جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۴
۵۱
انفعال قابل تأمل مسئولین فضای مجازی؛

بازی با تلگرام تمام شد، نوبت «اینستاگرام طلایی» رسید؟!/ پیام‌های تبریک وزارت خارجه اسرائیل را یکبار مرور کنید!

دوشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۸ ساعت ۰۷:۰۸
کد مطلب: 695158
خبر مذاکره با اینستاگرام، دوباره ماجرای تلگرام و وقت کشی وزارت ارتباطات و مرکز ملی فضای مجازی و سرانجام عقب ماندن کشور از فناوری های نوین ارتباطی و اطلاعاتی را به ذهن متبادر می کند.
بازی با تلگرام تمام شد، نوبت «اینستاگرام طلایی» رسید؟!/ پیام‌های تبریک وزارت خارجه اسرائیل را یکبار مرور کنید!
گروه سیاسی جهان نيوز، رضا صفری: در ماجرای فیلتر تلگرام، دولت به در و دیوار زد و بودجه خرج کرد تا تلگرام را زنده نگه دارد. گویا باز هم پاشنه در به همان سوی قدیم می چرخد و این بار هم نوبت اینستاگرام است تا دولت برای آن هزینه کند و مدتی هم از این طریق افکار عمومی مشغول شوند.

به گزارش جهان نيوز، اخیراً سید ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی، در خصوص مذاکرات با اینستاگرام گفته است: «مذاکرات در برنامه وجود دارد ولی از پیشرفت و جزئیات آن اطلاعی ندارم و این موضوع توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دنبال و پیگیری می‌شود.»

یک سؤال در اینجا به ذهن می آید که مگر دولت در برجام و یا غیر آن، تعهدی به غربی ها داده که حاضر است تا این اندازه برای زنده نگه داشتن چنین شبکه هایی که به نوعی جاسوس افزارهای دشمن هم هستند، دست و پا بزند؟ قضیه چیست که محتوای مذاکره با تلگرام هنوز هم مخفی مانده است؟ در حالیکه هیچ عقل سلیمی نمی پذیرد در دنیای امروز، با دست خود برویم و مستعمره مجازی آمریکا شویم، به چه دلیل دولت دوازدهم  اصرار دارد که هر طور شده این شبکه های اجتماعی خارجی و کمک کننده به دشمن در کشور حضور داشته باشند!؟
 
اما چند نکته در این باره بخوانید:
وزرات ارتباطات بارها نشان داده که درک صحیح و دقیقی از نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در دنیای امروز و به خصوص منافع کشور ندارد. باید توجه شود که شبکه اجتماعی در دنیای امروز یعنی، امنیت، فرهنگ، اقتصاد،تربیت نوجوان و جوان، تربیت افکار عمومی و ...

آیا راضی می شویم که مدیریت و جهت دهی این موارد را دو دستی تقدیم امثال اینستاگرام و تلگرام کنیم؟ قابل انکار نیست که اینستاگرام و تلگرام از سال ها پیش و با حمایت دولت، پروژه تغییر سبک زندگی ایرانی اسلامی را کلید زده اند. آمار وحشتناک طلاق در سال های اخیر، رشد آسیب های اجتماعی و سست شدن بنیان خانواده ها را نمی توان جدای از این قضیه تحلیل کرد.
 
علاوه بر این، وزیر ارتباطات که به ظاهر نمایش های یک طرفه حق الناس و شفافیت در رسانه های محبوب خود راه انداخته، باید به طور شفاف برای مردم توضیح دهد که مسائلی مانند Data mining (داده کاوی) و خروج Big data  (اطلاعات حجیم) و میلیاردها بسته اطلاعاتی از کشور، امکان مهندسی اطلاعات و ارتباطات، تسلط بیگانگان بر ارتباطات و اطلاعات مملکت -که بر اساس مسلمات فقهی، قانونی و عقلی  اشکال دارد- ، حذف محتوای داخلی، عدم امکان جریان سازی به نفع جبهه انقلاب – به دلیل مدیریت و مسدود کردن محتواها – و ده ها مورد مشکل دار دیگر، چگونه از طریق مذاکره با اینستاگرام و شبکه های کمک کننده به دشمن قابل حل است؟

آیا می توان بر سر بودن یا نبودن خود هم با دیگران وارد مذاکره شد؟ آیا سربازان سایبری آمریکا قول شرف می دهند که به ایران آسیبی نرسانند و از اطلاعات ما سوء استفاده نکنند؟!

