کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

خروجی پازل ذهنی یک تحلیل‌گر اصلاح‌طلب:

ادامه کاهش تعهدات برجامی یعنی جنگ جهانی علیه ایران/ نباید عصبانی شویم یا هیجان‌زده رفتار کنیم/ ایران به هیچ وجه نباید به سمت خروج از برجام حرکت کند

19 تير 1398 ساعت 13:36

فیاض زاهد می‌گوید: باید با دقت به گونه‌ای رفتار کنیم که نه عصبانی شویم نه هیجان‌زده رفتار کنیم و نه دست به اقدامات ریسک بالا بزنیم که می‌تواند معادلات را به سرعت به هم بزند.


گروه سیاسی جهان نیوز: فیاض زاهد فعال و تحلیلگر سیاسی اصلاح طلب که پس از سفر نخست وزیر ژاپن به ایران گفته بود: «با کمی تدبیر مدیریتی و جلوگیری از فعالیت غضنفرهای داخلی می‌توان با آمریکا مذاکره کرد» این بار در گفتگو با خبرگزاری اصلاح طلب ایلنا تمام تلاش خود را کرده تا با جور کردن یک پازل ذهنی و القای آن به سطح جامعه ثابت کند که ایران نباید تعهدات برجامی اش را کاهش دهد چرا که اگر به این سمت حرکت کند باعث می شود در نهایت اروپا در کنار آمریکا قرا بگیرد و با ظاهرسازی امریکایی ها در ماه های گذشته مانند عدم انتقام گیری از انهدام پهپاد جاسوسی گلوبال(!)، یک جنگ بین المللی علیه ایران شکل خواهد گرفت. نکته اول در اینجا آن است که ظاهرا «کاسبان جنگ» دست بردار نبوده و به قیمت طرح هر ادعای خنده داری حاضر به طرح این مسئله هستند. اما نکته دوم برخوردهای منفعلانه‌ سال های گذشته است که گستاخی اروپایی‌ها و امریکایی‌ها را به اینجا رسانده و حتی بعد از سه سال عهدشکنی مشترک اروپا و امریکا، برخی اصلاح طلبان حتی این مقدار کاهش تعهدات جزئی را نمی پذیرند و با القای ترس از جنگ، ماندن خسارت بار ایران در برجام را دنبال می کنند.

به گزارش جهان نیوز، بخش های مهم این گفتگو را در ادامه خواهید خواند:

*وقتی آمریکایی‌ها به عراق حمله کردند نه در فرانسه و نه در آلمان و نه در افکار عمومی انگلستان حمایتی از آمریکایی‌ها صورت نگرفت و اینقدر دعوا بالا گرفت که فرانسوی‌ها مک‌دونالد را تحریم کردند و آمریکایی‌ها هم گستاخانه به فرانسوی‌ها گفتند اگر ما نبودیم شما همچنان به زبان آلمانی صحبت می‌کردید و اشاره به این داشتند که در جنگ جهانی ما شما را از دست نازی‌ها نجات دادیم…

*حال به نظر من دستگاه فکری آمریکا از شش ماه گذشته مبتنی بر یک ارزیابی دقیق تلاش کرد که گفتمان حاکم بر صحنه منازعه میان ایران و آمریکا را تغییر دهد یعنی از سمت گفت‌و‌گو برای خروج یا پایبندی به برجام این را به سمت گزینه مذاکره آری یا خیر؟ یا جنگ آری یا خیر؟ بکشاند. در اینجا هرچه جلوتر رفتیم فضای رسانه‌ای علیه ما شد یعنی آمریکایی‌ که از برجام خارج شد و طرف زورگوی ماجرا است، بازی دیگری را آغاز کرد و آن این بود که ما حاضریم با شما بدون قید و شرط گفت‌و‌گو کنیم، حتی تلاش کردند ضعف خود در ارزیابی پیامدهای جنگ محدود با ایران را در قالب گفتمان دیگری لحاظ کنند و بگویند حتی شما پهپاد ما را زدید و ما خویشتن‌داری کردیم. پس ما طرفدار جنگ نیستیم و این شما هستید که جنگ نیابتی را گسترش می‌دهید و این شما هستید که به شینزوآبه پاسخ نامناسب و منفی دادید و ما حتی با کشوری که دارای سلاح اتمی است، گفت‌و‌گو کردیم و رئیس‌جمهور ما به منطقه بی‌طرف کره شمالی هم رفت.

