جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۶
۹۷
درباره حملات مستمر به یک سریال پربیننده؛

گاندو «آشنا» را به نقطه جوش رساند/ وزارت خارجه اسناد مربوط به جیسون را در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دهد؟

سه شنبه ۱۸ تير ۱۳۹۸ ساعت ۰۷:۱۶
کد مطلب: 693447
آلرژی بالای برخی از مسئولان دولتی در خصوص پخش این سریال تلویزیونی باعث شده تا مخاطبان نیز نسبت به چرایی این واکنش‌ها حساس شوند.
گاندو «آشنا» را به نقطه جوش رساند/ وزارت خارجه اسناد مربوط به جیسون را در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دهد؟
گروه سیاسی جهان نيوز: پخش سریال گاندو از شبکه سوم سیما حواشی بسیاری به دنبال داشته است. شاید علت اینهمه جنجال و حواشی را بایستی به نزدیک بودن داستان این مجموعه تلویزیونی با رخدادهای این سالهای سیاسی کشورمان دانست. گاندو درباره نفوذ یک جاسوس با پوشش رسانه‌ای به بخشی از سازمان‌های اجرایی کشورمان است که با هوشیاری ماموران امنیتی بازداشت می شود. 

آلرژی بالای برخی از مسئولان دولتی در خصوص پخش این سریال تلویزیونی باعث شده تا مخاطبان نیز نسبت به چرایی این واکنش‌ها حساس شوند. گاندو تیغ تیز سانسور را چندین بار احساس کرده و هر وقت این سریال دچار سانسور شده همان پلانی که حذف یا قلب شده بیشتر مورد توجه و کنکاش مخاطبان قرار گرفته است. 

در همین رابطه «حسام الدین آشنا» در توئیتی با حمله مستقیم به سریال گاندو در جمله‌ای که اتهام افکنی پایه و اساس آن بود مطرح کرد که « با گاندو گنده نمی شوید». این حساسیت آشنا برای بسیاری از کاربران فضای مجازی جای سئوال داشت که گاندو روی کدام بخش دست گذاشته که اینچنین مشاور فرهنگی رئیس جمهور به نقطه جوش رسیده است. 
 

یکی از کاربران شبکه اجتماعی سئوال محوری را از مشاور رئیس جمهور زیر این توئیت پرسیده است که چرا هر وقت موضوع جاسوسی می شود دولتی ها حساس می شوند. 

امروز نیز یکی از رسانه ها به طور کاملا جهت داری سئوال منفی را از«عباس موسوی»، سخنگوی وزارت خارجه درباره این سئوال پرسید. سئوالی که دستکم سخنگو را ترغیب می کرد تا موضع شدید الحنی نسبت به این مجموعه تلویزیونی اتخاذ کند.

خانم خبرنگار اینطور سئوال خود را مطرح کرد که « سریالی در حال پخش است که سازندگان آن مدعی هستند که فراجناحی است و صراحتا مدعی هستند که این مجموعه تلویزیونی بر اساس یک داستان واقعی نوشته شده است ولی به نظر می رسد که هدف آن دولت و وزارتخارجه است و به طور خاص هم وزارتخارجه را یک ارگان خنثی و تا حدی غرب زده و بی اطلاع معرفی می کند. واکنش وزارتخارجه نسبت به این موضوع چیست؟»

موسوی نیز درباره این سریال بیان کرده است: «عجیب است. آنچه درباره وزارت و شخص وزیر و همکاران ما در سریال گاندو نشان داده می‌شود خیلی با واقعیت منطبق نیست. اگر به ما می‌گفتند اسناد را به آنها می‌دادیم که کمی فیلم‌شان واقعی‌تر باشد.»

وی افزود: «فیلم به لحاظ جلوه‌های هنری فیلم بدی نیست ولی ای کاش تقوا در آن رعایت می‌شد. ظریف وقت نگاه کردن تلویزیون ندارد، نه تلویویزن‌هایی که از خانه همسایه می‌شود گرفت و نه تلویزیون منزل خودشان.»

ظریف پیشتر در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه "فردی در سریال گاندو به شما شبیه و در نقش منفی است"، گفت: «من بحمدالله نگاه نمی‌کنم بنابراین نگران نیستم.»

وزیر امور خارجه همچنین در پاسخ به این سؤال که "این سریال را نگاه نمی‌کنید یا کلاً صدا و سیما را نگاه نمی‌کنید؟ "، نیز گفت: «من کلاً تلویزیون را نگاه نمی‌کنم.»

