل کشور.

به یقین، وزیر ارتباطات هنوز از خاطر نبرده است که بعد از حذف هاتگرام و تلگرام طلایی در گوشی کاربران ایرانی از سوی گوگل، آقای جهرمی به جای اظهار شرمندگی و عذرخواهی از مردم به دلیل قصورات زیر مجموعه اش در یک جنگ تمام عیار، در نقش یک گوینده اخبار ظاهر شد و نوشت: «گزارش سازمان فناوری اطلاعات حاکی از آن است که حذف برنامه‌های ایرانی در سیستم عامل اندروید صرفاً محدود به پوسته‌های یک پیام‌رسان نبوده است بلکه برخی برنامه‌های کسب و کارهای ایرانی را نیز دربرگرفته است. تروریسم اقتصادی آمریکا در حال تسری به اقتصاد فضای مجازی است.»

اما  با همه اینها، آیا همان اسرائیلی ها ،که به تعبیر وزیر، نرم افزار مسیر یاب آنها به راحتی و بدون برخورد سلبی در داخل ایران فعالیت می کند، حاضر هستند که مسیریاب ایرانی را - که آقای وزیر اقرار دارد مردم کم کم دارند به سوی آن متمرکز می شوند - در گوشی های خود نصب کنند؟

وزیری که سابقه امنیتی دارد، باید به خوبی بداند که همان مسیریاب تاکنون توانسته است بیش از چند صد میلیون بسته اطلاعاتی حساس را از گوشی ایرانی ها  دریافت و به اسرائیل مخابره کند. 

رهبر معظم انقلاب با نگاه همه جانبه به ظرفیت عظیم فضای مجازی و ضمن توصیه به استفاده از این فضا به نفع جریان انقلاب، معتقدند که باید دشمن را از این فضا بیرون راند. ایشان می فرمایند: «یکی از شاخص‌های انقلابی‌گری، پایبندی به استقلال است؛ حفظ استقلال سیاسی، اقتصادی و فرهنگی/ استقلال فرهنگی از همه‌ی اینها مهم‌تر است؛ مسئله‌ی مهندسی اطلاعات و این ابزارهای جدید که همه برای تسلط بر فرهنگ یک کشور هستند؛ بنده با این حرف نمی‌خواهم بگویم این ابزارها را از زندگی خودمان خارج کنیم؛ نه! اینها می‌توانند مفید واقع بشوند اما سلطه‌ی دشمن را از این ابزارها بایستی سلب کرد. نمی‌توانیم برای اینکه رادیو و تلویزیون داشته باشیم، آنها را به دست دشمن بدهیم؛ اینترنت هم همین است.»

اما همانگون که از صحبت های وزیر ارتباطات برداشت می شود، اساساً دولت، ساز عقب ماندگی را از مدت ها پیش کوک کرده و نه تنها در عمل، وابستگی به غول های فناوری آمریکا و اسرائیل ادامه پیدا کرده، بلکه حتی از بعد نظری نیز چندان به اهمیت دنیای اینترنت، شبکه های اجتماعی و عواقب عقب ماندگی از فناوری اطلاعات در دنیای امروز پی نبرده و در جایی مثل قضیه فیلتر تلگرام، هدف خود را رفع انحصار از شبکه های اجتماعی خارجی – نه رفع ضرر آنها - می داند، تا جایی که در اوایل سال گذشته و با وجود نخ نما شدن نقشه های تلگرام برای ضربه به امنیت و اقتصاد کشور، رئیس جمهور گفت: «بنای نظام بر رفع انحصار از فضای پیام‌رسان‎ها بوده است نه فیلتر و بستن فضای مجازی، کام مردم را با این‌گونه حرف‌ها تلخ نکنید، در فضای بحران بیکاری تیشه به ریشه اشتغال نزنید.»(3)
               
این یعنی اینکه رئیس جمهور، تهدید جاسوس افزارهایی مثل تلگرام را تا حد انحصار داشتن آنها، برای کشور مضر می داند و از ظاهر سخنان رئیس جمهور اینگونه برمی آید که امثال آن، نه تنها برای امنیت و اقتصاد کشور مضر نیست، بلکه موجب اشتغال برای جوانان هم شده است!  از همه اینها تأسف بارتر اینکه رئیس جمهور در این جمله، از تلگرام به عنوان ریشه اشتغال یاد می کند!

یعنی می توان برای توجیه عملکرد ضعیف دولت در حوزه اشتغال، دست به دامان تلگرامی شد که اگر اراده کند، می تواند یک شبه طومار همان چندرغاز اشتغالی که در بستر آن ایجاد شده - و پیامرسان های ایرانی نیز به خوبی از عهده آن بر می آیند - را هم در هم بپیچد.

