کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آسمان ریسمان صفایی‌فراهانی برای فرار از پاسخگویی؛

بحران آب و کاهش ارزش پول هم تقصیر شورای نگهبان است/ مشکل قیف تنگ نظارت استصوابی است/ دولت ۲۵ درصد اختیار دارد/ بهترین دوره اقتصاد دهه ۴۰ بود

9 تير 1398 ساعت 10:01

بحران های موجود حاکی از این است که ساختار فعلی کشور نیاز به بازنگری دارد تا جلوی این مسیر اشتباه گرفته شود این همه مسئله که ایجاد شده را نمی توان دائما گردن این و آن انداخت.


گروه سیاسی جهان نیوز: محسن صفایی فراهانی، فعال اصلاح طلب و از مدیران دولت اصلاحات در گفتگو با خبرآنلاین نهایت تلاش خود را بکار گرفته تا با آسمان و ریسمانی که می‌بافد تمام مشکلات کشور را به ساختار و خصوصا ترفند نخ نمای شده حمله به شورای نگهبان و نظارت استصوابی ربط بدهد. صفایی فراهانی گفته است: «چرا مجلس خروجی و کارآیی ندارد؟ یکی از دلایل به شورای نگهبان و آن قیف تنگ نظارت این شورا برمی گردد». در حقیقت این فعال اصلاح طلب، با کی تیر، دونشان را هدف گرفته است. از یک سو، در آستانه انتخابات موج حمله به شورای نگهبان را آغاز می کند و از سوی دیگر برای فرار از پاسخگویی عملکرد دولت روحانی، مجلس دهم و شورای شهر اصلاح طلب دست به فرافکنی می زند.

به گزارش جهان نیوز، بخش های مهم این گفتگو را در ادامه خواهید خواند:

*چطور موقع انتخابات که می شود احساس می کنید که این ملت این توانایی را ندارد که خودش می تواند در چارچوب قانون انتخاب اصلح نماید، یک نهاد واسط به جای مفاد قانون این نقش را ایفا می کند و باید صلاحیت کاندیداها را تائید نماید! قانون است که سن، تحصیلات، اهلیت و ... را مشخص می کند نه اینکه برای مردم قیم بگذارند. این نوع نگاه کردن‌ها را بعد از ۴۰ سال باید تغییر داد. نمی‌شود با نگاه گذشته امروز برخورد کرد. امروز یک فردی که در اول انقلاب به دنیا آمده ۴۰ سال از عمرش گذشته. است در این کشور رشد کرده و در دبیرستان و دانشگاه اینجا زیر دست معلمی که با صلاحیت بوده تربیت شده حالا نمی توان گفت کدام یک را قبول دارید و کدام یک را ندارید. معیار قبول نداشتن باید قانون باشد و نه سلیقه افراد. این سلیقه افراد عملا باعث شده که این همه مشکلات در کنار هم به بحران هایی جدی مثل بحران‌های اقتصادی، محیط زیست، آب و انرژی، کاهش ارزش پول ملی  بهره وری‌مان پایین، کاهش ارزش افزوده و در نتیجه کاهش تولید ناخالص ملی رشد اقتصادی منفی شده است!

*بحران های موجود حاکی از این است که ساختار فعلی کشور نیاز به بازنگری دارد تا جلوی این مسیر اشتباه گرفته شود این همه مسئله که ایجاد شده را نمی توان دائما گردن این و آن انداخت.

*وقتی یک قیف باریک وجود دارد که نمایندگان مجلس از آن عبور می دهند و مجموع این نمایندگان آنقدر توانا نیستند که مسایل امروز ایران،  منطقه و دنیا را خوب ببینند،  مشخص است که کارایی محدود می‌شود.

*بارها در صحبت‌هایم گفته ام که دهه ۴۰ بهترین دوره اقتصاد ایران است. تورم زیر ۵ درصد و رشد اقتصادی بالای ۱۰ درصد است.

بیشتر بخوانید:
باید روحیه امید به جامعه دمیده شود، مثلا محصوران آزاد شوند
روحانی در برجام موفق بود/ سایه جنگ را برداشت!


*من خودم شهادت می دهم موقعی که به جای وزیر بالای دستم به هیات دولت رفته بودم و در مورد بودجه‌ درخواستی شده بود، دست مخالف بالا کردم بغل دستی‌ام نوشت که رئیس دولت ناراحت می شود.

*کرارا در مصاحبه‌هایم گفته ام که اگر قوه مجریه را به مفهوم قوه مجریه بررسی می کنید، طبق قانون اساسی بیشتر از ۲۵ درصد اختیارات ندارد و به اندازه همان هم باید توقع داشت.

*برجام یک کار و تصمیم استراتژیک در ایران بود ولی دیدید که برخی ارکان دیگر آن را برهم زدند. و پای بند به آن استراتژی نبودند به همین دلیل هم به نتیجه نرسید.

*اگر واقعا شرایط تغییر نکند و انتخابات کماکان دو مرحله‌ای باقی بماند بنده خودم رای نخواهم داد. حاضر نیستم بین بد و بدتر انتخاب کنم. یا باید بتوانیم نیروی توانا و آگاه با شرایط مناسب روانه مجلس  کنیم. 

*چرا مجلس خروجی و کارآیی ندارد؟ یکی از دلایل به شورای نگهبان و آن قیف تنگ نظارت این شورا برمی گردد. دوم، نگرش سیاسی حاکمیت که در کشور حزب قوی نداشته باشیم.

*در ایران به خاطر اینکه دو تا تار موی خانمها بیرون بیاید یک عالم مسئله در کشور ایجاد می کنند. واقعا چرا خانم ریاضیدانی که استاد ریاضی جهان می شود از ایران مهاجرت می کند؟

*بایستی هر چیز در جای خودش قرار گیرد، نظامیان در سیاست و اقتصاد مداخله نداشته باشند، متولی سیاست خارجی مشخص گردد.


کد مطلب: 692273

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/report/692273/بحران-آب-کاهش-ارزش-پول-هم-تقصیر-شورای-نگهبان-مشکل-قیف-تنگ-نظارت-استصوابی-دولت-۲۵-درصد-اختیار-بهترین-دوره-اقتصاد-دهه-۴۰

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com