اما دستکم به نظر می رسد که رسانه‌هایی که طرفدار دولت هستند نگران چنین سریالی شده اند که به طور جهت دار از سخنگوی وزارت خارجه درباره مضمون این سریال سئوال می کنند و وی را به موضع منفی و شدید نسبت به آن ترغیب می کنند. این درحالی است که بسیاری از مخاطبان این سئوال اساسی را دارند که ارگان های مربوطه چرا به ادعاهایی که در سریال مطرح می‌شود پاسخ روشنی نمی دهند. البته سخنگوی وزارتخارجه مطرح می کند که کاش سازندگان سریال گاندو پیش از ساخت و پخش آن با وزارتخارجه مشورت می کردند و قطعا وزارتخارجه اسناد مربوط به این ماجرا را در اختیار آنان قرار می داد.
 

 اما سئوال جدی اینجاست که چرا وزارتخارجه همین اسنادی که آقای سخنگو از آن سخن گفته است را به رسانه ها نمی دهد تا درباره اقدامات وزیر خارجه در خصوص موضوع جیسون رضائیان روشنگری صورت گیرد و به سئوالات افکارعمومی در این جهت پاسخ داده شود. افکارعمومی با توجه به حساسیت های منفی که برخی از مسئولان همچون حسام الدین آشنا را به نقطه جوش رسانده، بسیار تشنه دانستن واقعیت است و در این میان حتی وقتی این سریال پخش می شود شاهد نوعی کنکاش رسانه ای از سوی کاربران فضای مجازی هستیم چراکه با اینکه سریال نزدیک به رخدادهای واقعی است اما در بسیاری از موارد به طور تلویحی مسائل را مطرح می کند و از این رو بسیاری از سئوالات در ذهن مخاطب بی سئوال می ماند. 