نصرالله پژمانفر، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، درباره وعده کنترل کردن تلگرام از سوی وزیر ارتباطات قبلاً در مصاحبه ای گفته بود: «روزی در جلسه شورای عالی فضای مجازی، آقای جهرمی اعلام کرد ما قدرت کنترل تلگرام را داریم؛ با مدیران آنها صحبت کردیم و می‌توانیم با یک پیامک تمامی نگرانی‌های خود را برطرف کنیم!»

ولی دیدیم که برخی ادعاهای آذری جهرمی درست از آب در نیامد و کشور از نظر امنیتی، فرهنگی و اقتصادی دچار آسیب ها و تهدید های بزرگ هم شده است.

بسیار مضحکانه است که وزارت ارتباطات ما برود و از یکی از زیر مجموعه های فیسبوک یعنی اینستاگرام تعهد بگیرد که از اطلاعات کاربران ایرانی سوء استفاده نکند و یا اینکه به قوانین کشور احترام بگذارد. فیسبوک همان شرکتی است که حتی در خود آمریکا و اتحادیه اروپا هم در مورد آن بحث و جنجال وجود دارد. این خاطره باید مرور شود که اسرائیل به فارسی (صفحه رسمی وزارت امور خارجه اسرائیل) بعد از انتصاب رئیس ‌جدید اینستاگرام در سال گذشته می‌نویسد: «آدام موسری به عنوان رئیس‌جدید اینستاگرام منصوب شد. موسری که یک یهودی اسرائیلی است، این هفته توسط فیسبوک به عنوان مدیر جدید این شبکه اجتماعی پرطرفدار معرفی گشت. برای او آرزوی موفقیت داریم.»بنابراین به راحتی می توان حدیث مفصل از این مجمل خواند.
 
به تازگی آلمان اعلام کرده است که تحت تأثیر احتمال نفوذ و دسترسی مقامات امنیتی و سیاسی آمریکا، استفاده از نرم افزار مایکروسافت آفیس (Office 365 & Microsoft 365) در تمامی سازمان‌ها، ادارات، مدارس و دانشگاه‌های این کشور ممنوع خواهد بود و کاربران در صورت استفاده از آن یک کار غیرقانونی انجام خواهند داد. راه دور نرویم، یکی از بحث برانگیزترین اتفاقات در ماه های اخیر، تحریم شرکت چینی هواوی توسط دولت آمریکا بود. یکی از مهمترین دلایل این تحریم، در کنار مسائل سیاسی و جنگ اقتصادی، مسائل امنیتی است. جالب این که بنیاد خلاقیت و فناوری اطلاعات در آمریکا هم هشدار داده که ممنوعیت‌های صادراتی کاخ سفید بر علیه هواوی  به کاهش درآمد صادراتی ۵۶ میلیارد دلاری و از دست رفتن ۷۴ هزار فرصت شغلی در پنج سال آینده منجر می‌شود.

خوب است علاقه مندان به غرب، در اینجا حداقل کمی غربی فکر کرده و دقت کنند که آزادی و رقابت بازر آزاد مورد ادعای غربی ها افسانه ای بیش نیست و آنها هم می فهمند که  مسائل حیاتی از نظر آنها، به هیچ وجه شوخی بردار نیستند.
 
