جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۳
۳۵
نکته قابل تاملی که روحانی و ظریف اشاره کردند؛ 

برجام تقریبا هیچ نبود «کاپ اخلاق» بود!/ ظریف عهدبستن با عهدشکنان را تکرار می‌کند!

چهارشنبه ۲۶ تير ۱۳۹۸ ساعت ۰۸:۱۹
کد مطلب: 694452
چطور فردی در سطح ظریف با رتبه دیپلماسی بالا آنهم به عنوان وزیر خارجه یک کشور بیان می کند دوباره عهدی با عهدشکنان خواهد بست! آیا هر فرد عادی می پذیرد که دوباره مورد سوء استفاده دیگران قرار گیرد؟
برجام تقریبا هیچ نبود «کاپ اخلاق» بود!/ ظریف عهدبستن با عهدشکنان را تکرار می‌کند!
گروه سیاسی جهان نيوز: دولتمردان هر روز از یک دستاورد تازه برجام رونمایی می کنند. دستاوردهایی که البته بیشتر دستاوردسازی است تا آنچه در ابتدای کار برای چشم انداز و نتیجه این سند توافق هسته‎ای طراحی و وعده داده شده بود. یک روز بیان می شود که برجام سایه جنگ را از سر کشورمان زدوده است. یک روز نیز مطرح می شود که برجام اگر نبود ما نمی توانستیم حتی یک بشکه نفت بفروشیم. اما مردمی که این روزها در تنگنای شدید اقتصادی قرار گرفته اند فقط و فقط یک وعده در مورد برجام را باور می کنند؛ گشایش اقتصادی و لغو تحریم‌های ظالمانه. این وعده ای بود که ظریف و تیم دیپلماسی هسته‌ای خصوصا این روزها که چهارمین سالگرد امضای برجام است به مردم ایران مژده دادند. اما حالا پس از چند سالی که از اجرای این سند توافق می گذرد چندان نتیجه مطلوبی حاصل نشده است. پیشتر بیان می شد که نتیجه اجرای این توافقنامه تقریبا هیچ است و این روزها دستاورد ملموس و قابل قبولی برای برجام نمی توان یاد کرد.

اما اخیرا «حسن روحانی»، رئیس جمهور کشورمان در مطلبی درباره فواید برجام گفته است: «ما در برجام عهدشکنی نکرده‌ایم. در اجلاس شانگ‌های دو نفر از سران دنیا گفتند که شما پیروز بزرگ سیاسی و اخلاقی را در تاریخ بدست آوردید. آمریکایی ها نتوانستند کاری بکنند و در تمام مجامع بین‌المللی و سیاسی و حقوقی شکست خورده‌اند. ما ملت ایران توانسته‌ایم قدرتمان را به نمایش بگذاریم.»

بسیاری مطرح کردند که حالا اجرای بی نتیجه برجام و ماجرای برد برد در این سند توافق به جایی رسیده است که تنها کاپ اخلاق را به ایران داده‌اند؛ چراکه تنها طرفی بوده که به خوبی تعهدات خود در برجام را عملی کرده است. اما سئوال اساسی اینجاست که ما در برجام به دنبال کاپ اخلاق بودیم؟ 

جالب اینجاست در حالی دولت امروز بیان می کند که برجام اخلاق مداری ایران در جهان را به نمایش می گذارد که چهار سال قبل، درست پیش از اجرایی شدن برجام مطرح می شد که اگر این سند توافق عملیاتی نشود ایران روزانه 100 میلیون دلار خسارت می بیند. این موضوعی بود که «اکبر ترکان» مشاور ارشد رئیس جمهور مطرح می کرد و می گفت: «من درباره عملکرد نمایندگان محترم نمی‌توانم قضاوت کنم. متأسفانه برخی نمایندگان مجلس فکر می‌کنند این شیوه‌ها مؤثر است اما اگر همان نمایندگان بدانند که 100 میلیون دلار در روز یعنی چه ضرری، قطعا وارد حاشیه‌سازی برخی جریان‌های سیاسی نمی‌شوند».

حالا بایستی این سئوال منطقی را پرسید با وجود اجرایی شدن برجام و عدم عملیاتی شدن وعده های غرب ایران هر روز چقدر ضرر و زیان دیده است. البته با نگاهی به اقتصاد کشورمان و اوضاع و احوال معیشتی مردم و جامعه به خوبی می توان تخمین زد که این خسارت چقدر و برای چه کسانی بوده است. 

از سوی دیگر همزمان با سخنان رئیس جمهور، «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه کشورمان در پاسخ به این سوال که اکنون در سالگرد تصویب برجام قرار داریم و اگر شما به چهار سال قبل برگردید باز هم برجام را امضا می‌کنید، گفت: «حتماً این کار را می‌کنم.»