جالب اینجاست که برخی از کاربران شبکه اجتماعی هم به سراغ جیسون رضائیان و همسرش رفته اند و در یکی از شبکه های اجتماعی نسبت به این مسائل سئوال پرسیده اند که این دو نفر بخش نظرات صفحات مجازی خود را مسدود کرده اند. با این حال واکنش برخی از مسئولان همچون آشنا و برخی از رسانه های طرفدار دولت به این رسانه بیشتر از آنکه اقناع کننده باشد تنها اتهام افکنی و حاکی از عصبانیت بوده است و هیچ گونه روشنگری و حرکتی در این مسیر در آن دیده نمی شود. 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
با گاندو گند بعضی گنده ها درومد. انشاا... فیلم بقیه جاسوسها از جمله نزار زاکا، دری اصفهانی، سید امامی و نازنین زاغری هم تهیه شود. واقعا چرا بعضیا از افشای ماهیت جاسوسا ناراحت میشند؟
Iran, Islamic Republic of
آقای آشنا بفرمایید چرا دلارهای آزاد شده بخاطر مبادله جیسون رضاییان را به برجام ربط دادید؟
Canada
راستی سوالی داشتم چرا جاسوسهایی که وزارت اطلاعات میگیره حکم اعدام برایشان صادر واعدام می شوند ولی جاسوسان مورد نظر گاندو علیرغم گنده بودن فقط چند سالی حبس به آنها داده می شود وبعد هم مثل نزارزاکا وجیسون رضایین و... آزاد می شوند؟ ...
علی
Iran, Islamic Republic of
.....
حمید
Iran, Islamic Republic of
.... معلوم است خیلی سوزانده که جیغشان بلند شده ....!!
خخ
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
آقای آشنا من متاسفانه فرصت نکردم این سریال رو ببینم ولی اگر مشکلی دارد اون مشکل رو بگید نه اینکه طعنه بزنید. من فکر میکنم جای این سریالها خالی است. مشکل روز مردم و کشور و مسئولین باید سریال شود. یه سوال از آقای آشنا! چطور شد تخریب ویلای دختر مظلوم وزیر متوقف شد؟!
Iran, Islamic Republic of
سریال بسیار خوبی بود!!! لابد حقایق مطرح شده با مذاق آقایان خوش نیامده که به جوش آمده اند!!
Iran, Islamic Republic of
با دیدن گاندو عاشق مرگ بر امریکا شدم که چقدر به نیروهاشون ارزش قائلند و حالم از مسئولینی که با موج سواری امدن بر سر کار بهم خورد که با نیروهای ارزشی یشون چه کردند
از موج سوار انتظار نیست
Iran, Islamic Republic of
مثل اسدی دیپلمات ایرانی زندانی در اروپا که کسی به فکرش نیست !
Iran, Islamic Republic of
مگه چیزی که سر تا پاش مزخرفه ، میشه اشکال خاصی از آن در آورد؟
بهروز
Iran, Islamic Republic of
سریالی که جاسوسان وطن فروش و حامیان آنها را رسوا کرد مزخرف نبود .
Iran, Islamic Republic of
مثل اینکه توروهم بدجور سوزونده که دادت درومده
Iran, Islamic Republic of
معلومه خیلی سوختی ... آب رو بریز همونجایی که میسوزه ....
Iran, Islamic Republic of
مزخرف افکار تو و امثال شماهاست. انصافا از آقای جواد افشار و عوامل سریال، باید بنحو شایسته تقدیر کرد.
مندلی
Iran, Islamic Republic of
..1
علی
می‌خواستم بگم .... ولش کن باز هم می‌ترسم آقای سانسورچی مطلبم را سانسور کنه. هیچی نمی‌خواستم بگم
Iran, Islamic Republic of
در این سریال چیزی به اسم جاسوسی مشاهده نشد. یعنی گزارش دادن از وضعیت کشور اصلا نیازی به جیسون میسون نداره, از مردم عادی کوچه و خیابون که بپرسی صد برابر این بابا از نابسامانیهای اقتصادی کشور میگن. جاسوس های مطلع درجه یک را باید در منزل بعضی مسئولان جست و نهایتا این که با این تعریف سطحی از جاسوس میشود هزاران جیسون و مایکل در کشور پیدا کرد اما حیف که اوباما رفته و ترامپ حتی یک سنت هم برای گنده تر و گاندوتر از جیسون باج نمیده
Iran, Islamic Republic of
دادن اطلاعات درباره ی نحوه ی دور زدن تحریم ها توسط ایران جاسوسی نیست؟
علت اینهمه مقاومت چیه؟
کمی فکر کنید!!!
salman
اتهام اصلی رضائیان، همانطور که در سریال بیان شد ایجاد حلقه نفوذ و نزدیک شدن به مسئولین و کسب اطلاع از روش های عبور از تحریم و ارسال آنها به آمریکایی ها بوده است
سما
Iran, Islamic Republic of
معلومه سریال رو خوب ندیدی....
این آقا روش دور زدن تحریم ها رو از طریق ارتباط با تجار و مسئولان میفهمید و اطلاع میداد. همینطور نوع نیازهای حیاتی کشور که برن تو لیست تحریم. مردم عادی از این کارا بلدن؟؟؟؟؟
نابسامانی اقتصاد هم محصول حامیان و پرورش دهندگان جیسونها است. خود جیسون ماموریت داشت فتنه و تحریم اقتصادی را در ایران رصد کند.
Iran, Islamic Republic of
سریال مزخرفی بود جهان انقدر ظریف این مردم بزرگ رو نکوبید
Iran, Islamic Republic of
.....
Iran, Islamic Republic of
الکی می گی پس ناراحتی شما بخاطر معده است
Iran, Islamic Republic of
آری خوش به حال شما
سینا
Iran, Islamic Republic of
خدا رو شکر مردم نتیجه شیرین دیپلماسی و کارکشته گان عالم سیاست رو سر سفره هاشون دارن حس میکنن . یه چندتا دیگه مدال و سکه به اقای ظریف بدید اون قبلیها مال فتح برجام بود برای اینستکس هم هنوز طلب داره که وصول نشده.لطفا مسئولین رسیدگی کنن
Iran, Islamic Republic of
نکنه خودت ظریفی؟؟؟؟!!!!
احمد
Iran, Islamic Republic of
« با گاندو گنده نمی شوید»
هرچند که تمام تلاشتان را برای حذف نکات اساسی این سریال بکار می برید ولی مطمئن باشید دست و پا زدنتان راه به جائی نخواهد برد و مردم آشناتر می شوند
Iran, Islamic Republic of
سناریو و طرح اولیه سریال جاسوسی را باید یکی مثل اوس محمود بسازه که فرمودن مگه بچه های من جاسوسن؟ احمدی نژاد میدونه جاسوسای واقعی کجا تشریف دارند
Iran, Islamic Republic of
ضرورت وجود نهادهای موازی که اتفاقا همدیگه را قبول ندارن چیه؟!
Iran, Islamic Republic of
موافقم حتما حتما وزارت اطلاعات باید منحل بشه و فقط و فقط اطلاعات سپاه بیاد راس کار ،
موازی نیست عزیز جان کارهای به عمد زمین مانده آقایان را انجام میدهند.
تیم مذاکره کننده برجام رسوا شدگان عالمند
Iran, Islamic Republic of
آقای آشنا شما با اون سابقه طولانی در وزارت اطلاعات داشتن چرا اینها حرفهای الکی را میزنی نه!شما با برجام گنده شدید و اطرافیانتان به پول و گرین کارت آمرکا رسیدید و نتیجه اش هم برای مردم بدبختی و نامردی و دزدی از سوی اسهال طلبان بود
Iran, Islamic Republic of