خبر مذاکره با اینستاگرام، دوباره ماجرای تلگرام و وقت کشی وزارت ارتباطات و مرکز ملی فضای مجازی و سرانجام عقب ماندن کشور از فناوری های نوین ارتباطی و اطلاعاتی را به ذهن متبادر می کند. حمایت های پیدا و پنهان وزارت ارتباطات در ماجرای هاتگرام و تلگرام طلایی و حمایت و جهت دهی قابل تأمل مرکز ملی فضای مجازی از این دو پوسته تلگرامی، هم به پیامرسان های داخلی ضربه زد و هم باعث شد که تمام رشته های ریسیده شده یک شبه پنبه شود و دشمن با یک انگشت اشاره طومار آنها را در هم بپیچد. نکند که این بار هم به جای حمایت و تکیه بر نخبگان IT  کشور موجب فرار مغزها شده و  این بار اینستاگرام طلایی نقش گوساله سامری را بازی کند.

باید به آقای فیروز آبادی گفت که قطعا بخش مهمی از وضعیت تأسف بار فضای مجازی کشور محصول برخی سیاست‌های غلط در شورا و همچنین برخی از عملکردهای وزیر ارتباطات است. امروز اطلاعات حساس مردم و کشور توسط پیامرسان های خارجی به دست دشمن می رسد و بسیاری از فرزندان این مرز و بوم طبق محتواهای دشمن تربیت می شوند. شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام بر جامعه مسلط شده و در واقع برای دشمن سرباز تربیت می کند و غالباً برخی تصمیمات و تعلل های مسئولین این مسیر را برای دشمن هموار کرده آنهم در حالیکه وظیفه ایشان حمایت واقعی از پیامرسان های داخلی است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
الان بچه 7 ساله هم به راحتی برای پدربزرگش فیلترشکن نصب میکنه پس بیخودی به اسم طلایی و داخلی و این قصه ها به بیت المال دست اندازی نکنید چون. هیچ تاثیری نداره و پول مردم را به هدر میدین
Canada
الکی شاکی نشید،...!!
Canada
سانسورچی دو پاراگراف پیام را سانسور کردی و یه جمله اولش گذاشتی....
که چی آخه؟

اینقدر ترسو؟ ....ء؟
Canada
اونی که منفی دادی،
اصلا می تونی پیام چی بود؟ جهان نیوز زده سانسور کرده اونوقت شما به چیزی که سانسور شده و معلوم نیست چیه منفی می دید؟
Iran, Islamic Republic of
خوب تلپاتی و ذهن خوانی قوی داره !!!!!!
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
حقیقتش را بخواهید من به شخصه از پیام رسانهای تحت کنترل داخلی وحشت دارم چون اون خارجیها کاری نمیتونم علیه شهروندای عادی بکنن اما ابن داخلی ها میتونن دخل آدم را بیارن و از یک شهروند عادی تبدیلت کنن به معاند و جاسوس و گاندو و ایادی استکبار جهانی!!!!
Iran, Islamic Republic of
نترس عزیزم کاری باهات ندارن بالاخره بعضی سازمانها و نهادها هم مجبورن عملکرد ارائه بدهند.....
Iran, Islamic Republic of
چندتا شهروند عادی تا حالا شدن گاندو؟؟؟؟؟
...
Iran, Islamic Republic of
از نظر مقامات مورد نظر، همه شهروندان گاندو محسوب میشن مگر اینکه خلافش ثابت بشه. شما توی یک کشور جهان سومی هستی عزیزم نه سوئیس
Iran, Islamic Republic of
فعلا که گاندو ها ت کاخ ....جمع شدند دورهمی از وحشت افشاگری سریال گاندو هم همدیگر را گاز می گیرند....
...
Iran, Islamic Republic of
اقا من فکر می کنم این سه نقطه معنا داره : یا توهین و تهمت بوده . یا بی ادبی و یا کلمات مناسب بکار نبرده من که هر چی کامنت زدهم منتشر شده البته اصلاح هم داشته اما زده شده دوستان هم اگر نظرشون رو بدون این موارد بزنند منتشر نمی شه بابا می شه . هر چیزی که ما بزنیم که نباید انتشار بده
Iran, Islamic Republic of
احسنت حرف دل ما رو زدي
محمدرضا
Iran, Islamic Republic of
سلام با این طرز تفکر برای کشور ایران بومی سازی معنانداردیعنی در قاموس بعضی از مسئولان اعتقادبه درون زایی کشور به برون گری تغییریافته واولویت قدسی یافته است...
Iran, Islamic Republic of