رئیس دستگاه دیپلماسی درباره اینکه آمریکا در برجام عهد شکنی کرد، بیان می کند: «عهدشکنی آمریکا منحصر به برجام نیست. اروپایی ها ادعا می کنند تمایل دارند برجام را نگهدارند، ولی هنوز شاهد نبودیم که برای حفظ برجام حاضر به سرمایه گذاری باشند.»

با این حال ظریف درحالی از سندی بی نتیجه از زبان خود که انواع عهدشکنی‌های ریز و درشت غربی در آن آشکار است حمایت می کنند و رنگ تکرار با وجود همه این بداقبالی و بدعهدی به آن می زند که هر مقام دیگری در کشور دیگری بود قطعا بایستی از زمانی که در این حوزه طی شده بود و بی نتیجه بودن چنین مواردی عذرخواهی می کرد. این سخنان متناقض ظریف چطور و چگونه قابل تجزیه و تحلیل است.

از یک سو ظریف بیان می کند که برجام را تکرار می کرده است و از سوی دیگر از بدعهدی طرفین این توافقنامه گلایه می کند. اینکه ظریف می خواهد به هر طریقی از دستاورد پوچ سیاست خارجی دولتهای یازدهم و دوازدهم به هر قیمتی ولو تناقض منطقی در سخنانش طرفداری کند بیشتر به یک تعصب دیپلماتیک شبیه است تا پاسخی مستدل. چطور فردی در سطح ظریف با رتبه دیپلماسی بالا آنهم به عنوان وزیر خارجه یک کشور بیان می کند دوباره عهدی با عهدشکنان خواهد بست! آیا هر فرد عادی می پذیرد که دوباره مورد سوء استفاده دیگران قرار گیرد؟ 

این روزها نه در دولت جشنی برپاست و نه مردم به شادی خیابانی برای برجام می پردازند. یعنی دولت و خصوصا رسانه‌های اصلاح طلب درباره فواید برجامی که پیشتر گشاینده اقتصاد و آفتاب تابانش می خواندند، سکوت پیشه کرده اند.