آقای آشنا شما عوض شدید لباس پیغمبر زیبنده شما نبود ...!!!!
Iran, Islamic Republic of
لعنت خدا بر خائنان به کشور و ملت
Iran, Islamic Republic of
وزوز کردن یک نادان اثری روی تحقیر های درشت گنده لاتهای بین المللی
ندارد .
رنجر های متجاوز انگلیسی در ایران گریه کردند ، تفنگداران متجاوز آمریکایی اشک ریختند ، پرنده های شومشون در تور گیر افتادند و اخیرا هم لاشخور معروف کلک و پرش در مقابل کوه سرافراز مبارک ریخت و پر پر شد ، کلی هم ریز و درشت مانند این جاسوس ها گیر افتادند ، خاک بر سر و دهان کسی که نون و نمک نظام اسلامی را می خورد و برای هوای نفس و مجیز گویی و ماندن در پست و مقام موقت وزوز می کند .
Iran, Islamic Republic of
اون مال دوره اوباما بود حالا نفتکش را توقیف کردن و کاری هم نمیتونین بکنین چون عمو ترامپ اومده و اون دلارهای خزانه داری امریکا که با هواپیما میومد و تخس میشد هم پر!!
Iran, Islamic Republic of
خیر عزیز! مسئله ترامپ و دیگران نیست! مسئله دولتی است که تنها سلاحش التماس و اظهار عجزه ...!!!
Iran, Islamic Republic of
لاشخور پر پر( پهباد) شده دشت اول بود از سگ زرد ، قبلی ها مربوط به سگ دراز بود .
پهپاد ترامپ یادت رفت؟ چقدر کم حافظه ای!
...
Iran, Islamic Republic of
جاسوس و تروریست اقتصادی حقیقی را باید در اطرافیان بعضی از مسئولان پیدا کرد وگرنه دلقکهایی مانند جیسون رضابیان هیچ غلطی نمیتونن بکنن
تحلیل و نسبت خیانت رضائیان به آقازاده
Iran, Islamic Republic of
جیسون رضائیان و امثال اون نقش حلقه ی وصل رو بازی میکنن..یعنی اطلاعات مورد نیازشونو از مسئولین و اطرافیان اونها اخذ ، دسته بندی ، تحلیل و آماده استفاده ی هدفمند بر علیه مردم ایران میکنن.. با این وصف اگه امثال جیسون ها نباشند و پول و مزایا خرج نکنند برای اخذ اطلاعات ..قطعا این حجم از اطلاعات برای ضربه زدن به ایران و ایرانی به دست سرویس ها متخاصم نمیرسه..پس نقش جیسون ها بسیار مخرب تر از مسئولین و خانواده های ضعیف النفسی هست که در شرایط عادی و بدون پیشنهاد اطلاعاتی رو درز نمیدن..هر چند این معنا که آقازاده های خائن گناه کوچکی میکنن نیست..نسبتشون رو به امثال جیسون رضائیان بررسی کردیم
مصطفی
Iran, Islamic Republic of
با سلام
یک جمله زیبا، مفهومی وکلیدی از بنیانگذار انقلاب اسلامی وجود داره که همیشه وابد الادهر برای این مملک چون فانوس درخشانی میدرخشهه و انهم(( اگر سپاه نبود کشور نبود))
بله دوستان از صدر پیدایش انقلاب اسلامی تا تحویل به منجی عالم بشریت
حافظ ونگهبان این نظام پس از خداوند سبز پوشان سپاه پاسداران بوده وهستند. دولتها میان میرن ضعف دارن نکات مثبت خوبی هم دارن اما رفتنی هستن آنچه فقط می ماند سپاه است.
دراینجا فرموده حضرت آقا هم نکته کلیدی دارد(( مهمتر از خود عنوان پاسداری ، داشتن روحیه پاسداری است)) بله روحیه پاسداری از انقلاب، ارزشها میتواند کلید موفقیت باشد.
Iran, Islamic Republic of
جاسوس واقعی اون کسی بود که زاغه های موشکی را منفجر کرد و باعث کشته شدن پدر صنایع موشکی شد. سریالش را بسازید
Iran, Islamic Republic of
من از بیگانگان هرگز ننالم که با ما هر چه کرد ان " اشنا" کرد
بهار
Iran, Islamic Republic of
عاااااااااالی
Iran, Islamic Republic of
درد این است که آشنا زیاد داریم که خطرشان از بیگانه‌ها هم بیشتره، آقای آشنا اگر در مسیولیتت درمانده شدی لطفا برو کنار شاید یک بیگانه ای آمد کار را درست کرد چه لزومی داره چهار سال تموم بشه نشد هم نشد.
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
....
احمدی نژاد و کلمات قصار
Iran, Islamic Republic of
آب را بریز مون جا که می سوزه
Iran, Islamic Republic of
اگه میشه یه فیلمم واسه مشایی وبقایی بسازید ببینیم حقیقت چیه!!!!!!
درووود بردکتراحمدی نژادددد رییس جمهور پاکدست
Iran, Islamic Republic of
افشاگری آشنا ، تلنگری بود مبنی بر قصد عده ای که صاحب زور وپول هستند برای زمین زدن دولت منتخب مردم.
خخ
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
کدام افشاگری؟! فریاد واداده های سیاسی و غربگدا از افشاگری گاندو اصولا عجیب نیست.همین حالا ببینید نتوانسته اند موضوع توقیف نفتکش توسط انگلیس را حل کنند.
رها
Iran, Islamic Republic of
بععععععله دولت منتخب مردم هست! پس هرکی گفت چرا گرونیه جرا تحریمها هرروز بیشتر میشه چرا پولهایی که سپاه پس گرفته رو به برجام نسبت دادن چرا هییییچ چیز نمیشه خرید چرا کشتیمون رو میگیرن چرا قورباغه هم هفت تیر کش شده و اقتدارمون تو دنیا خدشه دار شده لطفا با پشت دست بزنید تو دهنش....!!!
رفراندوم کن از مردم در مورد منتخب مردم اگر بالای 10 درصد موافق دولت بودند بعد نظر بده!!
Iran, Islamic Republic of
....
سینا
Iran, Islamic Republic of
این دولت دولت پاکدستان و خوبی هاست و هر نوع انتقادی به اونها بی تقوایی هستش و در روایات هست که ملائک به منتقدین دولت پاکدستان آب دهان می اندازند
باران
Iran, Islamic Republic of
...
ترنم
Iran, Islamic Republic of
...
البته اگر منظورت هجو و طنز باشد درست گفتی.
Turkey
دولت اون پولایی که از امریکا گرفت رو چیکار کرد ما ندیدیم؟؟؟!!! آقازاده ها بردند و خوردند؟؟
Iran, Islamic Republic of
همه دلارهای برگشتی نقد توی صرافی ...!!!
حسن
Iran, Islamic Republic of
اشنا جان از قدیم گفتند حقیقت تلخ است.......ولیکن عاقل ان است که حقیقت را بپذیرد....ضمنا بعضیها با بانک سرمایه شرکتهای سوری گرفتن ارز سکه و....بزرگ شده اند
United Arab Emirates
این اداها یادآور حرفها و شکایتهاشون علیهحسن عباسیه
Iran, Islamic Republic of
حالا خوبه خود نویسنده هم گفته داستان این سریال تخیلیه و واقعیت نداره
کسی این حرف را نزده بلکه گفته براساس واقعیتهای موجود است
Iran, Islamic Republic of
هر نهاد،موسسه فرهنگی یا سیاسی و اقتصادی که مطلبی را منتشر کند و به قبای دوستان آشنا بر برخورد فورا«آشنا»می پرسد پول این نهاد از کجا می آید! آقا جان!این مظلوم نمایی در مورد شماها را نمی توان باور کرد.
اکبر
Iran, Islamic Republic of
...
France

