کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

در ادامه نزدیک‌شدن تفکرات احمدی‌نژاد به اصلاح‌طلبان و اعتدالیون

احمدی‌نژاد در مصاحبه با نیویورک تایمز: ایران باید مستقیم با ترامپ وارد گفتگو شود/ ترامپ مرد عمل است/ ۳ نامه برای او نوشتم/ علاقه مشترک احمدی نژاد و روحانی برای برجام سازی در کشور

30 تير 1398 ساعت 11:26

تمایل احمدی نژاد به برجام سازی دیگر در کشور، یکی از شباهت های بزرگ و جالب او با حسن روحانی، رئیس جمهور فعلی کشور است. شباهتی که نشان میدهد که احمدی نژاد تا چه حد به اعتدالگرایان و اصلاح طلبان نزدیک شده است.


گروه سیاسی جهان نیوز: احمدی نژاد، از بسیاری از مواضع انقلابی سابق خود نه تنها فاصله گرفته بلکه کاملا بالعکس  آن مواضع اینک موضع گیری می کند. از سویی محمود احمدی‌نژاد از جمله افرادی است که همواره دوست دارد در صدر اخبار رسانه‌ها و مقابل دوربین‌ها قرار گیرد. رئیس‌جمهور سابق ایران دست به هر کاری می‌زند تا توجهات را در ایران و جهان به خود جلب کند. نمونه این را می‌توان نوشتن نامه‌های بی‌پاسخ به روسای جمهور مختلف آمریکا، پاپ، رهبر کاتولیک‌های جهان و... دید.

به گزارش جهان نیوز، وی که اخیرا با روزنامه نیویورک تایمز آمریکا به گفت‌وگو پرداخته سیاست‌های کلی حاکمیت در سیاست خارجی را نیز به چالش کشیده است. در شرایطی که موضع رسمی ایران در قبال آمریکا نه جنگ؛ نه مذاکره است، اما احمدی‌نژاد برعکس خواستار حل اختلافات ایران و آمریکا با ابزار مذاکره شده است.(1)

احمدي‌نژاد در بخشي از اين مصاحبه به نيويورك تايمز گفته است:«ترامپ مرد عمل است. او همچنين يك تاجر است بنابراين قادر به محاسبه سود و زيان و تصميم‌گيري بر اين مبناست. ما به او مي‌گوييم، بگذاريد هزينه‌هاي بلندمدت(تنش يا همكاري) بين دو كشور را محاسبه كنيم و كوته‌بين نباشيم.» او گفته، ايران بايد از رويكرد تماس با ميانجيگران اروپايي براي تاثيرگذاري آنها روي ترامپ دست بردارد و به طور مستقيم با خود ترامپ وارد ديالوگ شود و اين كار ممكن است.(2)

3 نامه برای ترامپ
احمدی‌نژاد به نیویورک‌تایمز گفته است که 3 بار برای ترامپ نامه نوشته؛ نخستین آن در فوریه 2017 و برای تبریک بابت پیروزی ترامپ در انتخابات بوده، دومین آن در ژوئن سال 2018 و یک ماه پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام بوده و سومین آن هم ماه گذشته و در پی تشدید تنش دو کشور در منطقه خلیج فارس ارسال شده است. او گفته این نامه‌ها را از طریق ای‌میل آدرس کاخ سفید، ای‌میل سفارت سوئیس و نیز اکانت توئیتری شخصی ترامپ ارسال کرده است.

بی‌اهمیتی نامه‌های احمدی‌نژاد برای ترامپ
نیویورک تایمز نوشته: هنوز معلوم نیست آیا ترامپ نامه‌های احمدی‌نژاد را خوانده باشد، سفارت سوئیس پاسخی به نیویورک تایمز درباره دریافت و ارسال نامه‌های احمدی‌نژاد نداد و کاخ سفید هم در این باره اظهار بی‌اطلاعی و اطلاعات جزئی بیشتر کرده و گفته ارسال مستقیم نامه‌ها به توئیتر ترامپ هم معلوم نیست آنها را به دست او رسانده باشد چون ترامپ در توئیتر عده معدودی را تعقیب (فالو) می‌کند که احمدی‌نژاد جزو آن لیست نیست.

سابقه تمایل احمدی‌نژاد برای مذاکره با آمریکا
محمود احمدی‌نژاد بارها در زمان ریاست‌جمهوری‌اش تمایل خود را به گفت‌وگو با آمریکایی‌ها و گشودن باب مذاکره نشان داده بود. در زمان مذاکرات هم تمایلش بر این بود که خودش مذاکره کند نه تیم هسته‌ای. سال ۹۱ بیشترین عطش برای مذاکره را از خود نشان می‌داد در سفر به نیویورک رسما درخواست مذاکره داده بود و در سخنرانی‌های خود این جملات را تکرار می‌کرد: «معتقدم این فضا نمی‌تواند برای همیشه ادامه پیدا کند و این شرایط باید در جایی پایان یابد»، «ما گفت‌وگو را رد نمی‌کنیم و اگر بنا به مذاکره در آمریکا باشد، مسائل زیادی برای گفت‌وگو وجود دارد.»، «ایران جایگاه ایالات متحده آمریکا را می‌داند و بر این باور است که ما می‌توانیم با همدیگر رابطه داشته باشیم». او اما سخن اصلی را ۲۲ بهمن همان سال گفت: «اگر اسلحه را از روی ملت ایران بردارید، من خودم گفت‌وگو می‌کنم. گفت‌وگو باید در سایه احترام و عدالت باشد، نه فشار».

اسناد حاکی از این است که مذاکراتی که به برجام منجر شد کلیدش قبل از دولت روحانی و اواخر دولت احمدی‌نژاد زده شده بود؛ تا جایی که علی‌اکبر جوانفکر، مشاور رسانه‌ای احمدی‌نژاد، بعدا گفت: «احمدی‌نژاد به دنبال شکستن تابوی رابطه با آمریکا بود. ما هم به دنبال مذاکره بودیم ولی به ما اجازه ندادند. مذاکره دولت روحانی حاصل زحمات ما در تابوشکنی مذاکره با آمریکا بود»!(3)

شباهت جالب احمدی نژاد و روحانی برای برجام سازی!
تغییرات احمدی نژاد و مواضع او در قبال سیاست خارجه نشان می دهد که او نیز در صورت فرصت پیدا کردن همانند روحانی تلاش خواهد کرد تا یک برجام دیگر را به مردم ایران و حاکمیت تحمیل کند. تمایل احمدی نژاد به برجام سازی دیگر در کشور، یکی از شباهت های بزرگ و جالب او با حسن روحانی، رئیس جمهور فعلی کشور است. شباهتی که نشان میدهد که احمدی نژاد تا چه حد به اعتدالگرایان و اصلاح طلبان نزدیک شده است. ضمن اینکه باید یادآوری کرد که عملکرد ضعیف احمدی نژاد در دو سال آخر دوران ریاست جمهوریش زمینه ساز  روی کارآمدن گفتمان غلط مذاکره با آمریکا برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور شد.

پی نوشت:
1)http://www.armandaily.ir/fa/news/main/264724
2)http://www.etemadnewspaper.ir/fa/main/detail/129145
3)http://www.sharghdaily.ir/fa/main/detail/235195


کد مطلب: 695156

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/report/695156/احمدی-نژاد-مصاحبه-نیویورک-تایمز-ایران-باید-مستقیم-ترامپ-وارد-گفتگو-شود-مرد-عمل-۳-نامه-او-نوشتم-علاقه-مشترک-احمدی-نژاد-روحانی-برجام-سازی-کشور

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com