 به هر جهت حالا از رئیس جمهور گرفته تا وزیر خارجه کشورمان بسیاری از دولتمردان مطرح می کنند که برجام دستاورد و نتیجه ای در بر نداشته و عهدشکنی های طرف مقابل مشهود است. در مقابل ایران چه کاپ اخلاق گرفته باشد و یا خیر و چه بخواهد برجام و یک توافقنامه سوراخ را تکرار کند آنچه مشخص است اعتراف دولتمردان به یک نکته مهم آنهم در سالگرد این سند توافق است. موضوع اینجاست که برجام نتیجه نداشته است و طرف مقابل به شدت عهد شکن بوده است. اما یک نکته در سخنان دولتمردان هنوز وجود دارد و آن عدم عبرت از یک مسئله مهم تاریخی و عذرخواهی از مردم است. 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
برای آقای ظریف مهم منافع جناحی و حزبی هست نه منافع ملت همانطوری که به غربیها گفته بود اگر توافق حاصل نشه به جناحشون مردم اعتماد نمی کنند؟؟؟؟؟؟؟
United States
اخه بابا خجالت بکشید حرف مفت هم حدی داره . شما دوران اقتصادی برجام و کسب و کار اون موقع را با زمانی که امریکا از برجام خارج شده مقایسه می کنید ؟ .... همش سیاسی بازی و حزب بازی
Iran, Islamic Republic of
دوران برجام جز رکود و تعطیلی80 درصد کارخانجات و بیکاری هیچ چیزی نداشت
Iran, Islamic Republic of
به ۹:۳۰
مگه از اول رهبری نسبت به غیرقابل اعتماد بودن آمریکا هشدار نداده بود؟؟برجام کاپ بی کفایتی توافق کننده هابود.!
Iran, Islamic Republic of
گفته بود اگر توافق نکنیم ما در انتخابات شکست می خوریم، فقط منافع خودشون و جناحشون رو در نظر گرفتند
محمد
Iran, Islamic Republic of
ای کاش کشور ما حداقل به مدت یک سال مانند کره یا چین اداره می شد درکره دوست رییس جمهور سوئ استفاد می کند او می اید استعفائ میده. عذر خواهی محاکمه میشه. اینجا داماد وزیر کلی دزدی میکنه با افتخار به کارش ادامه میده ووزیر باسربلندی مصاحبه میکنه من خبر نداشتم. ...!!!!!
Iran, Islamic Republic of
همین که سایت جهان وهمفکران آن پذیرفته اند ظریف سطح دیپلماسی بالایی داره ، یک گام به جلو است وجای شکرش باقیست ...
Iran, Islamic Republic of
همشهری ظاهرا خوابی.....
علی
Iran, Islamic Republic of
اره واقعا با همه سران دنیا رفقیه برای گرفتن جنازه ها و قربانین ایرانی در منا زیر زانوی حاکم کویت بخاک نشست.
در ضمن با جیسون رضائیان هم سانچی برگر میخوره.
و چنان دیپلماسیش قویه که پمپئو بهش گفته از هشتصد متری سازمان ملل پاتو یک قدم جلوتر نمیگذاری..
سایت جهان نیوز ترا بخدا بپذیر که عزت به پاسپورت ظریف برگشت و این از برکات دیپلمایسی خودش و همکارانش عراقچی و تخت روانچی و هر چی، چی بود
Iran, Islamic Republic of
حسابی هنگ کردیدچرانمی خواهیدبفهمید...
Turkey
...
جواد
Iran, Islamic Republic of
....
Turkey
جهان جان نه فحشی دادم نه بدو بیراهی گفتم به کسی فقط انتقاد کردم تا این حد سانسور می کنی؟
Iran, Islamic Republic of
وقتی کار ما از پایه اشکال دارد فرقی نمیکند...
Iran, Islamic Republic of
برجام صد و پنجاه ميليارد دلار به جيب اقا زاده و باباييها اوباما احمق زيخت و براي مردم فقر و فلاكت
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
ظریف باید استیضاح شود نمایندگان مجلس چکار میکنند چرای جلوی این خود رای ها را نمی گیرند با اینهمه ذلت و خواری چی کنیم آیا کسی نیست بداد این ملت برسد
Iran, Islamic Republic of
دوستی داشتم که جهت ادامه تحصیلات عالی به امریکا رفت وسالهادرانجا ماندگارتا دکتری خودراگرفت وبرگشت وزمانی که من اورادرتهران ملاقات کردم یک دخترحدود۶ساله داشت که درامریکا بدنیا امده بود وانجا هرروز به مهدکودک وتابعدازظهر سرویسهای مختلفی به اومیدادند پدرش میگفت جلوی او ازامریکا بد نگو خیلی عصبانی وگریه میکنه چون بالاخره جزمحبت ازاین مادر!ندیده بود ..
mohsen
Iran, Islamic Republic of
برای یک رستوران رفتن بی مورد در دنیا مرسوم و قانونی است که حتی وزیر استعفا می دهد نمونه اش در همین هفته گذشته اتفاق افتاد.
خدایا به کی بگیم به کجا شکایت بریم وزیر ما هر روز .....
و باز می گوید باز برجام را امضاء می کنم.........!!!
بب
Iran, Islamic Republic of
محبوره می فهمی مجبورررررررررررررررررررررررررررررر!! و الا باید بگه که برجام اشتباه بود!! مگه میشه مگه داریم که این دولت اشتباه کنه.
Iran, Islamic Republic of
تکرار کردن ظریف تعجب نداره مگه ما او را نمی شناسیم ایراد از دولته
Iran, Islamic Republic of
ظریف معلوم نیست چکاره است
Iran, Islamic Republic of
..
Iran, Islamic Republic of
بابا ظریف بدون اجازه آب هم نمی تونه بخوره چطور می تونه خودش بره آمریکا مذاکره کنه و بعد نتیجه را بیتورد ایران و بعد بگه اینها را آوردم و شما هم قبول کنید
Iran, Islamic Republic of
ظریف ادم شجاعی است
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
..
علی
Iran, Islamic Republic of
خییییلیییی.
Iran, Islamic Republic of
اره بابا اصن سوپرمنه!😂😂
Iran, Islamic Republic of
بله ایشون در برابر منتقدان داخلی شجاعند .آیه قرآن رو معکوس یاد گرفتن
Iran, Islamic Republic of
ارزشی ها یکم حوصله کنند روابط تیره با یک برجام حل نمی شه
ممد
United States
ظریف بدون نظر استوانه های نظام آب هم نمیخورد!!! مگر خود سر است؟؟!!!
علی
Iran, Islamic Republic of
قربون آقا ظریف. که همه چی بلده.

بجنب برگرد به چهار سال پیش اگه برنگردی رئیسی رئیس جمهور میشه و دور سازمان ملل را دیوار میکشه اون موقع تو و دیپلماتها باید با کواد کوپتر وارد سازمان ملل بشین.
نباتی
Iran, Islamic Republic of
آمریکا برجام را قبول ندارد پس می خواهد امتازات بیشتری بگیرد و امتیازات کمتر از برجام را به ما بدهد ......!!!
یک دوست
Iran, Islamic Republic of
بهر حال آبروی حسن روحانی و ظریف در گرو برجام هست،....
سید رضا
Iran, Islamic Republic of
...