واقع مطلب این است که فیلم های سینمایی زیادی از دوم خرداد به بعد برای تبیین مواضع به اصطلاح اصلاح طلبان ساخته شد. حتی یکی از کارگردان ها در زیر زمین خانه خود فیلم مستند قلابی می ساخت!
ودر دنیای کتاب هم کتاب های زرد فراوانی برای جاانداختن گفتمان خود چاپ کردند که در تاریخ ایران شاید کم سابقه باشد.
راستی هزینه این این فیلم سینمایی فراوان و کتب از کجا تامین می شد و می شود؟
Iran, Islamic Republic of
نکته مهمتر اینکه ساخت اینگونه فیلمها وانتشار این کتابها چقدر در جامعه اثر داشته ومردم تحت تاثیر آن قرار گرفته اند؟
حلما
Iran, Islamic Republic of
حالا فهمیدیم چرا سپاه تحریم شد .......
حلما
Iran, Islamic Republic of
بمیری جهان دلت طاقت نیاورد سانسور کردی اخر من فقط اینو نوشته بودم .......اخه تو چرا اینجوری هستی؟؟؟؟؟
منصور
Iran, Islamic Republic of
چرا هرچی ضربه به غرب میخوره اولین کسی که آخش درمیاید این دولت
آخه چرا؟؟؟
سعیده
خراب کردید رفته نمیتونید با این حرف ها روپوش بزارید...
سعیده
میدونید تو این داستان اون آقای معاون پر حاشیه احتمال قوی جهانگیری بوده!!! خخخخخ
Canada
جناب آشنا ، ادمهای گنده پشت سریال خوابیده اند وبرای زمین زدن دولت منتخب مردم ، هر شب خوابهای گنده می بینند ولی جالبه مردم با حضور پر شور خود در انتخابات همیشه خوابهای گنده اشان را باطل کرده اند.
اون آدمهای گنده، دلار و پراید ان تومن وحقوق نجومی و تعطیلی کارخانجات نیست؟!!
محمد
Iran, Islamic Republic of
سلام
وزارت محترم خارجه ایران هیچ سندی جز تایید تمام واقعیت های منعکس شده در سریال گاندو ندارد که رو کند ..از پخش این سریال زیبا متشکریم
حسین
Iran, Islamic Republic of


