کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

واکنش‌ها به گام دوم کاهش تعهدات برجامی؛

موگرینی: ایران با کاهش تعهدات، برجام را تضعیف کرد/ ترامپ: ایران بهتر است بیشتر مراقب باشد/ پمپئو ایران را به تحریم های بیشتر تهدید کرد!

17 تير 1398 ساعت 9:13

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در واکنش به بیانیه روز یک شنبه ایران، از کاهش تعهدات برجامی ایران ابراز نگرانی کرد و آن را تضعیف کننده برجام خواند.


گروه سیاسی جهان نیوز: روز گذشته و در پایان مهلت 60 روزه اول به کشورهای باقیمانده در برجام، گام دوم کاهش تعهدات برجامی ایران رسما آغاز شد. در گام دوم کاهش تعهدات ایران که به دلیل استمرار عدم تحرک اروپا در اجرای وظایف برجامی انجام شد، ایران دیگر ملزم نیست سطح غنی سازی خود را بر 3.67 نگه دارد. در همین باره عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه گفته بود: همانطور که در مرحله اول اعلام کردیم که میزان ذخایر پایبند نیستیم، در گام دوم نیز سطح غنی سازی را رعایت نمی‌کنیم، امروز در نامه آقای ظریف به موگرینی این موضوع اعلام می‌شود. این اقدام ایران با واکنش های مقامات اروپایی و آمریکایی همراه بود که در ادامه خواهید خواند:

موگرینی: ایران با کاهش تعهدات، برجام را تضعیف کرد
فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در واکنش به بیانیه روز یک شنبه ایران، از کاهش تعهدات برجامی ایران ابراز نگرانی کرد و آن را تضعیف کننده برجام خواند.

این مقام ارشد اروپایی همچنین خواستار بازگشت ایران به تعهداتش شده است.

موگرینی همچنین از احتمال تشکیل کمیسیون مشترک برجام خبر داد.

پیش از موگرینی، دفتر ریاست جمهوری فرانسه در واکنش به گام دوم کاهش تعهدات برجامی ایران، افزایش سطح غنی سازی ایران را محکوم کرده و آن را نقض برجام خوانده است.

ترامپ: ایران بهتر است بیشتر مراقب باشد
دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در واکنش به افزایش سطح غنی سازی اورانیوم ایران گفته است که ایران بهتر است بیشتر مراقب باشد.

پیش از این مایک پامپئو وزیر خارجه این کشور به تصمیم جدید ایران که روزیک شنبه اعلام شد واکنش نشان داده بود. 

پامپئو در توئیتر نوشته: «اقدام جدید ایران برای توسعه برنامه هسته‌ای خود به انزوای بیشتر و تحریم‌های بیشتر علیه این رژیم منجر خواهد شد. کشورها بایستی معیار قدیمی عدم‌ غنی‌سازی را برای برنامه هسته‌ای ایران احیا کنند. رژیم ایران در صورت تسلیح به جنگ‌افزارهای هسته‌ای خطری بزرگتر برای دنیا خواهد بود.»

واکنش آژانس به گام دوم از اقدامات برجامی ایران
سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز یکشنبه در واکنش به آغاز گام دوم از اقدامات برجامی ایران گفت: از تصمیم ایران درباره سطح غنی‌سازی اورانیوم مطلع هستیم. بازرسین آژانس که در ایران مستقر هستند به محض راستی‌آزمایی تحولات اعلام شده؛ این موضوع را گزارش خواهند کرد.

کاهش میلی‌متری تعهدات پاسخ لگد اروپا به جنازه برجام نیست
در همین باره روزنامه کیهان در واکنش به اقدام دوم ایران در کاهش تعهدات طی گزارشی با عنوان «کاهش میلی‌متری تعهدات پاسخ لگد اروپا به جنازه برجام نیست» نوشت: دولت پس از 14 ماه از مرگ توافق هسته‌ای، با پایان ضرب‌الاجل 60 روزه، صرفا با اعلام غنی‌سازی بالای 3/67 و مدت زمان 60 روزه گام دوم، کاهش میلی متری تعهدات را کلید زد. این در حالی است که به دلیل خروج رسمی آمریکا از برجام و در ادامه خروج عملی اروپا از توافق هسته‌ای، دلیلی برای ماندن ایران در برجام وجود ندارد و پاسخ لگد اروپا به جنازه برجام، خروج رسمی ایران از توافق هسته‌ای است.


کد مطلب: 693335

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/report/693335/موگرینی-ایران-کاهش-تعهدات-برجام-تضعیف-ترامپ-بهتر-بیشتر-مراقب-باشد-پمپئو-تحریم-های-تهدید

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com