کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

برای دوم اسفند این‌ روزها را به خاطر بسپارید؛

اعترافات روزانه اصلاح‌طلبان را به خاطر بسپارید/ باید مراقب اوج‌گیری مدعیان افول کرده بود!

9 تير 1398 ساعت 15:03

اصلاح طلبان غیر از دولت در مجلس شورای اسلامی و شورای شهر تهران که تماما مختار بودند به خوبی نشان دادند که چند مرده حلاج هستند و ضعف عملکردیشان را در این دو حوزه حساس نمی توانند به گردن دیگری بیندازند.


گروه سیاسی جهان نیوز: اصلاح طلبان که شریک دولت هستند و به طور تمام قد از حسن روحانی حمایت کردند و همه توان و امکانات رسانه‌ای و سیاسی خود را در اختیار دولت قرار دادند حالا بعد از اینکه ابتدا سعی می کردند با وجود مشکلات اقتصادی و اجتماعی خط خود را از دولت جدا کنند، حالا به مرحله اعتراف نسبت به اشتباه خود رسیده اند. البته به نظر می رسد این اعترافات نه از سر این باشد که این جریان از عملکرد خود پشیمان شده اند بلکه بسیار در خصوص انتخابات آینده مجلس احساس خطر می کنند و فعالان این جریان سعی می کنند تا با هشدارهای مختلف این جریان را به تاکتیک جدیدی برای ورود به کارزار انتخابات آینده مجلس بکشاند و آماده سازد.

در همین رابطه، اخیرا «عباس عبدی» تئوریسین جریان اصلاحات درباره عملکرد این جریان در چند سال گذشته گفت: «اگر امروز قرار باشد انتخابات برگزار شود، بعید می‌دانم اصلاح‌طلبان بتوانند لیستی در این زمینه ارائه کنند.اصلاح‌طلبان به‌دلیل تشتت و اینکه بخشی از حامیانشان حاضر به حمایت نیستند و بیشتر طالب این هستند که مستقل در کنش سیاسی و انتخاباتی شرکت کنند، پیشاپیش این بازی را باخته‌اند.»

«میرزایی نیکو»، عضو فراکسیون مجلس نیز در اعترافی تلویحی بیان می کند: «هیچ کدام از جریانات سیاسی شانسی در انتخابات ندارند. مردم از اصلاح طلبان عبور کنند اما سوار قطار اصولگراها نمی شوند. شاید یک جریان سوم در شرایط کنونی شانس بیشتری در انتخابات داشته باشد.»

«علیرضا رجایی»، فعال اصلاح طلب هم در گفتگویی درباره وضعیت اصلاح طلبان در انتخابات پیش رو می گوید: «به نظر می‌‌رسد ناامیدی مردم، به ویژه طبقه متوسط، زمینه انتخابات آتی را بیشتر به سود جناح راست رقم خواهد زد. اما به طور کلی، بدون اینکه در ساختارهای نظام سیاسی تغییراتی اساسی بدهیم، نهاد مهمی به نام انتخابات اعتبار واقعی خود را به دست نخواهد آورد. خود اصلاح ‌طلبان هم اذعان دارند که وضع موجود به نفع آنها نیست. البته باید توجه داشت این ناامیدی جریان اصلاحات را نباید دست اوردی برای جناح مقابل تلقی کرد.»

«عبدالله ناصری»، مشاور رئیس دولت اصلاحات در روزنامه "آفتاب یزد" نوشت: «اوج گرفتن اختلافات میان دو حزب اتحاد ملت و کارگزاران در مورد مسئله نجفی و رسانه ای شدن این موضوع منجر می شود اصلاح طلبان در انتخابات سال ۹۸ لیست های جداگانه انتخاباتی بدهند.اختلافات میان اصلاح طلبان وارد فاز تازه ای شده است و این بدان معناست که اصلاح طلبان این بار نه تنها با اصولگرایان میانه قرار نیست ائتلاف کنند بلکه در میان احزاب خودشان هم به ائتلاف نخواهند رسید.»

همچنین، «صادق خرازی»، فعال سیاسی اصلاح طلب در گفتگو با روزنامه سازندگی گفت: «در حال حاضر برگ برنده ای برای اصلاح طلبان در انتخابات اسفندماه وجود ندارد. من جریان اصلاحات را فاقد هدف و برنامه مید انم.در جامعه سیاسی ایران تئوری مشارکت مشروط اصلاح طلبان جواب نمی دهد چون حاکمیت کشور مبتنی بر رای توده های مردم است.این سناریو حتی اقبال عمومی اصلاح طلبان را هم ندارد.خردمندان اصلاحات نیروهای مسئله دار اصلاح طلب را حذف کنند.دولت روحانی دولت ضعیفی است.»

«مصطفی تاج زاده» هم اگرچه معترف این موضوع شده اما با توجه به شخصیت سیاسی وی داریم، این فعال اصلاح طلب بازهم سعی کرد موضوع ضعف عملکردی اصلاح طلبان را لاپوشانی و مقصرسازی کند. این فعال اصلاح طلب در این خصوص بیان داشت: « من سال ۹۴ به لیست امید رای دادم اما امروز رای نمی‌دهم. چرا؟ چون آن زمان فقط می‌خواستیم مجلس از دست تندورها خارج شود، اداره كشور بر مدار عقلانیت قرار گیرد، برجام تعمیم یابد و راه برای توسعه همه جانبه میهن باز شود. اما در این سالها تحولات مهمی چه در ایران و چه در منطقه و جهان رخ داده که موجب شده است راهبرد قبلی جواب ندهد.البته که ضعف‌هایی در جریان اصلاحات وجود دارد و نمی توان آنها را نادیده گرفت اما بیشتر از آن باید عملکرد دولت پنهان را نقد کرد که باعث شده است مردم به صندوق رای بی‌اعتنا شوند.» 

اگرچه اصلاح طلبان سعی می کنند که ضعف عملکردی این جناح سیاسی را توجیه کنند و آنرا به گردن دولت و یا حتی جناح مقابل بیندازند اما موضوع اصلی این است که اصلاحات به هیچ عنوان نمی تواند پای خود و تفکرش را که بخشی از اوضاع و احوال اقتصادی و سیاسی را بوجود آورده است را از این ماجرا بیرون بکشد. اصلاحات با هر توجیهی در این زمینه از سوی افکارعمومی به عنوان عامل اصلی وضعیت موجود شناخته می شود. تفکر جریان اصلاح طلب بود که شاکله تصمیمات دولت را شکل داد. اصلاح طلبان غیر از دولت در مجلس شورای اسلامی و شورای شهر تهران که تماما مختار بودند به خوبی نشان دادند که چند مرده حلاج هستند و ضعف عملکردیشان را در این دو حوزه حساس نمی توانند به گردن دیگری بیندازند. اگر اصلاح طلبان هم این موضوع را کتمان کنند قطعا افکارعمومی این مسئله را نمی پذیرد و عملکرد چند ساله و ضعف برخی از نهادها مانند دولت، مجلس و شورای شهر به پای اصلاح طلبان نوشته و در کارنامه شان ثبت شده است. 


کد مطلب: 691947

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/report/691947/اعترافات-روزانه-اصلاح-طلبان-خاطر-بسپارید-باید-مراقب-اوج-گیری-مدعیان-افول-کرده

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com