درود بر تهیه کنندگان گاندو که چهره ها را آشکار کرد..!
Iran, Islamic Republic of
این سریال ماهیت نفوذ را نشان داد
Iran, Islamic Republic of
آقای آشنا شماره آتشنشانی بدم خدمتتون....!!!!
Iran, Islamic Republic of
اقای اشنا با مردم در نیفت که چبزی جز ذلت وخواری ندارد
Iran, Islamic Republic of
بودجه ایران در یال ۲۰۱۱ حدود ۱۳۲ میلیارد دلار بوده، یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار پول بلوکه برگشته، یعنی معادل ۱۳ سال بودجه کشور، این پول در مهرماه ۱۳۹۴ به ایران رسید، اما از انتهای سال ۹۵ قیمت از ۴۰۰۰ هزار تومان هم گذشت و در ابتدای ۱۳۹۷ از ۵۵۰۰ و نهایتا در چند ماه تا ۱۸ هزار تومان. در انتها در میانه ۱۳ تا ۱۵ هزار تومان سیر می‌کند.
پول ریال نداریم یا دلار؟ داریم، اما...
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
...
هادی
Iran, Islamic Republic of
جناب آشنا، مگر شعار دولت تدبیر وامید، دانستن حق مردم هست نبود، پس چرا از نشان دادن واقعیت ها ناراحتید، ?
Iran, Islamic Republic of
دستشون در نکند خدا به همگیشان از کار کردان گرفته نا فیلم بردار بازیگر ابدار چی وووقوت و توانایی بدهد...
با گاندو گنده ها به زیر خواهند آمد آقای سرهنگ آشنا.
Iran, Islamic Republic of
..
Iran, Islamic Republic of
...
اسدی
Iran, Islamic Republic of
...
اسدی
Iran, Islamic Republic of
شما نگران خودتون باشید.....
نا آشنا
Iran, Islamic Republic of
دستگاه های موازی در هر کشوری محدود کننده قدرت دولت در ان کشور است ما وزارت اطلاات داریم اطلاعات سپاه داریم که خودرا برتر میدانند و پاسخگو به کسی نیستند نمونه این هزاران دستگاه دیگر داریم مهمترین بخش این داستان ارزش یک شخص یا مامور یا جاسوس برای کشور تربیت کننده ان است ولی یقینا این داستان در جهت کوبیدن دولت و وزارت اطلاعات و وزارت امور خارجه بود بعنوان یک سریال خوب بود ولی از حقیقت دور بود
Iran, Islamic Republic of
حالا اگه این سریال خارجی بود همه به به و چه چه میکردند