معلوم نیست دنبال چیه با کیه ؟؟؟؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
مدیرعامل پیام رسان سروش استعفا داد.
با هزینه هزار میلیاردی از بیت المال قرار بود 40 میلیون مشترک تلگرام را به پیام رسان داخلی ببرند. اما آنقدر از مردم دور هستند که نفهمیدند به جای فیلتر کردن و بستن باید اعتماد سازی کرد که راهش قطعا فیلترینگ نیست.
Iran, Islamic Republic of
دوست عزیز از همون اول پیامت تا آخرش دقیقاً به ما فهموندی که چه کسی دور هست . ...
Iran, Islamic Republic of
اولاً شما اثبات کن که هزار میلیارد کمک کردن. تا اونجایی که ما میدونیم 5 میلیارد وام دادن تازه بعضی هاشون هم نگرفتن. بقیه امکانات نصف و نیمه و هم وظیفه وزارت ارتباطات بوده که تو همه جای دنیا کم و بیش وجود داره...
Iran, Islamic Republic of
قطعا باید از پیام رسان داخلی حمایت گسترده شود.
Iran, Islamic Republic of
حتما و باید اینطور شود
هزینه را به تلگرام طلایی دادند نه سروش.
امیر
Iran, Islamic Republic of
عمرمون پای این اینترنت عقب مانده و صد جور فیلتر شکن تلف شد ...قلب ما با انقلاب است ...
Iran, Islamic Republic of
وزارت ارتباطات چه خبره واقعا؟
چرا تحقیق و تفحص نمی شود؟
Iran, Islamic Republic of
واقعا وزارت ارتـباطـات نمیتونه موضوع تلگرام و ایستاگرام رو حل کنه؟
..
Iran, Islamic Republic of
لطفا همه پیام رسانهای خارجی را از بیخ فیلتر کنید.
که زندگی را نابود کرده
آرمین
Iran, Islamic Republic of
پایه های زندگی شماها چقدر سست هست که با تلگرام و اینستاگرام زندگیتون از هم می پاشه!!!
Iran, Islamic Republic of
مال ما نه ولی هستند زندگی های فراوانی که تحت تاثیر آن قرار گرفته اند.
چه طلاقها چه بی عفتی ها و چه بد تربیتهایی که نشده...
باید برای همان پایه سست ها هم هزینه کرد تا متلاشی نشوند.
Iran, Islamic Republic of
وقت و پول مردم رو با این تلگرام و اینستا گرام هدر ندهید.
سرور
Iran, Islamic Republic of
وزیر جوان و معاونان و مدیران خیلی جوان وی.
راستی این قول داده بود موبایل ارزان شود. چرا با دلار 12 تومانی مگر از جیب ما دلار 4200 تومانی به آنها هبه نکرده بود.
Iran, Islamic Republic of
موضوع همه جا شده تلگرام و اینستاگرام
تو خونه، بین مردم، اخبار و.......
...!!
Iran, Islamic Republic of
سرِ کاریم آقا!
Iran, Islamic Republic of
این بازیها برای عده ای خوب نون داره
Iran, Islamic Republic of
رقابت پیام رسان داخلی با تلگرام مثل این است که ایران خودرو و سایپا بخواهند با بنز رقابت کنند و او را به حاشیه بکشند.
Iran, Islamic Republic of
وقتی حمایت نشوند همین است.
ایران خودرو و سایپا را از مدیران خواب آلود به جوانان مومن و انقلابی بدهند مثل جوانان موشکی مان میتوانند با همه رقابت کنند.
مازندرانی
Iran, Islamic Republic of
وقتی میلیاردها تومن پول بیت المال حیف ومیل پیام رسان بومی میشه میلیاردها big data هم روش.مگر شما در فیلترینگ تلگرام موفق بودین؟