*اگر ما به سمت اقداماتی برویم که شائبه خروج ما از برجام رخ دهد فرایند یا معادله برمی‌گردد، به این معنا که تمام تحریم‌های بین‌المللی قبلی به صورت مکانیزم ماشه علیه ما به اجرا در می‌آید و ما ذیل بند هفت منشور سازمان ملل خواهیم رفت و این برای آمریکایی‌هایی که در فشار علیه ایران تنها هستند و در این شش ماه گذشته در حال تلاش بودند که یک هم‌آوایی بین‌المللی علیه ما شکل دهند، یک فرصت محسوب می‌شود و این وضعیت به صورت خودکار و اتوماتیک اجرا می‌شود و آن‌وقت اگر خدای‌ ناکرده حمله‌ای به ایران صورت بگیرد یا جنگی رخ دهد، این جنگ آمریکای خارج شده از برجام علیه ایران نیست بلکه این جنگ جامعه بین‌الملل علیه ایران خواهد بود که تبعات آن می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

بیشتر بخوانید:
سال ۵۸ اندیشه بازرگان طرفدار زیادی نداشت اما امروز دارد
حزب‌اللهی‌ها را در موضوع FATF تحریک می‌کنند


*اگر این فشارها در عمل و در پشت صحنه همراه باشد و اگر ما دو کار را با هم انجام دهیم یعنی از این طرف این کار (کاهش تعهدات برجامی) را انجام دهیم و از طرف دیگر در پشت صحنه (با اروپایی‌ها) مذاکره کنیم و به اروپا تفهیم شود که این بی‌صداقتی و بی‌تعهدی شما و زورگویی آمریکاست که ما را عملا در داخل کشور به سمتی سوق می‌دهد که «هم چوب را خوردیم و هم پیاز را» موثر است…اما کاهش تعهدات برجامی و همزمان مذاکره کردن یک فرایند خطرناکی دارد به این معنا که از یک طرف اگر اروپایی‌ها بفهمند که ایران در انجام این تهدیدها جدی نیست هیچ قدمی بر نمی‌دارند و اگر از سوی دیگر بفهمند که ایرانی‌ها به جدیت به فکر خروج از برجام هستند به صورت اتوماتیک به سمت آمریکا نزدیک می‌شوند.

*یادتان باشد صحنه بین‌المللی متاسفانه مبتنی بر ارزش‌های اخلاقی، انسانی و حقانیت طراحی نشده در واقع روایت کسی در صحنه جهانی پذیرفته می‌شود که از زور و فشار بیشتری برخوردار است. درنتیجه باید با دقت به گونه‌ای رفتار کنیم که نه عصبانی شویم نه هیجان‌زده رفتار کنیم و نه دست به اقدامات ریسک بالا بزنیم که می‌تواند معادلات را به سرعت به هم بزند. تا حالا رفتار ایران نسبت به این پدیده رفتار منطقی و معقولی بوده اما به هیچ وجه نباید ایران به سمت خروج از برجام برود.


کد مطلب: 693713

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/report/693713/ادامه-کاهش-تعهدات-برجامی-یعنی-جنگ-جهانی-علیه-ایران-نباید-عصبانی-شویم-یا-هیجان-زده-رفتار-کنیم-هیچ-وجه-سمت-خروج-برجام-حرکت-کند

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com