با همه این تفاسیر، ظاهراً کارهای دولت در غیر  سیاست خارجه، از جمله فضای مجازی نیز رنگ کلاه گشاد برجام به خود گرفته است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
اولا چه ربطی به برجام داشت دوما خدای و بینی و بین الله مسیر یاب داخلی در حد ویز داریم نداریم...
سعید110
Iran, Islamic Republic of
...
سعید110
Iran, Islamic Republic of
این وزیر خیلی از شرح وظایف خود را اساسا نخوانده ...!!!
سرور
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا شرح وظایفی که به او داده اند خوب خوانده است ...
Iran, Islamic Republic of
مسیر یاب ایرانی هم داریم که اگر چه به خوبی ویز نیست ولی کارا است و ویز هم در ابتدا به این قوت نبوده و با حمایت کاربران و پس از دریافت بازخورد کاربران و رفع ایرادات و به روز رسانی ها به این سطح رسیده
Iran, Islamic Republic of
...
مطمئنی یک بار متن رو خوندی؟!!
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
خودتون رو به در و دیوار نزنین ...!!
Iran, Islamic Republic of
بعد از ظریف ، تخریب وزیر ارتباطات کلید خورد!!!!!!
ب2
Iran, Islamic Republic of
اینها نیاز به تخریب ندارند!
ایراندوست
Iran, Islamic Republic of
...
کریمی
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
...
مهدی
Iran, Islamic Republic of
عزیزم من ماشینم جی پی اس هم داره اما خیلی خیابونا رو نداره، حداقل و حداکثر سرعت ها رو اشتباه میزنه، تو مسیر یابی خوب نمی تونه بهترین مسیر نشون بده پس از ویز استفاده می کنم. کاری ندارم ساخت کیه. مهم اینه از جی پی اس ماشین داخلیم خیلی دقیقتر و بهتره
Iran, Islamic Republic of
همین کار نداشتن های من و شما منشأ خیلی از مشکلات کشور هست، از جمله فضای مجازی.
Iran, Islamic Republic of
..
Iran, Islamic Republic of
یه نگاه به وضعیت داخلی این وزارتخانه بکنید.
می بینید پروژه های نرم افزاری که ده سال پیش قابل اجرا بود هنوز درد داخلی وزارتخانه را حل نکرده ، چه برسه به اینکه بخواهد مشکل فضای مجازی دنیا را حل کند....!
United States
الان مسیریاب نشان و بلد به خوبی حتی توی روستاها رو هم مسیریابی میکنند.
Iran, Islamic Republic of
کاملاً موافقم.
خدا پدر و مادر کسی رو که این برنامه رو نوشته رحمت کنه،
حالا هر کی میخواد خوشش بیاد هر نمیخواد نیاد!
Iran, Islamic Republic of
نمیشه کار نداشته باشی و یک رژیم اشغالگر رو تقویت، به اطلاعات مسلط، و وجهه اش رو ترمیم کنی. ...!!!
Iran, Islamic Republic of
این چهره آمد تا بگوید جوان گرایی نا کار آمد است
شرکت در مراسم دوچرخه سواری شهرداری
در مراسم وزارت ورزش
تقدیر از ورزشکاران مصدوم
..........و هزاران مراسمی که ربطی به ایشان ندارد
محمد
Iran, Islamic Republic of
جوان انقلابی و با انگیزه کار آمد است نه هر جوانی ای
Iran, Islamic Republic of
..
جواد
Iran, Islamic Republic of
بعنوان یک مدیر و کارمند زیر مجموعه وزارت ارتباطات از اینکه هنوز نتوانستیم نگرانی آقا و مولایمان در فضای مجازی را برطرف کنیم احساس شرمندگی دارم...
محمود
Iran, Islamic Republic of
موضوع مهمی که حضرت آقا سالهاست مورد تاکید قرارمی دهند و در بیانیه گام دوم هم به یکی از محورهای مهم هفت گانه برای حفظ و تداوم انقلاب به آن اشاره کردند، سبک زندگی است...
سید
Iran, Islamic Republic of
مطلبی که شما نوشتین چه ربطی به صحبتهای وزیر داشت ؟
شما از هر فرصتی استفاده میکنین که تراوشات ذهنی خودتونو به خورد خواننده ها بدین
Iran, Islamic Republic of
وضعیت و کیفیت ارتباطات تلفنی با واگذاری سطوح مخابرات به پیمانکارها روز به روز در حال ضعیف تر شدن است ...
Canada
جالب اینجاست که کسی که اعتماد به نفس این رو داره که تخصص وزیر رو در این مورد زیر سوال ببره اینقدر اعتماد به نفس نداره که این مطلب رو به نام خودش منتشر کنه!!!!!!
خ
Iran, Islamic Republic of
وزیر ارتباطات باید عملکرد خودش رو در این چند سال که وزیر بوده اند رو اعلام کنند که مردم بدانند، هرچند که ما دستاوردی از ایشان ندیده ایم
محمد
Iran, Islamic Republic of
باسلام
متاسفانه باید گفت عملکرد وزیر جوان(بخوانیم شاید کم تجربه) در شرکت های زیر مجموعه وزارت متبوعش از جمله پست بانک گواه ناکارآمدی ایشان در این شرکت می باشد....!!
ب
Iran, Islamic Republic of
دقیقا عملکرد ایشان در پست بانک بسیاز ضعیف می باشد.
Iran, Islamic Republic of
...
United States
منکه هر چه دست رانندگان اسنپ دیدم ویز بود. نوشتن یک نرم افزار مشابه همت و مدیریت می خواهد جون مظمئنا نخبه هایی داریم که بهترش را درست کنند. این اقای وزیر متاسفانه در این سن کم خیلی سیاسی است.
Iran, Islamic Republic of
اگر واقعا با اشغالگری و کشتار دشمن باشید که نشانه ایمانتان هست، ...!!!
Iran, Islamic Republic of
در تیتر مطلب ذکر کردید "وزیر جوان" و قصدتان از آن تحقیر وزیر است. این موضوع در تقابل با نظرات آقا در خصوص اهمیت دادن به جوانان مخصوصا" جوانان نخبه است.