Iran, Islamic Republic of
کدوم میلیاردها تومن؟؟!! کدوم حمایت؟؟ بعدشم بیگ دیتا رو با 5 میلیارد وام مقایسه میکنی ؟ دشمن داره هزاران برابر این مبلغ علیه ما کار میکنه ..سواد و بصیرتت رو برم
هیچ حمایتی از پیام رسانهای داخلی نشده است.
Iran, Islamic Republic of
من به عنوان یک فرد ایرانی از دستگاه قضایی درخواست می کنم با هماهنگی مجلس که نهاد نظارتی است ورود پیدا کند و نگذارد بیش از این حقوق معنوی و مادی این کشور از بین برود
saman
Iran, Islamic Republic of
هر تکنولوژی مزایا و معایبی داره. اینکه همه رو ببندیم راه درستی نیست. باید روش استفادشو جا انداخت. مثل استفاده از کامپیوتر که اگه نبود چقدر روند انجام کارها پایین میومد. اگر هم نگران آسیبش هستیم این راهش نیست که همه چیو ببندیم. اینطوری باشه باید بگیم هیچ کس اصن بیرون نره. تلویزیون نبینه. رادیو گوش نکنه. هیچکی با هیچکس صحبت نکنه چون در طی هر کدوم از این موارد امکان بوجود اومدن مشکل و مسائلی هست. دیگه چیزی مونده مگه که نبسته باشن. همین اینستاگرام و تلگرام اگه نبودن که کلی بچه گمشده که عکساشون توسط همین فضاها پخش شد پیدا نمیشد. چرا انقد یکطرفه دارید میرید به قاضی. این همه آدم از جمله خودم که از طریق همین فضای مجازی دارم تبلیغ میکنم و کار میگیرم و امرار معاش میکنمو نمیبینید چرا. اتفاقا دقیقا مشکل مسئولین بالادستی کشور همینه که دنیا شناس و زمانه شناس نیستن ، مردمشونو نمیشناسن ، نیازهای مردمو نمیبینن و درک نمیکنن و با وضع قوانین تخیلی زندگی کلی آدمو مختل میکنن.
Iran, Islamic Republic of
حرف اینه که این نرم افزارها بومی بشن سرورهاش داخل کشور باشه تا امنیت کسب و کار، حریم خصوصی، امنیت اجتماعی به وجود بیاد نه اینکه دشمن بتونه از اطلاعات میلیونها ایرانی علیه امنیت مردم استفاده کنه...
کدام بگیر و ببند؟ برعکس کشور ما در فضای مجازی خیلی هم ول و بی در و پیکر است.
Iran, Islamic Republic of

هرچي فيلتر كنيد باز جديدش مياد و ما استفاده مي كنيم!!!
همين الان با فيلتر شكن تو تلگراميم به راحتي!!!
Iran, Islamic Republic of
انتخابات نزدیک است
Iran, Islamic Republic of
یعنی جهان نیوز به معنای واقعی دلقک بازاره اگه تلگزام بده چرا آقای جهانتیغی کانال تلگرام داره!!!!!!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
برای ما مردم همه چی ممنوعه
مگه نمیبینید همه مسئولین از هر دو طیف شبانه روز در توییتر و امثالهم هستند؟!.....
Iran, Islamic Republic of
مسئولین ما هم اشتباه می کنند. دلیلی براین نیست که همه به زمین اجاره ای دشمن بریم و با هم فارسی حرف بزنیم. یک کم از کشور چین یاد بگیرید بعد حرف بزنید.
Iran, Islamic Republic of
دوست عزیز استفاده کردن از چیزی دلیل بر این نیست که اون چیز قابل نقد و یا قابل عیب نیست. شبکه اجتماعی بومی یک ضرورتی که همه دنیا بهش رسیدن خواهشاً مغالطه نکنید.
افراسابى
Iran, Islamic Republic of
...